Yoshimura GSX1230R Projekt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, men inte på 2:an. 3:an och 4:an däremot. Då är det bara att hålla i sig. :D :yoparty

Men ja, jag skulle ha haft en sån där.

Kostar? :näsblod

Henrik kunde också få tag på kanonfina och undercuttade lådor från en bekant i USA till bra priser. Kanske läge att investera.



Ja, det är lite småtrist, speciellt när allt i övrigt lirar kanon tillsammans.
Och som du säger, hotrodkänslan är ju att veta att det finns potential i motorn om man skulle vilja. Skulle då inte växellådan vilja vara med och spela så blir det ju inte fullt lika skoj.

Men du har helt rätt i att motorn går att ställa uppochner och plocka av undre blockhalvan. I samband med detta kan man ju även inspektera vevlager (ena halvan i alla fall) samt lite annat slitage för att få ett hum om vilket skick motorn är i övrigt.

Ok! Ja då är det ju rätt smidigt, men klokt att göra det på vintern som du säger. När man öppnar en motor brukar man ju alltid ha en tendens att vilja byta fler saker när det ändå är isär. Lite tätningar, ngt lager osv. Som du säger. Vips så sitter man och väntar på beställda delar, sånt är ju inte så kul i juli :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Och vågar jag lägga upp en bild på Öhlinspjäsen...? :näsblod

gaffel.jpg


FG R&T805 gjord för Hayabusa 2008-2010, ny i kartong för en spottstyver. Direkt bolt on, allt jag behöver köpa nytt är bromsok och hjulaxel fram. :tungan

Bromsok då? Ja...

isrbromsok.jpg


Vilken pjäs, de där brukar ju inte vara billiga nya direkt! :tummenupp
Synd att det inte finns öhlinsgaflar bolt on till sportster, då hade jag gjort dig sällskap.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jo, men inte på 2:an. 3:an och 4:an däremot. Då är det bara att hålla i sig. :D :yoparty

Men ja, jag skulle ha haft en sån där.

Kostar? :näsblod

Henrik kunde också få tag på kanonfina och undercuttade lådor från en bekant i USA till bra priser. Kanske läge att investera.

[/IMG]

Lådan kommer från Huge747, han hade den i sitt lager:D Inte så dyrt, men några tusingar flög iväg.
När det gäller veven går tyvärr lagren inte att inspektera ordentligt utan att pressa isär hela rasket. Det man kan göra ändå är att mäta axiellt spel vid storändan samt hur mycket staken "vickar" vid lilländan, Har man veven lös kan man flytta undan yttre lagerbanor och inspektera rullarna.

/Ingvar
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Och vågar jag lägga upp en bild på Öhlinspjäsen...? :näsblod

]

WOW, fina doningar !

Helvete nu suger de bra mycket i byggtarmen......ska nog skaffa mig något liknande pronto.:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vilken pjäs, de där brukar ju inte vara billiga nya direkt! :tummenupp
Synd att det inte finns öhlinsgaflar bolt on till sportster, då hade jag gjort dig sällskap.

Dom brukar ju inte vara det nej. Hos Motospeed är listpriset 28000kr så när som på några hundralappar.

Givetvis kommer jag ju inte att betala några sånna summor. För denna kommer jag betala 13375kr. Helt ny i kartong och med fjädrar specade efter mig / hojen. :tummenupp

Lådan kommer från Huge747, han hade den i sitt lager:D Inte så dyrt, men några tusingar flög iväg.
När det gäller veven går tyvärr inte lagren att inspektera ordentligt utan att pressa isär hela rasket. Det man kan göra ändå är att mäta axiellt spel vid storändan samt hur mycket staken "vickar" vid lilländan, Har man veven lös kan man flytta undan yttre lagerbanor och inspektera rullarna.

/Ingvar

Misstänkte att det var från han. :)

Ska eventuellt höra av mig till honom gällande en.

Men gällande veven så var det precis det jag tänkte. Mäta axialspel och sånt.

WOW, fina doningar !

Helvete nu suger de bra mycket i byggtarmen......ska nog skaffa mig något liknande pronto.:tummenupp

Gör så. :D
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Och vågar jag lägga upp en bild på Öhlinspjäsen...? :näsblod

gaffel.jpg


FG R&T805 gjord för Hayabusa 2008-2010, ny i kartong för en spottstyver. Direkt bolt on, allt jag behöver köpa nytt är bromsok och hjulaxel fram. :tungan

Bromsok då? Ja...

isrbromsok.jpg

Fy f-n vad läckert:yoparty Vill också ha:död Men dom kostar ju satan:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fy f-n vad läckert:yoparty Vill också ha:död Men dom kostar ju satan:gnissla

Ja, smakar det så kostar det.

