YZF 1000 R

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha vilket tråkigt misstag... :rolleyes: :cool:
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Haloj.

Jag beställde nya tändstift till min thunderace och någon stackare som packade ned dessa till mej gjorde ett misstag:tummenupp.

Jag beställde 4 st men fick 4 uppsättningar A4 st.

Så är det någon annan med thunderace 1000cc som vill ha stift så kan jag dela med med 4 st nya NGK DR8EA för det facila priset av 125:- + frakt vad den nu kan kosta.

Mvh

Bytte i sommras visserligen, men vafan det skall ju bytas framöver igen så skickar PM.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Renoverar ett par R1 bromsok och slås av det faktum att thunderacen var utrustad redan 1996 med bromsar som dög fint ända till 2015 på R1.

Inte så knepigt att många av dom nya hojarna har längre broms strecka än en gammal härk från 1990 talet:yoparty
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
6 kolvs oken slutade dom med rätt omgående pga att bromsarna inte blev bättre utan skivorna blev varma och slog sig.

Och dom radiella har samma kolv storlekar som dom axiella och dessutom samma broms klossar.

Det som skiljer är att dom nyare har något större diameter på skivorna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
... att jag inte lär mig.

Nu skall du inte vara sådan:krama. Jag letade ju worldwide efter radial/axial adapter för att få på dom nya oken och talade då med ett antal Firmor via mail om hur man skall göra för att få det där sista extra ut ur bromsarna.

O just broms kapaciteten för thunderacen berodde inte på den gamla typen av ok utan just att nyare R1 har större bromsskivor.

Det visade sig att speciellt i USA fanns några custom tillverkare på bromsskivor typ ISR som erbjuder samma storlek eller tillomed 10mm större skivor än R1.

Men med den prissättningen i USA och tull+moms så blev det inga adaptrar och större skivor från USA.

Men Acke kanske kan göra om original skivorna och använda centrumet. Dessutom är jag skit nöjd med hur enormt effektiva acke/ISR, s broms grejor är har ju köpt custom från honom förr o det är ju inte speciellt mycket dyrare än att beställa random på E-bay noname.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja att meka sportigare hoj är spännande, spixer skrev ju att det (Går) att byta tändstift utan att följa verkstads manualen och sönderdela mer eller mindre halva hojen.

Spixer hade rätt det (Gick) att få ur dom gamla och få i dom nya stiften genom att ta väck sido kåporna men enbart med yamaha original tändstiftsnyckel.

Handen gick precis att pressa in mellan ram topp o kyl sedan var det 2 fingrar som kunde jobba, fiska upp gamla sift o pilla ned nya. Storlek 12-12,5 på handskar säger väll kanske lite om hur stora händer jag har.

Original stift från fabrik vackert choklad bruna alla 4 i samma färgton kunde kanske vara nåååågot lite ljusare igentligen men 0,38 milen i 90-100 är ok och inget jag orkar meka förgasare för, det räcker att dom blev renoverade o justerade förra året.

R1 oken på plats med slinter belägg från 2013 R1 bör ju vara bättre nyp i det visar sig, att jag byter beror på att dom gamla belägg / ok hade en 0,5 sek fördröjning innan det började bromsa i vått var det nog närmare 1 sek innan det nöp ordentligt en otrevlig känsla således.

Original belägg har rullat dryga 2000 mil o det är 1 mm ned slitna belägg bra kvalité på Yamahas grejor.

Nytt bränsle filter och lite annat som injustering av avgasspjäll smörjning av wires till gas o choke när ändå tanken var av..

O nu börjar nedrivning av hela bakändan för att göra rent alla bustningar/nålager och länkage o dyligt. Kanske skicka original dämpare på renovering omchimsning o något hårdare fjäder. Eller så åker kawasaki dämparen på som jag köpte ny från England.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ja att meka sportigare hoj är spännande, spixer skrev ju att det (Går) att byta tändstift utan att följa verkstads manualen och sönderdela mer eller mindre halva hojen.

Spixer hade rätt det (Gick) att få ur dom gamla och få i dom nya stiften genom att ta väck sido kåporna men enbart med yamaha original tändstiftsnyckel.

Handen gick precis att pressa in mellan ram topp o kyl sedan var det 2 fingrar som kunde jobba, fiska upp gamla sift o pilla ned nya. Storlek 12-12,5 på handskar säger väll kanske lite om hur stora händer jag har.

Sa aldrig att det var gott om plats :D
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja nu sitter en öhlin bakdämpare på till en Suzuki gsxr 1000 05-06, en stx46 med öhlin nummer SU503 det enda som inte stämmer är undre stötdämpargaffelns hål som skruven sitter igenom länken till hundbenen.

På Suzuki gsxr 1000 är skruven 8 mm medan på yamaha thunderace är den 12mm, men det var ju bara att ta en brotch o brotcha upp hålet till 11,95mm 0,01mm större än skruven.

