Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kanon jag föredrad dock fyllan men om du behöver nåt i 3d så säg till..alltså ritat:tummenupp Går ju lite snabbare att bereda i fräsen om man nu har nåt cam progg dvs,,,

Ingen fara, han som ska göra jobbet har allt det där och är väldigt bra på det han gör. :tummenupp

Tack för erbjudandet dock! :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
När man inte är någon supa-människa (i princip nykterist numera) så sitter man hemma på allhelgona och pysslar istället för att festa. Kan ju tyckas vara asocialt men jag njuter betydligt mer när jag pillar på med byggmodeller, hojar eller något annat än vad jag gör när jag har en promille i blodet. :död

.

Amen på det !

Själv har jag svårt att förklara för folk varför jag kan sitta på verkstan klockan ett en lördagskväll, hela kroppen kliar av glasfiber men jag njuter i högan sky.

Som du typ.
Sitta på en bänk och dingla med benen och titta på en bit man just har byggt e inte så jefla dummt det heller.:tummenupp

Ska bli kul att se kronan klar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Amen på det !

Själv har jag svårt att förklara för folk varför jag kan sitta på verkstan klockan ett en lördagskväll, hela kroppen kliar av glasfiber men jag njuter i högan sky.

Som du typ.
Sitta på en bänk och dingla med benen och titta på en bit man just har byggt e inte så jefla dummt det heller.:tummenupp

Ska bli kul att se kronan klar.

Samma här. En del kvällar när vi varit i verkstan på farsans jobb till omkring midnatt så har skiftarbetarna börjat fundera om man är riktigt klok.

Men vafan ska man göra istället då? Sitta på soffan hemma och fisa framför Desperate Housewives eller nåt annat skit? Supa sig dyngrak varje helg? :va

Nä, nog är det roligt att kunna skapa saker i metall och annat som sen ska göra det största fritidsnöjet man har ännu roligare. Bio eller en film hemma i soffan med kompisarna är mycket bättre än något kalajs. :tummenupp

Ska bli väldigt roligt att se kronan klar. Mina blir betydligt mer basic än dom som farsan skulle ha till sin XJR (60mm step down, mycket design, osv.).
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Samma här. En del kvällar när vi varit i verkstan på farsans jobb till omkring midnatt så har skiftarbetarna börjat fundera om man är riktigt klok.

Men vafan ska man göra istället då? Sitta på soffan hemma och fisa framför Desperate Housewives eller nåt annat skit? Supa sig dyngrak varje helg? :va

Nä, nog är det roligt att kunna skapa saker i metall och annat som sen ska göra det största fritidsnöjet man har ännu roligare. Bio eller en film hemma i soffan med kompisarna är mycket bättre än något kalajs. :tummenupp

Ska bli väldigt roligt att se kronan klar. Mina blir betydligt mer basic än dom som farsan skulle ha till sin XJR (60mm step down, mycket design, osv.).

Genomtänkta basicdelar är snyggare en bling bling åtta dagar i veckan !
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Får man föreslå lite vinkeländringar när bakdelen ska göras färdig så att överkant ligger i linje, inte nödvändigtvis på samma linje men parallella:
 

Bifogat

  • SadelXP_2_600.jpg
    SadelXP_2_600.jpg
    116.7 KB · Visningar: 295

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får man föreslå lite vinkeländringar när bakdelen ska göras färdig så att överkant ligger i linje, inte nödvändigtvis på samma linje men parallella:

Kommer att laborera rätt intensivt med det där när bakramen ska byggas om. Misströsta icke. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tittade förbi hos Micke (2taktarn) på jobbet nu i eftermiddag med ritningarna. Vi satte oss ner och skissade upp dom i programmet och utbytte lite tankar och idéer kring utformningen på dom, osv. Sen blev det en snabbtripp hem igen för att måtta upp en styrstolpe, en halvtimma senare var jag tillbaka med en skiss på den ockå.

"Det här löser nog vi ska du se." tyckte Micke. :)

Ska bli väldigt kul att få dom. :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har som missat den här tråden, men nu var det en rolig upptäckt! Ser ju stabilt ut!

Vem gör sadeln? Är lite sugen på mocka även jag, men vi får se. Vore kul med en uppstart först, så får man bena ut "detaljer" sen, för färdig lär man väl aldrig bli.:D

Jag jobbade ju natt i helgen, att jag missade att ni var där var ju jäkla synd, då kunde man ju fått en livetitt!:gnissla

Kör hårt!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har som missat den här tråden, men nu var det en rolig upptäckt! Ser ju stabilt ut!

Vem gör sadeln? Är lite sugen på mocka även jag, men vi får se. Vore kul med en uppstart först, så får man bena ut "detaljer" sen, för färdig lär man väl aldrig bli.:D

Jag jobbade ju natt i helgen, att jag missade att ni var där var ju jäkla synd, då kunde man ju fått en livetitt!:gnissla

Kör hårt!

Haha. :D

Sadeln ska Ylva på Djupviken göra (Ylvas Tapetseri). Hon hade dock ingen tid före jul så det blir förmodligen efter nyår. Hela arbetet för min sadel med ny stoppning skulle gå på omkring 2200kr.

