Yoshimura GSX1230R Projekt

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad gäller den konventionella gaffeln aka FG340 så tillverkas den fortfarande, men endast på beställning.
Japanerna har den på alla deras värstingbyggen.

Jag har sett att japsarna använder den ofta på sina retrobyggen och undrade hur det hängde ihop om dom inte tillverkas längre.
Bra att veta :tummenupp

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Han ska vara USA:s största Öhlins återförsäljare så ja, han har mycket nytt:)

Vad gäller den konventionella gaffeln aka FG340 så tillverkas den fortfarande, men endast på beställning. Jag skickade ett mail och frågade MotoSpeed gällande gaffeln för en par veckor sedan och fick till svar att den inte tillverkas som lös "reservdel" men kan beställas i större uppsättningar. Den återfinns t.ex. på nya Norton Commandon.

Kan Norton få tag på den så kan andra få tag på den. Japanerna har den på alla deras värstingbyggen.

Hade jag mer tid på mig nere i Stockholm i slutet av Januari hade jag kanske tittat förbi Öhlins och gjort en seriös förfrågan, men eftersom jag ska på mässan och förbi Acke på ISR och köpa en massa grejjer så blir det nog knappt om tid.

Seeing is beliving...
Får du inte Öhlinaren kan du slå en signal så ska jag undersöka närmare vad mina kontakter kan prestera...:tummenupp

Mvh//NH

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Seeing is beliving...
Får du inte Öhlinaren kan du slå en signal så ska jag undersöka närmare vad mina kontakter kan prestera...:tummenupp

Mvh//NH

Nä, på EF:en ska det vara en USD-gaffel. Tycker den passar bättre med den kraftigare looken. :tuttar

Näst projekt däremot... där kan det vara något. Har själv en kontakt på Öhlins via min farbror, men han sitter inte på produktionsavdelningen så det han har fått bistå med genom åren är mest dekaler och sånt. :död

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Pratat med Acke på ISR lite via mail nu och jag var då varmt välkommen i slutet av Januari för en guidad tur och lite demonstration av diverse bromsok.

Utöver det?

Toppen bör dyka upp hos Upperton under morgondagen. Räknar inte med att han ska bli klar innan nyår dock. Återstår fortfarande att se om jag ska be han stoppa i större ventiler på avgas också (för att få allt fräscht).

Sen har jag börjat måtta lite på svingen och nya infästningar samt förstärkningsbygel under den.

DSC_0007-38.jpg

Ska köpa material imorn.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Återstår fortfarande att se om jag ska be han stoppa i större ventiler på avgas också (för att få allt fräscht).

Sen har jag börjat måtta lite på svingen och nya infästningar samt förstärkningsbygel under den.

Om du funderar på att stoppa i större ventiler så är det billigaste allternativet att göra det nu. Visst det blir dyrare, men det blir ännu dyrare att göra det senare.

Är det stötdämparinfästningarna på svingen som du ska ändra?
Ett förslag - gör fästen med flera hål i så att du kan flytta stötdämparen fram och tillbaka. Då kan du ändra höjden bak snabbt om du t.ex. ska åka på runtruntbana eller raktframbana i stället för på gatan. Gör fästen med ett flertal hål i så har du många inställningsmöjligheter på ett enkelt sätt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Om du funderar på att stoppa i större ventiler så är det billigaste allternativet att göra det nu. Visst det blir dyrare, men det blir ännu dyrare att göra det senare.

Är det stötdämparinfästningarna på svingen som du ska ändra?
Ett förslag - gör fästen med flera hål i så att du kan flytta stötdämparen fram och tillbaka. Då kan du ändra höjden bak snabbt om du t.ex. ska åka på runtruntbana eller raktframbana i stället för på gatan. Gör fästen med ett flertal hål i så har du många inställningsmöjligheter på ett enkelt sätt.

Ja, just därför jag funderar om jag ska stoppa i större ventiler nu.

Och mycket riktigt så är det stötdämparinfästningarna jag ska ändra. Ska se om det går att göra något liknande det du föreslog.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu har det inhandlats lite 40x25x2mm aluprofil. Let the snickrande commence!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu är också gaffeln på väg till Svedala. Bör väl vara i min ägo på måndag eller tisdag om inte tullverket vill ha en del av kakan också.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ett tränat öga ser ju direkt att sånt här vedbodmeckande blir det ingenting av, men eftersom jag är en storsint natur kan jag tänka mig att överta projektet mot nästan inga pengar alls! Deal?
:tummenupp:glömdet

(...eller: Grymt jobbat so far!).

