Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja fy satiken vad hojen går. :)

Packningen läker ingen olja nu så jag utgår ifrån att det bara har varit olja som smugit ut från nånstans men att det tätat av sig självt nu. Ska efterdra toppen några Nm till men sen får det vara. Stålpackningen kan jag ha utifall att den behövs.

Tog en lite längre sväng nu i samband med att jag tankade upp den. Hanterar som en dröm i kurvor. Känns verkligen som att hojen är byggd för mig, allt är bara rätt. Drog på en kort bit efter E4:an för att se om det finns några resurser i spisen och det finns uppenbarligen mycket att ge. 7700 varv på trean så gör den ca 198km/h. :näsblod

Vid varvstoppen på 10500 varv borde det gå undan duktigt på bana m.a.o.

Däremot kvarstår det märkliga fenomenet med ingen effekt på 4:ans växel. Jag låg och tuffade på i bra fart och petade i fyran för att se hur långt det gick att dra på den men det blir tvärstopp vid ungefär 180km/h. Den börjar inte gå dåligt eller tappa ork - det händer helt enkelt ingenting. Petar jag då in trean igen och drar på ordentligt och sen i med fyran händer samma sak igen. Den ligger bara kvar och tuffar i samma hastighet som när jag växlade upp ifrån trean. Femman tycks lida av ungefär samma problem.

Tagit upp det där med växlarna förr men kommer inte ihåg vad folk hade för förslag på vad det kunde bero på. Nån som har nya synpunkter? Utväxling i dagsläget är 17/40, original är det nog 15/45, fast då med 630 kedja och inte 520 som jag har nu.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Ja fy satiken vad hojen går. :)

Packningen läker ingen olja nu så jag utgår ifrån att det bara har varit olja som smugit ut från nånstans men att det tätat av sig självt nu. Ska efterdra toppen några Nm till men sen får det vara. Stålpackningen kan jag ha utifall att den behövs.

Tog en lite längre sväng nu i samband med att jag tankade upp den. Hanterar som en dröm i kurvor. Känns verkligen som att hojen är byggd för mig, allt är bara rätt. Drog på en kort bit efter E4:an för att se om det finns några resurser i spisen och det finns uppenbarligen mycket att ge. 7700 varv på trean så gör den ca 198km/h. :näsblod

Vid varvstoppen på 10500 varv borde det gå undan duktigt på bana m.a.o.

Däremot kvarstår det märkliga fenomenet med ingen effekt på 4:ans växel. Jag låg och tuffade på i bra fart och petade i fyran för att se hur långt det gick att dra på den men det blir tvärstopp vid ungefär 180km/h. Den börjar inte gå dåligt eller tappa ork - det händer helt enkelt ingenting. Petar jag då in trean igen och drar på ordentligt och sen i med fyran händer samma sak igen. Den ligger bara kvar och tuffar i samma hastighet som när jag växlade upp ifrån trean. Femman tycks lida av ungefär samma problem.

Tagit upp det där med växlarna förr men kommer inte ihåg vad folk hade för förslag på vad det kunde bero på. Nån som har nya synpunkter? Utväxling i dagsläget är 17/40, original är det nog 15/45, fast då med 630 kedja och inte 520 som jag har nu.

Du får skaffa turbo då är utväxlingen du har nu perfekt
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men hallå! Du kanske skulle köra hojen i bänk innan Du plågar den alltför hårt, jag kan misstänka att en konsekvens av mager bestyckning skulle kunna vara tappad ork på högre belastning och varvtal? Drevningen är ju ingen ko på isen, den hinner Du ju fixa till senare:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag åker 17/48 på den gamla 1168:an och mätaren flyger förbi 240 km/h där mätaren tar slut:tuttar

OK. Får nog börja se efter ett större drev bak. 5:an i 110 så varvar det inte mycket mer än 3000 varv, lite väl mycket touring-drevning över det hela.

Men hallå! Du kanske skulle köra hojen i bänk innan Du plågar den alltför hårt, jag kan misstänka att en konsekvens av mager bestyckning skulle kunna vara tappad ork på högre belastning och varvtal? Drevningen är ju ingen ko på isen, den hinner Du ju fixa till senare:)

Tvärt om så måste jag ju plåga och prova den på väg och köra in den innan jag plågar den i bänk. Erik tyckte att jag skulle köra upp minst en eller två tankar bensin innan jag tittade förbi för en bänkning. Bestyckningen är det absolut inget fel på och det var det inte förra sommaren när jag bänkade hos Erik - han tyckte den var extremt bra t.o.m.

