Yoshimura GSX1230R Projekt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Han märker upp grejjerna så det är ingen fara. :)

Sen är det röda bara för alla +, svart blir det för jord, blått för blinkers, etc.

Ett tips om du vill ha originalfärgerna även på det nya systemet är att handla på elfa. Om de inte har alla färger på rulle så köper man bara flerledare som man skär upp, då finns alla färgkombinationer. På Elfa finns även höljen för kabelstam samt många olika kontaktstycken.

Inte kul med elsystem där kablarna har samma färg. Jag skulle aldrig betala för ett sånt system om jag ska vara ärlig. Inte lätt att felsöka i, även om man märkt upp kablarna vid kontaktstyckena.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ett tips om du vill ha originalfärgerna även på det nya systemet är att handla på elfa. Om de inte har alla färger på rulle så köper man bara flerledare, då finns alla färgkombinationer. På elfa finns även höljen för kabelstam samt många olika kontaktstycken.

Inte kul med elsystem där kablarna har samma färg. Jag skulle aldrig betala för ett sånt system om jag ska vara ärlig. Inte lätt att felsöka i, även om man märkt upp kablarna vid kontaktstyckena.

Jo, men det är inte jag som bygger det nya elsystemet utan en kille jag känner via ett forum. Han är riktigt noga när han bygger dom så allt ska vara väl uppmärkt. Höljen (tech-flex strumpa) och allt sånt fixar han också.

Jag tror inte det blir sämre än vad det var.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, men det är inte jag som bygger det nya elsystemet utan en kille jag känner via ett forum. Han är riktigt noga när han bygger dom så allt ska vara väl uppmärkt. Höljen (tech-flex strumpa) och allt sånt fixar han också.

Jag har förstått det. Men OM du har möjlighet att ändra, så skulle iaf jag försöka få honom att köra med individuella färger på kablarna, gärna efter originalsystemets motsvarigheter. Då kan man ju fortfarande använda sig av originalschemat vid felsökning eller efterinstallationer tex.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag har förstått det. Men OM du har möjlighet att ändra, så skulle iaf jag försöka få honom att köra med individuella färger på kablarna, gärna efter originalsystemets motsvarigheter. Då kan man ju fortfarande använda sig av originalschemat vid felsökning eller efterinstallationer tex.

Sant, får ta och höra med han.

Just för reglagen (som nu är röda) spelar det för mig ingen roll att det är rött för det är i regel reglagen som går sönder och då byts dom ut, inte att det blir kabelbrott. Men gällande det övriga så är det som du säger - lättare om det är likadant som original.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sant, får ta och höra med han.

Just för reglagen (som nu är röda) spelar det för mig ingen roll att det är rött för det är i regel reglagen som går sönder och då byts dom ut, inte att det blir kabelbrott. Men gällande det övriga så är det som du säger - lättare om det är likadant som original.

Vill han inte, pga av böket att anskaffa kablar, så kan du ju erbjuda dig att fixa hem de färgade kablarna, på tex Elfa enl ovan, eller Ebay. Då blir det ju inte mer jobb för honom. Och du får ett proffsigt fordonsanpassat elsystem.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ser ut som att jag kanske kan få elsystemet redan till veckan nån gång.

april2022.jpg

april2020.jpg

Får nog ta och fixa ihop motorn nu...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ser proffsigt ut!
Har ni en extra-ram som jigg?

Tycker jag också. Förhoppningsvis blir det inga större svårigheter att få igång allt. :tummenupp

Han har ett antal ramar som han använder som jiggar när han bygger elsystem åt folk, främst gamla GSX och GSX-R dock.

Han hade varit noga med att märka upp elen också enligt mina önskemål. :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
DSC_0003-60.jpg

Hej Viktor

Jäkla fin regnmätare du fick till, men de ä klart du bor ju norr över...

Nöjd med sången då eller är det bara kråkorna som hör den :D

Tycker jag också. Förhoppningsvis blir det inga större svårigheter att få igång allt. :tummenupp

Han har ett antal ramar som han använder som jiggar när han bygger elsystem åt folk, främst gamla GSX och GSX-R dock.

Är det rätt kontaktdon monterat?
I så fall är det ju perfekt, vad får man slanta?
Har du en länk till ELperfecto?

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis

har du cbr fotpinnar/platta föresten? bra likt!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

Hej Viktor

Jäkla fin regnmätare du fick till, men de ä klart du bor ju norr över...

Nöjd med sången då eller är det bara kråkorna som hör den :D

Är det rätt kontaktdon monterat?
I så fall är det ju perfekt, vad får man slanta?
Har du en länk till ELperfecto?[/QUOTE]

Jo, riktigt nöjd med dämparen. Just nu vet varken jag eller kråkorna hur den låter men om några veckor vet säkert hela socknen hur den låter... :näsblod

Vad gäller elsystemet så bygger han om med originalkontakter så det passar reglage, annars beställer han efter kontakter som passar dom nya reglagen du vill ha själv. Jag har bytt till GSXR reglage på min (lite modernare utseende) så han har kopplat efter det.

