Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Provstartade igen som hastigast och det är blårök direkt och kollar man ner genom tändstiftshålet efter en par minuters varmkörning är det olja i ventilfickorna på kolven. Däremot läcker det återigen ingenting mellan topp och cylinder.

Eftersom jag gjort allt enligt konstens alla regler med såväl installation som inkörningen så är jag mer lur om att det som Andersson var inne på: cylindern är honad för fint, så ringarna har trots min inkörning inte satt sig utan bara "halkat" inne i fodret.

Blir att riva och åka förbi med cylindern hos motorslipen imorn och höra om han kan hona om på kort varsel. Då passar jag på att plana cylindern dom där sista tiondelarna så jag får rätt squish också.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
surt som fan.... Men vad gör man.... Lider lite med dig.... Men nu kan det ju bara bli bättre!

Ja, shit happens.

Förhoppningsvis kan jag få tag i ringar rätt snabbt så det borde lösa sig på en par veckor. Under tiden kan jag ju passa på att börja fixa övriga delar av hojen klart. Sadel och lack då först och främst.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då var allt rivet igen. Fantastiskt vad man kan göra på 1½ timma i lugnt tempo. Inte en enda svordom!

Snabb inspektion av allt så verkar det ju se OK ut, men jag tycker fodren ser lite ojämna ut på insidan fläckvis. Det är som att stora delar av ringarna aldrig riktigt greppat in i kryss-ytan. Får höra vad han säger på motorslipen imorn. Tar även med mig ringar från den kolv som läckte mest olja så får han ge ett utlåtande.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Har du inte tillgång till en 2 punkts mik /klocka att mäta rundheten på fodret. Om det var slitet & orunt innan så rätar inte flexhoning upp det. Då blir det arborr eller annan honing men det tror jag inte att de har grejer till mest Saab scania & såna större ställen som har ( jobbade med såna heningshuven på förra jobbet).
Ett exempel var min gamla BSA den var oval på 2.5 tiondelar =läckte rätt fint om man lossade en skruv till kedjesmörningen som finns på gamla hojar så blev det som ett 3:dje avgasrör där å det satt på vevhuset:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jeg tror at du har montert oljeringene fel.
Helt usansynelig at det skulle bli olje på toppen av kolvorna hvis det "bare" var fel honing.

http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf

Du har helt rätt Yngve. Jag kollade närmare nu (var för trött igår) efter att jag varit förbi och snackat med han på motorslipen. När jag monterade "fjädern" till oljeringarna så har jag missförstått instruktionerna och kapat dom för korta så dom har inget som helst "tryck" mot oljeringarna så dom tätar inte.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Trist viktor.
Vet precis hur du känner dig.

Bryt ihop och kom igen ;)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Du har helt rätt Yngve. Jag kollade närmare nu (var för trött igår) efter att jag varit förbi och snackat med han på motorslipen. När jag monterade "fjädern" till oljeringarna så har jag missförstått instruktionerna och kapat dom för korta så dom har inget som helst "tryck" mot oljeringarna så dom tätar inte.

Ok, så kan det vara... Skönt att det bara var det då! Då blir du ju snart klar med det iaf!:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hahaha, vid en närmare anblick på instruktionerna så har jag ju varit fel ute med allt. Så jävla bra. Tur att motorn inte skurit ihop i alla fall...

Nåja, det blir nog att hona och köpa nya ringar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...när du säger det så vilar den rätt tungt på framändan...


Insåg en till detalj. När du förlängde svingen så får du automatiskt färre kilon på bakhjulet och fler på framhjulet vilket sänker hojen lite. Sedan gör ju svingens vinkel neråt att bakänden höjs lite när svingen förlängs och ger ytterligare brantare gaffelvinkel.

Vilket också talar för att nevositeten hos din hoj ska gå att justera bort utan att du monterar styrdämpare.

Nu tycker jag ju gärna att du kan montera styrdämpare om du vill men jag tycker att du först ska justera in hojen rätt så att den går stabilt och därefter kan du montera styrdämpare. Om du monterar styrdämpare direkt så döljer den psymtomen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Insåg en till detalj. När du förlängde svingen så får du automatiskt färre kilon på bakhjulet och fler på framhjulet vilket sänker hojen lite. Sedan gör ju svingens vinkel neråt att bakänden höjs lite när svingen förlängs och ger ytterligare brantare gaffelvinkel.

Vilket också talar för att nevositeten hos din hoj ska gå att justera bort utan att du monterar styrdämpare.

Nu tycker jag ju gärna att du kan montera styrdämpare om du vill men jag tycker att du först ska justera in hojen rätt så att den går stabilt och därefter kan du montera styrdämpare. Om du monterar styrdämpare direkt så döljer den psymtomen.

Det ligger nog något i det där. Tackar ödmjukast för infon. :)

Ska ta och se över det när det börjar bli dags för provkörning igen.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad har du för fjädrar i gaffeln

Jag blev tvungen att montera dom starkaste som fanns i mina gafflar på busan

Den första var en 1000R -02 och nu sitter det en gammal Öhlinsgaffel

samma symtom , Väldigt instabilt och bottnade jämt

Med hårda fjädrar så blev det mycket bättre ( moderna hojar är ju lite lättare)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad har du för fjädrar i gaffeln

Jag blev tvungen att montera dom starkaste som fanns i mina gafflar på busan

Den första var en 1000R -02 och nu sitter det en gammal Öhlinsgaffel

samma symtom , Väldigt instabilt och bottnade jämt

Med hårda fjädrar så blev det mycket bättre ( moderna hojar är ju lite lättare)

Ska skicka iväg ett mail till Kyle Racing och höra vad han monterade i exakt (om han monterade i något), men jag bad att få starkare fjädrar monterat med tanke på hojens vikt samt min vikt.

Får se vad han svarar.

Fel månad att börja köpa fjädrar och grejja. Hoppas att det är monterat och att jag bara kan justera till det. Håller tummarna att han kan skicka ett par utan kostnad så skickar jag tillbaka dom gamla när det är bytt.

I övrigt så beställde jag en uppsättning med RamAir foam filter till fuggarna så att den inte ska käka i sig allt för mycket vägdamm när man kör på gata. Sen beställde jag även efter en ny framstänka i kola.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kanske skulle ha köpt ett avgas från Racefit istället... :D

PICT6348.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: EST

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kanske skulle ha köpt ett avgas från Racefit istället... :D

F..n va läckert! Äre Titan? greppet ser inte speciellt ansträngt ut.
Är det från samma som byggde ditt headers?
Jag mejlade förresten dom för några veckor sedan om att köpa ett headers. Har inte fått något svar :(
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
F..n va läckert! Äre Titan? greppet ser inte speciellt ansträngt ut.
Är det från samma som byggde ditt headers?
Jag mejlade förresten dom för några veckor sedan om att köpa ett headers. Har inte fått något svar :(

Japp, det är titan. Hela systemet väger ca 3kg. :tummenupp

Däremot är det inte Exhaust Craft som byggt systemet utan en annan brittisk firma vid namn Racefit. Dom gör mycket special-avgassystem till diverse maskiner. Allt givetvis i titan.

Funderar på att köpa ett till Kawasaki:n. Betydligt bättre pris jämfört med dom japanska tillverkarna samt att det är betydligt snyggare. :)


Jao, fast det där är ett annat system och i rostfritt. Men det gör det inte mindre häftigt. :yoparty
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Spla roll vad man kan köpa mycket häftigare att du gjort ditt själv iallafall den delen du gjort själv då:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top