Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är cylindern nyfodrad? Ligger foderkanten under aluytan?

Mer regel än undantag med fodersjunkning med ny cylinder?

Smärjelduk på planbord ( glasbord ) är ett bra knep , Man hasar cylinderraden och toppen

Fördelen är att det inte går nåt material samt att man ser sjunkningar direkt


Vad är den honad med för kornstorlek , Det ser jäkligt blankt ut

Så kallad korkhoning som en del försökt med kan man bara bortse ifrån , det funkar inte

Cylindern är bara ett borrat och honat originalblock (originalfoder) och fodret är slätt med toppen av cylinderblocket. Cylindern och toppen är båda planade.

Kornstorlek kommer jag inte ihåg men han sa att han honade den rätt fint. Här är bild på den direkt efter att jag hämtat den från motorslipen.

Foto0028-1.jpg


Cylindern är mig veterligen honad med normala stenar / klossar som man brukar köra med.

Men i övrigt, vad tror du? Toppackning som läker?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror att nya gaffeln är 5mm kortare än den gamla Hayabusa gaffeln jag hade, men det ska inte göra en så markant skillnad tycker jag. Hojen är lägre bak nu än förr men det ska ju tvärt om göra hojen aningen mer trögstyrd.

Hänget har jag däremot inte justerat in något så det kan definitivt tänkas vara en faktor. Framgaffeln är bara med basic inställningarna jag fick den med från Kyle Racing i USA.

Hör gaffeln till din hoj? Eller kanske till en modernare och lättare hoj? dvs du kanske behöver styvare gaffelfjädrar? Med för mjuka fjädrar hamnar ju hojens viloläge längre ner. Det märker du när du mäter upp hänget.

De där 5 milimetrarna kan du kompensera med en 5 mm tjock bricka ovanpå gaffelfjädern. Eller bara genom att släppa ner gaffelbenen 5 mm längre ner i gaffelkronan. Eller svarva en bricka som flyttar ner hela gaffelkronan 5 mm.

Tror nog du kan justera till den så att den blir stabil utan styrdämpare. Blir ju lite lustigt med att justera hänget på en hoj med förlängd sving dock. Du har ju helt plötsligt betydligt längre fjädringsväg. Och andra sidan måste den ju inte utnyttjas så du kan säkert sänka hojen rejält bak och ändå ha bra med fjädringsväg bak.

Bara att testa dig fram så hittar du säkert någon bra lösning.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hör gaffeln till din hoj? Eller kanske till en modernare och lättare hoj? dvs du kanske behöver styvare gaffelfjädrar? Med för mjuka fjädrar hamnar ju hojens viloläge längre ner. Det märker du när du mäter upp hänget.

De där 5 milimetrarna kan du kompensera med en 5 mm tjock bricka ovanpå gaffelfjädern. Eller bara genom att släppa ner gaffelbenen 5 mm längre ner i gaffelkronan. Eller svarva en bricka som flyttar ner hela gaffelkronan 5 mm.

Tror nog du kan justera till den så att den blir stabil utan styrdämpare. Blir ju lite lustigt med att justera hänget på en hoj med förlängd sving dock. Du har ju helt plötsligt betydligt längre fjädringsväg. Och andra sidan måste den ju inte utnyttjas så du kan säkert sänka hojen rejält bak och ändå ha bra med fjädringsväg bak.

Bara att testa dig fram så hittar du säkert någon bra lösning.

Nej, den hör ursprungligen till en GSXR1000 K10 (2010 års modell). Till min gammelhoj finns det inga värsting-gafflar. :)

Har ju däremot bantat min hoj rätt bra så jag tippar att den inte väger mer än 190kg med vätskor och det är ju bara marginellt tyngre än en modern hoj (nästan).

När jag beställde gaffeln så monterade dom in hårdare fjädrar (11N/mm istället för 8N/mm vill jag minnas) men när du säger det så vilar den rätt tungt på framändan. Pallar jag upp hojen bak och under motorn så fjädrar gaffeln ut rätt ordentligt, kanske upp emot 45-50mm. Osäker på vad hänget ska vara men med 110mm total fjädringsväg känns det ju som att man i alla fall vill ha 70mm att röra sig på, minst.

Det tål nog att undersökas.


Sen kom jag på varför det är blivit dubbla ringar i fodren. Den nedre ringen är när jag inte hade ställt tändningen rätt och den övre är när jag hade ställt den rätt.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Men är det packningen som har läkt? Det ser ut som det men jag är som sagt ingen expert. :va

Morsning Viktor, grattis till uppstarten :tummenupp

När jag började använda kopparpackning i början på 90-talet läckte det olja för mig oxå. Jag rev isär ett par ggr och glödgade om packningen men det hjälpte inte.
Fick sen ett tips att montera värmebeständiga o-ringar runt oljekanalerna, det fungerade.