Killen som bygger elsystemet heter [B]Cosmo 1200[/B] på Oldskoolsuzuki.

Jag har fått betala £220 för hela elsystemet, men då tillkommer naturligtvis frakt på det.

[QUOTE="goshow, post: 5155659, member: 12009"]har du cbr fotpinnar/platta föresten? bra likt![/QUOTE]

Mycket riktigt. CBR600 F4 från mitten på 90-talet. :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, riktigt nöjd med dämparen. Just nu vet varken jag eller kråkorna hur den låter men om några veckor vet säkert hela socknen hur den låter... :näsblod

Vad gäller elsystemet så bygger han om med originalkontakter så det passar reglage, annars beställer han efter kontakter som passar dom nya reglagen du vill ha själv. Jag har bytt till GSXR reglage på min (lite modernare utseende) så han har kopplat efter det.

Killen som bygger elsystemet heter Cosmo 1200 på Oldskoolsuzuki.

Jag har fått betala £220 för hela elsystemet, men då tillkommer naturligtvis frakt på det.

Mycket riktigt. CBR600 F4 från mitten på 90-talet. :)

En ängelsman!!:skrämd:skrämd :Lucas

Edit; :brinnerup

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev en riktigt produktiv afton.

Tillverkade ett fäste till bromsvätskebehållaren fram. :D

Bild kommer imorn (senare idag). :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Bilder på min väldigt ändamålsenliga lösning.

DSC_0004-50.jpg

DSC_0005-45.jpg

DSC_0008-37.jpg

Nu kommer Koso-mätaren att placeras nånstans i mitten där tills vidare (fram till efter besiktning och så), sen kommer jag införskaffa mig en Race Technology DASH2 som har alla relevanta lampor + lite till. :D

dash2.jpg

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Vill bara sägat igen, att kontollera styret att det sitter ordentlig.

Har skälv kör med sånt stryre och det ändra läge vid tex inbromsning eller annat bus.

Annars grymt bygge (bara lite hög)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Tjena Viktor!

Följer tråden med nöje, även om jag inte kommenterar så ofta!

Var ett par dagar sedan sista uppdateringen så nu får du ta och lägga i nästa växel så jag har något att läsa i helgen ;)

Är grymt imponerad över finishen på hela bygget! Keep it up! :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tjena Viktor!

Följer tråden med nöje, även om jag inte kommenterar så ofta!

Var ett par dagar sedan sista uppdateringen så nu får du ta och lägga i nästa växel så jag har något att läsa i helgen ;)

Är grymt imponerad över finishen på hela bygget! Keep it up! :tummenupp

Jo, har inte hänt så jäkla mycket. Pillat med skolarbeten och sånt senaste veckan. Bara gjort lite smågrejjer.

Idag ska jag byta svingarmslager efter att jag packade dom med blästermedel och i helgen blir det upp till Kurre och tajma kammar. Elsystemet kommer nog till veckan nån gång, han skulle bara löda klart dom sista småsakerna sen skicka det.

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Laverda styre..

DSC_0008-37.jpg

Ha kul att se ett gammalt Laverda styre eller kopia igen... Var grymt nöjd med det 1982, då det går att göra smalt utan att det tar i tanken. Monteringen var dock lite annorlunda från din, mellan leden vred man så fästet för styret var nästan lodrätt. Det var rätta stuket på 80 talaren :tummenupp
Vi stävade efter att det pekade mycket nedåt kanske 30grader från cykeln och så lutar det mot dig kanske 30grader blir smalt och mycket bekvämt för handlederna och man lutade lagom framåt för att fånga mygg i 170-180.. Dagens clipon som pekar nästan rakt ut är väl OK men knappast bekväma å verkligen inte snygga...

Orginal Laverda var helt stabila å glappfria, kopiorna tyvärr ganska rackliga.. tror att de inte var precisionsslipade och dessutom gick de aldrig att dra åt lika hårt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Mitt modifierade Laverda-styre är tänkt att ge samma känsla som clip-on men att det sitter högre upp, jag är då mycket nöjd med det. Ska bara upp med mellanröret i svarven för att snygga till svetsarna lite.

Nu har jag även smackat in nya lager i svingen och så har jag börjat korta av staget till bakre bromsoket lite grann så det inte pekar rakt bakåt. :)

Får se när det blir upp till Kurre i helgen. Blev bortbjuden på middag på lördag så kanske imorn eller på söndag då...

peter69

Guest
Kul projekt du har...är inte in här så ofta men har du nån bild på hur bygget ser ut nu?..

//Peter

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...