Övre fästet stämmer perfekt, längden är 2 mm kortare än thunderace original men på öhlin går längden att justera 5 mm.

Fjädern hårdhet är +5nm på Suzuki mot yamaha.

Slaglängd är iprincip samma +— någon mm

Kawazaki zx10r dämparen har ju gascylindern snett uppåt vilket gör att man måste kapa i batteriboxen, med Suzuki dämparen så ligger gascylindern parallellt med batteriboxens botten.

Man får lyfta upp hela batteriboxen 10mm i framkant mot tanken så är saken biff, original batteri får plats och sadel går att stänga och det blir 5mm frigång mellan gascylindern och batteriboxen botten.

Skall bli spännande att se vad som händer. Dessutom blev acen ytterligare ett kg lättare?

Fantastiskt ställer ned hojen och hänger är iprincip perfekt fick spänna upp gaffeln något lite för att få rätt häng när jag satte mej på acen.

Ibland funkar saker lättare än vanligt då Murphy har en lätt tendens att lägga sig i hur ting skall fungera?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter att ha kört och Små justerat bakdämparen från öhlin så är jag nöjd glad upprymd osv osv.

Alla små mystiska fenomen som original dämparen inte riktigt kunde reda ut oavsett hur jag justerad fjäder spänning komprision eller retur som ex kurvtagning med skapligt nedlägg då ville bakända typ osilera typ rotera runt en osynlig axel, skit skumt beteende.

Detta är borta med vinden, bakända är följsam som jag vet inte vad, inget känns mycket stabilare bak på grusvägar knappt så potthål och järnvägsövergångar känns.

Original kändes dom vita strecken på vägen nu existerar dom inte har dessutom kunnat sänka trycket i däcket pga detta.

Är svin nöjd verkligen.

Måste också ge öhlin en varm kram ett jävligt bra företag som kan avsätta tid till att gå igenom sprängskissen på gsxr dämparen o gämföra med yzf 750 sp och dessa är 10/10 i uppbyggnad o injustering. Så en ÖHLIN SU 503 på en thunderace kan inte bli mycket bättre trots att den är till en gsxr 1000.

Men nu blir jag ju galen på framändan? nu känner jag ju helt plötsligt allt i klipponen när bakända maskerar precis allt.

Funderar på att byta gaffel nu yzf 750 r/sp har ju USD o då passar allt o till denna finns cartridge insatser.

R1 98-02/03 passar ochså allt utan att behöva byta något och det finns cartridge insatser.

Eller skall jag gå på en R1 08 o uppåt för att få nya lättare fälgar o nya typen ok det skiljer lixom inte så mycket i pris på en komplett framända mot att renovera äldre gafflar o dunka i cartridge.

Någon som har en bra fundering eller idé?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Efter att ha kört och Små justerat bakdämparen från öhlin så är jag nöjd glad upprymd osv osv.

Alla små mystiska fenomen som original dämparen inte riktigt kunde reda ut oavsett hur jag justerad fjäder spänning komprision eller retur som ex kurvtagning med skapligt nedlägg då ville bakända typ osilera typ rotera runt en osynlig axel, skit skumt beteende.

Detta är borta med vinden, bakända är följsam som jag vet inte vad, inget känns mycket stabilare bak på grusvägar knappt så potthål och järnvägsövergångar känns.

Original kändes dom vita strecken på vägen nu existerar dom inte har dessutom kunnat sänka trycket i däcket pga detta.

Är svin nöjd verkligen.

Måste också ge öhlin en varm kram ett jävligt bra företag som kan avsätta tid till att gå igenom sprängskissen på gsxr dämparen o gämföra med yzf 750 sp och dessa är 10/10 i uppbyggnad o injustering. Så en ÖHLIN SU 503 på en thunderace kan inte bli mycket bättre trots att den är till en gsxr 1000.

Men nu blir jag ju galen på framändan? nu känner jag ju helt plötsligt allt i klipponen när bakända maskerar precis allt.

Funderar på att byta gaffel nu yzf 750 r/sp har ju USD o då passar allt o till denna finns cartridge insatser.

R1 98-02/03 passar ochså allt utan att behöva byta något och det finns cartridge insatser.

Eller skall jag gå på en R1 08 o uppåt för att få nya lättare fälgar o nya typen ok det skiljer lixom inte så mycket i pris på en komplett framända mot att renovera äldre gafflar o dunka i cartridge.

Någon som har en bra fundering eller idé?
Hur är det med fjr1300?
Packningar och dammtätningar är ju samma men det är kanske det enda som är gemensamt.
Det finns ju dock några st fjr runt om i världen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur är det med fjr1300?
Packningar och dammtätningar är ju samma men det är kanske det enda som är gemensamt.
Det finns ju dock några st fjr runt om i världen.
Vet ej men det är absolut värt att kolla på fjr gör ju inte bort sig på något sätt.

Innerrörs längd yzf 545mm
Innerrörs längd fjr 606mm

Så det skiter sig nog redan här.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Efter att ha kört och Små justerat bakdämparen från öhlin så är jag nöjd glad upprymd osv osv.

