Jäklar så nöjd jag känner mig med dagen nu! Inte nog med att jag pysslat ihop min egen hoj utan jag har även reparerat bromsoken på Kawasakin så att den går att köra här framöver. Tänkte ta mig en tur på den men då sprutade det soppa från förgasarna - en trasig oring vid t-stycket mellan förgasarna var boven i dramat.
Nåja, ska se om att köpa en brygga med Keihin CR smoothbores nu i slutet av månaden så då kommer man förhoppningsvis undan den skiten.
Nog om Kawasakin dock.
Som sagt så tog jag hjälp av min far och min bror för att få på cylindern och göra allt rätt denna gång. Som kolvringskompressorer använde vi stålband som man normalt sett spänner ihop trälådor med. Gjorde fina öglor av sånt och nöp ihop med fingrarna. Fungerade kalas och cylindern var på utan större problem.
Det nydeckade blocket ser också bra ut i förhållande till kolvtoppen. Borde skilja en halv millimeter nu...
Sen blev det en snabb tur ner till farsans jobb och låna några liter argon och syrgas för att glödga packningen. Blev viss skillnad i packningens mjukhet nu jämfört med tidigare när jag hade en liten handhållen blåslampa. Eldade packningen orange och sen slängdes den i ett vattenbad. Mjuk och fin blev den!
Efter det bultade jag på toppen och drog alla dragstänger till moment + lite till, cirkus 45Nm.
Få se då om squishet stämmer...
Kan nog inte bli bättre!
Måttet där var på insugssidan men jag tog även ett mått på avgassidan och drog ett snitt på det, 0.98mm blev det. Muchos bra!
Sen hade jag ju även fått lite roliga saker i posten häromdan. En stycken kolaframskärm och två stycken RamAir luftfilter.
(fuggarna bara där för att se hur pass mycket plats filtrena tog upp).
Nu väntar jag bara på mina 140's huvudmunstycken till förgasarna som förhoppningsvis bör dyka upp imorn, sen blir det att skruva ihop allt och göra en provstart och troligtvis också ta en kort provtur.
Är gudarna goda denna gång så ska allt vara tätt och fungera felfritt.