Yoshimura GSX1230R Projekt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hahahaha! Sann magi
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
För att vara lite kritisk till detta fantastiska bygge vill jag påpeka att jag tycker att vinkeln på ljuddämparen är för skarpt uppåt för min smak. Det bör tilläggas att just den vinkeln var högst åtråvärd då den tiden begav sig... så det blir ju rätt på denna hojen i alla fall... tror jag...

Ser ut som att du missar första mag rundan i år också då... även om den snöade bort förra året.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För att vara lite kritisk till detta fantastiska bygge vill jag påpeka att jag tycker att vinkeln på ljuddämparen är för skarpt uppåt för min smak. Det bör tilläggas att just den vinkeln var högst åtråvärd då den tiden begav sig... så det blir ju rätt på denna hojen i alla fall... tror jag...

Ser ut som att du missar första mag rundan i år också då... även om den snöade bort förra året.

Ville ha den så att det ser lite aggressivt ut som det gjorde förr på racehojarna så jag tycker den sitter riktigt bra där den är. :)

Sen vad gäller Majrundan så kan det eventuellt bli av. Tänkt ha den besiktigad och inkörd i bänk innan slutet av April, fast vi får väl se vad Bilprovningen tycker då. Tänkt köra upp till Älvsbyn eller nåt för att se om dom är snällare där. Lacken är inte direkt något som påverkar funktionen av hojen så primern funkar fint. :tummenupp

I annat fall sitter jag nog på Kawan eller farsgubbens XJR (beroende på vilken han vill köra).

Men som sagt, vädret kan ställa till det igen. Blev ingen höjdare förra året.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hittade detta Yoshi-tillbehör på lantbruksnet, kanske kan vara ngt?
108633-2T.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag nitat fästet för ljuddämparen. Fan så jäkla smutt det blev! Bilder kommer senare ikväll när jag kommit hem från nörd-rollspelsafton hos en kompis. :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Seriösa mätningar kräver seriösa verktyg...

Foto0075.jpg


:D

Igår fixade jag klart fästet till ljuddämparen och idag nitade jag det till burken. Som sagt, blev riktigt bra tycker jag! :tummenupp

Foto0078.jpg


Foto0077.jpg


Nu ska bara burken borras runt om med lämpligt många hål. Blir några timmar i delningsapparaten... :död
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Seriösa mätningar kräver seriösa verktyg...


Igår fixade jag klart fästet till ljuddämparen och idag nitade jag det till burken. Som sagt, blev riktigt bra tycker jag! :tummenupp



Foto0077.jpg


Nu ska bara burken borras runt om med lämpligt många hål. Blir några timmar i delningsapparaten... :död

Grymt! Nästan lite Starwars över den dämparen! :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Grymt! Nästan lite Starwars över den dämparen! :yoparty

Nu när du säger det. :D

Ska du låta hela burken vara obehandlad aluminium?
Tror annars att det hade varit snyggt med svarta ändstycken, typ såhär:

Har inte riktigt bestämt mig ännu, men det lutar mot polerat alternativt mattborstat rör med blästrade och mattlackade ändar (blir en grå-silvrig finish).

Men ditt förslag var inte så dumt, men det återstår att se. Brukar föredra mer naturliga färger så man kan se vad det är gjort i för material, osv. :)

Dämparen blev riktigt snygg:tummenupp

Tackar! Mycket nöjd med den!
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Hallå Viktor

Jag har inte skrivit på länge men följer ditt bygge noga ändå.
Kan bara säga att det blir RIKTIGT RIKTIGT JÄKLA läckert:tummenupp:tummenupp
Det är dock en sak som jag stör mig lite på och det är styret! Jag har kommenterat det förut. Superbikestyret var alldeles för högt och det är bra att du har bytt ut det. Laverdastyret tycker jag inte passar riktigt på din hoj. Du som har tillgång till alla maskiner i världen kan ju enkelt bocka till ett rakt rör så att styrändarna lutar lite nedåt. Jag kan lova dig att du får en riktigt skön sittställning och att det dessutom ser bra ut.

