Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sitter just nu och funderar på att köpa andra fälgar. XJR fälgarna som jag har är det inget direkt fel på funktionsmässigt, men däremot tycker jag dom skär sig mot formerna på resten av hojen. Allt är ju mer eller mindre kantigt med fyrkantsrörsram, och nu när jag fick svingen på plats tycker jag att bakfälgen börjar kännas malplacerad på något sätt.

Utformningen har jag inga synpunkter på (3-ekrade) men det är formen på ekrarna som stör mig. Dom är för runda.

Har tittat lite på fälgar från ZX12R:en som ser i princip likadana ut som XJR fälgarna, fast bara kantiga. Sen finns även ZZR1100 / GPZ1100 fälgar som har samma form bara att dom ser mer ut som Dymags gamla H-ekrade magnesiumfälgar som dom körde med i AMA Superbike i början av 80-talet.

http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ZX12...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item2304648658

http://cgi.ebay.co.uk/kawasaki-zzr1...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item3ca8887ce8

Vad tror ni? Viktskillnaden är ju egentligen ointressant då allt som inte är magnesium eller moderna smidda alufälgar väger bly. Är mer utseendet jag är ute efter. Helst ska ju fälgen också vara 5" bred eller mer.

Råkar nån sitta på någon av ovanstående fälgar så är ni välkomna att kontakta mig. Skulle nån ha moderna 5-ekrade fälgar (typ R1 eller CBR1000RR -04 och framåt) med skivor och ryckutjämnare så kan det också vara intressant. :)

Skicka gärna PM om ni har eller vet nån som har. Enda jag begär är att vi skippar allt som handlar om fantasisummor. 8000kr+ för en uppsättning originalfälgar med skivor typ.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
18 tummare fyller ju upp lite bättre.....:kulspruta
är det bara jag som fastnat för dessa :va
http://cgi.ebay.com/YAMAHA-TZ-SUZUK...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item3ca878fcab

Haha, det är ju i och för sig sant men 17" känns lagomt. Är ju desstom lite lättare att hitta rätt profil och bredd på däcken då. :)

Vad gäller Marvic fälgarna där så har dom nog sett bättre dagar. Dom jag blästrade åt dig var ju i jämförelse rena skönheter. :D'

Sen var väl även tanken att försöka hitta en uppsättning fälgar kompletta med skivor och drev så billigt som möjligt. Går ju att hitta hur mycket fälgar som helst, men få har ju skivor och drevhållare.
 
Last edited:

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki GS
fast det går ju att sätta ihop bygget med delarna du har för tillfället, kommer ju en vinter till så småningom:dummer
Det gäller att få till helheten på bygget, sen kan man ju alltid vara och pilla å ändra på vissa saker:yoparty
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
140 mm?

Jag ligger väl på cirkus 70-80..
Som sagt rena skyskrapan ;)
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Spana in FZ750fälgar, svårt att se på många bilder men riktigt läckra. Hade vita på min 750. Gillade dom skarpt! :tummenupp
dimensionerna är dock lite knepiga, och kanske lite klena för din hoj....

Kör hårt med bygget nu! Bästa tråden på SH just nu!:yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
fast det går ju att sätta ihop bygget med delarna du har för tillfället, kommer ju en vinter till så småningom:dummer
Det gäller att få till helheten på bygget, sen kan man ju alltid vara och pilla å ändra på vissa saker:yoparty

Ja... du har nog en poäng där. Som du säger så finns det ju alltid något man kan förfina framöver. Fälgar skulle ju kunna vara ett. Då kan man ju spara ihop till en uppsättning riktiga Dymag fälgar.

Lätt att bli ivrig med stor vilja och liten börs... :död

Å andra sidan - hade jag oändliga tillgångar hade det nog spårat ut åt andra hållet. Lagom är bäst...

140 mm?

Jag ligger väl på cirkus 70-80..
Som sagt rena skyskrapan ;)

Men då har du ju inget kvar av ditt avgas efter en säsong på Bulten. :krama

Som sagt dock: 140mm utan motor och mitt stora arsle på hojen. Normalt belastad framgaffel går ihop drygt 40mm, och fjädrar det lite till över vägbula eller liknande så är det risk för skrap. Kör hellre det säkra före det osäkra. :)

Spana in FZ750fälgar, svårt att se på många bilder men riktigt läckra. Hade vita på min 750. Gillade dom skarpt! :tummenupp
dimensionerna är dock lite knepiga, och kanske lite klena för din hoj....

