Yzf rr

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hjulbasen ser onekligen ut att vara riktigt kort...
Den lär resa helvilt vid gaspådrag ;).
Ska du korta bakramen för att få det mer symmetriskt?
Tanken är att jag ofrivilligt skall lära mig att wheela då jag hittintills inte vågat frivilligt. :D
Nej detta är lite av en synvilla då jag tagit bilden från sidan pga utrymmesskäl.
Bakkåpan håller i stort sett SPns originalmått på bilden, kanske t.o.m. aningen mer mot tanken.
Jag har dessutom skjutsat fram bakhjulet rätt långt fram i svingen, däcket har 5mm till svingtouch.
Men du sade något där, kanske skall den vara mycket kortare än original för att få en kompakt look.
Och, du har nog rätt i att den blir lättrest, 16 kuggars framdrev, dynojettad och lite kortare sving.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tanken är att jag ofrivilligt skall lära mig att wheela då jag hittintills inte vågat frivilligt. :D
Nej detta är lite av en synvilla då jag tagit bilden från sidan pga utrymmesskäl.
Bakkåpan håller i stort sett SPns originalmått på bilden, kanske t.o.m. aningen mer mot tanken.
Jag har dessutom skjutsat fram bakhjulet rätt långt fram i svingen, däcket har 5mm till svingtouch.
Men du sade något där, kanske skall den vara mycket kortare än original för att få en kompakt look.
Och, du har nog rätt i att den blir lättrest, 16 kuggars framdrev, dynojettad och lite kortare sving.

5 mm till svingtouch låter lite! Skulle nog rekommendera det dubbla, däcket utvidgar sig i högre fart. Tar det i svingen bygger det upp värme extremt snabbt, med stor risk för explosion. Har sett det vid flera tillfällen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
5 mm till svingtouch låter lite! Skulle nog rekommendera det dubbla, däcket utvidgar sig i högre fart. Tar det i svingen bygger det upp värme extremt snabbt, med stor risk för explosion. Har sett det vid flera tillfällen.
Tackar för infon. :tummenupp
Inget jag visste om det här med däck och värme men instinktivt så hade jag tänkt flytta tillbaka lite när kedjan anpassas.

Nämnde svingtouchen mest för att Steffo tyckte den såg kort ut. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Efter lite kapande i Thunderns undertail och bakram så fick jag ihop bakkåpan.
Baklampan blir nästa grej att justera in. Glatt besked är att lampkontakterna på denna sida passar ihop.

Jaha, vad tror ni om längden på bakkåpan?
Satte en metallbit i lod där kåpan slutar så man ser det mot däcket.
Skall kåpan mer inåt, utåt eller är det bra som det är?

Sen kunde jag inte hålla mig utan avslutade kvällen med att plocka sönder Thunderns eftermarknadsslipon.
Tänkte korta ner det en liten liten bit.
Kommer att ta bort ungefär som den biten av isolering som är bränt.
Om ingen har några bra invändningar som talar emot en nedkortning. :)
 

Bifogat

  • 0169.jpg
    0169.jpg
    147.1 KB · Visningar: 160
  • 0170.jpg
    0170.jpg
    114.2 KB · Visningar: 147
  • 0166.jpg
    0166.jpg
    119.4 KB · Visningar: 151

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
re avgas

tjenare !

läckert bygge. Grymt tempo och bra uppdateringar. :tummenupp

har ett laser gp extreme som suttit på en R6-06 liggande.
insatser och upphängning finns såklart.

kanske för ny look för ditt projekt. Fördelar är låg vikt och tar ingen plats. snyggt är det ju förresten med...
 

Bifogat

  • r6 laser gp.jpg
    r6 laser gp.jpg
    4.2 KB · Visningar: 928

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
tjenare !

läckert bygge. Grymt tempo och bra uppdateringar. :tummenupp

har ett laser gp extreme som suttit på en R6-06 liggande.
insatser och upphängning finns såklart.

kanske för ny look för ditt projekt. Fördelar är låg vikt och tar ingen plats. snyggt är det ju förresten med...
Du har fått PM.

