Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev inte att försänka lagerlägen på svingen. Vi hittade allt vi kunde tänkas behöva förutom rätt chuck till fräsen, sen hade vi lite svårt för att komma överens om hur vi skulle få det att bli rakt och fint. Får bli att överlämna det till proffs med rätt verktyg (fräsar, inte borrar).

Vi fick dock lite vettigt gjort. Svarvade skruvbungar till fotpinnsbryggorna. Oerhört mycket jobb för oerhört lite men det ska ju ändå göras.

DSCN1265.jpg

Suttit och funderat på vad som skulle fungera bäst vad gäller fotpinnsinfästningar och kom fram till detta. Man slår i en bunge med M8 gänga innuti i det gamla bulthålet (M12) och svetsar fast den. Sen tar man upp ett nytt hål på lämpligt avstånd med hålsåg och svetsar i en till bunge och sen så är det bara måtta ut fotpinnsbryggorna / justeringsblocken.

DSCN1278.jpg

Knackar in den i hålet och lägger en svets runt kanten.

DSCN1279.jpg

Ungefär vars den andra kommer att sitta.

DSCN1283.jpg

Nya bilder dyker väl upp när jag fått strålkastare, stötdämpare eller gaffelkronor. Ska inte vara allt för långt borta nu. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Gaffelkronorna är klara! Bilder kommer på några timmar! :D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Kom hem fråm hojmässan i milano i söndags,fanns grymt porriga fotpinnskit o gaffelkronor m,m där.Tyvärr inte för försäljning på plats,men snart börjar det droppa ner varuprover på firman,ska bli kul att lägga ut lite bilder då.Bygget går ju stadigt framåt ser jag,fint jobbat.Angående min ide med att flytta upp slutburken mot kutsen o sätta diodramper på sidorna av den så fanns det en uppsjö av just såna diodramper nere på kontinenten.Kan sätta in lite bilder sen. mvh//jacke

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

Nej, det blev den här:

http://www.gsg-mototechnik.de/09y-mt01/mt01.htm

Scrolla ner en bit på sidan så hittar du den. Mycket godis på den sidan, men dyrt...

Funderade dock på det där lyset du länkade till.

Kom hem fråm hojmässan i milano i söndags,fanns grymt porriga fotpinnskit o gaffelkronor m,m där.Tyvärr inte för försäljning på plats,men snart börjar det droppa ner varuprover på firman,ska bli kul att lägga ut lite bilder då.Bygget går ju stadigt framåt ser jag,fint jobbat.Angående min ide med att flytta upp slutburken mot kutsen o sätta diodramper på sidorna av den så fanns det en uppsjö av just såna diodramper nere på kontinenten.Kan sätta in lite bilder sen. mvh//jacke

Kul! Lägg gärna upp bilder när du får möjlighet.

På tal om att lägga upp bilder dock, efter att jag haft en liten mock-up session i garaget igårkväll och tagit lite bilder så bestämde sig Felia för att dom ville ha massiv driftstörning som slog ut internet tills nu på morgonen.

Nåja, här är bilderna i alla fall. Blev riktigt, riktigt bra tycker jag. Kul när en pappersskiss gör sig bra i 3D också. :tummenupp

DSC_0002-5.jpg

Monterat på hojen. Saknar dock nedre lagret så gaffelvinkeln är lite skarp (hänger lite snett). Övre kronan ska ner några millimeter till, hade inte låsmuttrarna för styrstolpen så jag fick sätta dit en liten rörstump som distans.

DSC_0018-2.jpg

DSC_0024-3.jpg

Ser lite halvskumt ut när man inte har ett lyse monterat. Förhoppningsvis kan jag råda bot på det i veckan.

DSC_0027-1.jpg

Jag är då mycket nöjd. Funderar just nu på vad man ska ha för ytfinish/behandling. Om det blir blästra och måla eller skicka till Danod för eloxering (svart) får vi se.

Mer bilder kommer nog fram emot helgen. kanske hunnit börja kapa i ramen då och börjat svetsa lite.

Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Schysst är de nåt urtaget under????
Kan du inte ha dem bara som dom är det ser ju ut att vara bra yta efter fräsningen eller rädd för att de ska bli fula om ett tag??? Isåfall eloxering tycker jag (fasr jag har ju glasblästrad mina så extra mycket skit ska fastna:tummenupp)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Schysst är de nåt urtaget under????
Kan du inte ha dem bara som dom är det ser ju ut att vara bra yta efter fräsningen eller rädd för att de ska bli fula om ett tag??? Isåfall eloxering tycker jag (fasr jag har ju glasblästrad mina så extra mycket skit ska fastna:tummenupp)

Jo, nedre kronan är urtagen 25mm vill jag minnas.

DSC_0011-4.jpg

Övre kronan är dock massiv (ca 20mm) men den väger ju inte speciellt mycket. Visst kan jag lämna kronorna bara som dom är, oxiderar inte nämnvärt när det är så pass hög kvalité på aluminiumet.

Ska få tag i ett lager nu bara samt två K-muttrar för att få allt ordentligt på plats, sen blir det att mäta lite för att se om jag behöver göra nåt åt gaffellängden (markfrigång).

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Go´quell!

Kanske är det jag som är extra bonnig just i kväll men skulle det inte vara snyggt med en nummerskylt i bakdelen? Just över mock-up-dämparfästet menar jag.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Go´quell!

Kanske är det jag som är extra bonnig just i kväll men skulle det inte vara snyggt med en nummerskylt i bakdelen? Just över mock-up-dämparfästet menar jag.

Faktiskt inte börjar fundera på vars jag ska ha skylten än. Kanske blir det högst olaglig vinkel, olaglig miniskylt eller ingen alls. Vi får se.

Blir nog den minst olydiga varianten. :tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grymma kronor!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Håller med dig om mototechnics prylar,stod o dregglade en hel del i deras monter,dom hade monterat upp så man kunde provbromsa deras frambromscylinder med en stor manometer så man verkligen ändrade på progressivitet versus linjäritet när man justerade.Dina kronor blev jääääääääälit smutta oxå får man lov att säga,skönt med en riktig maskinpark i ryggen va?:tummenupp keep up the good work dude.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Håller med dig om mototechnics prylar,stod o dregglade en hel del i deras monter,dom hade monterat upp så man kunde provbromsa deras frambromscylinder med en stor manometer så man verkligen ändrade på progressivitet versus linjäritet när man justerade.Dina kronor blev jääääääääälit smutta oxå får man lov att säga,skönt med en riktig maskinpark i ryggen va?:tummenupp keep up the good work dude.

Ja, mycket trevliga saker. Synd att man egentligen bygger på fel hoj då det mesta dom har är till R-hojarna. :)

Väldigt skönt med maskinpark i ryggen. Brukar säga det ibland åt farsan "Hur fan skulle vi göra om vi inte hade tillgång till maskiner?" - förmodligen skulle vi inte göra nånting. :död

Ja, dom vart jäkligt bra, måste säga att jag är väldigt nöjd.

Gjorde det sista jobbet nu i eftermiddag:

DSC_0029-1.jpg

En liten rundfräs (2,5mm radie) runt kanterna på kronorna sen lite smärjelduk. Blev riktigt bra måste jag säga, tar bort det där "vassa" från grovfräsningen men behåller ändå kantigheten i designen.

DSC_0007-5.jpg

DSC_0026-1.jpg

Imorn ska jag ringa till Alupart i Eksjö och höra vad dom kan tänkas vilja ha betalt för trumling samt svarteloxering av kronorna. Går man efter priserna på deras hemsida så ska det landa på ca 600kr + frakt men det är ju säkrast att ringa och fråga hur länge det kan ta för dom att göra jobbet.

Och ryktet säger att framlyset bör dyka upp imorn. Får se om det visar sig vara sant. :näsblod

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är ju iofs jävligt snyggt som det är nu också.

Vilken färg hade du tänkt dig på kronorna annars?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Är ju iofs jävligt snyggt som det är nu också.

Vilken färg hade du tänkt dig på kronorna annars?

Jodå, inget fel på mattborstad finish heller, dock lite opraktiskt när man måste "matta" på efter ett tag.

Svarteloxering är väl det jag tror mest på dels för att det ser snyggt ut och dels för att det är tåligt. Mörk brunmetallic och gråmetallic skulle nog också göra sig bra. Får se hur det blir.

Svart skulle ju matcha Biltema risers och fatbar bäst dock. :D

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Blev helt andra kronor med lite avrundning riktigt snyggt:tummenupp:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad