Yoshimura GSX1230R Projekt

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nåja, får se vad det blir. Helst av allt vill jag köpa mig en Nico Bakker eller Moto Martin för att ha något att bara tuffa runt på. :)
Glida runt på? :confused:
Dom ska väl användas som finhoj och främst putsas och köras helg turer med?:va

Hojen har blivit riktigt grym:Bugar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Glida runt på? :confused:
Dom ska väl användas som finhoj och främst putsas och köras helg turer med?:va

Hojen har blivit riktigt grym:Bugar

Precis, en hoj för att finköra lite på. En gammal välbevarad klassiker som man tar ut extra fina kvällar. :)

Pillade lite nyss med tändningen. Blev betydligt bättre gång i motorn och svar på gasen när jag justerade om tändplattan lite grann. Tror inte jag kommer behöva göra något åt förgasarna nu. :tummenupp

Dessvärre kom det inga lager i postlådan idag men då vet jag i alla fall med säkerhet att dom kommer på måndag. Får se till att ha allt klart tills dess så att det bara är att banka i dom nya lagren, nita kedjan och köra till besiktningen. Provade även dB-killern för att se hur effektiv den var. Uppskattningsvis sänker den ljudnivån med 25dB så förhoppningsvis går den genom besiktningen utan klagomål.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gött ljud. Se till att låna någons kamera nu för en riktig film
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Precis, en hoj för att finköra lite på. En gammal välbevarad klassiker som man tar ut extra fina kvällar. :)
Lät som att den skulle bli bruks/pendla till jobbet hoj, blev lite orolig för de verkar lite fel att göra just sånt med en martin eller bakker :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag fixat klart allt inför besiktning. Ska tillverka lite provisoriska infästningar för bakljus och blinkers för att göra Bilprovningen glad. Förhoppningsvis är dom överseende med hojen om allt annat är by the book. Återstår att se dock...

Upptäckte ytterst lite olja på en kylfläns på framsidan av cylindern men kunde inte se något läckage nån stans även med hjälp av ficklampa. Gissningsvis är det bara något som droppat över kanten på toppen när jag smorde på kamloberna efter att jag justerat ventilspelet. Får ta och kolla upp det bättre till veckan.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu har jag fixat klart allt inför besiktning. Ska tillverka lite provisoriska infästningar för bakljus och blinkers för att göra Bilprovningen glad. Förhoppningsvis är dom överseende med hojen om allt annat är by the book. Återstår att se dock...

Upptäckte ytterst lite olja på en kylfläns på framsidan av cylindern men kunde inte se något läckage nån stans även med hjälp av ficklampa. Gissningsvis är det bara något som droppat över kanten på toppen när jag smorde på kamloberna efter att jag justerat ventilspelet. Får ta och kolla upp det bättre till veckan.

Säger bara, VENTILKÅPSPACKNINGEN. Men du har kanske rätt...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säger bara, VENTILKÅPSPACKNINGEN. Men du har kanske rätt...

Ja, jag är nog lur om den också. Brukar ha en tendens att fukta lite kring den. :gnissla

Bokat besiktning nu på fredag uppe i Boden. Fanns inget här i stan, i Luleå eller i Älvsbyn förens mitten på Juni. :rolleyes:

Kanske är bäst att besikta där också. Dom är väl van Kurres byggen. :D
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu fungerar alla lampor och sånt som det ska inför besiktning. Blir nog en försiktig provtur imorn efter att jag kommit hem från jobbet för att känna hur allt känns, ska bara komma ihåg att köpa en liter med olja. Fyra liter räckte inte riktigt nu med den betydligt större oljekylaren. Sen ska dom provisoriska blinkersfästena fixas klart så att allt är enligt reglerna.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur gör du med besiktningen?
Chansar och åker dit bara?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur gör du med besiktningen?
Chansar och åker dit bara?

Ja. Tycker dom att den är lite väl ombyggd så är det bara säga jasså och göra SFRO. Tror jag kommer göra en SFRO i vilket fall som helst bara för att slippa oroa mig för besiktning i framtiden samt få all ny data på hojen på papper så att det inte blir något strul med försäkringar utifall att...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då har jag varit ute och provkört för första gången. Det blev lite ett steg fram, två steg bak över det hela. Det enda jag kan säga är att det inte blir besiktning på fredag...

Det började med lite småstrul med kopplingen och att den tar långt in och vill dra på tomgång. Nåja, det var enkelt fixat temporärt så jag i alla fall kom mig iväg. Får öppna upp och fixa det senare.

Väl iväg så gick hojen mycket bra. Svarade fint på gasen och ingenting kändes direkt konstigt. Men så gav jag mig på att svänga hojen lätt höger / vänster med lite snabbare frekvens och framändan var betydligt känsligare än vad den var tidigare. Tidigare var den kvickstyrd men samtidigt hur stadig som helst. Nu vad den kvickstyrd och lite halvnervös. Kommer nog att få sänka bakdämparna maximalt samt fixa mig en styrdämpare nu i slutet av månaden för att råda bot på problemet.

Körningen i övrigt då? Den går som ett skållat och då var jag ändå aldrig över 6000 varv (varvstopp satt på 10000), så det finns mycket kvar att ge i den här spisen.

Däremot märkte jag att det sotade som fan i avgaset och det kan ju betyda en eller två saker: motorn går fett eller motorn sväljer en massa olja. Dessvärre visade det sig vara alternativ nummer två som var rätt svar. I cylinder #2 och #3 var ventilfickorna fyllda med olja och på #1 och #4 var kolvtopparna onödigt svarta, men dock inte samma läckage som i dom två andra cyllarna.

Imorn ska farsan försöka låna hem ett boroskop så jag får kolla hur fodren ser ut. Mängden olja i cylindern tydde mer på läckage mellan toppen än någon av kolvringarna så jag tror att jag slipper bort med cylindern. Blir att sanera oljespillet någon dag framöver och sen beställa en riktig packning. Stål-lamell is the shit, som det visade sig i Steen's turbo-tråd.

I övrigt tycks det inte vara några konstigheter med hojen så trots motgångarna var det en rätt så lyckad kväll.

Men FY FAN så häftigt den låter! :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men så gav jag mig på att svänga hojen lätt höger / vänster med lite snabbare frekvens och framändan var betydligt känsligare än vad den var tidigare. Tidigare var den kvickstyrd men samtidigt hur stadig som helst. Nu vad den kvickstyrd och lite halvnervös. Kommer nog att få sänka bakdämparna maximalt samt fixa mig en styrdämpare nu i slutet av månaden för att råda bot på problemet.

Har du sänkt den fram eller vad? Beror detta på? Har kanske missat nåt men intuitivt tycker jag inte din hoj borde vara nervös. :va

Du har ju ändrat en hel del på chassit, har du justerat in hänget fram och bak? Du kanske behöver andra fjädrar eller andra justeringar i fjädringen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du sänkt den fram eller vad? Beror detta på? Har kanske missat nåt men intuitivt tycker jag inte din hoj borde vara nervös. :va

Du har ju ändrat en hel del på chassit, har du justerat in hänget fram och bak? Du kanske behöver andra fjädrar eller andra justeringar i fjädringen?

Tror att nya gaffeln är 5mm kortare än den gamla Hayabusa gaffeln jag hade, men det ska inte göra en så markant skillnad tycker jag. Hojen är lägre bak nu än förr men det ska ju tvärt om göra hojen aningen mer trögstyrd.

Hänget har jag däremot inte justerat in något så det kan definitivt tänkas vara en faktor. Framgaffeln är bara med basic inställningarna jag fick den med från Kyle Racing i USA.

Får ta och se över det när jag fått packningarna och skruvat ihop motorn igen.

Vad kör du för olja??

Billig mineral för inkörning = ett måste

Det är Castrols billigaste 15w40 mineralolja jag kört med.

Jag rev av toppen nyss och tog mig en titt och tycker det ser riktigt fint ut i fodren efter inkörningen. Sen visade det sig vara mindre olja än jag trodde på kolvarna men olja dock ändå.

Men är det packningen som har läkt? Det ser ut som det men jag är som sagt ingen expert. :va

Packningskladdet jag köpte på Laitis var däremot nåt jäkla gegg bara. :död

Nåja, här kommer lite bilder. Får gärna feedback från dig Andersson eller någon annan motorkunnig.

Fyrans kolv.

DSC_0022-11.jpg


Trean.

DSC_0024-10.jpg


Tydliga och fina kryss-spår kvar och till synes inga "glasningar" så jag anser att det ser OK ut.

DSC_0025-8.jpg


Däremot funderar jag lite över den nedre "ringen" som bildats på fodret. Översta "ringen" är ju där kolven vänder nedåt igen men beror den nedre då på att jag haft en massa blow-by förbi dom övre ringarna? Eller ser det ut som det ska? :va

DSC_0026-7.jpg


Sen packningsytan.

DSC_0028-8.jpg


DSC_0030-6.jpg


Och slutligen själva packningen.

DSC_0038-5.jpg


DSC_0039-5.jpg


DSC_0040-3.jpg


Sen måste jag också fråga hur pass superviktigt det är att packningen är röd-glödgad innan man monterar? Blir det värdelös tätning om man inte gör det ordentligt / överhuvudtaget?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är cylindern nyfodrad? Ligger foderkanten under aluytan?

Mer regel än undantag med fodersjunkning med ny cylinder?

Smärjelduk på planbord ( glasbord ) är ett bra knep , Man hasar cylinderraden och toppen

Fördelen är att det inte går nåt material samt att man ser sjunkningar direkt


Vad är den honad med för kornstorlek , Det ser jäkligt blankt ut

Så kallad korkhoning som en del försökt med kan man bara bortse ifrån , det funkar inte
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top