Yoshimura GSX1230R Projekt

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ett av de snyggare avgasrören på länge. Jag är fortsatt imponerad. Även imponerad av att du stavar enda med E som sig bör, din ringa ålder till trots ;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra! För nu börjar det bli dags att naja ihop möget, kämpa sig i stället och åka ut på jungfrufärd:) Det fick bli några mil i dag, myggfritt och fint...

Det slet som fasen i hojnerven häromdan när det var sol och fint. Hade mer än gärna dragit ut med Kawan på en liten sväng men den var i svårt behov av ventilspelskoll (var noll i spel på alla ventiler i princip) samt att bromsoken fram kärvar.

Nåja, snart blir det åka. :tummenupp

Antar att det blir bänkning/bestyckning snart? Skall bli spännande att se vad den ger.

Återstår att se. Elsystemet är en par veckor bort och när det har kommit så ska jag kolla att allt fungerar som det är tänkt. Sen blir det provstart för att se så att den inte sprutar en massa olja överallt.

Bestyckning kommer jag inte att ändra på nämnvärt. Bytt nålar till nya med smalare tvärsnitt (mer bensin på låg trottelöppning). Det enda jag kommer bestycka om är nog huvudmunstycket. Sitter 150 i nu men jag behöver nog inte mer än 140. Måste dock upp i bänk för att kolla det ordentligt nu efter ombyggnaden.

Effekt räknar jag med över 145 hästar om allt fungerar som det ska. I bästa fall upp emot 155. Räcker lång väg. :tummenupp

Fina bilder :)

Har du räknat något på avgassystemet eller bara byggt så att det passar?

Det enda jag använt mig av för att "kalkylera" är sunt förnuft. :tungan

Jag skulle kunna sitta hundratals timmar och laborera på det ultimata avgassystemet men jag orkar inte och det intresserar mig inte. I detta fall väger utseendet tyngre än effekten. Eventuella förluster på grund av dålig design tycker jag är försumbara.

Häftigt...hemma gjort Yoshimura-system.
Ser skitbra ut:tummenupp
Kan du inte lägga upp en filmsnutt senare så man kan få höra skönheten.

Film kommer garanterat att läggas upp vid första uppstart. Återstår dock att se hur länge det dröjer tills dess. Jag gissar 2-4 veckor.

Ett av de snyggare avgasrören på länge. Jag är fortsatt imponerad. Även imponerad av att du stavar enda med E som sig bör, din ringa ålder till trots ;)

Tja... en ända är ju något helt annat. :arsele

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Åkte till Laitis och köpte lite nitar nu imorse så jag passade på att fixa klart ljuddämparen.

Först tog jag en välanvänd Scotch-Brite duk och gnuggade upp röret och gavlarna med den så dom fick en härlig mattborstad finish. Tycker ren aluminium blev bäst. När jag hade gnuggat klart så var det bara att linda perf-röret med glasfiberflätan och börja montera ihop dämparen. Den tycks dämpa betydligt mer ljud än vad jag trodde från början så kanske den inte kommer leva om allt för mycket...

Eller vänta nu...

Nåja, här kommer bilderna på slutresultatet i alla fall. Vårsolen stör bilderna lite men den är ändå ett gott tecken på att vi går mot rätt årstid. Varit en lång vinter här uppe känns det som...

DSC_0003-60.jpg

DSC_0004-49.jpg

DSC_0008-36.jpg

DSC_0010-31.jpg

DSC_0012-28.jpg

DSC_0014-17.jpg

Nu återstår i princip bara följande:

Få tillbaka elsystemet.
Koppla in elsystemet.
Koppla in tändsystem.
Tajma kammar.
Fixa lyktinfästningarna fram.
Göra infästningar för mätare.
Lacka.
Fixa sadel.

Det tar sig. :tummenupp

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

Få tillbaka elsystemet.
Koppla in elsystemet.
Koppla in tändsystem.
Tajma kammar.
Lacka.
Fixa sadel.

Vänta nu:va Var inte du elektriker?

/U

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Vänta nu:va Var inte du elektriker?

/U

Ja, jag låtsas väl vara det i alla fall. :tungan

Jag lejde bort det helt enkelt för att jag skulle kunna fokusera på annat istället för att försöka fixa till befintligt skräp eller bygga ett nytt från scratch. Killen som fixar mitt nya han bygger tiotals elsystem om året så han har lite mer rutin.

Tog den enkla vägen ut helt enkelt. :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Åkte till Laitis och köpte lite nitar nu imorse så jag passade på att fixa klart ljuddämparen.

Först tog jag en välanvänd Scotch-Brite duk och gnuggade upp röret och gavlarna med den så dom fick en härlig mattborstad finish. Tycker ren aluminium blev bäst. När jag hade gnuggat klart så var det bara att linda perf-röret med glasfiberflätan och börja montera ihop dämparen. Den tycks dämpa betydligt mer ljud än vad jag trodde från början så kanske den inte kommer leva om allt för mycket...

Eller vänta nu...

Nåja, här kommer bilderna på slutresultatet i alla fall. Vårsolen stör bilderna lite men den är ändå ett gott tecken på att vi går mot rätt årstid. Varit en lång vinter här uppe känns det som...

Få tillbaka elsystemet.
Koppla in elsystemet.
Koppla in tändsystem.
Tajma kammar.
Lacka.
Fixa sadel.

Snyggt som fasen! Resten är ju snabbt fixat :) Hur ser vädret ut hos er nu då? Har snön försvunnit så det går att köra?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Snyggt som fasen! Resten är ju snabbt fixat :) Hur ser vädret ut hos er nu då? Har snön försvunnit så det går att köra?

Idag hade varit en perfekt premiärdag. Typ 6-7 grader varmt och strålande sol. Torrt på vägarna också trots regnet igår. :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Idag hade varit en perfekt premiärdag. Typ 6-7 grader varmt och strålande sol. Torrt på vägarna också trots regnet igår. :)

Gött. Då kan du ju kanske köra med en gång när den är klar. Jobbigt med abstinensen annars.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nä, börja inte rita något och ödsla tid på mig. Har redan beställt emblemet och jag kommer använda det. :)

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
gillar panzaas idé. Du har ju redan lagt ner tillräckligt mycket jobb och hemma fix på den så en yoshi logga skulle du klara dej bättre utan.
Den där SalmonLane Racing du målade är ju fräck, personlig och redan klar, så där ödslas ingen tid.
tycker det vore en synd att låta ett företag ta äran på en sån här grym och egen-byggd hoj:)

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Han märker upp grejjerna så det är ingen fara. :)

Sen är det röda bara för alla +, svart blir det för jord, blått för blinkers, etc.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år