Yoshimura GSX1230R Projekt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grattis Viktor!

Vart fick du tag i munstycken?
Har jagat som fan själv..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jodå, det blev en liten provtur efter jobbet idag, cirka en mils körning med varierade trottelöppningar och lite motorbromsning. Den går riktigt bra och varken sotar eller spottar blårök så av allt att döma så är motorn nu både tät och rätt bestyckad. Däremot så fuktar det lite olja vid styrpinnarna som sitter i vardera sida om toppen (och går ner i blocket). Tror jag kan råda bot på läckaget med en efterdragning av toppen dock eftersom det var ett så pass litet läckage. Runt om cylindern i övrigt verkar den dock tät. :)

Sen måste den kompa utav bara den för det går knappt att dra runt motorn med armstyrka.

Här har ni ett klipp på hur lätt den startar i alla fall.

http://s175.photobucket.com/albums/w149/Mindless000/?action=view&current=Videoklipp0001.mp4

Hursomhelst så verkar allt lira bra nu. Enda problemet just nu jag har är kopplingen. Ska ta och byta ut kopplingsfjädrarna till mjukare då APE's gröna fjädrar är på tok för styva för mitt ändamål.

Väghållningen verkar också ha rett ut sig själv på något sätt för jag tyckte inte alls att den var lika nervös i styrningen den här gången. RamAir filtren tycks också fungera utmärkt då jag inte märkte någon som helst skillnad i gasrespons eller att hojen vill kvävas. Kan intyga att mer kubik samt portningen av toppen gjorde en väldig skillnad för suget i motorn.

Blir att reda ut dom sista "buggarna" nu i veckan då jag är ledig och sen satsa på att få den besiktigad nån vecka här framöver.

Huvudmunstycken köpte jag hos lokala MC handlaren, Piteå MC. Han beställde i sin tur ifrån Garage24 som säljer Keihin delar bland annat.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Efter mycket hattande fram och tillbaka idag med kopplingsinställningar så har jag hittat den optimala: originallameller med tre mjuka fjädrar och tre hårda fjädrar.

När jag rev isär kopplingen imorse tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök med lockupen. Provade lite olika varianter men fick aldrig dragläget riktigt rätt. Bort med skiten och på med originaltryckplattan.

Återigen blev det lite laborerande fram och tillbaka med diverse fjädrar men med samma resultat. Frikopplar inte alls eller på tok för lite (ligger och draggar på kopplingen konstant).

Där gav jag upp. :död

Men nu ikväll så bestämde jag mig för att göra ett nytt försök och då började jag i rätt ända av problemet.

Jag köpte i höstas tillsammans med mina saker från APE (toppsmörjning med mera) ett nytt "racing" lamellpaket (10 fiberskivor + en extra stålskiva). Original är det 9 fiberlameller och 9 stålskivor, varav den ena stålskivan är fastnajad i kopplingskorgen. Jag hade provat att köra 9/9 med APE lamellerna mem det fungerade inte alls eftersom tryckplattan aldrig fick något tryck/grepp på lamellerna. Så, eftersom jag inte på något sätt hade fått APE lamellerna att fungera så kom jag på den briljanta idén att mäta fiberlamellernas tjocklek. APE lamellerna visade sig vara inte mindre än 0.4mm tunnare per lamell jämfört med originallamellerna, vilket resulterar i att hela lamellpaketet blir 3.6mm tunnare - det gör en enorm skillnad med tanke på att kopplingen inte behöver röra sig mer än en par millimeter för att frikoppla.

Tanken med dom extra lamellerna i APE kittet var att dom då ska öka på originalmåttet på lamellpaketet (lite drygt 43mm) med dryga 3mm, men det flyttade dragläget helgalet och det gick inte att justera bort för mig av någon anledning.

Så jag bestämde mig helt enkelt för att montera tillbaka originallamellerna och testa. Jag tror inte det tog mer än 10 sekunders justering för att få kopplingen att fungera perfekt. :)

Detta förde naturligtvis mina tankar tillbaka till lockupen och om den skulle fungera nu då jag rett ut problemet med lamellpaketet... blir ut för att kolla det nu! :tummenupp

Fortsättning följer!
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
originallameller med tre mjuka fjädrar och tre hårda fjädrar.

Japp funkar bra. När jag köpte min första "superhub", tror det var -87, fick jag med tre hårdare fjädrar som jag monterade när jag böt korgen - fungerade kanonbra. Hade aldrig några problem med kopplingen sedan.

Angående lamellerna så låter det som att du behöver en till om du ska använda trimmlamellerna. Som du säkert vet så är det olika många lameller i motorerna beroende på årsmodell. Det varierar mellan 9 & 10.

Har för mig att det var 9st från början och att Suzuki böt till 10st -83 för att få en större total anläggningsyta. Samtigt blev dom tunnare för att få plats i samma utrymme.

Kul att du har lokaliserat problemet, han du med någon riktig testrepa efteråt?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Japp funkar bra. När jag köpte min första "superhub", tror det var -87, fick jag med tre hårdare fjädrar som jag monterade när jag böt korgen - fungerade kanonbra. Hade aldrig några problem med kopplingen sedan.

Angående lamellerna så låter det som att du behöver en till om du ska använda trimmlamellerna. Som du säkert vet så är det olika många lameller i motorerna beroende på årsmodell. Det varierar mellan 9 & 10.

Har för mig att det var 9st från början och att Suzuki böt till 10st -83 för att få en större total anläggningsyta. Samtigt blev dom tunnare för att få plats i samma utrymme.

Kul att du har lokaliserat problemet, han du med någon riktig testrepa efteråt?

Man har ju dom gamla 9 stållamellerna till originalkopplingen men då följer det med en extra stållamell till APE lamellerna (samt 10st fiberlameller) så det blir 10 av varje.

Vad gäller testrepa så beror det väl lite på. Gills det att stå inne i garaget och fegvarva lite samtidigt som man petar i växlar och känner med kopplingen? :D

DSC_0013-32.jpg


Hursomhelst så fick jag även lockupen på plats och att fungera. Mycket nöjd med dagen! Imorn blir det provtur och sen börja justera in fjädringen. Ska även försöka få klart alla smådetaljer i veckan (ledig tills fredag natt) så jag kan börja tänka på besiktning igen.

Är gudarna goda så kanske jag har en gatlaglig hoj nästa vecka. :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev en provtur för en stund sedan och allt fungerar utmärkt! Det är ett jäkla drag i motorn nu oavsett växel och inte en tanke på att den ska hålla på att kvävas vid gaspådrag. Nu är det bara sikta in sig på att besiktiga hojen! :tummenupp

Kopplingen fungerar också finfint men jag ska ta och leta rätt på klenare fjädrar. Det blir lite overkill att ha superhårda fjädrar så man får jobba ihjäl vänsterhanden när man ändå har en lockup som nyper mer och mer i takt med att motorvarvet ökar.

Däremot så kommer jag inte ifrån att ventilkåpspackningen) fuktar. Det blir som en oljedimma på framsidan av motorn och det samlas sen på kylflänsarna och såsar ner på grenrören. Toppackningen är tätare än tätast efter att jag drog åt toppmuttrarna till 50Nm så det är inte där problemet ligger. Jag antar att det är en kombination av mina höglyftkammar med hög duration, min toppsmörjning samt högre oljetryck till smörjningen på kammarna som gör att det samlas väldigt mycket olja kring avgaskammen och detta trycks då i sin tur ut genom ventilkåpspackningen.