Får jag bara hem gaffeln så lägger jag upp min nuvarande på annons. Då får jag direkt tillbaka ca 4000kr med bromsoken inkluderat. Effektivt så har ju gaffeln bara kostat 9000kr då. :)

Men sen blir det ju kostnader för nya bromsar. 4-kolvs radialoken ligger på ca 4700kr per styck. Steget upp till 6-kolvarna känns lite extremt samt att dom kostar betydligt mycket mer. Hade även tänkt köpa ISR bakbroms med tillhörande bromscylinder. Även då också ny radialbromspump fram samt kopplingsreglage.

Summa summarum: en jäkla massa pengar. :D
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ja, smakar det så kostar det.

Får jag bara hem gaffeln så lägger jag upp min nuvarande på annons. Då får jag direkt tillbaka ca 4000kr med bromsoken inkluderat. Effektivt så har ju gaffeln bara kostat 9000kr då. :)

Men sen blir det ju kostnader för nya bromsar. 4-kolvs radialoken ligger på ca 4700kr per styck. Steget upp till 6-kolvarna känns lite extremt samt att dom kostar betydligt mycket mer. Hade även tänkt köpa ISR bakbroms med tillhörande bromscylinder. Även då också ny radialbromspump fram samt kopplingsreglage.

Summa summarum: en jäkla massa pengar. :D

Hehe jag har i alla fall köpt ISR radialbromspump och kopplingsreglage än så länge. Nästa vecka förhoppningsvis 2st ISR 6-kolvsok också?

Öhlinsare får vänta så länge:)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tycker du spenderar på ett utmärkt sätt. Du lever bara detta livet en gång och i nästa liv kanske du blir återfödd som Schaman i Tibet, man vet aldrig. Gäller o fullfölja sin mission. ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hehe jag har i alla fall köpt ISR radialbromspump och kopplingsreglage än så länge. Nästa vecka förhoppningsvis 2st ISR 6-kolvsok också?

Öhlinsare får vänta så länge:)

Bromspumpen och kopplingsreglaget är ju ändå förhållandevis billigt. Gillade dom skarpt när jag provklämde lite på IngvarB:s handtag. :tummenupp

6-kolvarna är ju häftigare och säkert superbra, men jag tror 4-kolvsoken räcker mer än väl för mina ändamål. Ska ju inte köra endurance racing eller något sånt med hojen så någon extrem kylning behövs ju inte.

Tänkte först slänga pengar på ett titanavgassystem från Japan men kände att det blev lite svettigt med alla avgifter och så, sen hittade jag denna gaffel.

Tycker du spenderar på ett utmärkt sätt. Du lever bara detta livet en gång och i nästa liv kanske du blir återfödd som Schaman i Tibet, man vet aldrig. Gäller o fullfölja sin mission. ;)

Helt rätt. Sen är jag ju ung och utan större utgifter (huslån, billån, etc.) så det gäller att passa på. :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jodå, jag vet. Sen tar bilen o huset dessutom en massa tid för en annan som vill spara pengar till hoj o hobbys. Så det är helt rätt o satsa nu!

Edit: Du måste fixa tvån det är ju generellt en rolig växel o dra fullt skaft på :yoparty

Helt rätt. Sen är jag ju ung och utan större utgifter (huslån, billån, etc.) så det gäller att passa på. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Haha.

Bara hoppas det blir klart nån gång. Risken finns ju att jag kommer och kör med gråprimer igen på Kemora. :D



GSX:arna har en notoriskt dålig 2:a (även 3:an lider lite) och laddar man på för fullt så smäller det till och växeln hoppar ur och du drar motorn till varvstoppen på ett ögonblick. Kan man hålla igen på gasen lite så överlever man dock, är först upp emot 8500-9000 varv den börjar hoppa ur. Jag började växla vid 7000 istället och efter det hände det aldrig mer.

Men rent maskinellt så är problemet inte åtgärdat ännu då det innebär att lyfta ur motorn och klyva den. Däremot har jag funderat på att införskaffa en magnafluxad (spricktestad) och undercuttad låda med kraftigare lager och stoppa i den nästa vinter, och i samband med göra en kontroll av hur motorn ser ut efter kommande säsongs körning.

Min 83a hoppar även den på 2an,
82an har jag under cuttad aldrig ett problem... handfilad på 80 talet - väl insliten...

Men du har ju kontakter med fräs de fixar väl detta i ett huj... Kan dom fräsa ett kugghjul borde dom kunna fixa cutten...

