Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag lyckades jag med något som inte kan kallas annat än en bedrift:

Jag drog av en rostfri M6 när jag skulle UT med den ur gängan. :näsblod

Utöver det har jag rivit ut elsystemet från hojen. Började pilla med det lite grann igår i hopp om att börja sortera ut vad som behövs för dom nya mätarna och dom nya reglagen men kom snabbt till insikt att det skulle bli mer besvär än vad det var värt.

Blir att beställa ett nytt customgjort elsystem av en snubbe i England. Kostar inte nämnvärt mycket pengar plus att det inte blir mer detaljer än vad som behövs.
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jepps, det var jag. Jag har plåtat en hel del byggen som är i MC-nytt och Bike. Vill väl påstå att jag plåtat de flesta snygga byggena (som inte har HD-snurror) i Sverige. Mickes, Stellan Egelands etc. etc. De som kommit bra i guldbågen och så... *Slut på skryt*

Hör gärna av dig om bågen blir riktigt fin och du vill ha den plåtad ;)

MVH

Johan

Hur var det, var det du som fotade Mickes (här på forumet) CB900 caferacer? Var riktigt fina bilder på den.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jepps, det var jag. Jag har plåtat en hel del byggen som är i MC-nytt och Bike. Vill väl påstå att jag plåtat de flesta snygga byggena (som inte har HD-snurror) i Sverige. Mickes, Stellan Egelands etc. etc. De som kommit bra i guldbågen och så... *Slut på skryt*

Hör gärna av dig om bågen blir riktigt fin och du vill ha den plåtad ;)

MVH

Johan

Ville minnas att det var så. Riktiga kanonbilder. :yoparty

Ska bara försöka hitta någon vettig lackerare som kan göra jobbet enligt mina önskemål (och gärna bättre än så). Fin är ett relativt begrepp men jag tror det kommer bli riktigt bra. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rev av toppen för att rengöra lite i oljekanalerna efter att jag gängat och pluggat. Hade ju också glömt ett stycke papper i motorn i sommar som jag hade för att hålla undan lite rinnande olja under kopplingskorgen när jag höll på att mecka. :huvet

Denna glömdes kvar i motorn vilket resulterade i en sabbad vippa (pluggat smörjhål), oljefilter fullproppat med pappersrester, oljesil i sumpen full med papper samt en obrukbar oljekylare (också full med papper). Allt detta förklarar den onormalt höga motortempen jag haft. :död

Resten av motorn var dock till synes oskadd efter denna fadäs. Har inte hittat några rester av papper någon annan stans i motorn bortsett från några pyttesmå partiklar i toppen, och då har jag blåst på alla tänkbara ställen. Ska göra några snabba oljebyten nästa säsong ändå i samband med inkörningen av kolvarna så jag ska nog inte behöva oroa mig mer.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Man lär sig så länge man lever ;)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Rev av toppen för att rengöra lite i oljekanalerna efter att jag gängat och pluggat. Hade ju också glömt ett stycke papper i motorn i sommar som jag hade för att hålla undan lite rinnande olja under kopplingskorgen när jag höll på att mecka. :huvet

Denna glömdes kvar i motorn vilket resulterade i en sabbad vippa (pluggat smörjhål), oljefilter fullproppat med pappersrester, oljesil i sumpen full med papper samt en obrukbar oljekylare (också full med papper). Allt detta förklarar den onormalt höga motortempen jag haft. :död

Resten av motorn var dock till synes oskadd efter denna fadäs. Har inte hittat några rester av papper någon annan stans i motorn bortsett från några pyttesmå partiklar i toppen, och då har jag blåst på alla tänkbara ställen. Ska göra några snabba oljebyten nästa säsong ändå i samband med inkörningen av kolvarna så jag ska nog inte behöva oroa mig mer.


Vilken tur att du inte tog den när du åkte till Stockholm!
Då hade det blivit en väldigt dyr resa :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man lär sig så länge man lever ;)

Ja. Har varit extra noga den här gången med att inte glömma några trasor i motorn. :gnissla

Vilken tur att du inte tog den när du åkte till Stockholm!
Då hade det blivit en väldigt dyr resa :död

Hojen var ju redan i bitar då. :tungan

Däremot var det en jäkla tur att jag inte körde längre med den i år än vad jag gjorde. Några mil till hade kunnat innebära katastrof. :död

Kvällen har ägnats åt plåtslageri. Knackade till mig en skyddsplåt för drevskyddet i 1.5mm rostfritt. Man kan ju tycka att 1.5mm plåt är ingenting och att man borde bocka det som man gör tenn eller bly. Icket.

