Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
racefit.jpg


:Rockbanan
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Är det ett sånt här du har slagit till på din lilla :cdevil

Då kan du väl ta med dig ditt gamla headers i rostfritt när du kommer å hälsar på så kan jag prova det på min lilla knarr. :D
 

Bifogat

  • RaceFit MEGA GSX 01b.jpg
    RaceFit MEGA GSX 01b.jpg
    73.9 KB · Visningar: 392

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det ett sånt här du har slagit till på din lilla :cdevil

Då kan du väl ta med dig ditt gamla headers i rostfritt när du kommer å hälsar på så kan jag prova det på min lilla knarr. :D

I grunden ett sånt men med special ljuddämpare baserat på den här dämparen. :tummenupp

IMGN4284.jpg
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
satan vilken finish på det röret,jag sparat den ena bilden som bakgrundbild på datorn nu:tummenupp
det kommer att bli fint på ditt bygge

mvh peterpain
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
hej
satan vilken finish på det röret,jag sparat den ena bilden som bakgrundbild på datorn nu:tummenupp
det kommer att bli fint på ditt bygge

mvh peterpain

Ja, det är riktigt vackra saker dom snickrar ihop.

Men smakar det så kostar det. Har visserligen lagt undan pengar en tid för att kunna köpa men det känns ändå att punga ut £650 i startavgift och sen resten. :näsblod

Å andra sidan så kommer det vara ett absolut one-off. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sjukt läckert!:Bugar

Hur fan får dom till de där blanka svetsfogarna på tunt rostfritt? När jag svetsar tunnplåt blir fogen alltid grådaskig och ful, och betar man fogen försvinner väl blåneringen runtom?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sjukt läckert!:Bugar

Hur fan får dom till de där blanka svetsfogarna på tunt rostfritt? När jag svetsar tunnplåt blir fogen alltid grådaskig och ful, och betar man fogen försvinner väl blåneringen runtom?

Rostfritt? Det är ju titan. :tummenupp

Avgaset kommer väga hela 3kg inklusive ljuddämpare.

Vet inte riktigt hur Racefit gör men jag antar att dom har gott om rotgas och eftersläpning samt kör på puls-inställning på svetsen. Fodras givetvis en svetsare av rang för att utföra ett så snyggt arbete också. Blir inte sådär fint per automatik direkt. :)

Här har du en tråd med svetsporr på hög nivå. Han svetsar i regel i rostfritt och lyckas få till VÄLDIGT vackra svetsar.

http://honda-tech.com/showthread.php?t=2880250

Vet själv inte riktigt hur han får till det så snyggt med blåneringen och allt.
 
Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Hallå Viktor,

det är helt sanslöst vad du hittar på nya grejer till din hoj:yoparty
Bilden på Suzukin här ovan är riktigt läcker, men Hondan är lite "tyskvarning". Kan inte hjälpa det men jag måste ha fått några djupa ärr i själen av att ha sett för många sönderpimpade hojar i Tyskland. Lite lägre vinkel på ljuddämparen så är det helt OK! Allt du gör är riktigt, riktigt, riktigt,...etc jäkligt bra men jag måste tydligen hålla ett öga på vad du väljer för styre och ljuddämparvinkel:D
Det blir inspektion uppe i Piteå i sommar vet du:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Meckat dit Harris-fotpinnarna nu. Borrade och gängade plattorna till dom igår natt så idag passade jag på att provmontera dom och tillverka ett växellänkage. Mycket nöjd. Dom grova plåtarna ska snyggas till lite nu.

Nu har jag uppskattningsvis 5cm mer markfrigång, något som borde hjälpa betydligt på bankörning. Kunde knappt lägga ner utan att fotpinnarna var i backen tidigare

DSC_0001-59.jpg


Sen har jag även börjat se över vad som förorsakade lagerhaveriet i bakfälgen när vi var i Finland. Efter mycket mätning fram och tillbaka på svingen samt fälgen så står det klart att distanserna jag haft till fälgen varit hela 2.5mm för smala! Kan låta lite men det innebär kort och gott att svingen nyps ihop längre bak (istället för att behålla sin U-form) när man drar åt hjulaxeln och på så sätt får du snedbelastning på hjullagren och dom skär / går åt helvete. Provade snabbt att distansera med en 2mm plåtbit vid hjuldistansen och dra åt axeln. Blev en avsevärd skillnad. Nu snurrade hjulet flera varv jämfört med ett halv-varv eller så som det var tidigare.



I övrigt har det idag ägnats mången tanke till Marco Simoncellis öde. Vilken orättvisa. :(
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Titanavgaset borde vara klart för leverans om några veckor och i förrgår lyckades jag buda hem ett par PFM bromsskivor till hojen för en billig peng. Ska bli kul att få dom också!

Imorn blir det garagebesök hos Katana83. Ska bli spännande!

Nu ska jag härja vidare i huvudstaden. Vette fasen vad man skulle ha hittat på... :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag kom det äntligen lite skoj med posten och inte bara räkningar.

Budade hem dom här från eBay förra veckan. 2000kr med frakt för ett par sprillans nya PFM-skivor. Var för bra för att inte köpa, sen var dom till just Apriliafälgarna så valet blev ännu enklare då. :)

DSC_0022-13.jpg


DSC_0027-7.jpg


DSC_0029-5.jpg


Blev det nån skillnad då? Ja, nu kan jag inte direkt åka ut och provköra när det är minusgrader och is överallt men man känner definitivt skillnad jämfört med originalskivorna. Ett helt annat bett i dom och det tycks vara lite bättre känsla i reglaget också.

Sen gjorde jag av en slump en intressant upptäckt igårkväll när jag satt och pillade för att måtta in nya distanser till bakfälgen. Tyckte det var nåt konstigt märke i däcket och det här är vad jag hittade...