Vi svetsade 1an drev på 80 talet som extra åtgärd det är inget man hör något om nu för tiden... Mao tillräckligt stark som det är..

Danne körde med ett extra lager till på utgående axel (turbo 270hkr) håller nog bra för 200 hkr sedan får man nog köra med en yttre lagring..
Danne har byggt om till yttre lager men även passerat 300 kusar som bekant..

Med mycket offset och lite mera knuff som i våra maskiner så borde 2 lager räcka...

Go gaffel....

Mvh//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Min 83a hoppar även den på 2an,
82an har jag under cuttad aldrig ett problem... handfilad på 80 talet - väl insliten...

Men du har ju kontakter med fräs de fixar väl detta i ett huj... Kan dom fräsa ett kugghjul borde dom kunna fixa cutten...

Vi svetsade 1an drev på 80 talet som extra åtgärd det är inget man hör något om nu för tiden... Mao tillräckligt stark som det är..

Danne körde med ett extra lager till på utgående axel (turbo 270hkr) håller nog bra för 200 hkr sedan får man nog köra med en yttre lagring..
Danne har byggt om till yttre lager men även passerat 300 kusar som bekant..

Med mycket offset och lite mera knuff som i våra maskiner så borde 2 lager räcka...

Go gaffel....

Mvh//NH

Problemet med cuttningen är att dreven är så satans hårda att pinnfräsarna blir bara sopor efter några klackar. Trots detta har jag hört att MS har skapliga priser på cuttning, andra vill inte göra det alls eller endast i samband med genomgång av hel låda.

När det gäller utgående lager tror jag inte det ger sig så länge man kör med ett offset som ryms inom GSX-ramen och inte kör förlängt med slicks. Naturligtvis skall man ha ett fräscht lager. Det som frestar på är dragracingstarter och då spelar effekten inte så stor roll i ögonblicket man dumpar kopplingen. Ett stillastående kullager har ingen vidare bärighet, ett snurrande lager kan ta grym last. På GSX före -84 kunde utgående lager "glappa upp" i blocket Till 1150'n monterade Suzuki ett lager med bredare ytterring och gjorde även blocket lite bredare. Själv sätter jag Loctite 648 (finns på OK) på ytterringen som extra försäkring så att det inte har en chans att sitta löst.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nisse Hult: Nja, några yttre lager på utgående axel blir det nog inte tal om när det bara i bästa fall är kring 170-180 hästar där och ännu mindre bak vid hjulet. Sen kommer jag ju som Ingvar sa förmodligen inte körja några dragrace (ännu) där man går från 0-100% effekt på ett ögonblick. Ska jag börja köra på strippen så vill jag ha en rejäl växellåda och det blir med största sannolikhet nästa vinter.

Ikväll började jag skissa lite på nya stötdämparinfästningar till svingen. Tog inte kedjans frigång mot svingen i beaktning när dom gamla fästena svetsades. Nu kommer fästena flyttas bak ca 25-30mm vilket kommer ge en aningen skarpare vinkel på dämparna och en avsevärt förbättrad frigång för kedjan. Ska investera i en ny kedjesläpa också. Den som jag hade förstörde jag av någon dum anledning genom att modifiera den i tanken om att "Detta blir ju kanon!".

Utöver det så började jag även skissa på en förstärkningsbygel till svingen. I denna kommer det även integreras en catchtank. Ska göra lite bättre skisser och sen en slutgiltig ritning, sen är det bara att samtala med hovfräsaren om han vill byta lite pengar eller tjänster. Är tänkt något sånt här, fast inte riktigt. :tungan

http://www.overracing.com/shop/KAWASAKI-Z1000R-Z1000J-SWING-ARM-TYPE3_527603.html

Imorn ska jag rensa toppen på ventiler, fjädrar, ventiltätningar, vippor och allt sånt i förberedelse inför avfärden till England på fredag (förhoppningsvis). Gaffeln bör också vara på väg i slutet av veckan. Håller tummarna. :)

Sen funderar jag om jag skulle ha ringt till ISR och pratat med Acke om man kan få ett paketpris på bromsdetaljerna. Är ju trots allt rätt mycket som ska köpas. Annars tänkte jag titta förbi i person när jag är på mässan i slutet av januari. Får se hur det blir.
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Nisse Hult: Nja, några yttre lager på utgående axel blir det nog inte tal om när det bara i bästa fall är kring 170-180 hästar där och ännu mindre bak vid hjulet. Sen kommer jag ju som Ingvar sa förmodligen inte körja några dragrace (ännu) där man går från 0-100% effekt på ett ögonblick. Ska jag börja köra på strippen så vill jag ha en rejäl växellåda och det blir med största sannolikhet nästa vinter.