Kör hårt med bygget nu! Bästa tråden på SH just nu!:yoparty

Ska ta en titt på dom!

Kul att du gillar bygget förresten. :tummenupp
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej unge man !
Vad tror du om ett par fälgar från en Honda cbr 900 ?
Påminner om Marvic Penta 2 i utseende.

Dock är det 16 tums fälg ifram på tidigare versioner men jag vet inte hur det är med nyare årsmodeller (17 tums framhjul ?)

Hursomhelst så ser det bra ut ditt bygge !

/ Peter
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tror att jag har en kontakt som kan hjälpa dig med fälgar till din hoj.
Sören på Bike´s mc-demontering.
Har själv köpt sjukt mycket saker av honom.
Han gillar också hojar i din stil !

0520-488039
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack för föslagen! Ska forska vidare lite.

Pucken: Kan ju eventuellt höra av mig till honom. Ett byte kanske inte är omöjligt då dom ändå är en MC-demontering. En uppsättning fälgar är ju inte sämre än en annan. :)

Dom råkade ju just ha fälgarna från en ZX10 som jag letat också. Enda som saknades var bakre bromsskivan, men det är ju någorlunda lättfixat.

Har förövrigt lokaliserat fotpinnar jag tänker köpa. Blir en uppsättning Harris.

http://cgi.ebay.co.uk/SUZUKI-GSXR-6...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item27ac0d54f5

Väntar bara på att höra om han ids skicka dom hit till Svedala.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tack för föslagen! Ska forska vidare lite.

Pucken: Kan ju eventuellt höra av mig till honom. Ett byte kanske inte är omöjligt då dom ändå är en MC-demontering. En uppsättning fälgar är ju inte sämre än en annan. :)

Dom råkade ju just ha fälgarna från en ZX10 som jag letat också. Enda som saknades var bakre bromsskivan, men det är ju någorlunda lättfixat.

Har förövrigt lokaliserat fotpinnar jag tänker köpa. Blir en uppsättning Harris.

http://cgi.ebay.co.uk/SUZUKI-GSXR-6...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item27ac0d54f5

Väntar bara på att höra om han ids skicka dom hit till Svedala.


Riktigt trevliga pinnar .

God Hjul !:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ack så sant.. fick ju bygga skrapskydd till mitt grenrör.
Men gnistrar fint gör det ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sitter och funderar hur jag skulle ha gjort med eventuell kåpa / ruta. Behöver lite input från er. :näsblod

Naket i all ära men det finns lite som talar emot det just nu. Framförallt det här:

  • Skönt med lite vindskydd.
  • Typiskt race:igt.
  • Coolt.
  • Vet inte hur jag ska fylla upp all luft mellan hastighetsmätare och lykta.

Det största som talar emot att köra utan kåpa eller ruta är den sista punkten. Eftersom Koso mätare är rätt platta / o-volymiösa så blir det ett gapande hål mellan lyset och mätaren. Det helknäppt ut, ska ta några bilder sen för att illustrera.

Då finns det ju några alternativ:

  • Knäcka en plåt för att göra en liten vindavvsiare.
  • Köra med rutan jag hade på tidigare sida.
  • Köpa en liten halvkåpa.

Har laborerat lite med en bit kartong på den första punkten. Det ser ju helt OK ut, men det blir så jäkla mycket düsk-fighter över det på något sätt. Andra alternativet är ju fortfarande tänkbart. Rutan ser ju inte allt för jävlig ut, bara en annan färg på den och rätt infästning så kan det bli riktigt bra, men samtidigt så känns det som någon form av kompromiss mellan helnaket och halvkåpa.

Så sista alternativet - halvkåpa. Finns ju en uppsjö av dessa. Det man hittar här på hemmaplan (Europa) är väl mest fighter-relaterat men från USA och Japan kan man få hem riktigt roliga kåpor som både är snygga och tidstypiska.

Kikat lite på gamla Z1R:ens kåpa både nu och tidigare.

KawasakiZ11000Sanctuary2.jpg


no39later_main.jpg


Rakt av skulle den väl inte se perfekt ut men det finns ju spackel och slipmaskin. Ger man den lite rundare former tror jag den kan passa riktigt bra. Ska det sitta en kåpa så ska den likna Z1R:ens. Får inte vara för runt men inte heller för kantigt då hojen är rätt "halvrund" i formerna.