DSC_0031-5.jpg


DSC_0032-5.jpg


DSC_0033-9.jpg


En 40-50cm lång reva med små, små jack längs efter. Revan börjar precis där det börjar släppa och forsätter ut mot kanten av däcket tills det tar slut ca 15mm från däckskanten.

Har suttit och funderat många timmar på varför och hur jag gick omkull med hojen i Finland. Det gick varken speciellt fort och punkten på däcket där man ser att det började släppa har man inte speciellt mycket nedlägg på så att det skulle vara en kombination av det + regnet är inte så troligt. Gaskontroll då? Jag är ingen raceputte eller kung på att köra på något sätt men jag vågar nog säga att jag har hyggligt bra gaskontroll i alla fall.

Min slutsats med gårdagens upptäckt i åtanke är att jag helt enkelt körde på något som låg på banan just där. Lite släpp i regn har alla motorcyklister haft i rondeller och kurvor men i det här fallet kändes det mer som att nån sparkade undan benen för mig. Totalsläpp utan möjlighet att parera det.

Har tidigare grubblat på om det inte var nåt oljeslask eller disel på banan där då andra med mig tyckt att "Där ska man i princip inte kunna gå omkull." men nu verkar det bra mycket rimligare att jag skulle ha kört på något. Nåja, det spelar ingen roll idag. Går inte direkt att spola tillbaka tiden. Sen tror jag att det var en värdefull erfarenhet trots att det inneburit en del sveda och värk.

EDIT: Efter lite överläggande med f.d. Triumph-maffians ledare Rolf gällande ovanstående bilder så kan man nog dra slutsatsen att jag lyckats pricka in alla fel på en gång. Lite brett spårval i upptorkande regn - kör alltså i en sträng på vägen där det är troligt att det samlas skit. Kurvan är lite utav ett krön - i utgången får man mindre kontakt med vägen eftersom den sluttar utåt lite lätt. Plus då eventuellt det jag skrev om ovan - kört på något.

Maximal otur kort och gott. :död


In other news så fick jag ett mail från Jon på Racefit idag. Han sa att dom skulle få in en kund med samma hoj som mig (en EF) som också skulle ha ett avgassystem byggt. Dom skulle passa på att bygga ihop mitt då också. Grenrören och allt det där är redan fixat men ljuddämpare och rör till kollektorn har jag beställt annan design på. Dom skulle börja pyssla med det i slutet av månaden så förhoppningsvis får jag ett vackert avgas i (h)julklapp! :tummenupp
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och bett i dom utav bara den! Blir intressant till våren! :tummenupp

Ett problem med riktiga järnskivor är tydligen att dom äter belägg fortare. Nåja, man kan inte få allt. :)

Jo de äter belägg, de har ju högre friktion så det är ju helt naturligt. Dessutom funkar de i vått. Nackdelen är att de blir rostiga som f-n när det är blött:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo de äter belägg, de har ju högre friktion så det är ju helt naturligt. Dessutom funkar de i vått. Nackdelen är att de blir rostiga som f-n när det är blött:)

Yes. :)

Men man kan då fråga sig, vad är viktigare? Kanonbromsar oavsett väder eller att dom ser tjusiga ut? Själv tycker jag det är coolt med lite patina på skivorna. Blir lite sådär rejsigt! :tummenupp

HOLY HEADERS BATMAN!:yoparty:kär
Sicken maskin det blir... när man häller ner så mycket tid och pengar i det skulle jag själv knappt våga rulla konstverket ur garaget!

Ser väldigt mycket fram emot avgaset. Blir det hälften så bra som jag hoppas så kommer det bli kanon.

Vad gäller att inte våga använda hojen så tycker jag det där är lite både och. Tanken att lägga omkull den när allt står färdigt är inte något jag vill vara med om men samtidigt så har jag ju byggt och kostat på hojen så mycket just för att jag vill köra och använda den.

Bara köpa en massa tuffa grejjer och bygga ihop det för att sen sitta i garaget och polera tjänar inget syfte. Jag har byggt maskinen för att den ska köras. Är inte nåt jag kommer ställa upp med i "Freestyle" VM i hojbyggen i Sturgis direkt. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I väntan på avgassystem och i brist på annat att göra så har jag snickrat ihop den första prototypskissen på nästa års projekt. :)

DSC_0043-3.jpg


Vad är då tanken här?

DSC_0039-6.jpg


(hjulbasen ser lite knasig ut men den ska vara 1450mm)

  • Stålram utav lämplig rörkvalité.
  • Ducati 1098 enkelsving.
  • Smidda Marchesini fälgar från Ducati 1098.
  • Fullt justerbar framgaffel från Honda CBR900RR (konventionell).
  • 1360cc GSX motor med Hayabusa-kolvar. Snällt trimmad så den håller.
  • Hemmasnickrad alu-tank.
  • Hemmasnickrad bakdel.
  • ENDAST FÖR BANA.

Tänker eftersom jag har min nuvarande hoj som gathoj / bushoj så bygger jag nästa som en renodlad banhoj med möjlighet att regga in den på gata. Blir m.a.o. att köra den genom SFRO för att sen om man känner för det kunna gatkonvertera den, men just nu känns banracer mer lockande. :tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
skisser på coolt bygge

:tummenupp

detta ser riktigt bra ut! fick bara några funderingar, kommer motorn vara en bärande del i ramen? om inte, så ser det ut att vara lite klent ovanför motorn mellan sving och styrhuvud. försök få motorn att bära så mycket krafter som möjligt, så kan du gå ner i rörtjocklek!

det är mycket bättre att använda rör med stor diameter och smal godstjocklek än vice versa, men det har du säkert listat ut själv :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top