Yzf rr

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Skåpet monterat och på plats. Sen var det bara att ge sig iväg och köpa tryckluftskopplingar,
färg och blästermaterial. Det blev sand.
Min kompressor har tidigare i stort sett bara använts till o pumpa däck, idag har den gått
riktigt varm för första gången någonsin.
Det var faktiskt inte så jättelätt att komma åt och blästra fälgen därinne i skåpet.
Lade nog en 3 timmar med lite pauser för att suga ut dimman mellan varven.
Nu är fälgen blästrad, avfettad, tvättad, torkad, grundad och målad.
Får se imorgon om jag lägger några lager färg till.
Däcket dyker nog upp i veckan, timing.



ett hett tips är att du skaffar någon sorts genomskinlig plastfilm & sätter på insidan av rutan i blästerboxen, som du kan byta ut med jämna mellanrum

rutan kommer att försöras av all sand som "blästrar" glaset/plasten tills du inte ser igenom mer
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
ett hett tips är att du skaffar någon sorts genomskinlig plastfilm & sätter på insidan av rutan i blästerboxen, som du kan byta ut med jämna mellanrum

rutan kommer att försöras av all sand som "blästrar" glaset/plasten tills du inte ser igenom mer
Yepp, tillverkarna hade redan tänkt på det.
Sitter på som standard. :)
Dessutom kom det ett antal "filmer" med som man har att byta med ett tag.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tycker det varit en produktiv helg.
Fick monterat krokar i taket som jag kunde hänga upp SP ramen i.
Hela dess framparti avmonterades och monterades på Thundern, passade klockrent.
Testade med Thunder framdäcket, passade rakt av på SPns gafflar.
Spelar egentligen ingen roll vilket framhjul jag tar men vi börjar med Thunderns.
Nästa att göra blir att kolla upp om jag kan använda R1 bromsoken även fram.
Ja jag vet egentligen att de kan användas men en viss mod måste göras.
Det är väl mer vilka bromsskivor som passar bäst till den kombon.

Men först så kommer jag att måla om (penselmåla) bakfälgen. Det blev inte så bra att spruta
den utomhus då det antagligen vart för kallt. Lacken flöt inte ut riktigt som jag ville.
Jag gör ett nytt försök imorgon, våtslipar lite, rengör och penselmålar.

Funderar på att köpa konade styrlager då det satt gamla kullager i både Thundern och SPn.
Hoppades att någon av dem redan var "uppgraderad" men så var inte fallet.
De ser helt ok ut men känns som att det är lika bra att byta.
 

Bifogat

  • 0117.jpg
    0117.jpg
    142.2 KB · Visningar: 161
  • 0121.jpg
    0121.jpg
    141.8 KB · Visningar: 172
  • 0119.jpg
    0119.jpg
    156.7 KB · Visningar: 164
  • 0120.jpg
    0120.jpg
    154.9 KB · Visningar: 167
  • 0122.jpg
    0122.jpg
    118.4 KB · Visningar: 152

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lacken är torr så det blev till att montera på fälgen idag.
Penselmålningen blev rätt lyckad men färgen blev kanske inte den
röda jag ville ha.
Färgburkslockets nyans är lite mer tomatröd men denna blev mer rostbrun.
Vet ju att det inte brukar stämma men hoppades ändå.....
Den får väl skilja sig från mängden andra röda hojar lite. :D
 

Bifogat

  • 0125.jpg
    0125.jpg
    108.6 KB · Visningar: 138
  • 0124.jpg
    0124.jpg
    106.3 KB · Visningar: 127
  • 0123.jpg
    0123.jpg
    93.4 KB · Visningar: 136

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Håller på att kolla vilka delar som passar bäst till frambromsen.
Har ju 3 uppsättningar "frambromspaket", från en R1a, Thundern och SPn.
Har hela tiden tänkt använda R1ans bromsok och till detta R1ans
huvudbromscylinder då de är nyast och kanske mest effektiva.
Men när jag stod där och skruvade så kollade jag på sidan på cylindern och så blev jag
nyfiken på vad det stod på de andra.