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ett tränat öga ser ju direkt att sånt här vedbodmeckande blir det ingenting av, men eftersom jag är en storsint natur kan jag tänka mig att överta projektet mot nästan inga pengar alls! Deal?
:tummenupp:glömdet

(...eller: Grymt jobbat so far!).

Deal! :tummenupp

Eller vänta nu... :va

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Nu är också gaffeln på väg till Svedala. Bör väl vara i min ägo på måndag eller tisdag om inte tullverket vill ha en del av kakan också.

Kul att grejerna ramlar in snabbt för dig :tummenupp skälv skulle jag fått min Isr gaffel denna vecka lovade Acke, men inte.

Om några dagar har det gått ett års väntan på gaffeln :gnissla.

Gillar bygget ditt och följs nogrant.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kul att grejerna ramlar in snabbt för dig :tummenupp skälv skulle jag fått min Isr gaffel denna vecka lovade Acke, men inte.

Om några dagar har det gått ett års väntan på gaffeln :gnissla.

Gillar bygget ditt och följs nogrant.

Ja, återstår bara att se vad slutnotan landar på... hoppas jag slipper hutlösa avgifter i tullen.

Köpte också en svingjäkel till Mk.II:an för drygt 2500kr. Farsgubben tyckte "Då är vi kvitt fälgarna där."... :gnissla

Nåja.

Sen vad gäller din gaffel och Acke så vet jag inget om hans service då jag inte handlat från han än, men jag har fått intrycket att det är bäst att göra affär i person. Ett mail eller telefonsamtal blir ofta ett i mängden medan ett möte blir mer bestående.

Synd hursomhelst. :död

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja, återstår bara att se vad slutnotan landar på... hoppas jag slipper hutlösa avgifter i tullen.

Köpte också en svingjäkel till Mk.II:an för drygt 2500kr. Farsgubben tyckte "Då är vi kvitt fälgarna där."... :gnissla

Nåja.

Sen vad gäller din gaffel och Acke så vet jag inget om hans service då jag inte handlat från han än, men jag har fått intrycket att det är bäst att göra affär i person. Ett mail eller telefonsamtal blir ofta ett i mängden medan ett möte blir mer bestående.

Vad blev det för sving till mk2an?

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec

Nåja.

Acke är supertrevlig person som bara mycket att göra nu. I mitt fall är det lite special som tyvärr dragit ut lite väl långt på tiden.

När jag köpte skivor och ok till min 750 var det inga problem för grejerna låg på hyllan

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej Viktor.

Öhlins-gaffeln som du har beställt från Usa, ingick det caliper-brackets eller fick du beställa dem separat ?
Om så var fallet, vad kostade dessa ?

Mvh Peter

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hej Viktor.

Öhlins-gaffeln som du har beställt från Usa, ingick det caliper-brackets eller fick du beställa dem separat ?
Om så var fallet, vad kostade dessa ?

Mvh Peter

Eftersom det är den nyaste versionen av Öhlinsgafflarna samt att det är en gaffel som är avsedd för en specifik hojmodell (och inte en universalgaffel) så har underbenen redan rätt infästningar / caliper brackets.

Det är en fräst klump inte ett separat fäste som sitter skruvat med några insex på universalgafflarna. :)

Ser ut såhär:

gaffel.jpg

Hela underbenen vill jag minnas kostar ca 2-3000kr per styck. Dom lösa fästena till universalgafflarna kostar 1-2000kr har jag för mig. :va

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är det Big Piston gaffel eller hur fan det nu stavas?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ingen gaffel än men definitivt gaffelrelaterat.

Lyktinfästningarna dök upp idag. :)

DSC_0004-41.jpg

DSC_0006-33.jpg

Kan inte klaga för drygt 250kr med frakt. :tummenupp

Ska snygga till dom lite och sen kommer dom skickas på anodisering tillsammans med gaffelkronorna. Får se om Danod är sugna att göra jobbet...

Får se nu i dagarna om min amerikanske vän får tummen ur och skickar kolli ID på gaffeln så jag vet att den är på väg samt vart den är... :gnissla

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0