Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Börjat höra mig för om lite priser på portningsjobbet som jag tänkt leja Roger Upperton att göra, förmodligen en av dom duktigaste på trimmning av Suzuki GS/GSX motorer.

Har dividerat lite fram och tillbaka i några mail och en full-race portning med 29.5mm ventiler på insug och standard på avgassidan skulle gå lös på omkring 6000kr, inklusive nya rostfria ventiler, nya säten och nya ventilstyrningar.

Ville jag ha större ventiler på avgas skulle det bli ca 2500kr extra (8 ventiler + 8 säten + montering), så ca 8500kr. Men han tyckte att ventilerna på avgassidan är lite överflödigt att byta - dom är redan rätt så stora original och att byta upp sig skulle göra marginell skillnad. Han tyckte även att det kunde vara idé att plana toppen omkring 1mm för att höja kompet en aning från det "relativt" låga 10.25:1 på Wiseco kolvarna.

Han räknade att den tänkta toppen i min motor skulle kunna lämna mellan 150 och 155 hästar på bakhjulet. Kanske ännu mer med lite finjustering.

Så det ser ut som att toppen kommer åka till England så fort lönen dyker upp.

Utöver det så har jag rett ut vad som tänkt införskaffas för att "komplettera" lite:

• 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.
  • Justerbara fotpinnar av något märke.
  • Nya trattar till fuggarna, ska anodiseras röda.
  • Anodisering av gaffelkronor (svart).
  • ISR bromspump + kopplingsgrepp (om tomten är snäll).
  • ISR 6-kolvs bromsok fram (om tomten är snäll).
  • ISR 2/4-kolvs bromsok bak (om tomten är snäll).

Bara vänta på lönen då...

November kommer vara en lång månad. :gnissla

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Börjat höra mig för om lite priser på portningsjobbet som jag tänkt leja Roger Upperton att göra, förmodligen en av dom duktigaste på trimmning av Suzuki GS/GSX motorer.

Har dividerat lite fram och tillbaka i några mail och en full-race portning med 29.5mm ventiler på insug och standard på avgassidan skulle gå lös på omkring 6000kr, inklusive nya rostfria ventiler, nya säten och nya ventilstyrningar.

Ville jag ha större ventiler på avgas skulle det bli ca 2500kr extra (8 ventiler + 8 säten + montering), så ca 8500kr. Men han tyckte att ventilerna på avgassidan är lite överflödigt att byta - dom är redan rätt så stora original och att byta upp sig skulle göra marginell skillnad. Han tyckte även att det kunde vara idé att plana toppen omkring 1mm för att höja kompet en aning från det "relativt" låga 10.25:1 på Wiseco kolvarna.

Han räknade att den tänkta toppen i min motor skulle kunna lämna mellan 150 och 155 hästar på bakhjulet. Kanske ännu mer med lite finjustering.

Utöver det så har jag rett ut vad som tänkt införskaffas för att "komplettera" lite:

• 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.

Låter riktigt fett det där:tummenupp

Men spontant tycker jag 1mm planing lät mycket, speciellt som du redan har 10:25 i kompa? Nå, han vet nog vad han gör...:)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Låter riktigt fett det där:tummenupp

Men spontant tycker jag 1mm planing lät mycket, speciellt som du redan har 10:25 i kompa? Nå, han vet nog vad han gör...:)

Vi kan nog utgå ifrån att det inte blir några ISR grejjer (kanske reglage), men resten är nog mer eller mindre spikat.

Vad gäller toppen och den "tänkta" effekten så ja, det låter riktigt trevligt. Då slipper man anstränga sig om man vill vara frän och wheela, bara gasa på lite. :tungan

Tror det kommer bli en riktigt skojjig maskin. Kommer ju krävas lite kärlek att hålla den i topp trim. :)

Sen vad gäller planingen så är jag jäkligt dålig på beräkningar av förbränningsrum och sånt.

Har ju 77mm borr och 66mm slag.

Sätter man in detta i en finlurlig formel och provar sig fram så gissar jag att förbränningsrummen i min GSX är cirkus 27cm3. Vet däremot inte hur mycket man ska dra av från detta när man planar toppen en millimeter, men jag gissar att kompet blir någonstans mellan 11:1 och 12:1 istället för nuvarande 10.25:e. :näsblod

Nån som vet mer än jag?

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++

• 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.

29,5 mm insug sätter man i uppfrästa originalsäten på en 1150-topp. Så jag tror det är en missuppfattning att han skall byta säten, det är helt onödigt med den ventilstorleken.

Portning, sätesfräsning + 16 nya styrningar + 8 insugningsventiler låter riktigt billigt.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
29,5 mm insug sätter man i uppfrästa originalsäten på en 1150-topp. Så jag tror det är en missuppfattning att han skall byta säten, det är helt onödigt med den ventilstorleken.

Portning, sätesfräsning + 16 nya styrningar + 8 insugningsventiler låter riktigt billigt.

/Ingvar

Du vet nog bättre än jag Ingvar. :D

Men ja, prismässigt så är det inte fy skam. Bara portningen skulle inte kosta mer än drygt 3000kr. Helt klart en viss skillnad mellan priserna här och borta i England.

Hur pass haj är du på kompressionsberäkningar? Hur mycket skulle 1mm planing ge på 10.25:1 komp? :va

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Hur pass haj är du på kompressionsberäkningar? Hur mycket skulle 1mm planing ge på 10.25:1 komp? :va

Du måste veta den faktiska förbränningsrummets volym. Räcker inte bara med toppens volym.