På R1ans stod det: Nissin 3A 5/8
På Thunderns stod det: Nissin 6B 14
På SPns stod det: Nissin 2V 5/8
Det visade sig att jag hade ytterligare en huvudbromscylinder till en R1a liggande
och på den stod det: Nissin 8D 14

Nu blev jag lite konfunderad, främst för att R1orna inte hade samma beteckning
men det har säkert sin förklaring, kanske olika årsmod.

Någon som kan bringa ljus vad beteckningarna står för och eventuellt vilken som kan vara mest
effektiv till blåpunktsoken?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Håller på att kolla vilka delar som passar bäst till frambromsen.
Har ju 3 uppsättningar "frambromspaket", från en R1a, Thundern och SPn.
Har hela tiden tänkt använda R1ans bromsok och till detta R1ans
huvudbromscylinder då de är nyast och kanske mest effektiva.
Men när jag stod där och skruvade så kollade jag på sidan på cylindern och så blev jag
nyfiken på vad det stod på de andra.

På R1ans stod det: Nissin 3A 5/8
På Thunderns stod det: Nissin 6B 14
På SPns stod det: Nissin 2V 5/8
Det visade sig att jag hade ytterligare en huvudbromscylinder till en R1a liggande
och på den stod det: Nissin 8D 14

Nu blev jag lite konfunderad, främst för att R1orna inte hade samma beteckning
men det har säkert sin förklaring, kanske olika årsmod.

Någon som kan bringa ljus vad beteckningarna står för och eventuellt vilken som kan vara mest
effektiv till blåpunktsoken?

min R6:a (99-02) har likadan bromscylinder som min FZR1000 (1991), bromshandtaget går att flytta över, samt att båda har samma cylinder diameter enligt utsidan.
Har inte jämför art nummer dem emellan, men det kan man ju göra.
Det skall vara samma bromskit på en 98-01 R1:a som på min R6:a

Man kan ju jämföra artnummer på pumparna på yamahas parts-catalogue online.

Skall du göra av med blue dotsen så hör av dig !

Du har ingen FZR framfälg över ??
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ställ den frågan i R1/R6-tråden så svarar tex X-up :)
Det tänkte jag inte på, bra idé. :tummenupp


min R6:a (99-02) har likadan bromscylinder som min FZR1000 (1991), bromshandtaget går att flytta över, samt att båda har samma cylinder diameter enligt utsidan.
Har inte jämför art nummer dem emellan, men det kan man ju göra.
Det skall vara samma bromskit på en 98-01 R1:a som på min R6:a

Man kan ju jämföra artnummer på pumparna på yamahas parts-catalogue online.

Skall du göra av med blue dotsen så hör av dig !

Du har ingen FZR framfälg över ??
Det går att skifta bromshandtag/kopplingshandtag hej vilt mellan de 3 som jag har.
Exakt samma ser det ut att vara. Igår satte jag SPns bromshandtag på R1ans bromscylinderfäste och SPns kopplingshandtag på Thunderns fäste.

Ett säkert kort är ju att helt enkelt bara ta R1ans huvudbromscylinder som jag redan gjort och vara nöjd med det.
Men eftersom det skiljde beteckning även mellan R1 grejerna så blev jag väldigt nyfiken om t.ex. flödet skiljer i dem.
Kanske kan man få reda på det genom beteckningen.

Bluedotsen behåller jag men eventuellt har jag en mailadress och telenummer till en som har lite billiga FZR1000 grejer uppåt i landet.
Jag skulle ha köpt grejer av honom men han hade dåligt med tid då att bara inventera vad han hade. Fälgar och sådant var han helt säker på att
det låg i ladan. Tror inte han har något emot att få sitt telenummer skickat till en potentiell köpare. Hör av dig med PM i så fall.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Blivit lite gjort med bromskonverteringen i veckan.
Dels har jag försökt reda ut vad som kan användas i reglage väg och dels i ok/kablage väg.
Det blev en liten mix av grejer och nu sitter R1 oken på plats.
Thunderns bromsskivor är exakt likadana som dem från en R1a (00-01), 297mm fick jag det till.
Bromsklossarna i oken går fritt från alla skruvar. Hade jag använt SP fälgen så hade det blivit problem
med att skruvarna slår i bromsklossarna. Ducati skivor hade dock fixat det problemet men det kostar lite.
Jag hade dock kunnat ha lite större bromsskivor (320mm) men det får eventuellt bli en senare fråga.
Jag är nöjd just nu.

Att sätta på R1 ok på YZF750 gafflar innebär att man måste holka ur lite på gaffeln.
Inga större problem att göra detta. Jag använde en mall jag gjorde i papp, rits, lilla vinkelslipen
och en borrmaskin med stålslip på.
 

Bifogat

  • 0132.jpg
    0132.jpg
    135.9 KB · Visningar: 140
  • 0131.jpg
    0131.jpg
    135.7 KB · Visningar: 151
  • 0130.jpg
    0130.jpg
    106.1 KB · Visningar: 146
  • 0129.jpg
    0129.jpg
    82.2 KB · Visningar: 163
  • 0128.jpg
    0128.jpg
    87.1 KB · Visningar: 148
  • 0127.jpg
    0127.jpg
    111.6 KB · Visningar: 135
  • 0126.jpg
    0126.jpg
    110.9 KB · Visningar: 140

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Håller på att kolla vilka delar som passar bäst till frambromsen.
Har ju 3 uppsättningar "frambromspaket", från en R1a, Thundern och SPn.
Har hela tiden tänkt använda R1ans bromsok och till detta R1ans
huvudbromscylinder då de är nyast och kanske mest effektiva.
Men när jag stod där och skruvade så kollade jag på sidan på cylindern och så blev jag
nyfiken på vad det stod på de andra.

På R1ans stod det: Nissin 3A 5/8
På Thunderns stod det: Nissin 6B 14
På SPns stod det: Nissin 2V 5/8
Det visade sig att jag hade ytterligare en huvudbromscylinder till en R1a liggande
och på den stod det: Nissin 8D 14

Nu blev jag lite konfunderad, främst för att R1orna inte hade samma beteckning
men det har säkert sin förklaring, kanske olika årsmod.

Någon som kan bringa ljus vad beteckningarna står för och eventuellt vilken som kan vara mest
effektiv till blåpunktsoken?

Jag har inte stenkoll exakt på vad beteckningarna står för men är ganska säker på att det är så här:
Nissin 3A 5/8 och Nissin 2V 5/8 är exakt samma. Den första beteckningen är endast till för att namnge vilken hoj de sitter på.
Nissin 8D 14 och Nissin 6B 14 är även de lika med endast den första beteckningen som anger vilken hoj de är till.
I övrigt så är sifferbeteckningen troligen kolvdiametern i pumpen. på de som heter 14 är den 14 mm. på de som heter 5/8 är det 5 åttondelar av en tum = ca 14 mm.
Så högst troligtvis är det exakt samma pump på allihop.
Du bör försöka hitta en pump från en senare R1:a, 05 framåt, om du vill ha en uppgradering. Dessa är tillverkade av brembo och mycket bättre. Jag har en på min YZF, mycket skönare känsla i handtaget. Lätt att dosera och bra kraft.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har inte stenkoll exakt på vad beteckningarna står för men är ganska säker på att det är så här:
Nissin 3A 5/8 och Nissin 2V 5/8 är exakt samma. Den första beteckningen är endast till för att namnge vilken hoj de sitter på.
Nissin 8D 14 och Nissin 6B 14 är även de lika med endast den första beteckningen som anger vilken hoj de är till.
I övrigt så är sifferbeteckningen troligen kolvdiametern i pumpen. på de som heter 14 är den 14 mm. på de som heter 5/8 är det 5 åttondelar av en tum = ca 14 mm.
Så högst troligtvis är det exakt samma pump på allihop.
Du bör försöka hitta en pump från en senare R1:a, 05 framåt, om du vill ha en uppgradering. Dessa är tillverkade av brembo och mycket bättre. Jag har en på min YZF, mycket skönare känsla i handtaget. Lätt att dosera och bra kraft.
Ok ,tackar! :tummenupp
Kan du kolla vad det står på din 05:a?
Så jag slipper ha 6st pumpar senare. :)
Och, passar ditt YZF bromsgrepp på din nya pump?

