Ja, det blev en liten kvällstur ner på farsans jobb för att göra något vettigt. Sprang direkt och lånade Helicoil satsen på förrådet och begav oss in till verkstan där vi stod och snackade skit med två av skiftarna ett tag. Efter några minuter avvek jag för att börja rigga upp risersarna i fräsen.
Väl framme vid fräsen ser jag ju att den är upptagen men tänker inte speciellt mycket på vad som var uppmonterat i den. Jag vände mig om igen och nästan lyfte från golvet av förvåning:
Min sving!
(ursäktar mobilbilderna)
Jag som suttit och misströstat hemma och tänkt
"Kommer säkert ta veckor att få tillbaka den..." *djup suck*. Inte det nej, den var uppriggad enligt konstens alla regler och arborrhuvudet med stål monterat i fräsen. Lagerläget var försänkt och yttre passningen för ändlocken till svingen var under bearbetning.
Kvällen var genast räddad. Faktumet att vi inte kunde göra ett småjobb som att fräsa risers spelade igen som helst roll när jag visste att svingen var på gång. Nästan så att jag fällde en tår av glädje.
Blir en rejäl bit fika åt dom när det är klart!
Med kvällen räddad på detta sätt kunde det ju inte gå fel. Upp med kronan i jätte pelarborrmaskinen och börja borra.
Förborr med 4mm, 15mm djupt
Efter det borrades hålen upp med en 8,4mm borr (16mm djupt) och sedan gänga med gängtapp och efter det dra i 4st Helicoils. Blev helt suveränt, inga bilder dock, mobilkameran duger inte för några direkta detaljer.
Väl hemma var det bara provmontera styret lite lätt (tog lite längre skruv bara) och sätta sig och torrbryta.
Trots mitt bistra uttryck är jag väldigt nöjd!
Blir nog inte mycket mer vettigt gjort i helgen är jag rädd. Väntar mest på saker nu. Kan inte göra mer med kronorna innan jag får lyset (bortsett från styrstoppar), kan inte göra något med bakramen innan jag fått svingen och kan inte göra nåt med svingen innan jag fått den.
Uppdatering kommer väl förmodligen på tisdag eller onsdag.