Problemet med orkeslös fyra och femma hade jag förra sommaren också men kunde aldrig luska ut vad det var.

Vore det bestyckningen som strulade så skulle det kännas annorlunda, som att den kvävs eller inte får bränsle och då helt enkelt tappa fart. Som det är nu ligger den bara kvar på exakt samma hastighet (+/- 5km/h) och inga som helst tecken på protest eller nåt sånt. Det händer bara inget när jag vrider på rullen, nästan som att fyrans växel frihjular i motorn. :näsblod

Nåja, ska försöka lägga lite mil med den nu så den blir inkörd och sen se om bänkning för att försöka ta reda på vad problemet är.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
OK. Får nog börja se efter ett större drev bak. 5:an i 110 så varvar det inte mycket mer än 3000 varv, lite väl mycket touring-drevning över det hela.

Då bör ju 9000 rpm motsvara ungefär 330 km/h så den är nog bara extremt feldrevad
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då bör ju 9000 rpm motsvara ungefär 330 km/h så den är nog bara extremt feldrevad

Ja, vid närmare undersökning så ligger den kring 3500-3600 varv vid 110km/h på 5:an.





Tog en kvällstur nyss, men se det skulle jag inte ha gjort. Körde genom stan och ut till favoritsträckan efter Älvvägen. I en kurva på vägen så släcks helt plötsligt all el på hojen, mätare, lysen, allt, sen hoppar det igång igen två sekunder senare och jag kan köra vidare utan problem. När jag kommer till vägavsnittets slut så dör hojen igen, men denna gång så dör den totalt. Ingen som helst respons.

Plockade av all plast och tanken och började riva i elen och tänkte att det är något som ligger och kortsluter men hittade inget förutom att startrelät satt lite halvlöst. Ringer efter bil med startkablar för jag misstänker att den inte bara kommer stanna en gång på vägen hem utan flera. Det visade sig att jag hade rätt - hela tre stopp blev det, varav vid det ena fick jag jogga med hojen 500 meter för att komma till en vettig plats för att koppla på startkablar igen för att starta.

Jag är med 99% säker på att det inte är elsystemet som strular utan att det är något med tändsystemet som gör det. Jag är inte den enda som har problem med att hojen helt spontant bara slår av sig när dom kör med DYNA2000 tändsystem, IngvarB är en av dom andra drabbade.

Blir att göra en översyn på elen för att försöka utesluta så många felkällor som möjligt och sen försöka komma på vad det är men med största sannolikhet så är det tändsystemet.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst ja, Du hade ju hojen på bänk förra säsongen, Din tråd börjar bli åt pepparn för lång att hitta i...:)
Nog lär ett par tankar vara lagom för att kalla den inkörd, det låter bara som ett något förbryllande fel att döma av Din beskrivning.

Jaja, se nu till att lägga några mil på hojen så att den är duktigt inkörd lagom till Kemora!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Visst ja, Du hade ju hojen på bänk förra säsongen, Din tråd börjar bli åt pepparn för lång att hitta i...:)
Nog lär ett par tankar vara lagom för att kalla den inkörd, det låter bara som ett något förbryllande fel att döma av Din beskrivning.

Jaja, se nu till att lägga några mil på hojen så att den är duktigt inkörd lagom till Kemora!

Ja. :)

Ska försöka luska ut vad det är med elen sen blir det att försöka köra så mycket som möjligt, för som sagt, är ju bäst om den är inkörd tills Kemora. :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja, vid närmare undersökning så ligger den kring 3500-3600 varv vid 110km/h på 5:an.





Tog en kvällstur nyss, men se det skulle jag inte ha gjort. Körde genom stan och ut till favoritsträckan efter Älvvägen. I en kurva på vägen så släcks helt plötsligt all el på hojen, mätare, lysen, allt, sen hoppar det igång igen två sekunder senare och jag kan köra vidare utan problem. När jag kommer till vägavsnittets slut så dör hojen igen, men denna gång så dör den totalt. Ingen som helst respons.

