Slappa
Rage closed inside!
Kul bygge!
Glad det uppskattas.Kul bygge!
Här kan du köpa skruvar:Var köpte du kåpskruvar? De jag hittar på ebay är inte likadana som originalen utan helgängade. Iallafall de stora.
Angående sprayfärg så bör du inte lacka eller spackla om det är under 10 grader då härdningsprocessen inte fungerar riktigt som det ska då. Värm upp med en värmefläkt eller liknande först.
Tog av 80mm så det handlar inte om några större förändringar. Kortningen var mest för det estetiska. Skulle det bli illa, ni känner väl mig nu, så har jag givetvis ett original i reserv.Härligt!
Beträffande ljuddämpare så är det ju inte speciellt avancerade grejor i allmänhet (och i synnerlighet inte på en äldre maskin). Det avancerade ligger i att stämma av avgassystem och ljuddämpare tillsammans med motorn för att få ut så mycket effekt som möjligt med så lite oljud som möjligt och dessutom helst utan att man får oönskade resonanser.
Om du har kapat ljuddämparen och kortat den så har så stämt om den vilket kan innebära att det kan låta mer och troligen bildas resonanser vid vissa varvtal som låter illa. Men på en hoj är det ju inte så viktigt. Man sitter ju utomhus med en hjälp på skallen. Det är mycket känsligare med bilmotorer där man själv sitter i en burk ovanför ljuddämparen. Oönskade resonanser i ett bilavgassystem kan göra att man i praktiken inte kan köra på vissa varvtal utan att få ont i skallen.
Har möjligtvis gjort en liten blunder med frambromseriet. Det är så att med den setupen jag har
nu så hamnar cirka 30% av bromsbelägget ovanför skivan. Tog för givet att jag hade koll på
att det gick att få tag på större skivor till Thunderfälgen men däri ligger missen. Verkar vara
svårt få tag i sådana (310mm) men så har jag inte kollat runt överallt än.
Inbillar mig att det inte är så vettigt att köra på 70%. Endera Thunderns eller SPns bromssystem
torde vara mycket bättre än som det är nu. Jag har annars ett antal alternativ som jag nu går och
funderar på om jag inte får tag i större skivor. Välja Thunderns framgafflar, men då måste jag hitta
ett par begagnade och så använda Thunderns skivor och ok. Eller använda SPns fälg, ok o skivor.
Eller en variant på det, SPns fälg, Ducati-skivor och R1 ok. Byta gafflar ger annan stil på bygget
men blir det lättaste.
Problemet här kan vara bultmönstret.Yamaha R1 2007-2008 har 310 mm framskivor
http://www.sporthoj.com/wiki/?id=15
Såna här listor är guld värda. Dock är inte Acen med på din.
Problemet här kan vara bultmönstret.
Var på Mc-skroten i Fleninge i fredags och gick igenom deras skivor. Där fanns R1 05-06 skivor
som var 310mm, flytande raka som dock hade fel bultmönster. Stor risk det är samma mönster på 07-08.
Skall dock kollas upp.
Såna här listor är guld värda. Dock är inte Acen med på din.
Har själv lite anteckningar om vilka skivor som passar på Acen. Frågan är om någon av dessa har 310mm?
Om inte så får jag kanske tänka om.
R1 98-03 (dessa är 298mm, kollat)
R6 99-02
XJ600 Diversion 98-03
Thundercat
TDM900 02-06
FZS1000 Fazer
BT1100 Bulldog
V-Max
Noterat.R1 98-03 har 298 mm
R1 04-06 har 320 mm
R1 07-08 har 310 mm
Fick gjort fästet idag, enklast möjliga i vanligt plattjärn.
Så här blir det då med den kortade dämparen.
Ljuddämperiet är nu också klart om man inte räknar in putsning och målning.
Angående målning, kanske får dra igång hojen snart och låta den stå och puttra så
grenrörsfärgen härdar. Har köpt färg och läste att den skulle ha 250 grader för att härda.
Varma vet vi att de kan bli men hur hög temp kommer grenrören egentligen upp i vid körning?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|