Yoshimura GSX1230R Projekt

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Faktiskt inte börjar fundera på vars jag ska ha skylten än. Kanske blir det högst olaglig vinkel, olaglig miniskylt eller ingen alls. Vi får se.

Blir nog den minst olydiga varianten. :tummenupp

Ahhh, inser nu min olyckliga formulering. Jag menar en nummerskylt som i Crosskylt/Flattrack- stil på vardera sidan. Jag kan painta ihop den om du vill. Jag är dock askass på Paint. Och design.:näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev helt andra kronor med lite avrundning riktigt snyggt:tummenupp:tummenupp

Ja, det gör en jäkla skillnad. :)

Tyckte först att kronorna såg kantiga ut men nu börjar ja gilla stilen efter att kanterna blev lite rundare :)

Får ett helt annat djup när man rundar av kronorna. Ljuset bryts annorlunda och formen uppfattas som mjukare trots att den fortfarande är lika kantig som tidigare.

Ahhh, inser nu min olyckliga formulering. Jag menar en nummerskylt som i Crosskylt/Flattrack- stil på vardera sidan. Jag kan painta ihop den om du vill. Jag är dock askass på Paint. Och design.:näsblod

Jaha, du tänkte en sån nummerskylt. :D

Bygger den ju i samma färgschema som Yoshimuras gamla racehojar så nog har tanken korsat mig. Vi får se hur det blir. :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag blev det att köpa syre och risers.

Eftersom jag är så jäkla förmögen så köpte jag ju givetvis det värsta jag kunde hitta. En Renthal för 1100kr plus ett par hårdeloxerade risers för omkring tusenlappen. :yoparty

DSC_0002-6.jpg


Eller hur... :crash

Nä, det fick bli Feltema saker. Same shit different name. Tittade förbi Lindroths MC i Luleå för att se vad dom hade i styr-väg men som sagt, ett likadant styre kostade ju bara lite drygt 800kr mer. Risers hade dom inte ens.

Ska ner på verkstan nu efter lite käk och fräsa till risersarna så att dom är platta i underkant och inte har en rundning som nu (för att passa in i originalrisers). Passar även på att borra kronan då och dra i några Helicoils, kommer sitta som berget.

Slänger väl upp en bild senare ikväll när jag fått allt på plats.

Blev inget lyse idag dessvärre. Tydligen hade GSG slarvat med att uppge deras IBAN-nummer på paketet så det hade fastnat i tullen i Malmö. Skulle dyka upp på Tisdag eller Onsdag till veckan istället. :död
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, det blev en liten kvällstur ner på farsans jobb för att göra något vettigt. Sprang direkt och lånade Helicoil satsen på förrådet och begav oss in till verkstan där vi stod och snackade skit med två av skiftarna ett tag. Efter några minuter avvek jag för att börja rigga upp risersarna i fräsen.

Väl framme vid fräsen ser jag ju att den är upptagen men tänker inte speciellt mycket på vad som var uppmonterat i den. Jag vände mig om igen och nästan lyfte från golvet av förvåning:

Min sving!

(ursäktar mobilbilderna)

002.jpg


Jag som suttit och misströstat hemma och tänkt "Kommer säkert ta veckor att få tillbaka den..." *djup suck*. Inte det nej, den var uppriggad enligt konstens alla regler och arborrhuvudet med stål monterat i fräsen. Lagerläget var försänkt och yttre passningen för ändlocken till svingen var under bearbetning.

004.jpg


Kvällen var genast räddad. Faktumet att vi inte kunde göra ett småjobb som att fräsa risers spelade igen som helst roll när jag visste att svingen var på gång. Nästan så att jag fällde en tår av glädje.

Blir en rejäl bit fika åt dom när det är klart! :tummenupp

Med kvällen räddad på detta sätt kunde det ju inte gå fel. Upp med kronan i jätte pelarborrmaskinen och börja borra.

Förborr med 4mm, 15mm djupt

006.jpg


Efter det borrades hålen upp med en 8,4mm borr (16mm djupt) och sedan gänga med gängtapp och efter det dra i 4st Helicoils. Blev helt suveränt, inga bilder dock, mobilkameran duger inte för några direkta detaljer.

Väl hemma var det bara provmontera styret lite lätt (tog lite längre skruv bara) och sätta sig och torrbryta.