Du har väl iof pluggat dina kanaler och kör med utvändig oljeförsörjning så du har väl ingen olja som går den vägen.
Har du kollat att alla hål i packningen stämmer till 100% ?
Var packningen mer oljig på något ställe ?
Kan vara hjälp i felsökningen.
Lycka Till
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kopparpackning är djävulens påfund:fakta

Om du orkar att åka med kopparpackning igen så limma med loctite 3020och nya o-ringar.

Eller ta den lätta vägen och köp en orginal packning
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack Jörgen! Mycket riktigt så har jag pluggat alla kanaler genom blocket då jag har utvändig toppsmörjning (som förövrigt smörjer sjukt bra). Ska ge mig på ett nytt försök med kopparpackningen i helgen. Blir att glödga för kung och fosterland sen använda RIKTIGT klister för packningen, inte detta gula gissel från Laitis för 89kr.

Nåja, förhoppningsvis har jag pysslat och pillat klart med hojen nån gång under lördagen för att våga mig på en provstart till samt en ny provtur och se om den håller tätt. Blir det anus då så köper jag en stål-lamellpackning.

Ska även se över fjädringen tills dess.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
. Blir det anus då så köper jag en stål-lamellpackning.

Jag kommer helt klart att byta till en stål-lamellpackning nästa gång jag lyfter av toppen.
Kopparpackning känns som en dragracing pryl som man blivit "pålurad" som funkar bra för dom som inte gör annat än skruvar isär-ihop motorn.
Lite som hysterin med toppsmörjningskiten som alla monterar dit för att alla andra har dom, utan att ta reda på varför eller när dom behövs.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kommer helt klart att byta till en stål-lamellpackning nästa gång jag lyfter av toppen.
Kopparpackning känns som en dragracing pryl som man blivit "pålurad" som funkar bra för dom som inte gör annat än skruvar isär-ihop motorn.
Lite som hysterin med toppsmörjningskiten som alla monterar dit för att alla andra har dom, utan att ta reda på varför eller när dom behövs.

Kopparpackningen blev mer för att den fanns enkelt till hands och inte kostade mer än en hundralapp. :)

Sen vad gäller toppsmörjningen så har du helt rätt. Många köper dom bara för att det ser tufft ut, inte för att dom har höglyftkammar med lång duration och liknande.

Nåja, det blir ett försök till. River ju av toppen på under en timma så blir det skit av det hela så är det rätt enkelt åtgärdat, men helst vill jag ju att det ska vara "fit and forget". :död
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag körde med kopparpackning på min BSA -36:a. Funkade jämt kanon för mig men jag glödgade den alltid & ner i vatten så den blev mjuk & fin. Det var bara nåt jag klippte ut med plåtsax ,så påt igen & lucka till på sommaren ska man köra å inte meka fast ni kanske har vinter än.....hehe
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då var skiten ihopskruvat igen. Glödgat packning för kung och fosterland, kladdat på lite Permatex och bultat ihop det med 50Nm. Får se om jag ger mig på en provstart imorn igen... går det så går det...
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Körde med kopparpackning på Katanan hade aldrig några problem med det, hade också en massa olja som du på kolvarna men då var det ringarna som var slut.
Permatex på toppen det var nytt :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill ha ljudklipp på motorsången!!!!



Sådär nånting.

Detta var försöket häromdan. Låter lite ruffigt för att jag hade tomgången ställt lågt. Sen hade jag som sagt inte justerat kopplingen ordentligt så den låg och drog när jag la i växel = tvärstopp.

Körde med kopparpackning på Katanan hade aldrig några problem med det, hade också en massa olja som du på kolvarna men då var det ringarna som var slut.
Permatex på toppen det var nytt :)

Nya ringar installerade och inkörda enligt konstens alla regler tycker jag ju borde hålla tätt. Nåja, vi får se. Skiter det sig nu så blir det att göra om jobbet från scratch. :död
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Låter riktigt skönt! :tuttar

Lycka till med slutspurten, håller tummarna för dig! :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nä, det är bara att inse att det är ringarna som läcker in olja.

Blir att beställa grejjer i veckan och hona om cylindern...
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Man ska kunna se på ringarna om dom tättar mot loppet. Men det verkar ju jäkligt konstigt då allt är nygjort. Det är inte borrat för stort?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man ska kunna se på ringarna om dom tättar mot loppet. Men det verkar ju jäkligt konstigt då allt är nygjort. Det är inte borrat för stort?

Micke på motorslipen här i stan är väldigt noga med toleranser och har ett väldigt bra rykte att göra saker ordentligt och rätt. Han var väldigt noga med att fråga med om det skulle laddas med lustgas, turbo, hur mycket komp, osv. så jag är ytterst tveksam att det skulle vara borrat för stort, speciellt när toleranserna för ringarna i princip var exakta utan några som helst justeringar från min sida (justerade tre eller fyra ringar tror jag).
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top