Var ner under dan och kapade lite aluminium bara. Inget spännande som hände direkt. :tungan

Ska köpa lite 2" rörböjar nu i veckan så man kanske kan börja snickra på en ny avgaskrök bak.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpt rör idag för att bygga nytt avgas. Blev ca 750kr med frakt... dyrt...

Lika bra att bygga det från scratch och bara återanvända flänsen som stter i burken istället för att hålla på att kapa sönder den befintliga kröken. Micke har börjat fräsa kronorna och som det lät på han när jag pratade med han tidigare idag så var dom på gång.

Bad han även ta med sig sadeln från hans GS1000. Funderar på att använda en sån som grund för den nya sadeln istället. Mycket enklare med en stomme av pressad plåt än en av gjuten plast. Går ju att svetsa och bocka om hur man vill till skillnad från plasten. Breddmässigt stämmer den väldigt bra (behöver böjas ut lite lätt i framkant).

I samband med sadel mock-upen så var jag åter tillbaka till frågan om bakdelen (lyse / plast). Tror det blir en visit till guldgruvan i Luleå i helgen för att köpa en kuts och sadel. Lutar åt att det blir en GS1000 bakdel, alternativt nåt från en Kwak.

Förhoppningsvis så har jag lite bilder att lägga upp under helgen (om kronorna är klara). Bör få rören på fredag så då är det bara att sätta sig ner och kapa böjar.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, kul bygge! Håller själv på med ett par projekt och det är alltid kul att följa andra som håller på och dessutom får mycket gjort med egna ideer och lösningar.

Har följt alla komentarer om sidokåpans utformning och tycker att du ska behålla den men har ett litet förslag: Snedda bakre nedre kanten lite så att kanten kommer att följa ramröret. Då försvinner den skarpa vinkeln mot bakdelen, samtidigt som det mesta av sidokåpan blir kvar.

En annan sak, kan du inte dra avgasröret genom den främre delen av svingen (där originaldämparen sitter) så kommer det nästan inte att synas från sidan.

Och vad du än gör, behåll färgsättningen med vitt och ljusblått!

Anders
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Köpt rör idag för att bygga nytt avgas. Blev ca 750kr med frakt... dyrt...

Lika bra att bygga det från scratch och bara återanvända flänsen som stter i burken istället för att hålla på att kapa sönder den befintliga kröken. Micke har börjat fräsa kronorna och som det lät på han när jag pratade med han tidigare idag så var dom på gång.

Vad blev det för rör RF?
Vartifrån?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej, kul bygge! Håller själv på med ett par projekt och det är alltid kul att följa andra som håller på och dessutom får mycket gjort med egna ideer och lösningar.

Har följt alla komentarer om sidokåpans utformning och tycker att du ska behålla den men har ett litet förslag: Snedda bakre nedre kanten lite så att kanten kommer att följa ramröret. Då försvinner den skarpa vinkeln mot bakdelen, samtidigt som det mesta av sidokåpan blir kvar.

En annan sak, kan du inte dra avgasröret genom den främre delen av svingen (där originaldämparen sitter) så kommer det nästan inte att synas från sidan.

Och vad du än gör, behåll färgsättningen med vitt och ljusblått!

Anders

Kul att det är fler som följer bygget. :tummenupp

Får se nu framöver hur sidokåporna och bakdelen kommer att utformas. Möjligt att det blir lite modifikationer pga av annan sadelbotten.

Vad gäller avgaset så kommer jag göra precis som du föreslog. Ett 2" rör passar perfekt genom svingen och har gott om utrymme när svingen rör på sig. Fick ett mail med orderbekräftelse idag och då stod det att paketet ska komma idag. Ska ut och kolla posten nu (om det inte ligger ute på trappan).

Jag lovar att jag kommer behålla färgschemat. :krama

Vad blev det för rör RF?
Vartifrån?

Det blev rostfria. Vet inte vad för kvalité men dom är avsedda för att göra avgassystem utav. Beställde från www.ferrita.com. Tittade runt på lite rörfirmor i stan men dom ville ha 250kr för en lågradie 90 graders böj. Från Ferrita betalade jag 140kr / st för böjar med hög radie, betydligt billigare med andra ord.

Farsan köpte därifrån när han byggde avgassystemet till sin gamla GS1100 så vi tyckte det var ett säkert kort. Snabb frakt också, 1-2 dagar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Perfekt :)

Kommer du Tigga rören?
Att behålla den gamla flänsen är inte att rekomendera förutsatt att denna inte är i RF, fast det kanske den är?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Perfekt :)

Kommer du Tigga rören?
Att behålla den gamla flänsen är inte att rekomendera förutsatt att denna inte är i RF, fast det kanske den är?

