Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul projekt du har...är inte in här så ofta men har du nån bild på hur bygget ser ut nu?..

//Peter

Här är nog aktuellaste bilden.

DSC_0012-27.jpg

Monterat bakre bromsoket sedan dess.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Never skippa the fårskinnsfäll. Pråmiss!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Haha, vem vet. Kanske blir att behålla för att visa lite respekt för mitt same arv... *sarkasm*.

Sen upptäckte jag en sak i rätt tid med bakfälgen. Tre av fyra lager hade skitigt ner sig totalt. Hängde på bakfälgen och drog åt hjulaxeln och skulle provsnurra lite lätt. Bakhjulet gick som på kuggar... loss med allt och börja böka ut lagren. Efter en stund med avdragare fick vi ut lagren och då var som sagt tre skrot, varav ett var totalhavererat.

Blir en provisorisk installation i helgen för att kunna lasta hojen på släp och sen beställa nya lager till veckan.

Hundralapparna formligen flyger iväg på småsaker...

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Jag hoppas att våren har kommit ända upp till dig också Viktor så att du blir ordentligt motiverad att jobba med hojen! Jag har följt tråden nästan från start och nu vill jag se lite lack på den och en provtur!

Grymt bra jobbat...än så länge :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag hoppas att våren har kommit ända upp till dig också Viktor så att du blir ordentligt motiverad att jobba med hojen! Jag har följt tråden nästan från start och nu vill jag se lite lack på den och en provtur!

Grymt bra jobbat...än så länge :)

Jodå, här är det mer eller mindre högsommar just nu. 12-14 grader varmt och inte ett moln i sikte. Får jag elsystemet nån gång denna vecka så blir det kanske uppstart nästa vecka, ska bara koppla in tändsystemet och fylla på olja.

Provtur blir det nog först då jag fixat klart lyktinfästningarna och lite andra småsaker. Några veckor bort gissningsvis.

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Jodå, här är det mer eller mindre högsommar just nu. 12-14 grader varmt och inte ett moln i sikte. Får jag elsystemet nån gång denna vecka så blir det kanske uppstart nästa vecka, ska bara koppla in tändsystemet och fylla på olja.

Provtur blir det nog först då jag fixat klart lyktinfästningarna och lite andra småsaker. Några veckor bort gissningsvis.

Spännande nu när de största jobben är gjorda och det bara är lite "småfix" kvar!

Det är säkert fler än jag som är intresserade av hur den kommer att låta med den nya regnmätaren! :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Då var jag hemkommen från Kurre i Boden efter att ha tajmat kammarna klart så nu sitter jag och äter spaghetti och köttfärssås till middag (kl 01:22). Fan så gott!

Vi kompromissade lite så kamtajmningen landade på 109 grader på både insug och avgas, lite häftigt kanske men det får tiden utvisa. Mer effekt på topp blir det dock! Allt lirade hursomhelst perfekt med gott om utrymme för ventilerna mot kolvtopparna.

Nu ska jag lägga mig och dö.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Några bilder inför avresan igår. Här var klockan nån gång efter kl 18.

Foto0089.jpg

Alltid roligt att kunna betrakta något på håll. Av någon anledning såg det ännu bättre ut nu när den stod på släp. Tankarna for väl tillbaka till förra årets bankörning. Kemora kan inte komma snabbt nog nu!

Foto0090.jpg

Foto0091.jpg

När jag väl var klar uppe hos Kurre i Boden så hade klockan spårat iväg ordenligt. Blir lätt mycket hojsnack och då drar tiden iväg. :D

Foto0093.jpg

kl 23:50, klar för avfärd och jag kom som nämnt i ovanstående inlägg hem ungefär kl 01:00. Men allt gick då bra. Hojen kom tillbaka färdigare än vad den var när jag åkte så det var ju positivt. Hade ett litet missöde på vägen upp när en skitstropp från Ö&B eller något sånt bestämde sig för att gå av. Då blev det 5-tons spännband och dra ihop framändan för kung och fosterland - rörde sig inte en millimeter resten av resan. :tummenupp

Nu ska jag bara invänta elsystemet sen blir det förhoppningsvis provstart nästa vecka. Tills dess ska jag vila upp min rygg som sagt upp sig totalt...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Då var jag hemkommen från Kurre i Boden efter att ha tajmat kammarna klart så nu sitter jag och äter spaghetti och köttfärssås till middag (kl 01:22). Fan så gott!

Vi kompromissade lite så kamtajmningen landade på 109 grader på både insug och avgas, lite häftigt kanske men det får tiden utvisa. Mer effekt på topp blir det dock! Allt lirade hursomhelst perfekt med gott om utrymme för ventilerna mot kolvtopparna.

Nu ska jag lägga mig och dö.

109 grader... hmmm... vad är kammarna specade för?
Gott att se att du nästan är igång då.
Hoppas att elsystemet hinner komma så man får en möjlighet att se dig live på första maj rundan... om jag nu hittar dig bland alla andra.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tack! :)

Älgfärs i köttfärssåsen?

Det var vanlig hederlig nötfärs. Jag bor på den civiliserade sidan av Piteälven så vi skuter inte stackars oskyldiga älgar.

109 grader... hmmm... vad är kammarna specade för?
Gott att se att du nästan är igång då.
Hoppas att elsystemet hinner komma så man får en möjlighet att se dig live på första maj rundan... om jag nu hittar dig bland alla andra.

Kammarna är egentligen inte specade för något speciellt men 108 grader brukar vara normalt. Vi körde på 109 för att vi fick kammen i rätt läge i princip direkt när vi började justera och då fick det vara.

Någon första maj runda blir det nog inte för mig. Antingen ligger jag hemma med ryggbesvär eller så försöker jag mig på en provstart av hojen, har inte tid att vara ute och köra. :tungan

Sen behöver Kawan en ventiljustering och översyn av bromsarna så jag kan inte ta den heller.

Du är välkommen att titta förbi före avfärd på en kopp kaffe och lite skitsnack om ni startar här i stan.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja just ja, tjöttet åsido. Det är lajbans att det närmar sig, den lät ju trevligt redan innan avgassnickrandet gick överstyr s.a.s. Spännande att höra den med nuvarande blåsensemble.

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Några bilder inför avresan igår. Här var klockan nån gång efter kl 18.

Foto0089.jpg

Alltid roligt att kunna betrakta något på håll. Av någon anledning såg det ännu bättre ut nu när den stod på släp. Tankarna for väl tillbaka till förra årets bankörning. Kemora kan inte komma snabbt nog nu!

Foto0090.jpg

Foto0091.jpg

När jag väl var klar uppe hos Kurre i Boden så hade klockan spårat iväg ordenligt. Blir lätt mycket hojsnack och då drar tiden iväg. :D

Foto0093.jpg

kl 23:50, klar för avfärd och jag kom som nämnt i ovanstående inlägg hem ungefär kl 01:00. Men allt gick då bra. Hojen kom tillbaka färdigare än vad den var när jag åkte så det var ju positivt. Hade ett litet missöde på vägen upp när en skitstropp från Ö&B eller något sånt bestämde sig för att gå av. Då blev det 5-tons spännband och dra ihop framändan för kung och fosterland - rörde sig inte en millimeter resten av resan. :tummenupp

Nu ska jag bara invänta elsystemet sen blir det förhoppningsvis provstart nästa vecka. Tills dess ska jag vila upp min rygg som sagt upp sig totalt...

Har en sådan http://www.mcdelen.com/quicklock-depastod-framhjul-p-73347-c-215.aspx

funkar kanon har inte haft några problem sedan dess :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Har en sådan http://www.mcdelen.com/quicklock-depastod-framhjul-p-73347-c-215.aspx

funkar kanon har inte haft några problem sedan dess :)

Ska köpa mig något sånt där i slutet av Maj har jag tänkt. Visst kan jag snickra ihop en själv men för det där priset är det inte direkt värt jobbet.

Idag fick jag Yoshi-emblemet till ljuddämparn så när jag varit förbi Piteå MC & Motor och hämtat det så åkte jag och köpte mig en näve 3.2mm gastäta nitar. Emblemet kostade 256kr och nitarna 3kr. Inte värst med tanke på att skrotemblemet från eBay kostade drygt 150kr.

Väl hemma så var det bara plocka loss avgaset, spänna upp i skruvstycket, märka upp, göra körnslag, borra och nita. Riktigt nöjd med hur det blev. Har tyckt det varit lite mycket silver bak på hojen (trots att jag vill ha det) men den lilla röda klicken på emblemet gjorde hela skillnanden.

DSC_0001-56.jpg

DSC_0004-51.jpg

DSC_0005-46.jpg

DSC_0008-38.jpg

Och innan nån nu skriker "Hädare!" och "Naaaaj, du skulle ha satt din egen logga på dämparn!":

Jag har kommit fram till att det är nog med Yoshi-loggor på hojen (tändkåpa, sving och ljuddämpare) så varför överdriva med en (två) till på tanken? Istället stoppar jag min egen logga på vardera sida av tanken. Det är ju min hoj trots allt som är byggd med mina grejjer. :)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Så har man fått se underververket live!
Tackar för visningen Viktor...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection