Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Elsystemet är färdigt och på väg från England nu! Ser riktigt bra utifrån bilderna han skickat så förhoppningsvis så ska det bara vara plug and play när jag kopplat in tändsystemet också.

mindless2010.jpg

Bäst av allt med elsystemet? Bara en kabelstam som går fram till lyse och mätare. Originalstammen är delad på två.

Ser kanske lite grötigt ut här på översiktsbilden men det är betydligt finare på närbilderna. :tummenupp

Ska bli jäkla skoj att se! Sen slängde han med en passagerarsadel också så nu ska jag bara köpa en förarsadel sen blir det att snickra till en ny sittdyna. :)

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra! Det börjar bli dags att se Dig ute på vägarna nu, tur att farsgubben Din höll familjens fana högt under gårdagens körning:)

Det blir spännande att se hojen igång, vågar man fråga när herrn planerar uppstart av den färdiga maskinen?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Bra! Det börjar bli dags att se Dig ute på vägarna nu, tur att farsgubben Din höll familjens fana högt under gårdagens körning:)

Det blir spännande att se hojen igång, vågar man fråga när herrn planerar uppstart av den färdiga maskinen?

Ja, han fick hålla ställningarna igår. Kunde ha tagit Kawan själv men med ett kärvande bromsok fram och obefintliga ventilspel så var det bättre att avstå denna gång.

Första start planerar jag förhoppningsvis i början av nästa vecka. Jag har tänkt riva ner och fixa klart framändan idag och nya hjullager till bakfälgen kommer förhoppningsvis i dagarna.

Tänkt åka och provköra lite hojar i helgen för att mätta abstinensbesvären men provkörning av eländet kan nog bli redan i slutet av nästa vecka. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Börjat skruva ihop nu för att försöka ha allt i ordning tills dess att elsystemet kommer.

Har blästrat och lackat om alla lösa delar som det varit lite halv-skabbig finish på (gaffelkronor, styre, osv.) och monterat det igen. Däremot märkte jag när jag skulle på med hjulet fram att jag mätt ut distanserna med hjulet i motsatt riktning. Lagerbanorna råkar nämligen vara lite offset inne i navet så distansen på ena sidan är betydligt större än på den andra. Som tur var behövs det bara tas bort 2.5mm på den ena distansen sen kan man bara skjuta efter hjulaxeln lite för att plussa på 2.5mm på den andra sidan (var 37.5mm på ena och 32.5mm på den andra, 70/2 = 35mm per sida ska det vara).

Hoppades att Laitis skulle lyckas frammana mina två bakhjulslager idag med udda mått (28/52/13mm) men icket. Hoppas dom kommer nån gång under morgondagen eller på fredag. Då kan jag skruva ihop bakändan färdigt så när som på att nita kedjan och göra ett litet kedjeskydd.

Provstart och provtur närmar sig så sakteliga. :)

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Var precis på förstasidan och gluttade lite.
Shit pommes vad långt du har kommit med byggandet av hojen.
Blev just lite mer imponerad än vad jag redan var.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Var precis på förstasidan och gluttade lite.
Shit pommes vad långt du har kommit med byggandet av hojen.
Blev just lite mer imponerad än vad jag redan var.

Lyckades få ihop framändan klart nu i afton efter att ha svarvat till hjuldistansen. Nu ska bara styrstopparna fixas och en liten plåt för att montera mätaren på tillverkas. Sen ska även lyktinfästningarna putsas till en aning.

Blir riktigt fint när man får färg på allt. :tummenupp

DSC_0005-47.jpg

DSC_0013-31.jpg

DSC_0016-23.jpg

Som sagt, imorn dyker nog elsystemet upp så då lär jag ha fullt upp med att reda ut hur det ska monteras. Hoppas även att dom där undflyende lagren hittar till Laitis...

Provtur i helgen? Who knows. :banana

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Prova för skoj skull att vrida upp styret så att den lilla knäleden ligger parrallellt med gaffelkronan eller lite högre i framkant , så körde man alltid förr ( sååå mysigt med laverda roder) ( saknar) hehe

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Prova för skoj skull att vrida upp styret så att den lilla knäleden ligger parrallellt med gaffelkronan eller lite högre i framkant , så körde man alltid förr ( sååå mysigt med laverda roder) ( saknar) hehe

Haha, mer tufft än funktionellt kanske. :D

Inget elsystem idag heller. Posten är verkligen bra på det där att inte göra sitt jobb.

Men det var inte det värsta.