Hur som helst hoppas jag att vi ses i sommar. Du har en stående inbjudan att komma på en kaffe i min sommarstuga i Östanbäck:)
Har själv hunnit med hela 4 mil i år!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har inte skrivit på länge men följer ditt bygge noga ändå.
Kan bara säga att det blir RIKTIGT RIKTIGT JÄKLA läckert:tummenupp:tummenupp
Det är dock en sak som jag stör mig lite på och det är styret! Jag har kommenterat det förut. Superbikestyret var alldeles för högt och det är bra att du har bytt ut det. Laverdastyret tycker jag inte passar riktigt på din hoj. Du som har tillgång till alla maskiner i världen kan ju enkelt bocka till ett rakt rör så att styrändarna lutar lite nedåt. Jag kan lova dig att du får en riktigt skön sittställning och att det dessutom ser bra ut.

Hur som helst hoppas jag att vi ses i sommar. Du har en stående inbjudan att komma på en kaffe i min sommarstuga i Östanbäck:)
Har själv hunnit med hela 4 mil i år!!

Har faktiskt funderat lite på det där med styret. Sökte ett tag efter ett 28mm dragbar eller något liknande, men just nu tycker jag att Laverdastyret funkar riktigt bra. Sittställningen är lite annorlunda nu jämfört med förra sommarn så det är riktigt bekvämt med lite mer clip-on känsla.

Men som du säger så har jag maskiner att tillgå så det är inte omöjligt att fixa ett styre själv.

Vad gäller inbjudan på kaffe så kommer jag mer än gärna om jag har vägarna förbi där nere nån gång i sommar. Återstår att se. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inte blivit så jättemycket gjort idag på min hoj, har mest pillat med gasvajrar och placering av instrument och framlykta. Lyckats hitta en variant där gasvajrarna går fritt och där mätarna sitter bra. Nu återstår bara att svetsa ett litet fäste för mätarna och vänta på elen.

Största delen av förmiddan gick åt till att pilla med ventiljustering på farsgubbens Yamaha. Jäkla elände med shims. Tacka gud för -84:ans GSX där man bara lossar en mutter och justerar en skruv och drar åt.

Ska se om det blir att nita ihop ljuddämparen nån kväll här i veckan, kommer behövas några timmar i pelarborren för att fixa allt.

I övrigt så beställde jag lite vackra skruvar från Pro-Bolt igår. Blev fem stycken rostfria M10 insex med konisk skalle, fyra för bromsoken och ett för ljuddämparfästet. Till ljuddämparfästet köpte jag även en vackert lättad titanbricka samt en locking-mutter i titan. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag har följande inhandlats:

16-raders oljekylare med AN8-anslutningar.

2st 180-graders AN8-böjar till ovanstående.


Tanken är alltså att montera kylaren uppochner (rätt väg, eller hur man nu ska se det), dels för att jag kan flytta kylaren närmare grenrören och dels för att vi efter vissa debatter kommit fram till att det är lättare att fylla en kylare som har anslutningarna uppåt än neråt med olja och att den på så sätt ger mer kyleffekt.

Nu får gärna någon förståsigpåare komma och rätta mig men logiskt sett så är det ju rätt. Och tittar man på alla gamla F1 works hojar från AMA Superbike på 80-talet så är har 99.9% av hojarna uppochner-vända kylare så nån fördel måste det ju ha... :3freak

Även tänkt köpa på mig lite skumplast för att snickra till den där berömda sadeln.

När allt det är inhandlat så blir det att hålla hårt i pengarna tills jag vet exakt vad jag behöver mer, men jag ska betala resterande slantar på elsystemet samt köpa nya blinkers och ha pengar över till bänkning.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick hem kylaren och kopplingarna häromdan och idag kom lite tasty nuts från Pro-Bolt. Jag har en svaghet för blankpolerade fallossymboler i rostfritt. Tillhörande titanbricka och mutter gjorde inte min maskinporrs-erektion lindrigare...

DSC_0002-55.jpg


När jag kastade upp muttern eller brickan lite lätt i luften så trodde jag att dom skulle flyga iväg. Titan är väldigt lätt.

DSC_0004-47.jpg


Dom nya skruvarna till bromsoken gjorde sig väldigt bra. Härligt med blankpolerade skruvar mot den lite matta silverfinishen på bromsoken. :tummenupp

DSC_0006-42.jpg


Sen var det skruven för ljuddämparinfästningen. Blev ju viss skillnad...

Före:

DSC_0008-35.jpg


Efter:

DSC_0011-37.jpg


DSC_0014-16.jpg


I helgen blir det att försöka få ihop ljuddämparen och göra ett kylarfäste samt lite nya oljeslangar.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tycker iofs att originalskruven var fin men skulle gjort sig med lite roterande stålborstsputs. Nu är den nya emellertid lite lättare och sådant är alltid fränt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top