Tack för värmande ord. Det behövs nu inför vintern då man får stå ute i verkstaden i minusgrader, brrr. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ser mer symmetriskt ut nu (bakdelen). Har du justerat bakpartiet något eller är det bara kameravinkeln som skiljer?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det ser mer symmetriskt ut nu (bakdelen). Har du justerat bakpartiet något eller är det bara kameravinkeln som skiljer?
Bara kameravinkeln.
Håller dock på att kapa och slipa på både sadel, undertail och bakkåpa för att få ihop det.
Det är ju sadellås att tänka på här också.
Forhoppningsvis så har jag fixerat bakkåpan med fästen imorgon så jag kan börja med att limma upp bonocell i helgen också.
Bilder kommer imorgon.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Blev inte alls så mycket gjort idag som jag tänkt.
Börjar bli förkyld igen så jag vart väldigt trög imorse.
Kom därför igång sent och det var ganska komplicerat med de bakre fästena. Blev i stort sett bara dem idag.
Under veckan så har jag kapat till sadeln, justerat bakkåpa och undertail så det funkar tillsammans med
sadellåset. Jo o så har jag fått i baklampan.
Svetsmunstycket gick åt helvete när jag höll på med de främre fästena sen lade jag ner arbetet.
Får ta svetsningen imorgon när jag varit på biltema för å köpa nya munstycken.

Sadeln sticker ut en bit utanför kåpan, inte särskilt vackert men jag vill inte kapa mer i sadeln.
Tror inte det blir bra sen med skummgummit och klädseln.
Får bygga ut kåpan mer med glasfiber istället.
 

Bifogat

  • 0177.jpg
    0177.jpg
    123.7 KB · Visningar: 103
  • 0175.jpg
    0175.jpg
    95.9 KB · Visningar: 98
  • 0171.jpg
    0171.jpg
    92.5 KB · Visningar: 99

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Började dagen med att ta bort klistermärkena och slipa ner lacken lite på bakkåpan.
Sedan blev det Biltema och svetsmunstycke som givetvis var slut. Jula hade.

Främre fästet var lättare att få dit än det bakre men svårare att tillverka.
Fick ta hänsyn till både sadel och undertail när jag bestämde hur det skulle sitta.

Sedan var det dags för att bygga upp bakdelen med polyuretanet.
Första gången för mig med detta material och limmet, ett spraylim verkade först bara
sugas upp av polyuretanet. Väntade en liten stund så det blev en hinna och sen blev
det nytt lager lim. Då gick det att få klistringen att ta. Men vi får se imorgon hur
det blivit när det torkat. Kanske är det kasst för det kändes lite så när jag limmade.
 

Bifogat

  • 0183.jpg
    0183.jpg
    119.1 KB · Visningar: 138
  • 0182.jpg
    0182.jpg
    129.4 KB · Visningar: 122
  • 0181.jpg
    0181.jpg
    87.2 KB · Visningar: 114
  • 0180.jpg
    0180.jpg
    132.7 KB · Visningar: 106
  • 0179.jpg
    0179.jpg
    128 KB · Visningar: 107
  • 0178.jpg
    0178.jpg
    123 KB · Visningar: 112

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
blir det inte lättare och bättre tror du att köpa en färdig race-bakdel ?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
blir det inte lättare och bättre tror du att köpa en färdig race-bakdel ?

Det har du säkert rätt i att det blir lättare och visst har jag funderat på det.
Det kanske blir så till slut. :D
Men först vill jag experimentera, det är ju detta som är kul med ett bygge.

De stora anledningarna till att jag vill bygga om bakkåpan är flera. En race eller original
bakkåpa är smalare och passar inte så bra till Thunderns breda tank. Thunderns sadel är
jäkligt mycket bekvämare än en race sadel på långfärder som denna hoj också är tänkt för.
Jag kan behålla original baklampa som jag gillar skarpt, för bred för race kåpan.

Dock har jag nu insett att bakkåpan med kringattiraljer är byggets mest tidskrävande del.
Bakkåpan, fästen, undertail och sadel med lås måste samspela. Sen är det ju formen med polyuretanet, spackel och glasfibern ovanpå det.
Efter det en upphängning för skylt, skyltbelysning och blinkers på undersidan.
Sen skall det ju lackeras också. Eventuella klistermärken och så klarlack.
Till sist så skall en pakethållare tillverkas. Det får helt enkelt ta den tid det tar.