Ska öppna upp avluftningen på ventilkåpan ordentligt och se om det kan råda bot på problemet. I annat fall får jag väl hitta något klet att sätta på ventilkåpspackningen för att det ska hålla tätt, frågan är bara vad... :va
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Blev en provtur för en stund sedan och allt fungerar utmärkt! Det är ett jäkla drag i motorn nu oavsett växel och inte en tanke på att den ska hålla på att kvävas vid gaspådrag. Nu är det bara sikta in sig på att besiktiga hojen! :tummenupp

Kopplingen fungerar också finfint men jag ska ta och leta rätt på klenare fjädrar. Det blir lite overkill att ha superhårda fjädrar så man får jobba ihjäl vänsterhanden när man ändå har en lockup som nyper mer och mer i takt med att motorvarvet ökar.

Däremot så kommer jag inte ifrån att ventilkåpspackningen) fuktar. Det blir som en oljedimma på framsidan av motorn och det samlas sen på kylflänsarna och såsar ner på grenrören. Toppackningen är tätare än tätast efter att jag drog åt toppmuttrarna till 50Nm så det är inte där problemet ligger. Jag antar att det är en kombination av mina höglyftkammar med hög duration, min toppsmörjning samt högre oljetryck till smörjningen på kammarna som gör att det samlas väldigt mycket olja kring avgaskammen och detta trycks då i sin tur ut genom ventilkåpspackningen.

Ska öppna upp avluftningen på ventilkåpan ordentligt och se om det kan råda bot på problemet. I annat fall får jag väl hitta något klet att sätta på ventilkåpspackningen för att det ska hålla tätt, frågan är bara vad... :va

Hur funkar vevhusventilationen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur funkar vevhusventilationen?

Jodå, den fungerar som den ska, men jag är rädd att avluftningen på ventilkåpan inte gör det.

Men sen kom jag även på att det kan smita igenom lite olja nånstans ifrån kamkedjetunneln (vid toppackningen) men det ser inte ut som att det är därifrån oljan kommer. :va

Jäkla lurigt... :död
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jodå, den fungerar som den ska, men jag är rädd att avluftningen på ventilkåpan inte gör det.

Men sen kom jag även på att det kan smita igenom lite olja nånstans ifrån kamkedjetunneln (vid toppackningen) men det ser inte ut som att det är därifrån oljan kommer. :va

Jäkla lurigt... :död

Mjo, hade liknande problem på en Swift engång. Vi bytte packning efter packning och klistrade med både lim och silicon.

Det höll ett tag sen så var det olja överallt.

Då var det iaf bomstopp i ventilationen så det blev övertryck.

löstes med slang ut i skärmen :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hejdå skatteåterbäring!

racetech.png


En riktig allt-i-ett apparat. Justerbar till förbannelse med fyra givaringångar (temp osv.), fullt konfigurerbar varvräknare, växelindikator, indikatorlampor för blinkers och allt sånt, hastighetsmätare, shiftlight med mera.

Nu har jag ungefär hälften av återbäringen kvar. Skatteverket är snälla ibland. :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snabba ryck med engelsmännen. Mätaren är redan på gång!

Och visst är den läcker!

Dash2.jpg


Blir spännande att se när den kommer till veckan. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Snabba ryck med engelsmännen. Mätaren är redan på gång!

Och visst är den läcker!

Dash2.jpg


Blir spännande att se när den kommer till veckan. :)

Ska du nyttja "BOOST" funktionen :)
rackarns snygg display med många möjligheter, hur mycket kan den logga, kanaler etc?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska du nyttja "BOOST" funktionen :)
rackarns snygg display med många möjligheter, hur mycket kan den logga, kanaler etc?

Haha, nä, det blir bara varvräknare, hastighetsmätare, växelindikator och oljetemp som jag kommer använda. Men det finns ju oändligt många konfigurationer på den så om man vill ladda i framtiden så är det inga problem. :tummenupp

Den kan visa all tänkbar info bara du har tillhörande databox eller sensor. Vattentemp, oljetemp, lufttemp, varvtider samt sektionstider på bana, info från ECU, AFR-värden, laddtryck, oljetryck med mera. Standard har den fyra kanaler som man kan ansluta givare till men det går att öka på till 16 eller nåt sånt med en tillhörande databox/datalogger. Som sagt - många funktioner. :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top