Trots mitt bistra uttryck är jag väldigt nöjd! :tummenupp

008.jpg


Blir nog inte mycket mer vettigt gjort i helgen är jag rädd. Väntar mest på saker nu. Kan inte göra mer med kronorna innan jag får lyset (bortsett från styrstoppar), kan inte göra något med bakramen innan jag fått svingen och kan inte göra nåt med svingen innan jag fått den.

Uppdatering kommer väl förmodligen på tisdag eller onsdag.
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Fint bygge du gör :tummenupp. Det är intressant att följa framstegen.
Själv hade jag en GSX 1100E för någar år sedan och på den hade jag ett nästan helt rakt styre. Det verkar vara ordentligt med plats för tanken med ditt nuvarande styre. Jag tror det skulle bli råare utseende och skönare sittställning med ett rakare styre typ dragbar. Du verkar ha tillgång till det mesta i bearbetningsmaskiner så du kan ju bocka till ett 22 mm rör och testa hur det blir med ett rakare styre.

Och du, den hade RS 36:eek:r :)
 

Bifogat

  • GSX 1100_4.jpg
    GSX 1100_4.jpg
    267.3 KB · Visningar: 187
  • GSX 1100_6.jpg
    GSX 1100_6.jpg
    273 KB · Visningar: 230

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött, skönt att saker och ting rullar!

Med den maskinparken du har tillgång till hade man ju kunnat göra underverk ;)
Själv är man förpassad till tvättstugan och snickerboa på 5m2..
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Japp avis blir man på resurserna, man vill så mycket men det går inte om man inte har rätta kontakterna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fint bygge du gör :tummenupp. Det är intressant att följa framstegen.
Själv hade jag en GSX 1100E för någar år sedan och på den hade jag ett nästan helt rakt styre. Det verkar vara ordentligt med plats för tanken med ditt nuvarande styre. Jag tror det skulle bli råare utseende och skönare sittställning med ett rakare styre typ dragbar. Du verkar ha tillgång till det mesta i bearbetningsmaskiner så du kan ju bocka till ett 22 mm rör och testa hur det blir med ett rakare styre.

Och du, den hade RS 36:eek:r :)

Tackar! :krama

Jag funderade faktiskt på ett "dragbar" (rakt styre) till en början. Tycker det ser tufft ut plus att man som du säger sitter riktigt bra. Men som med allt annat är det en fråga om avvägning. Fatbar styret ser lite mer tidstypiskt ut, man sitter mer upprätt plus att det var rätt finish på styret (svarteloxerat).

Sen var det även en fråga om att kunna komma åt justeringen på stötdämparna lättare. Hade jag haft ett rakt styre så hade justeringen i princip hamnat mitt under styret och gjort det svårt att komma åt med en skruvmejsel.

Fin GSX! :tummenupp

Gött, skönt att saker och ting rullar!

Med den maskinparken du har tillgång till hade man ju kunnat göra underverk ;)
Själv är man förpassad till tvättstugan och snickerboa på 5m2..

Ja, känns riktigt bra. :)

Köpet på stötdämparna har förövrigt gått igenom idag. Ringde upp och sa att jag tar dom nu i förmiddag. Blir att skicka iväg pengar till veckan. Men smakar det så kostar det - Über-Öhlinare är inte billiga... :död

Jag tycker du gör ett nog fint jobb i tvättstugan, men visst är det ju jäkla praktiskt att ha en maskinpark att tillgå med alla maskiner man kan tänka sig behöva. Rörbock, svarv, plåtsax, fräs, svets, borrmaskiner, osv.

Japp avis blir man på resurserna, man vill så mycket men det går inte om man inte har rätta kontakterna.

Resurser? Jag har minus på kontot nu efter stötdämparköpet. :D

Skämt åsido: det är ovärderligt. Bra verktyg / maskiner är halva jobbet.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Styret passar sketabra, och därmed pasta.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Du skalll inte pulverlacka då?
Svart har en tendens att blekna och mer bli lila efter ngn sommar

:wiggle
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kolla inte bara på mc styren, det finns en hel del mountainbike styren med som funkar också! Om du vill ha rakare prylar alltså.
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Naken hoj med för upprätt sittställning är inte så kul.