Jo, det blir att tigga. Farsan är rätt duktig på rostfritt, jag är däremot ingen expert när jag inte har nån svetsutbildning som han. MIG och pinne funkar bra för mig dock. :tungan

Det gamla mellanröret är också i rostfritt så det är bara att svetsa. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fan vad jag spammar min egen tråd med värdelösa tankar känns det som. Här kommer ännu en. :D

Som jag skrev i tidigare inlägg så håller jag på att se över möjligheterna att använda en annan sadel som grund, en med stålstomme, typ GS750, GS1000, osv. Fick låna en GS1000 sadel av en kompis och den passar hyggligt, lite brytande och bändande så sitter den på plats.

Enda "problemet" blir väl hur man ska lösa bakdelen. Som ALspeed påpekade så är ju inte riktigt sidokåpans form som den borde vara. Så jag började fundera lite och ritade följande lite snabbt i paint.

DSC_0006-2-3.jpg


Om man tänker att man kapar sidokåpan så att den följer det rektangulära ramröret och lämnar sidan helt bar (och blottar bakramen) istället för dom tunna sidokåporna och istället drar ner sadeln en bit och byter ut bakdelen mot nåt från en Z1000, GS1000 eller GSX1100 (eller liknande). Alltså lite mer åt det nakna hållet, som hojarna ofta såg ut förr (före -84).

mein-1.jpg


Vad tror ni? Min skiss är ju uppenbarligen bristande men jag tror det kan funka jäkligt bra. Blir ju helt klart lite vassare stuk på den motför den tjocka och fyrkantiga originalbakdelen. :)

Ska ta en resa upp till Luleå på lördag för att jaga reda på en bakdel och en sadel jag kan använda, troligen också lite clip-ons. Finns allt och lite till där. Kanske tar med mig kameran så ni också får se guldgruvan. :tungan
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Fan vad jag spammar min egen tråd med värdelösa tankar känns det som. Här kommer ännu en. :D

Som jag skrev i tidigare inlägg så håller jag på att se över möjligheterna att använda en annan sadel som grund, en med stålstomme, typ GS750, GS1000, osv. Fick låna en GS1000 sadel av en kompis och den passar hyggligt, lite brytande och bändande så sitter den på plats.

Enda "problemet" blir väl hur man ska lösa bakdelen. Som ALspeed påpekade så är ju inte riktigt sidokåpans form som den borde vara. Så jag började fundera lite och ritade följande lite snabbt i paint.

DSC_0006-2-3.jpg


Om man tänker att man kapar sidokåpan så att den följer det rektangulära ramröret och lämnar sidan helt bar (och blottar bakramen) istället för dom tunna sidokåporna och istället drar ner sadeln en bit och byter ut bakdelen mot nåt från en Z1000, GS1000 eller GSX1100 (eller liknande). Alltså lite mer åt det nakna hållet, som hojarna ofta såg ut förr (före -84).

mein-1.jpg


Vad tror ni? Min skiss är ju uppenbarligen bristande men jag tror det kan funka jäkligt bra. Blir ju helt klart lite vassare stuk på den motför den tjocka och fyrkantiga originalbakdelen. :)

Ska ta en resa upp till Luleå på lördag för att jaga reda på en bakdel och en sadel jag kan använda, troligen också lite clip-ons. Finns allt och lite till där. Kanske tar med mig kameran så ni också får se guldgruvan. :tungan

Hej igen!
Precis som jag tänkte. Ser bra ut. Jag har även en liten idé angående sadeln. Prova att slipa ner kanten på den bakre delen, så att dynans hela linje linjerar med kutsen. Skulle kunna fungera. (Funkar perfekt att använda vinkelslip med slippapperstrissa på skumgummi)

Lycka till, Anders
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej igen!
Precis som jag tänkte. Ser bra ut. Jag har även en liten idé angående sadeln. Prova att slipa ner kanten på den bakre delen, så att dynans hela linje linjerar med kutsen. Skulle kunna fungera. (Funkar perfekt att använda vinkelslip med slippapperstrissa på skumgummi)

Lycka till, Anders

Jag har sett flera tapetserare som använder en elektrisk brödkniv när dom skär till skumgummi. Jag fick lov att använda en själv när min ena katanasadel skulle gröpas ur innan omklädnad. Det fungerade kanonbra, nästan som att skära i smör.
Keep up the good work :tummenupp
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Om du ändå ska köra med dubbeldämpare, varför kör du inte upp avgassystemet genom dämparhålet i svingen? Måste ju finnas gott om plats där... Eller?
Annars blir du ju låst till att ha hjulet i det yttersta läget alltid. Mer eller mindre i alla fall?
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Enda "problemet" blir väl hur man ska lösa bakdelen. Som ALspeed påpekade så är ju inte riktigt sidokåpans form som den borde vara. Så jag började fundera lite och ritade följande lite snabbt i paint.

Om man tänker att man kapar sidokåpan så att den följer det rektangulära ramröret och lämnar sidan helt bar (och blottar bakramen) istället för dom tunna sidokåporna och istället drar ner sadeln en bit och byter ut bakdelen mot nåt från en Z1000, GS1000 eller GSX1100 (eller liknande). Alltså lite mer åt det nakna hållet, som hojarna ofta såg ut förr (före -84).

Personligen tycker jag att lite mera täckande kåpor vore snyggare i det här fallet, men det är ju bara mina 5 pesetas :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top