Yoshimura GSX1230R Projekt

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Det där var inte så dumt! :tummenupp

Tog ju lite bilder på din hoj ute på Långnäs men aldrig tänkte jag på det där.

Är ju inte så lätt att se alla detaljer.
Tänkte lite på ditt bromsstag.... behöver ju inte va så långt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var tvungen att ge in till impulsen att fräsa lite i bakre okfästet som Kurre föreslog. Jäklar så fint det blev, ser betydligt lättare och luftigare ut. :)

Före:

DSC_0014-22.jpg

Efter:

DSC_0001-10.jpg

Tackar för förslaget Kurt! Hade nog själv aldrig tänkt på det. :krama

Hängde även på den andra dämparen för att ta en liten "helhets"-bild. Börjar ju likna nåt. :banana

DSC_0015-3.jpg

Passade även på då att kolla lite hur pass mycket rum det finns för kedjan vid stötdämparen. Ska inte vara något problem men jag tror man vänder på drevet för att tjäna någon extra millimeter.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Allt förarbete är klart på svingen nu. Gjorde lite förskönande arbete med en fil tidigare i förmiddag. Senare bar det av ner till farsans jobb för att borra och gänga hål för skurvarna till kedjespänningen samt blästring av sträckarblocken och svingen.

Kapade två distanshylsor till svetsningen som ska svarvas lite imorn (om farsgubben får tid/möjlighet) så svingen kanske är svetsad nån gång i veckan. Bilder dyker upp då. :)

Lord Belial

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
2014 Yamaha MT-07
Allt förarbete är klart på svingen nu. Gjorde lite förskönande arbete med en fil tidigare i förmiddag. Senare bar det av ner till farsans jobb för att borra och gänga hål för skurvarna till kedjespänningen samt blästring av sträckarblocken och svingen.

Kapade två distanshylsor till svetsningen som ska svarvas lite imorn (om farsgubben får tid/möjlighet) så svingen kanske är svetsad nån gång i veckan. Bilder dyker upp då. :)

Bra, mera bilder! :) Snyggt jobbat, är grymt imponerad! :Bugar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Lite nytt idag. Fick svingen svetsad i förmiddag av en bekant. Blev riktigt bra. :tummenupp

DSC_0017-1.jpg

DSC_0026-2.jpg

Sen kom gurkis med en kompis på besök nu i eftermiddag/kväll för att titta lite på bygget. Blev en riktigt lång pratstund. Mycket trevligt! :)

Passade på att klämma på framhjulet innan dom kom.

DSC_0041.jpg

Gurkis var då väldigt positiv och tyckte "Ja, det blir ju viss skillnad motför i somras.", fick lov att hålla med han. :D

DSC_0042.jpg

DSC_0050.jpg

Och vad gäller rutan så har jag den där på lite test. Sitter lite högt just nu men jag tycker det ser riktigt bra ut. Gör hela skillnaden vad gäller drag och allt vad det heter när man är ute och kör. Tror jag kommer att behålla den, kanske bara att man målar den svart.

Osäkert om det blir något vettigt gjort i helgen. Ska försöka ta ikapp lite annat jag har ogjort samt att ladda lite inför utbildningen som börjar på måndag.

Kanske kommer nån liten uppdatering under helgen eller till veckan. Lovar inget dock. :tungan

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Riktigt kul att få komma och titta på ditt projekt. Kommer följa det med spänning, och kommer gärna och tittar fler gånger.

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Ser att det hänt en hel del på de 3 v som frugan & jag var iväg till Thailand. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Själv så skulle jag skippa allt vad kåpglas/ruta heter. :gnissla Hellre leva med en stormvind i fejjan än att förstöra den cleana looken som du har för övrigt. :D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kapa ner glaset istället :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Får se hur det blir med rutan. Ska jag ha den så ska den vara rökfärgad och inget annat, dock inte bestämt mig än. :)

Ska iväg nu i eftermiddag och fixa till svingarmsröret så att allt det kommer på plats, kanske lägger upp några bilder på senare.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Här kommer bilderna på svingarmsröret. Blev inte igår som det var tänkt (det blir aldrig som man tänkt sig) utan det blev nu i förmiddag.

Hursomhelst blev det då riktigt bra.

Bild0010.jpg

Stack av svingarmsröret i svarven och tog bort en stump på 18mm för att det skulle passa. Dom två hylsorna träddes sedan på ett 20x2 innerrör (16mm invändigt alltså, som GSX svinaxeln) och limmades med bussningslim.