Alla små mystiska fenomen som original dämparen inte riktigt kunde reda ut oavsett hur jag justerad fjäder spänning komprision eller retur som ex kurvtagning med skapligt nedlägg då ville bakända typ osilera typ rotera runt en osynlig axel, skit skumt beteende.

Detta är borta med vinden, bakända är följsam som jag vet inte vad, inget känns mycket stabilare bak på grusvägar knappt så potthål och järnvägsövergångar känns.

Original kändes dom vita strecken på vägen nu existerar dom inte har dessutom kunnat sänka trycket i däcket pga detta.

Är svin nöjd verkligen.

Måste också ge öhlin en varm kram ett jävligt bra företag som kan avsätta tid till att gå igenom sprängskissen på gsxr dämparen o gämföra med yzf 750 sp och dessa är 10/10 i uppbyggnad o injustering. Så en ÖHLIN SU 503 på en thunderace kan inte bli mycket bättre trots att den är till en gsxr 1000.

Men nu blir jag ju galen på framändan nu känner jag ju helt plötsligt allt i klipponen när bakända maskerar precis allt.

Funderar på att byta gaffel nu yzf 750 r/sp har ju USD o då passar allt o till denna finns cartridge insatser.

R1 98-02/03 passar ochså allt utan att behöva byta något och det finns cartridge insatser.

Eller skall jag gå på en R1 08 o uppåt för att få nya lättare fälgar o nya typen ok det skiljer lixom inte så mycket i pris på en komplett framända mot att renovera äldre gafflar o dunka i cartridge.

Någon som har en bra fundering eller idé?
YZF750-gaffeln är ju antik även med Thunderace-mått, en lagom tidig R1 är betydligt bättre och jag tror inte du behöver bekymra dig om cartridge så länge du inte planerar att rejsa Dunderklumpen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
YZF750-gaffeln är ju antik även med Thunderace-mått, en lagom tidig R1 är betydligt bättre och jag tror inte du behöver bekymra dig om cartridge så länge du inte planerar att rejsa Dunderklumpen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jo jag är ju inne på detta o då kanske det räcker med något hårdare fjädrar iomed att tidiga R1 är ett gäng kg lättare än acen är, skiljer väll närmare 25 kg OM jag minns något så när rätt.

Men med R1 så passar bromsok hjul skärm hjulaxel och styrkronor, det är ju bolt on så att säga.

Det är ju följsamhet jag är ute efter o då borde jag ta så ny gaffel som jag tycker är prisvärt.. Många funderingar o lite svar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blev en R1 gaffel som skall helrenoveras och få splitt nya cartridge från mupo byggda för enbart lilla mej, acen börjar bli väldigt trevlig. Och förhoppnings vis blir den ännu trevligare av detta.

Varför hålla på med gammal skit?

Jo hon går skitbilligt, kostar som en mosbricka i veckan i helförsäkring.

Dessutom hänger jag ju faktiskt med eller hänger av betydligt nyare Sporthojar men har den fördelen att jag inte behöver gå av o rasta röven varje timme utan kan tuffa på i relativt hög gånghastighet i uppåt 4 tim mellan tankningarna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fasen vad det fanns mycket grejor till yzf1000r då?

Helt plötsligt så känns R1 41mm gaffel lite så där mellanmjölk 43mm den sitter ju ganska långt upp i årsmodellerna o har mera möjligheter.

Då helt plötsligt upptäcker jag att det fanns inverterade cartridge system både hydraulisk/gas och enbart gas som kawasaki har på crossarna.

Detta finns till yzf1000r, s original 48mm gaffel för samma pengar och då syns ju inget på acen. Dessutom är ju 48mm gaffel rör styvare än både 41 och 43mm gaffel rör.
Det är framtaget för att få en inverterad typ USD gaffel funktion på en original gaffel om man kör historisk racing där man absolut inte får byta ut gaffel eller bak dämpare. Godkänd att tävla i alla serier worldwide.

Sedan finns ju möjligheter att bygga om insatsen i original gaffeln med racetech ventiler o kolvar med mycket högre olje flöden genom kolven och då flyttas arbetet till 70% till chims stacken och med 48mm gaffel får man ju större kolvar o ventiler med troligen större areor så flödena blir större en med lägre tryck.

Nu har jag aldrig använt racetech i väghoj bara i cross. Så min fråga är har någon annan erfarenhet av racetech på väghoj?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Även om jag inte längre äger en dunder så måste jag säga att bränsleekonomin och hojvärde sett mot försäkring var löjligt bra! Synd jag var lite kort i rocken. Du måste upp med bilder sen när du är klar Moddlarn. :hojsmilie :yoparty
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Gå med i en Mhrf ansluten klubb, tex Mcveteranerna.
Så kan man teckna en 20 årsförsäkring.
Är Motorcyklen äldre än 30 år blir det ännu billigare.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top