Kolla skillnaden mellan originalstyret på min GSX 1550 och det som jag kör med nu. Det är från en Yamaha MT-01. Går precis fritt från att ta i tanken vid fullt styrutslag. En jäkla skillnad på körställning och känsla kan jag lova!
 

Bifogat

  • GSX 1400 komp 004.JPG
    GSX 1400 komp 004.JPG
    147.1 KB · Visningar: 286
  • Blandat 066.jpg
    Blandat 066.jpg
    126.7 KB · Visningar: 244

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du skalll inte pulverlacka då?
Svart har en tendens att blekna och mer bli lila efter ngn sommar

:wiggle

Rätt säker på att det blir eloxering ändå. Krävs rätt mycket solljus under längre tid för att det ska blekas. När jag inte kör hojen så står den i garaget eller skuggan. :)

Alternativt lackar jag kronorna själv. Har en fin hammarlack som blir jäkligt snygg när man drar på matt klarlack.

Kolla inte bara på mc styren, det finns en hel del mountainbike styren med som funkar också! Om du vill ha rakare prylar alltså.

Jodå, det finns fina cykelgrejjer också men ett fatbar matchar kronorna bättre tycker jag. Kronorna och risersarna är rätt tilltagna i design så ett 22mm styre skulle nästan se litet ut.

Naken hoj med för upprätt sittställning är inte så kul.

Kolla skillnaden mellan originalstyret på min GSX 1550 och det som jag kör med nu. Det är från en Yamaha MT-01. Går precis fritt från att ta i tanken vid fullt styrutslag. En jäkla skillnad på körställning och känsla kan jag lova!

Mycket riktigt. Sittställningen just nu är dock inte upprätt. Blir en aning mer framåtlutat än original pga kortare gaffel och lite högre bak så jag tror det jag tänkt mig blir rätt bra.

Vi får se när jag får ner hojen på marken så att jag kan börja måtta in fotpinnar och sånt ordentligt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag blev svingen klar så jag åkte och hämtade den i förmiddags. Blev en rätt billig affär: en stycken butterkaka. :)

Fick förövrigt den där rörböjen idag som Ferrita lyckades skicka fel och denna gång blev det rätt. Tydligen är det inte så stor skillnad på en 90-graders böj och en 60-graders böj för en del. :rolleyes:

Nåja. Tog med mig svingen ut i garaget för att se om allt passade som det skulle. Klämde på täcklocken i ändarna på svingarmsinfästningen och mätte: 236,5mm.

236mm är det exakta måttet men jag kan leva med 2½ tiondel per sida. Satt som smäck i ramen.

Passade även på att palla upp hojen lite så man ser vars man hamnar med markfrigång och allt sånt där.

DSC_0012-2.jpg


Kommer bli ungefär något sånt här. Styret är lite högt just nu på grund av att risersarna inte är avfrästa ännu, blir väl att göra det nån kväll framöver, ska ändå svarva styrstoppar och borra lite i nedrekronan.

DSC_0016-1.jpg


Det blir väl en aning tysk-engelsk / engelsk-tysk fighter över den rent utseendemässigt, men jag tror dock att "race-temat" kommer bli betydligt mer framträdande när den fått rätt lack och klibbor på sig. :)

Mer bilder lär väl dyka upp imorn eller på onsdag om det där lyset dyker upp nån gång.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag såg en Mikuni RS 38 förgasargrygga på blocket alldeles nyss:)
Nåt för dig kanske?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag såg en Mikuni RS 38 förgasargrygga på blocket alldeles nyss:)
Nåt för dig kanske?

Såg dom där. Enda problemet var väl att han vägrade skicka och bodde längst bort på västkusten. :död

Får se om det löser sig med gasarna ändå. Verkar som att det verkar vara på gång svetsutbildning snart så då blir det att studera på heltid, vilket betyder avsevärt mycket mer i bidrag än vad jag får nu. Kanske rent ut av har råd att köpa nya gasare.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Såg dom där. Enda problemet var väl att han vägrade skicka och bodde längst bort på västkusten. :död

Får se om det löser sig med gasarna ändå. Verkar som att det verkar vara på gång svetsutbildning snart så då blir det att studera på heltid, vilket betyder avsevärt mycket mer i bidrag än vad jag får nu. Kanske rent ut av har råd att köpa nya gasare.

hej
jah kan åka o hämta förgasarna o skicka dom det blir inga problem om du vill
mvh peterpain
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top