Blev upplyst i R1/R6 tråden att det var just kolvdiametern/flödet det handlade om på andra beteckningen.
5/8 =15,87mm så den är lite större än den som har 14.
Men jag fattar inte hur jag kan ha 2st pumpar till en R1a som har samma blåpunktare men olika kolvdiametrar i pumpen.
Har de gått upp eller ner i storlek till årsmod. 00-01 som jag tror jag har (3A 5/8).
Men nu vet jag faktiskt inte längre. Hade varit bra att veta detta nu då det är så söligt att jobba med bromsarna.
Man vill ju inte spilla på nylackat i ett senare skede.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag fick mitt nya Dunlop Sportsmart 190/55/17 i veckan och nu är det monterat på fälgen.
Var lite nervös över monteringen för det kändes som om färgen inte var riktigt torr.
Han som monterade var dock försiktig och fettade plenty så inget har skrapats.
Jag var dock tvungen att fixa däckbytet i rappet eftersom Dunlop däcket var en ersättning
för ett annat däck jag reklamerat till Däckonline, det var sista dagen igår för att
skicka tillbaka det andra däcket med returetiketten.

Fick dessutom kört en runda inom skroten för att hämta upp ett begagnat kedjeskydd i plast.
Det finns ju alu varianter också men jag valde plasten för den är lättare att modda.
Fick ju korta av den rätt friskt då svingen är 78mm kortare än original.

I posten så låg det ett paket och väntade, mina nya styrlager.
Monteringen av det får dock vänta.

Idag har jag testat mig fram angående övre kåpstaget. Antingen så moddar jag Thunder kåpstaget
i fästena som ansluter till kåpan. Eller så moddar jag nedre SP fästet så det kan anslutas mot
Thunder tanken. Det blir det förstnämnda så sparar jag SP grejerna till SPn.

Så här ser det då ut så här långt.
 

Bifogat

  • 0143.jpg
    0143.jpg
    156.4 KB · Visningar: 118
  • 0142.jpg
    0142.jpg
    157.7 KB · Visningar: 125
  • 0140.jpg
    0140.jpg
    122.3 KB · Visningar: 119
  • 0138.jpg
    0138.jpg
    143.5 KB · Visningar: 123
  • 0136.jpg
    0136.jpg
    145.7 KB · Visningar: 124
  • 0135.jpg
    0135.jpg
    165.1 KB · Visningar: 121
  • 0134.jpg
    0134.jpg
    157.9 KB · Visningar: 122

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kan kolla bromspumpen imorrn. Men handtaget från YZF passar inte, de är helt olika. bl.a är det radialfäste för bromsslangar och det finns luftningsnippel uppe vid handtaget. Själva greppet är ett standard brembo.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag kan kolla bromspumpen imorrn. Men handtaget från YZF passar inte, de är helt olika. bl.a är det radialfäste för bromsslangar och det finns luftningsnippel uppe vid handtaget. Själva greppet är ett standard brembo.
Jaha, är det så pass mycket förändrat. Antar att utvecklingen går framåt. :)
Tackar för infon. :tummenupp



Upptäckte idag att kontakterna till framljuset inte är samma.
Vad har man för options så det blir samma?
Finns de att köpa löst eller kan man ta vilken som, hona/hane som passar?
 

