Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
:tummenupp

detta ser riktigt bra ut! fick bara några funderingar, kommer motorn vara en bärande del i ramen? om inte, så ser det ut att vara lite klent ovanför motorn mellan sving och styrhuvud. försök få motorn att bära så mycket krafter som möjligt, så kan du gå ner i rörtjocklek!

det är mycket bättre att använda rör med stor diameter och smal godstjocklek än vice versa, men det har du säkert listat ut själv :)

Givetvis så är motor bärande del. Annars blir det svårt att bygga dylika konstruktioner på ett vettigt sätt.

Och jag är helt med på dom "diametrala" beräkningarna. :tummenupp

Finns en Japansk firma som rejsar med en hoj som inte är helt olik den jag ritat (nästan så lik att min är ett plagiat) och den tycks prestera väldigt bra. :)

sanctuaryframe3.jpg

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jag tycker mig se att det numera sitter en svartmålad tank på 1230 hojen i bakgrunden, är det något du undanhåller oss...

DSC_0003.jpg

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag tycker mig se att det numera sitter en svartmålad tank på 1230 hojen i bakgrunden, är det något du undanhåller oss...

Inte alls. Det är den nya tanken som jag köpte för att ersätta den jag krashade sönder i Finland. Den råkade bara ha en tjusig sprayburksfinish med rinningar utan dess like. :näsblod

Tänkt börja spackla, plasta och grejja nån vecka här framöver när det lugnar ner sig lite på skolan med tentor och hemuppgifter.

Däremot bytte jag styre på hojen tillbaka till Biltemas fatbar. Laverdastyret var bra men det passade inte sittställningen på hojen och dom dåliga möjligheterna att förankra sig i tanken sen blev det ju skrot i vurpan. Dragbarstyret jag köpte var lite av ett mellanting men det saknades något tyckte jag. Sen löpte gasvajrarna konstigt vilket gjorde att det kunde vara kärvt att öppna spjället fullt. Fatbarstyret blir det bästa av dom två - man sitter avslappnat och det är enkelt att ge försiktiga styrimpulser.

Ska ta och ringa till England imorn och höra hur det går med avgassystemet. Borde inte vara allt för långt borta nu. Vore inte dumt att få det innan jul. :yoparty

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Snälla sluta posta gigantiska bilder direkt i tråden , Nu med nya uppdateringen på SH så är det omöjligt att läsa tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ska börja länka dom annorlunda hädanefter. Tycker också att det strular ibland. :död

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de där svart röda tanken verkar ju hur snyggt som helst, passar med resten av hojen. .. bild?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nej men själva färgkomben med resten av hojen.. :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
nej men själva färgkomben med resten av hojen.. :tummenupp

Jo, det skulle nog fungera rätt bra tror jag. Men samtidigt är svart en jäkligt dålig färg tycker jag. Det blir väldigt mörkt och kontrastlöst tycker jag. Då är det härligare med en pärlemorvit och en klar blåfärg t.ex. (som jag tänkt ha). :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
VARNING: VÅLDSPORR!!!

PICT6770.jpg

PICT6771.jpg

Ooooh! Aaaah! :tuttar

Dom satsar på att få klart det innan helgen så förhoppningsvis är det i min ägo redan nästa vecka! :yoparty

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, det skulle nog fungera rätt bra tror jag. Men samtidigt är svart en jäkligt dålig färg tycker jag. Det blir väldigt mörkt och kontrastlöst tycker jag. Då är det härligare med en pärlemorvit och en klar blåfärg t.ex. (som jag tänkt ha). :)

Kanske låta dig inspireras av schemat från gamle GS1000S? Djupare färger, som du säger, men med Suzukitraditionen framträdande...

http://lh4.ggpht.com/_VDCGGBYmNCk/S48-SWUj_wI/AAAAAAAAK_0/YX-7aRjPxhs/Daytona2010105.jpg

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Avgaset är nu färdigt och på väg från England. Borde vara här tidigt nästa vecka då det skickas med snabbfrakt genom UPS (dom har skickat grejjer fort åt mig förr så varför inte nu?). :yoparty

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Äntligen lyckades UPS leverera paketet. Suttit och kollat på paketstatusen i flera dagar nu men den är aningen förvirrande. Tidigt igår morse kom paketet till Järfälla. Sen stod det igen nu imorse att det destinationsregistrerats igen på Järfälla? :va

Needless to say så blev jag väldigt paff när UPS-killen kom och lämnade av det här strax efter lunchtid.

Ja vad ska man säga om avgaset då? Titan är vackert. Titan är lätt. En krök väger nog inte mer än ett hekto eller två. Kastar man upp dom lite lätt i luften tycks dom hänga kvar i luften en stund innan dom faller ner i händerna igen. Rätt svårt att beskriva hur lätt det är.

Fruktansvärt bra byggkvalité rakt igenom. Sugpassning på allt utan att behöva använda något som helst våld och svetsarna är lika vackra på insidan som på utsidan. Riktigt coolt.

Nog med snack dock. Här kommer en hel hög med bilder.

Är bilderna skumma så högerklicka och välj "Visa bild" istället.

DSC_0001-64.jpg

Maffigt rör från kollektorn - drygt 62mm.

DSC_0005-56.jpgDSC_0007-50.jpgDSC_0008-43.jpg

Svarteloxerade spigots i aluminium. Väldigt bra passning i avgasportarna. Sitter som gjutna.

DSC_0014-18.jpg

Stort hål. Ska ringa till Jon på Racefit igen och höra om dB-killer (skulle egentligen ha följt med), annars blir det många ombesiktningar och böteslappar till sommarn...

Lite tight mot dämparen men det ska gå att ordna fint genom att knäcka om fästet för staget till ljuddämparen lite grann. Men för att vara deras första avgas som är byggt helt på distans så passar det extremt bra. Kunde nog inte vara bättre.

DSC_0042-2.jpg

Krökarna. Kommer bli vackert när dom får lite färg på sig.

DSC_0031-6.jpg

Kollektor. Väldigt tjusiga svetsar kan jag lova...

DSC_0030-8.jpg

Slip-joint för ljuddämparen. Återigen, grym passning.

DSC_0035-4.jpg

DSC_0038-6.jpg

DSC_0024-11.jpg

DSC_0026-8.jpg

:kär

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Och en liten helhetsvy på systemet.

DSC_0047-1.jpg

DSC_0012-34.jpg

Är jag nöjd då?

Om jag är! :tummenupp

Nu känns det som att allt är som det ska på hojen, bortsett från resten av det kosmetiska som ska fixas härnäst då...

Värt pengarna? Svårt att säga. Går det att sätta ett värde på konst?

Mer bilder lär väl komma i helgen. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...