Yzf rr

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Glad det uppskattas. :)



Det jobbas fortfarande med kåpan och jag lär göra så ett litet tag till.
Visste ju att det var drygt med alla moment men nu har jag kommit till det riktigt dryga, spackling & slipning.
Kliar gör det också.....:D

Javisst ja, baklampan går in utan problem.
 

Bifogat

  • 0212.jpg
    0212.jpg
    91.5 KB · Visningar: 177
  • 0213.jpg
    0213.jpg
    123.9 KB · Visningar: 179
  • 0215.jpg
    0215.jpg
    116.5 KB · Visningar: 171
  • 0214.jpg
    0214.jpg
    106.3 KB · Visningar: 171

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hoppas vi får en skånsk vinter här nere i söder.
Fick en försmak av hur det är att gå ut i verkstaden när det är minusgrader i Söndags morse.
Inget kul med minusgrader "inomhus".
Projektet kommer att gå ned i fart i takt med minusgraderna, atomerna saktar in så att säga.

I helgen har det slipats och spacklats. Spacklet är slut och nytt måste införskaffas.
Skyltbelysning och blinkersar är på plats.
Dock skall den högra vinklas upp lite, ni kan nog se dippen på den.
Lite slip på rätt ställe fixar det.
 

Bifogat

  • 0220.jpg
    0220.jpg
    139.2 KB · Visningar: 228
  • 0219.jpg
    0219.jpg
    104.6 KB · Visningar: 235
  • 0217.jpg
    0217.jpg
    88.6 KB · Visningar: 193
  • 0216.jpg
    0216.jpg
    82.8 KB · Visningar: 178

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Avstämning

Satt igår kväll och punktade upp det som är kvar att göra på bygget.
Jädrans vilken lista. Känns som man inte gjort något än.
Det är besiktning i Mars. Men det här gör man väl på en helg. :D
Har säkert glömt något också. :va

Frågan är om man hinner klart till slutet av Mars med tanke på att det kanske inte går
att jobba så mycket i vinter pga kyla. Man kan ju inte mer än att göra sitt bästa.

Inte säkert att saker och ting sker efter listan heller men nära på i vart fall.

* Spackla och slipa klart bakkåpan.
* Justera höger blinkers och förstärka med glasfiber + polyester lite mer undertill.
* Modifiera kåpstag och tillverka alla kåpfästen.
* Tillverka pakethållare (inkl. blästring och målning).
* Tillverka fäste till sadellås.
* Korta ljuddämparen.
* Svetsa anslutning till ljuddämpare.
* Tillverka bakre ljuddämparfäste.
* Justera kablaget, dels för kåpan, dels för gas- och kopplings-vajer.
* Justera in handtagen på styret.
* Glasfibra, spackla och slipa "hålen" i framkåpa och vänster sidokåpa.
* Slipa ner alla kåpor och tank inför grundlackering.
* Tillverka skylthållare.
* Tillverka distans till tändningslåset.
* Börja montera ned hojen.
* Beställa ny regskylt i alu.
* Kontrollera framhjulslager och eventuell skevhet på framfälgen.
* Blästra och måla framfälgen.
* Beställa nytt framdäck och montera det.
* Knacka ut de gamla svinglagerna.
* Pulverlackera ram, sving och styrkrona.
* Köpa de små länkagelagerna som fattas.
* Rengöra motor och motordelar.
* Montera alla svinglager.
* Börja montera ihop hojen.
* Blästra handtagsknoppar + kåpstag.
* Måla handtagsknoppar + kåpstag + fästen.
* Fixa kontakten till framlampan.
* Fixa kontakten till skyltbelysningen.
* Rengöra bromsoken.
* Montera de nya styrlagerna.
* Montera drev och kedja.
* Fylla upp med ny bromsolja och justera in bromsarna.
* Tejpa upp målningsschemat på kåpor och tank.
* Lackera kåpor och tank.
* Finslipa sadel och klä den.
* Serva hojen, olja, oljefilter, stift, luftfilter och kylarvätska.
* Montera kåpor, kåpglas.
* Montera eventuella klistermärken.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Den här bakkåpan tar en jäkla tid att få färdigslipad.
När man har slipat den efter en spackling så upptäcker man lite mer som måste spacklas.
Så inga bilder på detta presenteras på ett tag till för den ser likadan ut som innan.
Tror jag har fel metod för jag är kanske lite snål med spacklet.
Misstänker att man dessutom ser alla skavanker när grundfärgen är lagd. Men jag antar att man
kan lägga lite spackel ovanpå det också. Hur är det med grundfärg, kan man spraya på detta
när det bara är några plusgrader? Jag menar, den skall ju inte flyta ut som en lack gör.
Har ni tips på grundfärg?

Denna punkt är klar.
* Justera höger blinkers och förstärka med glasfiber + polyester lite mer undertill. - check

Blev så trött att bara hålla på med slipandet så jag påbörjade tillverkningen av alla fästen
till sidokåporna och underkåpan idag. Blev en bild på de fetaste av dem.
Nu sitter alla kåpor på plats men jag har kåpstaget kvar att justera in. Hann i alla fall
kapa av dess fästen på det idag. Tar resten imorgon.

Öronen på ramen knackades neråt men jag kommer att kapa bort dem vid tillfälle.
Behövde inte dem till att fästa kåporna i så då kan de lika bra tas bort.
 