Bifogat

  • 0156.jpg
    0156.jpg
    64.6 KB · Visningar: 96

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Förbereder just nu att sätta på kåporna så jag vet vad som måste göras för att få allt att passa.
Tidigare köpte jag grenrör från en FZR1000 (-89 och framåt skall passa) som sades passa till Thundermotorn, det gör det säkert.
Men inte den jag köpte. :huvet
Har nog varit med om en krasch. Rören ligger dels inte i linje så de går inte in i motorn.
Dels så är det en rejäl intryckning på yttre högersidans grenrör.
Köpte den osedd privat inkl. frakt för en femhundring, billigt tyckte jag då.
Kollade aldrig in den heller förrän nu.
Men jag fick vad man betalade för. :D
Går säkert att rätta till med värme och de rätta handlagen men jag tog en för mig enklare väg.
Choppade av Thunderns grenrör istället. Passar som handsken.
Bara att svetsa på en rörbit med mindre diameter så sliponet passar.
Mekonomen eller Biltema har säkert rörbitar.
 

Bifogat

  • 0146.jpg
    0146.jpg
    140.6 KB · Visningar: 109
  • 0147.jpg
    0147.jpg
    96.2 KB · Visningar: 103
  • 0148.jpg
    0148.jpg
    98.3 KB · Visningar: 105

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Så fick jag på kåporna också. Inga jätteproblem uppstod.
7 fästen som måste omplaceras/tillverkas. Endast de 2 fästena absolut längst bak/underst på magkåpan var spot on.
Elstammen måste dras om på vänstersidan så kåpan går mer in mot ramen.
Gummislangen som löper upp till kylarlocket måste kapas av 1cm så kåpan går fritt, nu är kylarlocket kloss mot kåpan.
Sen är det 1 fäste på vardera sida ram som jag funderar på att antingen kapa bort eller bocka ner och använda till att fästa kåpan i.
Kommer synas lite så jag tvekar men det är iofs bra grund för ett fäste.
Till sist, som jag sagt tidigare så måste kåpstaget moddas lite.
 

Bifogat

  • 0155.jpg
    0155.jpg
    140 KB · Visningar: 112
  • 0152.jpg
    0152.jpg
    66.8 KB · Visningar: 112
  • 0151.jpg
    0151.jpg
    149.7 KB · Visningar: 112
  • 0145.jpg
    0145.jpg
    138.4 KB · Visningar: 111

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
MT 01 har 320 skivor som ska passa om du ville ha större skivor!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Innan jag sätter igång med att bygga fästena för framkåporna så vill jag även få med bakkåpans
nya fästen i tillverkningen.
Så sadeln kläddes av och modifierades lite i plasten så den kunde få plats ovanför kåporna.
Kåporna monterades med silvertejp för att försöka få fram lite av looken.
Även Thunderns undertail är monterad för att se hur den kan passa in i det hela.
Jag har tänkt att bygga bakkåpan för singelåka så den skall täckas med en glasfiberöverbyggnad
liknande den på SPn, dock lite mer slimmad.
Ni kan se på bilderna att bakkåpan inte riktigt går ihop. Detta beror på bakram och undertail,
att de är för breda för YZF750 kåporna. Det gör dock inget, glasfibern kommer att täcka
och även byggas upp så även sadeln följs på ett snyggare sätt.
Det är planerna i vart fall. Blir väl tufft nu att härja med glasfibern i min kallverkstad,
den skall väl ha typ rumstemp för att härda. Får se vad jag kan hitta på.
 

Bifogat

  • 0159.jpg
    0159.jpg
    132.9 KB · Visningar: 117
  • 0160.jpg
    0160.jpg
    85.5 KB · Visningar: 105
  • 0162.jpg
    0162.jpg
    138 KB · Visningar: 116
  • 0164.jpg
    0164.jpg
    150.6 KB · Visningar: 126

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hjulbasen ser onekligen ut att vara riktigt kort...
Den lär resa helvilt vid gaspådrag ;).
Ska du korta bakramen för att få det mer symmetriskt?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top