Stuket på hojen är ju tänkt nåt som liknar den ovanför så jag tror inte det skulle se helt tokigt ut.

Kom gärna med förslag och länkar om ni vet något ställe som kan ha något intressant. :)
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
en framkåpa från en äldre xj900 eller rd350 kanske skulle passa in fint, borde bli i stil med bilderna i sista inlägget:)

har följt trådan nästan från början o nu kom första inlägget :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
en framkåpa från en äldre xj900 eller rd350 kanske skulle passa in fint, borde bli i stil med bilderna i sista inlägget:)

har följt trådan nästan från början o nu kom första inlägget :död

Tittade faktiskt på RD350 kåpan lite. Snygg helt klart, men då är problemet istället att farsan har en sån på sin hoj. :D

XJ900:an har jag inte tittat på men däremot kikade jag på XJ600:an. Inte så dum men kanske nog så "rund"?

Mailat och frågat Airtech-Streamlining i USA vad dom vill ha i frakt för att skicka en Z1R kåpa (om det nu blir en sån). Får väl se om nån dag vad dom säger.

Här är då kartongbiten jag laborerat lite med.

DSC_0001-11.jpg


Givetvis skulle ju den slutgiltiga formen se lite annorlunda ut men det känns inte riktigt som det stämmer in. Såhär ser det ut utan kartongläppen.

DSC_0009-2.jpg


Lyset sitter där det ska så det är svårt att kompensera där. Inte heller så lätt att göra något annat fästa för mätaren eftersom den är så pass liten. Och sen var det med rutan som är nog så stor (hög).

DSC_0016-4.jpg


Den passar ju bra men jag vill ha en lite "tightare" look på det hela än vad rutan ger.

Z1R1%7E1.JPG


Z1R4.JPG


Tror nån av dom skulle passa bra, men det är lite utav en prisfråga. Originalkopian (den övre) är dubbelt så dyr som den nedre som är lätt modifierad (kortare).

Tror förövrigt att jag ska ta och skicka gaffelbenen på eloxering. Vill ha dom svarta istället. :tummenupp
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Naket i all ära men det finns lite som talar emot det just nu. Framförallt det här:

  • Skönt med lite vindskydd.
  • Typiskt race:igt.
  • Coolt.
  • Vet inte hur jag ska fylla upp all luft mellan hastighetsmätare och lykta.

Det största som talar emot att köra utan kåpa eller ruta är den sista punkten. Eftersom Koso mätare är rätt platta / o-volymiösa så blir det ett gapande hål mellan lyset och mätaren. Det helknäppt ut, ska ta några bilder sen för att illustrera.

Då finns det ju några alternativ:

  • Knäcka en plåt för att göra en liten vindavvsiare.
  • Köra med rutan jag hade på tidigare sida.
  • Köpa en liten halvkåpa.

Jag tycker att du har fler alternativ.
Det bästa av mina förslag är att montera den nya instrumenteringen längre ner, närmare lykthuset, det tar bort det gapande hålet.
En annan, lite udda variant, är att montera Koson på andra sidan av styret. Kanske knäppt men varför inte om det går fritt mot tanken. En sån grej kommer alla ihåg och det blir inget gapande hål alls.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tycker gaffelbenen ska va guldiga så dom passar öhlinarna. bara e så lixom :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker att du har fler alternativ.
Det bästa av mina förslag är att montera den nya instrumenteringen längre ner, närmare lykthuset, det tar bort det gapande hålet.
En annan, lite udda variant, är att montera Koson på andra sidan av styret. Kanske knäppt men varför inte om det går fritt mot tanken. En sån grej kommer alla ihåg och det blir inget gapande hål alls.

Det skulle nog gå att montera den lite närmare (en centimeter eller så) men största delen av gapet kommer fortfarande att finnas där. Problemet är just att mätaren är rätt liten och får inte hamna allt för långt bort så man kan läsa av den. Ska ta och kika på det i eftermiddag och se om jag kommer på nån vettig lösning, men just nu lutar det åt någon form av kåpa.

tycker gaffelbenen ska va guldiga så dom passar öhlinarna. bara e så lixom :)

Finns ju svarta Öhlins gafflar också, Desmosedici:n har ju det bland annat. :tummenupp

Den mörka guld / bronsfärgen som är på gaffelbenen är så typiskt KYB / Kayaba. Skulle jag eloxera dom svarta kan jag ju sätta på lite Öhlins dekal trim på dom. :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top