Krävdes rejäla plåtverktyg för att få det bra. Nu kan jag dock pusta ut. Bilder på konstruktionen kommer väl förhoppningsvis nån gång i dagarna. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fixade klart kastskyddet till drevet nu ikväll. Blev en enkel konstruktion i 1.5mm rostfritt men det kommer garanterat att vara bättre än utan. Dels sprätter det inte en massa kladd över hela motorn och så slipper jag skrota topp, block och startmotor om kedjan skulle gå av.

Såhär ser det ut med drevskyddet monterat.

DSC_0056-2.jpg


Och bakom gömmer sig plåten.

DSC_0065-2.jpg


Enklare blir det nog inte.

Tog även lite bilder på den större oljekylaren jag provmonterade samt fästena för tändspolarna jag snickrade till.

DSC_0047.jpg


Blev en enkel konstruktion av lite bockad M6 gängstång.

DSC_0034-4.jpg


Ska jag få plats med just den här kylaren (16 rader) så skulle jag behöva korta av oljeledningarna lite samt fundera ut en lite smäckrare fästen till kylaren. Skulle jag däremot satsa på en 13 raders kylare istället så skulle det vara i princip bolt on. Motorn skulle ju säkert må bra av en 16 raders kylare men jag tror ändå att 13 räcker mer än väl. Bor ju inte i Kalifornien eller i Spanien. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fixade klart kastskyddet till drevet nu ikväll. Blev en enkel konstruktion i 1.5mm rostfritt men det kommer garanterat att vara bättre än utan. Dels sprätter det inte en massa kladd över hela motorn och så slipper jag skrota topp, block och startmotor om kedjan skulle gå av.

Såhär ser det ut med drevskyddet monterat.

DSC_0056-2.jpg


Och bakom gömmer sig plåten.

DSC_0065-2.jpg


Enklare blir det nog inte.

Tog även lite bilder på den större oljekylaren jag provmonterade samt fästena för tändspolarna jag snickrade till.

DSC_0047.jpg


Blev en enkel konstruktion av lite bockad M6 gängstång.

DSC_0034-4.jpg


Ska jag få plats med just den här kylaren (16 rader) så skulle jag behöva korta av oljeledningarna lite samt fundera ut en lite smäckrare fästen till kylaren. Skulle jag däremot satsa på en 13 raders kylare istället så skulle det vara i princip bolt on. Motorn skulle ju säkert må bra av en 16 raders kylare men jag tror ändå att 13 räcker mer än väl. Bor ju inte i Kalifornien eller i Spanien. :)

Snyggt som vanligt.

Dock är det något med skyddet över drevet som står ut från övriga hojen. Kanske sätta en radie på alla kanter, eller göra hålet i mitten så det följer ytterkanterna lite, istället för helt runt, eller våda delarna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snyggt som vanligt.

Dock är det något med skyddet över drevet som står ut från övriga hojen. Kanske sätta en radie på alla kanter, eller göra hålet i mitten så det följer ytterkanterna lite, istället för helt runt, eller våda delarna.

Tror också att jag ska se över kåpan / plattan över drevet lite. Får se om jag kanske borrar det som en Schweizerost. Ska skissa på några idéer. :)
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
varför inte fräsa ut yoshi loggan? =)
du har ju trots allt på en på andra sidan av motorn
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
Besvärligt plus att det blir lite för mycket av det goda tror jag. :tungan
jo det har du nog rätt i, men det skulle vara rätt fräckt med GSX eller nåt liknande tycker jag.
fixade ett bakre ok-skydd till crossen i kolfiber och kapade ur konturerna till ett "R", samma som på sadeln (300R står det)
det vart ganska porr :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vintern äro räddad! Fick jobb igår och det var första dagen idag. Preliminärt fram till nyår men med chans för utökning. :tummenupp

Detta betyder att jag kommer ha råd att göra dom försköningar och förbättringar jag hade tänkt mig göra i vinter. Känns rent ut sagt jävligt skönt! :yoparty
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Grattis !
Du såg lite försoffad ut när vi träffades ;)

Tack till er båda! :)

Försoffad? Jag är rätt reserverad utav mig i normala fall, sen kommer jag där, blott 22 år gammal och ska sitta och prata motorcyklar och "old-times" med gubbar som är dubbelt så gamla kring ett trångt bord på McDonalds på Sveavägen efter en resa på 90 mil?

Kan inte annat än vara lite trög då. :D
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top