Toppens volym + kolvens volym + sqisch volymen = förbränningsvolym

Eller volym mäta när allt är monterat.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Du måste veta den faktiska förbränningsrummets volym. Räcker inte bara med toppens volym.

Toppens volym + kolvens volym + sqisch volymen = förbränningsvolym

Eller volym mäta när allt är monterat.

Ingen som vet på rak arm hur stort förbränningsrummet på en GSX är då? :)

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Såhäääääär stort "visar med armarna" :)

Har ju ISR bromseri på min "raket" och visst är det sjukt fina bromsar, men de är sjukt overkill på en vanlig gatmaskin. Jag hade aldrig betalat vad de kostar nya. Men posörpoängen är iofs ovärderliga :tuttar

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Såhäääääär stort "visar med armarna" :)

Har ju ISR bromseri på min "raket" och visst är det sjukt fina bromsar, men de är sjukt overkill på en vanlig gatmaskin. Jag hade aldrig betalat vad de kostar nya. Men posörpoängen är iofs ovärderliga :tuttar

Helst vill jag ju ha Öhlinsgaffel med ISR 6-kolvs racing radialoken. Det hade varit våldsporr på hög nivå. :D

Som sagt - posörpoäng är ovärderligt. :arsele

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Imponerad av dina ambitionsnivåer! Bygget är redan übergrymt men ändå så hittar du på nya förbättringar, respekt! Följer med spänning vad som händer i denna tråd! :tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Helst vill jag ju ha Öhlinsgaffel med ISR 6-kolvs racing radialoken. Det hade varit våldsporr på hög nivå. :D

Som sagt - posörpoäng är ovärderligt. :arsele

har en kompis som har ISR 6-kolvsok ligger och dammar i hyllan.
Ska jag höra om han vill kränga dom ?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
har en kompis som har ISR 6-kolvsok ligger och dammar i hyllan.
Ska jag höra om han vill kränga dom ?

Nä, det behöver du inte göra. Har så mycket på inköpslistan just nu och så lite pengar. Överväger nästan att fråga kronan om jag får låna pengar. :näsblod

Men skulle jag mot förmodan bli arvtagare till något miljardimperium - give me a call. :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men ja, prismässigt så är det inte fy skam. Bara portningen skulle inte kosta mer än drygt 3000kr. Helt klart en viss skillnad mellan priserna här och borta i England.

Jag tvivlar inte en sekund på det du säger, men det låter märkligt att det skulle vara billigare timpenning på såna jobb i England än här hemma.

Enligt vad jag hört om hantverkare på den ön så tjänar dom nämligen ungefär lika många pund i månaden som jag får in kronor...:gnissla

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Jag tvivlar inte en sekund på det du säger, men det låter märkligt att det skulle vara billigare timpenning på såna jobb i England än här hemma.

Enligt vad jag hört om hantverkare på den ön så tjänar dom nämligen ungefär lika många pund i månaden som jag får in kronor...:gnissla

Har tänkt på samma sak då jag vet vad vissa tjänar i England jämförelsevis med Sverige så undrar jag om han har råkat räkna på dollarkurs istället för pund eller något annat fel.
Ta inte detta som något annat än att jag vill tipsa dig att kolla priset noga så notan inte blir 3 ggr så stor när det ska lösas ut.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kul med fler uppdateringar, bara kör på :yoparty

Ingen som vet på rak arm hur stort förbränningsrummet på en GSX är då? :)

Ställ motorn i TDC (med stängda ventiler) och droppa ner olja i förbränningsrummet genom tändstiftshålet. Använd något precist mätglas eller en mätpipett så ser du hur mkt som får plats. Funkar på 2t iaf :)

Om du har 66 i slag och 77 i borr så blir det så här enligt mitt hemmasnickrade exceldokument:

Om du vet att du har 10,25:1 i komp så är ditt förbränningsrum runt 33cc. Planar du 1mm så kommer du ner i 28,3cc och 11,85:1 i komp :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Den här hojen är riktigt fin! Rent och snyggt :tummenupp Och så brister en oljeslang sen så är det rena väldigt orent. Been there, done that :huvet Nä, hoppas inte att det händer. Det är jobbigt. Fortsätt med samma kvalitetstänk så blir det skitbra :tummenupp

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Jag tror som du och jag blev oerhört förvånad när jag hörde priset på att ekra ett hjul.

Jag har beställt ny fälg och ekrar till min Thruxton från http://www.central-wheel.co.uk/.

Eftersom jag känner att jag inte riktigt kan själv ville jag leja bort jobbet. Frågade bäste kompisen som känner en... tja 1000 spänn som kompispris. Centralwheel tar 36 pund! Centralwheel får göra jobbet!

Ursäkta att det inte riktigt rör trådens ämne men det rör ändå en fråga som kommit upp. Hur kan jobbet vara så mycket billigare i UK när de tjänar som här.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Priserna är korrekta.

Här hemma skulle förmodligen motsvarande arbete kosta allt mellan 10-15000kr så det är klart man blir lite förvånad.

Överraskning på gång till hojen också. Blir kanske lagom till jul. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Toppen åker till England nu i veckan. :)

Överraskningen är också på gång. Lite mer korrespondens samt lite pengabyten kvar så är allt klart. Många kommer nog bli chockade, jag kommer mest tycka det är grymt. :hihi

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...