Jänkarna är bra på att lova
.
Jadu Jörgen, tänka sig att du skulle få rätt.
Inget av det följande ni läser är påhittat utan 100% sanning.
Förra helgen satt jag, min vana trogen, och kollade runt på både amerikanska och brittiska eBay på saker som generellt sett är för dyra för att köpa. Magnesiumfälgar, svindyra stötdämpare, avgassystem och annat skoj. Hips vips stötte jag på en sprillans ny Öhlins framgaffel som passar rakt av till min hoj, inte bara det - den var ny och kostade inte speciellt mycket mer än många begagnade man ser.
Vilken deal tänkte jag och slänger iväg ett mail.
Får svar några timmar senare "Men visst går det att skicka till Sverige! Kostar $125 med FedEx. Men jag tycker vi gör affären på sidan om eBay och att du beställer genom hemsidan direkt istället (
http://www.kyleusa.com/) så slipper vi strula med eBay."
"Sure thing! Jag skickar pengarna på torsdag!" (detta var då söndag)
Vi utbytte några fler mail efter detta och pratade om betalning, osv. och kom bra överens.
Efter detta hörde jag inget mer från Dan Kyle (som herren heter), men jag skickade några mail under veckan ändå som "statusrapporter" på betalningen (PayPal är ett gissel, tar några dagar att flytta pengar mellan konton).
Men så igår blev jag less. Jag hade sett att han varit online på sitt eget BMW S1000RR forum och skrivit under helgen så kan han posta på forum kan han fan i mig skriva ett mail.
Nåväl, jag skrev ett sakligt mail åt han och förklarade situationen.
"Well Dan,
I'm a patient man normally but after a bad experience with APE (American Performance Engineering) a few months ago
where it took almost 8 weeks to receive my ordered goods I need to make sure something is happening.
I sent you the money three days ago now. I've heard nothing from you or gotten a confirmation that you've received the
money in any shape or form.
I see that you've been online on your own forums and actively posting these last few days, so - if you have access
to a computer, you have access to your email and the least you could do is give me a status update. Because I don't
want to be opening any disputes on PayPal over lack of communication. Your site says you're the largest Ohlins
dealer in the world so show me customer service that's worthy of that name.
I've completed my end of the bargain, now it's your turn.
Regards,
Viktor Larsson."
Arga kunder och dålig publicitet gillar ingen firma så jag väntade mig ett svar efter att jag kom hem från jobbet idag. Och mycket riktigt så återfanns ett mail i inkorgen.
Men det motsvarade inte riktigt mina förväntningar om något i stil med: "Jag är hemskt ledsen, jag var bortrest över helgen, bla bla bla. Jag skickar den nu!"
Istället fick jag detta som svar.
Håll i er nu!
"Yes I have received the money and believe it would be best it I returned it to you.
Och här kommer kakan!
"The one set I had was sold and is gone,
Ohlins USA does not have any more in stock
Ohlins Sweden does not have any, and will not have any until the beginning of Jan.
Please confirm you would like me to return your money.
The other option is to wait until Jan.
Sorry for the problem, Dan"
Karln har alltså sålt gaffeln trots vår (i min mening) överenskommelse om att jag skulle köpa den och skicka pengar så snart som möjligt.
Till råge på detta så har jag ju i tron om att han sålt gaffeln till mig beställt en hjulaxel till den nya gaffeln för ca 400kr.
Jag tänker ge han en chans att återupprätta mitt förtroende genom att sälja mig en likadan gaffel till samma pris i Januari.