Tog en sväng förbi Laitis i hopp om att lagren skulle ha kommit (beställda fredag förr-förra veckan (den 29:e). Stiger in genom dörren och frågar om något kommit. Nja sa han i kassan, men det verkar vara beställt i fredags. I fredags? Den 6:e alltså? Jo, precis. Jaha? När kommer dom då? Onsdag eller torsdag bör dom vara här. OK, inga problem tyckte jag.

Men på vägen dit i bilen så tyckte jag åt farsan: vet du vad som skulle vara förbannat kul? Att dom beställt fel lager!

Med det i bakhuvudet kom jag på mig att fråga han i kassan.... men du, vad är det för lager som är beställt? Står det några mått på det? Äeuhm få se... det är beställt två stycken 60/22 2RS. 60/22? Mig veterligen hade jag beställt två 60/28, med 28mm innerdiameter.

Det visade sig efteråt att det enda som stämde i ordern var farsans namn och telefonnummer. Allt annat var fel. Det var uppskrivet som personalköp åt Kappa (stort pappersbruk här i stan), det var fel antal lager (ett lager) samt att det var fel lager. Han skulle ringa och beställa ett omedelbart och det skulle väl dyka upp om några dagar då.

Men så ringer han några minuter senare och säger "Dom hade lagret i rest och det skulle komma in om två månader.".

:glömdet

Nu skiter jag i allt vad Laitis heter då detta inte var första gången det här hände.

Köpt lager på eBay nu från England. 200kr inklusive frakt för två lager. Laitis tog 260kr / lager.

Last edited:

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Det ska ha öppnat en ny firma på verkstadsgatan (Rondellens industriområde). Jag tror det är i JB golvs gamla lokaler. Kommer inte ihåg namnet nu men det är en polares brorsa som varit med och startat den. De ska tydligen ha alla möjliga sorters lager på hyllan.

Nu har du ju beställt men till en annan gång kan det vara värt att kolla med dom:).

Förövrigt så gör du ett fantastiskt arbete på din hoj!!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det ska ha öppnat en ny firma på verkstadsgatan (Rondellens industriområde). Jag tror det är i JB golvs gamla lokaler. Kommer inte ihåg namnet nu men det är en polares brorsa som varit med och startat den. De ska tydligen ha alla möjliga sorters lager på hyllan.

Nu har du ju beställt men till en annan gång kan det vara värt att kolla med dom:).

Förövrigt så gör du ett fantastiskt arbete på din hoj!!

Ja, jag vet att det är på gång en ny firma, men eftersom jag behöver lagren nu och helst igår så fick jag utnyttja andra källor. Dessvärre visade sig Laitis återigen vara fel handlare att ha och göra med... :död

Har jag tur kommer dom nya lagren innan helgen och då kanske det blir provstart / provkörning ändå. Hoppas vi syns ute på vägarna i sommar. :)

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Firman är i full gång och troligen värd ett besök för din del, har hela butiken full med lager i alla former och färger.

Sesemic är namnet.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Idag kom äntligen elen! Jag kan lova att det inte har blivit mycket vettigt gjort idag bortsett från att fippla med elsystemet och få det på plats. Nu kväll har jag i princip sorterat allt dit jag vill ha det. Ska koppla in DYNA2000 tändsystemet och lite småsaker sen är allt mer eller mindre klart. Skönt när det är plug-and-play. :)

Här kommer lite bilder på eländet.

Framändan är så gott som klar. Ska bara dra kablar till tändspolarna (och tillbaka) från tändsystemet.

DSC_0011-38.jpg

Hornet / tutan från larmet som är inbyggt i remote-start tändningen placerade jag på sidan av styrhuvudet. Var nästan som om det var gjort för den lilla runda tutan. :)

DSC_0008-39.jpg

Själva boxen till larmet och remote-starten placerade jag under en platta som jag nitade fast tvärs över ramen.

DSC_0009-26.jpg

Denna göms sen under tanken.

DSC_0025-7.jpg

DSC_0026-6.jpg

Som sagt, lite småpyssel kvar men det är inte omöjligt att jag gör en provstart imorgonkväll. :)

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Fan. Din motor med de färgerna är bland det porrigaste jag sett! :tummenupp
Sjukt inspirerande med sådana här byggtrådar och begåvade byggare :Bugar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Fan. Din motor med de färgerna är bland det porrigaste jag sett! :tummenupp
Sjukt inspirerande med sådana här byggtrådar och begåvade byggare :Bugar

Tja, tanken var ju att göra motorn attraktiv och att döma av din kommentar så har jag lyckats! :tummenupp

Och vad gäller Niklas gliring så är han bara syr för att jag kommer köra ifrån han vid rödljusen med mitt feta bottenvrid. :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år