Ikväll började jag skissa lite på nya stötdämparinfästningar till svingen. Tog inte kedjans frigång mot svingen i beaktning när dom gamla fästena svetsades. Nu kommer fästena flyttas bak ca 25-30mm vilket kommer ge en aningen skarpare vinkel på dämparna och en avsevärt förbättrad frigång för kedjan. Ska investera i en ny kedjesläpa också. Den som jag hade förstörde jag av någon dum anledning genom att modifiera den i tanken om att "Detta blir ju kanon!".

Utöver det så började jag även skissa på en förstärkningsbygel till svingen. I denna kommer det även integreras en catchtank. Ska göra lite bättre skisser och sen en slutgiltig ritning, sen är det bara att samtala med hovfräsaren om han vill byta lite pengar eller tjänster. Är tänkt något sånt här, fast inte riktigt. :tungan

http://www.overracing.com/shop/KAWASAKI-Z1000R-Z1000J-SWING-ARM-TYPE3_527603.html

Imorn ska jag rensa toppen på ventiler, fjädrar, ventiltätningar, vippor och allt sånt i förberedelse inför avfärden till England på fredag (förhoppningsvis). Gaffeln bör också vara på väg i slutet av veckan. Håller tummarna. :)

Sen funderar jag om jag skulle ha ringt till ISR och pratat med Acke om man kan få ett paketpris på bromsdetaljerna. Är ju trots allt rätt mycket som ska köpas. Annars tänkte jag titta förbi i person när jag är på mässan i slutet av januari. Får se hur det blir.

Acke är en trevlig prick... å det underlättar alltid att göra affärer med ett handslag...

Jag skall peta in ett 200 däck var det tänkt, ramen är skapligt bred på Magnumen så det ska gå att lina up... kan hända med 85 blocket..


Du kan göra svingen bättre än den fabriserade!

Men de är helt klart råast med fyrkantsrör å inte rundrör som några har byggt...
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grattis!

Välkommen i spenderarklubben :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Acke är en trevlig prick... å det underlättar alltid att göra affärer med ett handslag...

Jag skall peta in ett 200 däck var det tänkt, ramen är skapligt bred på Magnumen så det ska gå att lina up... kan hända med 85 blocket..


Du kan göra svingen bättre än den fabriserade!

Men de är helt klart råast med fyrkantsrör å inte rundrör som några har byggt...

Ja, jag tror också det.

200 däck har du ingenting för. 180 eller 190 räcker väl på en 5½ eller 6" fälg.

Och visst så blir det fyrkantsrör och lite frästa detaljer till svingen.

Grattis!

Välkommen i spenderarklubben :D

Spenderarklubben? Du sitter ju bara och snålar med trajjan och funderar på "Hur ska jag kunna göra det så billigt som möjligt.". :arsele

På Betty däremot... :D
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Viktor L;4996874 Sen funderar jag om jag skulle ha ringt till ISR och pratat med Acke om man kan få ett paketpris på bromsdetaljerna. Är ju trots allt rätt mycket som ska köpas. Annars tänkte jag titta förbi i person när jag är på mässan i slutet av januari. Får se hur det blir.[/QUOTE skrev:
Snyggt bygge detta...har följt det från början och det blir bara bättre
o häftigare med tiden,:tummenupp
Man blir ju lite avis på den där öhlins-gaffeln också,,
Angående bromsarna så tror jag inte acke är helt omöjlig när det gäller
att få ett bättre paketpris,brukar kunna gå och diskutera,fick själv ett
bra pris när jag köpte av honom.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snyggt bygge detta...har följt det från början och det blir bara bättre
o häftigare med tiden,:tummenupp
Man blir ju lite avis på den där öhlins-gaffeln också,,
Angående bromsarna så tror jag inte acke är helt omöjlig när det gäller
att få ett bättre paketpris,brukar kunna gå och diskutera,fick själv ett
bra pris när jag köpte av honom.

Tack tack. :)

Jag tror inte heller att han är omöjlig. Alla jag pratat med som varit i kontakt med han personligen säger att han är jättetrevlig och bra att ha och göra med.

Vi ska nog kunna komma överens, är ju trots allt rätt mycket pengar. :näsblod

Har du fått något löfte av Upperton ang. leveranstid på toppen??

Nej, men hade tänkt skicka ett mail om just det nu ikväll eftersom jag rivit isär och packat ner toppen. Men på han lät det som att leverans tillbaka till mig skulle ske "omgående", och han har ett rykte av att både göra bra och snabba jobb.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top