Resultatet:

Bild0011.jpg

(skarven på röret är i princip osynlig)

Sen var det bara att åka hem och montera på svingen. Hade knackat in lagren igårkväll för att förbereda lite...

...men när jag väl skulle montera på svingen visade det sig vara lite tight över infästningen. Är ungefär 237mm mellan svinginfästningen, och svingen var närmare 238,5. :huvet

Fram med filen och attackera röret. Å andra sidan är en felmarginal på 1,5mm rätt bra om man jämför med en del andra byggen man sett där bakhjul och svinginfästningar varit 15mm offset... :glömdet

Efter lite blod, svett och tårar satt den dock där. Smällde in axeln och drog ihop allt med spärrskaftet. Sen var det bara att bryta och bända på alla tänkbara sätt för att försäkra sig om att allt riktigt satt som det skulle - och det gjorde det. :tummenupp

Näst på dagordningen blir att få till framändan. Svarva bussningar till hjulaxeln samt förlängningshylsor till framgaffeln. Blir väl inte så mycket gjort nu i början av veckan då jag börjar svetsutbildning imorn men fram mot helgen ska något vara gjort i alla fall.

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Näst på dagordningen blir att få till framändan. Svarva bussningar till hjulaxeln samt förlängningshylsor till framgaffeln. Blir väl inte så mycket gjort nu i början av veckan då jag börjar svetsutbildning imorn men fram mot helgen ska något vara gjort i alla fall.

Skit i att förlänga framgaffeln. Den är ju redan ett höghus. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Skit i att förlänga framgaffeln. Den är ju redan ett höghus. :)

Haha, allt är väl relativt, speciellt om man jämför med en dragster-hoj. :D

Nä, nog blir det att förlänga. Har 140mm markfrigång under spoilern utan motor, grenrör, vätskor och förare på. Blir inte många centimeter kvar när allt är på plats. Minsta lilla den niger fram (behöver väl i princip bara bromsa) så kommer det flyga gnistor och plastbitar om hojen.

Vill jag sen ha lite mera stuk på den kan jag ju alltid höja lite bak på längdjusteringen på dämparna. :tummenupp

Lord Belial

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
2014 Yamaha MT-07
Ville bara säga att jag gillar hur du delar med dig av ditt bygge! Mycket bilder, och mycket och välskriven text! Helt klart den mest intressanta byggtråden i mitt tycke!

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Instämmer

Ville bara säga att jag gillar hur du delar med dig av ditt bygge! Mycket bilder, och mycket och välskriven text! Helt klart den mest intressanta byggtråden i mitt tycke!

Verkligen, det är som en liten skola den här tråden. Grymt!

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Haha, allt är väl relativt, speciellt om man jämför med en dragster-hoj. :D

Nä, nog blir det att förlänga. Har 140mm markfrigång under spoilern utan motor, grenrör, vätskor och förare på. Blir inte många centimeter kvar när allt är på plats. Minsta lilla den niger fram (behöver väl i princip bara bromsa) så kommer det flyga gnistor och plastbitar om hojen.

Vill jag sen ha lite mera stuk på den kan jag ju alltid höja lite bak på längdjusteringen på dämparna. :tummenupp

Dragster is the shit :yoparty själv har jag ca 90mm frigång under för grenrören :gnissla, vi får väl se hur mycket det tar i när man nyper i fullt. gnistsprut är ju überläckert när det är mörk :brinnerup

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Dragster is the shit :yoparty själv har jag ca 90mm frigång under för grenrören :gnissla, vi får väl se hur mycket det tar i när man nyper i fullt. gnistsprut är ju überläckert när det är mörk :brinnerup

Precis det jag är rädd för. Visst ser det väl tufft ut men när du skrapat hål på grenrören blir det ju inte lika skojj. :död

In other news: sitter och plöjer svetspinne efter svetspinne här på utbildningen och det blir bara bättre och bättre. Väldigt roligt och givande då man ser resultat redan efter en halv dags arbete! :)

Är ju dock en hel del moment kvar med MMA-svets tills jag kan börja med TIG-svets - det verkligt roliga. :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu är det snart helg:yoparty

Blir det några nyheter snart, väntar med spänning

/

Steen

Vi får se om jag hinner med något. Blir förmodligen bara lite småjobb, typ lyktfästen och fäste för mätaren. Har nämligen en del att plugga i helgen. :)

Bör få min Yoshimura motorkåpa till veckan också (för tändningen). Ska bli riktigt kul att se resultatet på den.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA