Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick svar från Upperton idag. Han räknade att det skulle bli klar innan han åker iväg till USA mellan 6:e och 20:e december. Skulle han inte hinna så blir det efter jul nån gång.

Men det spelar ju ingen roll. Kommer ju ändå inte att kunna köra hojen förens sent i April / tidigt i Maj.

Sen har jag nu skickat pengar för gaffeln. Förhoppningsvis kommer den till veckan då nån gång. Kan knappt bärga mig. :D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hela framändan, naturligtvis utan fälg och gaffelkronor, är nu till salu.

Gaffel.
Bromsok.
Hjulaxel.
Framskärm.

Allt för den symboliska summan 4000 riksdaler. TJÖÖP! :yoparty

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hela framändan, naturligtvis utan fälg och gaffelkronor, är nu till salu.

Gaffel.
Bromsok.
Hjulaxel.
Framskärm.

Allt för den symboliska summan 4000 riksdaler. TJÖÖP! :yoparty

Jag vill ha men jag har inga pengar! :D Bygger mer motor istället för att satsa lite på chassi. Får bli nästa vinter! :joebarteamhängaistyretsomenvimpelvidfullgas

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
menar du gaffeln som syns på första sidan den till en hayabusa ??

mvh/Mattias

Du har PM. :)

Jag vill ha men jag har inga pengar! :D Bygger mer motor istället för att satsa lite på chassi. Får bli nästa vinter! :joebarteamhängaistyretsomenvimpelvidfullgas

Haha. Motor i all ära men hojen ska ju gå att köra också. :tungan

Visserligen gick ju min att köra utan Öhlinsgaffel också... vad har jag gjort...! :huvet :gnissla

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tänk dig när du monterat allt! Vilken otrolig skillnad! Det kommer du inte ångra! :D

Jobba på :tummenupp

Jag tror också att det kommer vara stor skillnad. På bakdämparna märker man en oerhörd skillnad jämfört med "vanliga" standarddämpare. Sen gör dom ju inte ont att titta på, speciellt när det kommer lite fina monoblock radialbromsok. :D

Hoppas nu att Dan Kyle (Kyle Racing i USA) får tummen ur och skickar gaffeln idag. Han skulle visserligen byta fjädrar i den (utan kostnad) så det kanske drar ut på tiden lite, men detta var ju tidigare i veckan... :va

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hoppas nu att Dan Kyle (Kyle Racing i USA) får tummen ur och skickar gaffeln idag. Han skulle visserligen byta fjädrar i den (utan kostnad) så det kanske drar ut på tiden lite, men detta var ju tidigare i veckan... :va

Jänkarna är bra på att lova:huvet
Jag fick vänta ca två månader på min Simpson hjälm som skulle skickas "dagen efter" varje telsamtal.
Hoppas du har bättre flyt.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Haha. Motor i all ära men hojen ska ju gå att köra också. :tungan

Visserligen gick ju min att köra utan Öhlinsgaffel också... vad har jag gjort...! :huvet :gnissla

Hehe, det är bara att kämpa lite så går det att köra med en konventionell gaffel från -86. Moderna hojar är så lättkörda så det blir tråkigt... :rolleyes:

Bak har jag dämpare från gixxer 1000 -02 och den är mycket bättre än cykelpumpen som satt där innan.

Det jobbiga om jag skulle montera en usd-gaffel är att den kommer att ta i intercoolern ännu mer än den konventionella gaffeln gör redan :rolleyes: Har ju redan vändradie som en finlandsfärja.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jänkarna är bra på att lova:huvet.

Jadu Jörgen, tänka sig att du skulle få rätt.

Inget av det följande ni läser är påhittat utan 100% sanning.

Förra helgen satt jag, min vana trogen, och kollade runt på både amerikanska och brittiska eBay på saker som generellt sett är för dyra för att köpa. Magnesiumfälgar, svindyra stötdämpare, avgassystem och annat skoj. Hips vips stötte jag på en sprillans ny Öhlins framgaffel som passar rakt av till min hoj, inte bara det - den var ny och kostade inte speciellt mycket mer än många begagnade man ser.

Vilken deal tänkte jag och slänger iväg ett mail.

Får svar några timmar senare "Men visst går det att skicka till Sverige! Kostar $125 med FedEx. Men jag tycker vi gör affären på sidan om eBay och att du beställer genom hemsidan direkt istället (http://www.kyleusa.com/) så slipper vi strula med eBay."