Bilder ikväll.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Pakethållare!?
Förstår din reaktion. :)
Förstör ju hela hojens utseende men blir väldigt praktiskt.
Hade tänkt mig en avmonteringsbar pakethållare som kan monteras för långfärder (läs semester) med hojen.
Den kommer givetvis inte sitta på i normala fall.
Blir egen tillverkning av den, spännande va?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag jublar inte direkt... Det är inte bara fult, det är ganska farligt också. Folk har dött av att ha saker surrade baktill på hojen och fått en rem att trassla in sig i bakhjulet.
Var det inte till och med så att han Ezzo (mer eller mindre rikskänd SMC-kille som strök med förra sommaren) dog av detta?

Ryggsäck med bortklippta remmar kör jag med när jag ska ut på tur. Om jag skulle åka långt så hade jag skaffat en tankväska. Då har man förhoppningsvis lite bättre uppsikt över att den sitter som den ska.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag jublar inte direkt... Det är inte bara fult, det är ganska farligt också. Folk har dött av att ha saker surrade baktill på hojen och fått en rem att trassla in sig i bakhjulet.
Var det inte till och med så att han Ezzo (mer eller mindre rikskänd SMC-kille som strök med förra sommaren) dog av detta?

Ryggsäck med bortklippta remmar kör jag med när jag ska ut på tur. Om jag skulle åka långt så hade jag skaffat en tankväska. Då har man förhoppningsvis lite bättre uppsikt över att den sitter som den ska.
Det är farligt att köra hoj också. :fakta

Hade på mig en fullpackad ryggsäck en gång, och det var bara några mil, knutstorp var målet och hojen var en R1:a.
Aldrig mer för snacka om tyngd på armarna. Nä, så pallar jag nog inte ha det på en Italien resa. E ju ingen Arnold direkt. :D
Tältet får nog inte plats i tankväskan med allt det andra heller.
Pakethållare blir det. Sen får man väl inte slarva med fastsurrningen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kan det bli något av detta?
Har haft några dagar med terapiarbete nu som innebär att limma fast mindre bitar polyuretan
på bakkåpans sidor, den är ju inte plan och Biltemas polyuretan går inte att böja.
Köpte ett sättlim från Bostik på tub till pistol som verkar funka bra till ändamålet.
Efter ett dygn så hade klistret fortfarande inte torkat så jag tog in kåpan i värmen.
Det gjorde susen för ett dygn senare så satt polyuretanet som berget.

Orsaken till att jag bygger ut på sidorna är främst sadelbredden.
Det såg inte snyggt ut att sadeln stack ut så mycket.
Precis påbörjat formandet på bild 2 o de e massor som skall bort.
 

Bifogat

  • 0185.jpg
    0185.jpg
    107.6 KB · Visningar: 109
  • 0191.jpg
    0191.jpg
    103.2 KB · Visningar: 113

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu börjar jag närma mig färdig form.
Fick dock inte göra riktigt klart ikväll för frugan så säg nu inte att den är sned. :)
Kommer nog att lägga ett tunt lager spackel på den i helgen för att fylla ut lite kratrar och annat håligt.
Tror på att ett bra underarbete ger bästa glasfiberformen.
 

Bifogat

  • 0193.jpg
    0193.jpg
    83.8 KB · Visningar: 140

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Snyggt som attan :tummenupp

Tackar!
Hoppas jag fixar det här hela vägen ut. :)


Formen är klar. Ser ut ungefär som förra bilden så det blir ingen bild förrän imorgon.

Imorgon ja, då blir det minst ett spackellager och finjustering av formen inför glasfibringen.

Frugan sade idag, jag vill ha en hoj i julklapp.
Köp någe billigt. Det får dock inte vara trumbromsar, kick eller liggstyre på den.
Jag måste nå ner till marken med fötterna (kort i rocken). Ingen custommodell.
Upprätt körställning, tung mc (sen säger hon, skall börja ta kort för tung mc nästa år).
Du gillar ju Yamaha så ta en sådan till mig.

Vad tycker ni det låter som för hoj?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top