Yoshimura GSX1230R Projekt

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Har följt bygget, den blr mycket frän.

Men nu när du har tänkt skicka toppen till england, då måste jag lägga mig i. Du har ju Lennart Trydvall i Pite, Pite vev å mek. Det han inte kan om en gsx är inte värt att kunna. Sedan ventiler brukar jag köpa av emp i boden. Sedan rekomenderar jag mcx:s fina radiestål till sätena, om du inte Mr Trydvall har eget.
Annars Matte Bohlin i stockholm är mkt duktig, han tog över efter grottis.

Hur som haver lyckatill med bygget// Mvh Peter
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har följt bygget, den blr mycket frän.

Men nu när du har tänkt skicka toppen till england, då måste jag lägga mig i. Du har ju Lennart Trydvall i Pite, Pite vev å mek. Det han inte kan om en gsx är inte värt att kunna. Sedan ventiler brukar jag köpa av emp i boden. Sedan rekomenderar jag mcx:s fina radiestål till sätena, om du inte Mr Trydvall har eget.
Annars Matte Bohlin i stockholm är mkt duktig, han tog över efter grottis.

Hur som haver lyckatill med bygget// Mvh Peter

Tack! :)

Jag vet att Trydvall är riktigt bra på portning av GSX-motorer, men med det sagt så kommer jobbet att bli dyrare. Dom jag pratat med har fått betala omkring 5-6000kr för en rejäl street portning. Nu har jag inte hört av mig till han själv och pratat men jag skulle säkert kunna få någon form av "lokal" rabatt på jobbet.

Men sen ska jag på det lägga till kostnader alla kostnader utöver det. Fräsning av säten, nya ventiler, osv. Allt detta med svenska priser som i regel innebär allt mellan 25 och 100% i tillägg jämfört med utlandet. Kommer bli jäkligt dyrt. Jag räknar med att komma undan med halva priset genom att skicka till England. Det är en liten nisch att pyssla med sånt här i Svedala och priserna är därefter.

Som exempel så skulle Matte Bohlin enligt uppgift ha ungefär 15000kr för att göra ett jobb som motsvarar mitt, fast då med större avgasventiler monterade. Det jobbet tar Upperton knappt 9000kr för. Visst, då tillkommer frakt men frakten till Stockholm är lika dyr som frakten till England om man skickar med Posten. :död

Sen är Roger Upperton att betrakta som en av Storbritanniens främsta (om inte den främsta) på att jobba med gamla race / dragrace motorer baserade på GS och GSX motorer.

Jag tror på motivlack på tanken. En indian med fjädrar runt halsen alternativt en varg som ylar mot månen.

Det enda du missade var att det står "Bark at the moon" - by Ozzy Osbourne under motivet. Hur fasen kunde du gissa rätt? :huvet


Nja, är faktiskt en mer prestanda-relaterad investering (om man kan kalla det investering). :näsblod
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
det luktar dekaltrim:gnissla
hoppas att du inte talar turbo

Skulle aldrig besudla en riktig sugmotor med turbo. Usch nej. :zpy

Med vinterns uppgradering blir det ändå nog jäkla mycket hästkrafter.

Dekaltrim blir det inte riktigt heller men visst sitter det dekaler på den. Lägger upp bilder när den kommer med posten och jag har monterat. Kanske blir till slutet av nästa vecka. Jag håller tummarna. :D
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kan man gissa på att du köpte Öhlins race framgaffel som var till salu på blocket:va
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Garanterat. Fast varvtiderna går ner exponentiellt i förhållande till hojens ökade materialvärde. :D

taskigt planerat bygge alltså hehe..

tänk såhär bara, allt som du kan ha sönder har någon annan betalt för att tillverka nytt :D

ser jäkligt bra ut. skall bli kul att se den i etapp två såattsäga =)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Garanterat. Fast varvtiderna går ner exponentiellt i förhållande till hojens ökade materialvärde. :D

Minns att du ngn gång skrev att du hade problem med att hojen spottade ur en växel. Har du löst detta? Eller minns jag helt galet?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
taskigt planerat bygge alltså hehe..

tänk såhär bara, allt som du kan ha sönder har någon annan betalt för att tillverka nytt :D

ser jäkligt bra ut. skall bli kul att se den i etapp två såattsäga =)

Haha.

Bara hoppas det blir klart nån gång. Risken finns ju att jag kommer och kör med gråprimer igen på Kemora. :D

Minns att du ngn gång skrev att du hade problem med att hojen spottade ur en växel. Har du löst detta? Eller minns jag helt galet?

GSX:arna har en notoriskt dålig 2:a (även 3:an lider lite) och laddar man på för fullt så smäller det till och växeln hoppar ur och du drar motorn till varvstoppen på ett ögonblick. Kan man hålla igen på gasen lite så överlever man dock, är först upp emot 8500-9000 varv den börjar hoppa ur. Jag började växla vid 7000 istället och efter det hände det aldrig mer.