Plockade av all plast och tanken och började riva i elen och tänkte att det är något som ligger och kortsluter men hittade inget förutom att startrelät satt lite halvlöst. Ringer efter bil med startkablar för jag misstänker att den inte bara kommer stanna en gång på vägen hem utan flera. Det visade sig att jag hade rätt - hela tre stopp blev det, varav vid det ena fick jag jogga med hojen 500 meter för att komma till en vettig plats för att koppla på startkablar igen för att starta.

Jag är med 99% säker på att det inte är elsystemet som strular utan att det är något med tändsystemet som gör det. Jag är inte den enda som har problem med att hojen helt spontant bara slår av sig när dom kör med DYNA2000 tändsystem, IngvarB är en av dom andra drabbade.

Blir att göra en översyn på elen för att försöka utesluta så många felkällor som möjligt och sen försöka komma på vad det är men med största sannolikhet så är det tändsystemet.

Det enda man kan säga är att det helt säkert inte är tändspolarna som krånglar, blir hojen strömlös är det något annat. Startar hojen när du kopplar in startkablar? Jag gissar på otillförlitligt tändningslås , batteri eller glappande huvudsäkring/hållare.

Min hoj började misstända för att sedan stanna efter ett tag när det var typ 30grader varmt ute, det är något helt annat.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det enda man kan säga är att det helt säkert inte är tändspolarna som krånglar, blir hojen strömlös är det något annat. Startar hojen när du kopplar in startkablar? Jag gissar på otillförlitligt tändningslås , batteri eller glappande huvudsäkring/hållare.

Min hoj började misstända för att sedan stanna efter ett tag när det var typ 30grader varmt ute, det är något helt annat.

/Ingvar

Vid närmare inspektion så glappar kontakten till säkringsboxen en aning. Kan nog vara där en del av problemet sitter. Batteriet har även haft problem med att det laddar ur väldigt fort när den stått i garaget några dagar men jag har inte lyckats hitta nånstans där det är kortslutning som orsakar detta.

Ska ta och se över det här i dagarna framöver. Tack för förslagen Ingvar!
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
...Batteriet har även haft problem med att det laddar ur väldigt fort när den stått i garaget några dagar men jag har inte lyckats hitta nånstans där det är kortslutning som orsakar detta.

Kan ju vara ett kass batteri helt enkelt det behöver inte vara någon förbrukare som tjyvdrar.

/Ingvar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inte den där jäkla fjärrstarten som jäklas då? han kanske fjärrstänger :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan ju vara ett kass batteri helt enkelt det behöver inte vara någon förbrukare som tjyvdrar.

/Ingvar

Batteriet är sprillans nytt och har fungerat utmärkt tills nyligen då det började tappa laddning fort och så det som hände igår.

inte den där jäkla fjärrstarten som jäklas då? han kanske fjärrstänger :D

Jag var lite smålur om det att jag kom åt nån av knapparna med den inne i fickan men symptomen är helt fel för att det ska vara det.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tagit upp det där med växlarna förr men kommer inte ihåg vad folk hade för förslag på vad det kunde bero på. Nån som har nya synpunkter? Utväxling i dagsläget är 17/40, original är det nog 15/45, fast då med 630 kedja och inte 520 som jag har nu.

Inte helt lika men jag hade ett snarlikt problem med min GS1000. På 1:an-3:an så drog den utan vidare upp till rödmarkeringen. Fast man kände någonstans på mitten att den bromsade till i motorn för en bråkdel av en sekund. På 4:an och 5:an kom den aldrig över den där bromsen så då gjorde hojen ca 110 km/h. Över det orkade den inte om jag inte växlade ner till 3:an och kommer över det kritiska varvtalet.

Min hoj hade inte så mycket trim. Det var portad topp, vassare kam. Mikuni Flatslide å så då ett 4-1. Å det var avgassystemet som orsakade problemet. Köpte det för att mitt original hade rostat sönder invändigt. Utvändigt så såg det ut som nytt men något hade börjat skramla inuti. Hade satt på 4-1 när allt annat var original och det var helt klart att hojen gick bättre på höga varv men även då märktes det en svacka vi ca 4500 varv. När sedan trimgrejerna kom på så lirade det inte alls och problemet blev tydligt. Ett byte tillbaka till originalsystemet och problemet var borta. Så jag fick köpa några pirat ersättningsdämpare å sen gick hojen bra.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top