"Sure thing! Jag skickar pengarna på torsdag!" (detta var då söndag)

Vi utbytte några fler mail efter detta och pratade om betalning, osv. och kom bra överens.

Efter detta hörde jag inget mer från Dan Kyle (som herren heter), men jag skickade några mail under veckan ändå som "statusrapporter" på betalningen (PayPal är ett gissel, tar några dagar att flytta pengar mellan konton).

Men så igår blev jag less. Jag hade sett att han varit online på sitt eget BMW S1000RR forum och skrivit under helgen så kan han posta på forum kan han fan i mig skriva ett mail.

Nåväl, jag skrev ett sakligt mail åt han och förklarade situationen.

"Well Dan,

I'm a patient man normally but after a bad experience with APE (American Performance Engineering) a few months ago
where it took almost 8 weeks to receive my ordered goods I need to make sure something is happening.

I sent you the money three days ago now. I've heard nothing from you or gotten a confirmation that you've received the
money in any shape or form.

I see that you've been online on your own forums and actively posting these last few days, so - if you have access
to a computer, you have access to your email and the least you could do is give me a status update. Because I don't
want to be opening any disputes on PayPal over lack of communication. Your site says you're the largest Ohlins
dealer in the world so show me customer service that's worthy of that name.

I've completed my end of the bargain, now it's your turn.

Regards,

Viktor Larsson."

Arga kunder och dålig publicitet gillar ingen firma så jag väntade mig ett svar efter att jag kom hem från jobbet idag. Och mycket riktigt så återfanns ett mail i inkorgen. :banana

Men det motsvarade inte riktigt mina förväntningar om något i stil med: "Jag är hemskt ledsen, jag var bortrest över helgen, bla bla bla. Jag skickar den nu!"

Istället fick jag detta som svar.

Håll i er nu! :näsblod

"Yes I have received the money and believe it would be best it I returned it to you.

Och här kommer kakan!

"The one set I had was sold and is gone,

Ohlins USA does not have any more in stock

Ohlins Sweden does not have any, and will not have any until the beginning of Jan.

Please confirm you would like me to return your money.

The other option is to wait until Jan.

Sorry for the problem, Dan"

Karln har alltså sålt gaffeln trots vår (i min mening) överenskommelse om att jag skulle köpa den och skicka pengar så snart som möjligt. :brinnerup

Till råge på detta så har jag ju i tron om att han sålt gaffeln till mig beställt en hjulaxel till den nya gaffeln för ca 400kr.

Jag tänker ge han en chans att återupprätta mitt förtroende genom att sälja mig en likadan gaffel till samma pris i Januari.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tråkigt. Men mitt råd är att inte vässa mer med honom så länge han har dina pengar, har de skickats utanför ebay har du ju kanske inte ens ngt Paypal-skydd. Jag skulle sköta kontakten snyggt med honom, så att du får tillbaks dina pengar så fort du kan, inte låta honom ligga på dina pengar mot ett löfte om en ny gaffel i januari. Bättre att du gör ny betalning den dagen. Som gjort för att det blir stelt och tråkigt annars.

Kanske även dumt att ha er maildialog med hans namn synlig här på forumet blandad med svenska, det syns ju då att du verkställt dina hot om bad PR, redan innan du ens fått tillbaks dina pengar.

/J

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tråkigt. Men mitt råd är att inte vässa mer mer med honom så länge han har dina pengar, har de skickats utanför ebay har du ju kanske inte ens ngt Paypal-skydd. Jag skulle sköta kontakten snyggt med honom, så att du får tillbaks dina pengar så fort du kan, inte låta honom ligga på dina pengar mot ett löfte om en ny gaffel i januari. Bättre att du gör ny betalning den dagen. Som gjort för att det blir stelt och tråkigt annars.

/J

Nejdå, finns ingen anledning att göra sig fiender. Däremot har jag betalningsskydd genom PayPal, och skulle han hålla pengarna så är vår mailkorrespondens mer än nog som bevisning att få tillbaka dom.

Jag har bett han skicka tillbaka pengarna och förklarat att jag tycker att han brutit vår överenskommelse. Däremot så sa jag att om han kan erbjuda mig en likadan gaffel till samma pris i Januari så kan jag tänka mig köpa den.

Jag vill ju göra affär med han eftersom han har bra priser, men kan han inte erbjuda en likadan gaffel till samma pris så finns det nog risk att jag står över köpet. :rolleyes:

Editerade dom färgstarkaste inslagen i föregående inlägg, per rekommendation.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
En annan lösning skulle vara att jag köper en gaffel menad för en BMW eller Ducati och gör nya gaffelkronor. Lite bökigare och nån hundring dyrare men det funkar ju lika bra.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
En annan lösning skulle vara att jag köper en gaffel menad för en BMW eller Ducati och gör nya gaffelkronor. Lite bökigare och nån hundring dyrare men det funkar ju lika bra.

Har inte dom flesta gafflar idag 50mm/54mm anslutning i kronorna?
I så fall är det väl bara å bulta ihop.:yoparty

Jävla osis med gaffeln:mad:
Han fick säkert en köpare i nordamerika å det är lättare för honom att skicka dit.

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Hur coolt det än må vara med en Öhlinsgaffel ,så skall den ju ändå monteras på en "svängbjörk" :) skulle nog lagt pengarna på någe annat.
Du har ju en skaplig gaffel ,köp bromsar i stället eller det där handbockade avgassystemet, det är COOLT .
Tack för ordet.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det verkar ha löst sig på ett angenämt sätt. Han skulle beställa hem en ny gaffel till Busan och sälja den för $2000 (inklusive frakt). Tror det är mer än rimligt. :)

Har inte dom flesta gafflar idag 50mm/54mm anslutning i kronorna?
I så fall är det väl bara å bulta ihop.:yoparty

Jävla osis med gaffeln:mad:
Han fick säkert en köpare i nordamerika å det är lättare för honom att skicka dit.

Ja, dom flesta har 50/54, men busan har 50/55.

Och det var inte han som sålt gaffeln som jag antog. Det var en annan anställd på företaget.

Hur coolt det än må vara med en Öhlinsgaffel ,så skall den ju ändå monteras på en "svängbjörk" :) skulle nog lagt pengarna på någe annat.
Du har ju en skaplig gaffel ,köp bromsar i stället eller det där handbockade avgassystemet, det är COOLT .
Tack för ordet.

Men samtidigt.

22000kr för ett avgassystem som ger 5-15 hästar eller en framgaffel för 14000kr som ger oöverträffad stötdämpning? Sen skulle jag grina om jag fick ett stenskott på titankrökarna. :död

Bromsar ska köpas i Stockholm i slutet av Januari. Kom ju på att jag hunnit få två löner från jobbet då så jag kommer vara rik. :tummenupp

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev jäkligt bra det här i slutändan.

Det visade sig efter några mail att han även hade FG R&T809 gaffeln i lager - den som hör till Suzuki GSXR1000. Rätt vanligt att tillverkarna har samma komponenter mellan modeller, B-Kingen och Busan delar mycket, men även nyare GSXR:en gör det. Hela framändan faktiskt.

Och nu råkade han ha en gaffel till just 1000R:en hemma, så han ska skicka den istället + lite smått och gott som plåster på såren.

Nu känns det mycket bättre.

Jag som hade tänkt göra hans liv till ett helvete och smed onda planer tidigare i eftermiddag... :död

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Och nu råkade han ha en gaffel till just 1000R:en hemma, så han ska skicka den istället + lite smått och gott som plåster på såren.

Säljer han bara nya grejjer ??
Det skulle vara trevligt med en konventionell Öhlinsgaffel. Du öppnade mina ögon tidigare i tråden :D men dom säljs väl inte nya längre.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Säljer han bara nya grejjer ??
Det skulle vara trevligt med en konventionell Öhlinsgaffel. Du öppnade mina ögon tidigare i tråden :D men dom säljs väl inte nya längre.

Han ska vara USA:s största Öhlins återförsäljare så ja, han har mycket nytt:)

Vad gäller den konventionella gaffeln aka FG340 så tillverkas den fortfarande, men endast på beställning. Jag skickade ett mail och frågade MotoSpeed gällande gaffeln för en par veckor sedan och fick till svar att den inte tillverkas som lös "reservdel" men kan beställas i större uppsättningar. Den återfinns t.ex. på nya Norton Commandon.

Kan Norton få tag på den så kan andra få tag på den. Japanerna har den på alla deras värstingbyggen.

Hade jag mer tid på mig nere i Stockholm i slutet av Januari hade jag kanske tittat förbi Öhlins och gjort en seriös förfrågan, men eftersom jag ska på mässan och förbi Acke på ISR och köpa en massa grejjer så blir det nog knappt om tid.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0