Men rent maskinellt så är problemet inte åtgärdat ännu då det innebär att lyfta ur motorn och klyva den. Däremot har jag funderat på att införskaffa en magnafluxad (spricktestad) och undercuttad låda med kraftigare lager och stoppa i den nästa vinter, och i samband med göra en kontroll av hur motorn ser ut efter kommande säsongs körning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...GSX:arna har en notoriskt dålig 2:a (även 3:an lider lite) och laddar man på för fullt så smäller det till och växeln hoppar ur och du drar motorn till varvstoppen på ett ögonblick. Kan man hålla igen på gasen lite så överlever man dock, är först upp emot 8500-9000 varv den börjar hoppa ur. Jag började växla vid 7000 istället och efter det hände det aldrig mer.

Men rent maskinellt så är problemet inte åtgärdat ännu då det innebär att lyfta ur motorn och klyva den. Däremot har jag funderat på att införskaffa en magnafluxad (spricktestad) och undercuttad låda att stoppa i med nya kraftigare lager.

Ok. Ja såna där fel är så trista att köra med. Jag kör mest lugnt, men hotrodkänslan är ju att veta att det finns där, att man kan om man vill.

Om originallådan är klen så tycker jag också att en undercuttning vore helt rätt. Min Baker kasettlåda är undercuttad på alla drevpar, funkar bra att köra med. Även originallådan på kasettsportster är helt undercuttad om jag inte missminner mig, så var det iaf på min -93.a 1200-motor.

På GSX1100 kan man väl lägga motorn uppochned och ta bort undre blockhalvan för att ta ut lådan, utan att demontera topp och cylindrar? Eller minns jag fel? Kan ju vara ett bra vinterjobb som du skrev! Med lite starkare motor (som i ditt fall) så kan det bli riktigt dyra sekundärskador om växeln hoppar ur.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Haha.
Jag började växla vid 7000 istället och efter det hände det aldrig mer.

Men rent maskinellt så är problemet inte åtgärdat ännu då det innebär att lyfta ur motorn och klyva den. Däremot har jag funderat på att införskaffa en magnafluxad (spricktestad) och undercuttad låda med kraftigare lager och stoppa i den nästa vinter, och i samband med göra en kontroll av hur motorn ser ut efter kommande säsongs körning.

Det är ju vid 7000 det börjar hända roliga grejer.

Du skulle behöva en sån här....:tummenupp

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020157_mini.jpg
    P1020157_mini.jpg
    206.7 KB · Visningar: 136

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är ju vid 7000 det börjar hända roliga grejer.

Du skulle behöva en sån här....:tummenupp

/Ingvar

Jo, men inte på 2:an. 3:an och 4:an däremot. Då är det bara att hålla i sig. :D :yoparty

Men ja, jag skulle ha haft en sån där.

Kostar? :näsblod

Henrik kunde också få tag på kanonfina och undercuttade lådor från en bekant i USA till bra priser. Kanske läge att investera.

Ok. Ja såna där fel är så trista att köra med. Jag kör mest lugnt, men hotrodkänslan är ju att veta att det finns där, att man kan om man vill.

Om originallådan är klen så tycker jag också att en undercuttning vore helt rätt. Min Baker kasettlåda är undercuttad på alla drevpar, funkar bra att köra med. Även originallådan på kasettsportster är helt undercuttad om jag inte missminner mig, så var det iaf på min -93.a 1200-motor.

På GSX1100 kan man väl lägga motorn uppochned och ta bort undre blockhalvan för att ta ut lådan, utan att demontera topp och cylindrar? Eller minns jag fel? Kan ju vara ett bra vinterjobb som du skrev! Med lite starkare motor (som i ditt fall) så kan det bli riktigt dyra sekundärskador om växeln hoppar ur.

Ja, det är lite småtrist, speciellt när allt i övrigt lirar kanon tillsammans.
Och som du säger, hotrodkänslan är ju att veta att det finns potential i motorn om man skulle vilja. Skulle då inte växellådan vilja vara med och spela så blir det ju inte fullt lika skoj.

Men du har helt rätt i att motorn går att ställa uppochner och plocka av undre blockhalvan. I samband med detta kan man ju även inspektera vevlager (ena halvan i alla fall) samt lite annat slitage för att få ett hum om vilket skick motorn är i övrigt.



Och vågar jag lägga upp en bild på Öhlinspjäsen...? :näsblod

gaffel.jpg


FG R&T805 gjord för Hayabusa 2008-2010, ny i kartong för en spottstyver. Direkt bolt on, allt jag behöver köpa nytt är bromsok och hjulaxel fram. :tungan

Bromsok då? Ja...

isrbromsok.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top