Bifogat

  • 0222.jpg
    0222.jpg
    89.9 KB · Visningar: 140
  • 0223.jpg
    0223.jpg
    103.5 KB · Visningar: 144
  • 0221.jpg
    0221.jpg
    82.4 KB · Visningar: 150

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hallå där, en liten stund trodde jag det skulle ta att modda kåpstaget.
Får ju säga att det inte var så lätt att fixa till som jag trodde. Det fick ändras om totalt i
"fötterna" då Thunderkåpstaget hade en helt annan design än SPns, inget mått stämde.
* Modifiera kåpstag och tillverka alla kåpfästen. - check

Jag har fått lite grejer i veckan. Nya skruvar till kåporna då de gamla var ganska misshandlade.
De stora svinglagerna, bobbiner och en gummidistans till tanken jag saknade.

Sedan har jag funderat på pulverlackeringen av ram och sving. Känns onödigt att kosta på en pulverlack
när jag inte har svar på 2 frågor.
Hur är hojen att köra med R1 svingen?
Får jag igenom den i besiktningen?
Så jag kommer nog att vänta med pulverlackeringen tills dessa 2 punkter är utredda. Man vill ju lämna
in dem tillsammans så man får samma nyans i det svarta.
 

Bifogat

  • 0225.jpg
    0225.jpg
    110.7 KB · Visningar: 154
  • 0226.jpg
    0226.jpg
    143.2 KB · Visningar: 184
  • 0224.jpg
    0224.jpg
    114 KB · Visningar: 143

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Gått vidare med avgassystemet. Öppnat upp ljudämparen helt, kapat av en bit och packat ihop den igen.
Första gången man dissekerat en sådan och det var faktiskt inget märkvärdigt. Man har ju trott att det
skulle varit en lite mer avancerad ljudfälla inuti.

Grenröret har kortats ytterligare och fått en anslutningsmuff påsvetsad.
 

Bifogat

  • 0233.jpg
    0233.jpg
    145.1 KB · Visningar: 148
  • 0227.jpg
    0227.jpg
    128.9 KB · Visningar: 144
  • 0228.jpg
    0228.jpg
    125.6 KB · Visningar: 148
  • 0230.jpg
    0230.jpg
    112.5 KB · Visningar: 136
  • 0231.jpg
    0231.jpg
    117.2 KB · Visningar: 158
  • 0232.jpg
    0232.jpg
    131.8 KB · Visningar: 142

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Var köpte du kåpskruvar? De jag hittar på ebay är inte likadana som originalen utan helgängade. Iallafall de stora.
Angående sprayfärg så bör du inte lacka eller spackla om det är under 10 grader då härdningsprocessen inte fungerar riktigt som det ska då. Värm upp med en värmefläkt eller liknande först.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Var köpte du kåpskruvar? De jag hittar på ebay är inte likadana som originalen utan helgängade. Iallafall de stora.
Angående sprayfärg så bör du inte lacka eller spackla om det är under 10 grader då härdningsprocessen inte fungerar riktigt som det ska då. Värm upp med en värmefläkt eller liknande först.
Här kan du köpa skruvar:
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Motorcycle/1994/YZF750RF/COWLING 2/parts.html

Märkte att det inte var så lyckat att spraya grejer med lack. Tänkte kanske att grundfärg var annonrlunda.
Dilemmat är ju just att man har kallverkstad. 12mms innerväggar och bakom det otäta laduväggar där fåglar kan flyga igenom.
Värmefläkt gör nog inte sådär mycket nytta. Någon stor gasol/diesel kanon hade nog behövts.
Förra vintern var jag nära att köpa en sådan men tvekade då det blir mycket fukt av att värma upp och sedan låta det frysa igen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Dagarna springer iväg och jag håller inte samma tempo längre. Övergav avgassystemet
tillfälligt för inför helgen var jag sugen på lite blästring och målning.
Passade även på att kolla så fälg, skivor och lager var ok på framhjulet.
De hade ju varit med i en frontalkrock i låg hastighet men de var helt ok.
Tiden sprang sedan iväg lite i Lördags så jag hann inte ta det till en däckkrängare.
Däcket skulle ju av så jag fick ta av det men det är inget jag gör själv fler ggr.
Sen fick jag stifta bekantskap med riktigt hårtsittande pulverlack. Trodde den här
smala fälgen skulle bli en baggis att blästra men där fick jag tji. Bara att blästra
på och låta det ta sin tid. Sen blev det hela proceduren inför målning och så målning
med pensel inomhus naturligtvis.
Styrvikterna var målade i vanlig färg och där fullkomligt flög lacken av i blästringen.
Det är en fröjd att se grejerna så rena när man blästrat.
 

Bifogat

  • 0239.jpg
    0239.jpg
    104.6 KB · Visningar: 122
  • 0240.jpg
    0240.jpg
    128.4 KB · Visningar: 141

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Härligt!
Beträffande ljuddämpare så är det ju inte speciellt avancerade grejor i allmänhet (och i synnerlighet inte på en äldre maskin). Det avancerade ligger i att stämma av avgassystem och ljuddämpare tillsammans med motorn för att få ut så mycket effekt som möjligt med så lite oljud som möjligt och dessutom helst utan att man får oönskade resonanser.

Om du har kapat ljuddämparen och kortat den så har så stämt om den vilket kan innebära att det kan låta mer och troligen bildas resonanser vid vissa varvtal som låter illa. Men på en hoj är det ju inte så viktigt. Man sitter ju utomhus med en hjälp på skallen. Det är mycket känsligare med bilmotorer där man själv sitter i en burk ovanför ljuddämparen. Oönskade resonanser i ett bilavgassystem kan göra att man i praktiken inte kan köra på vissa varvtal utan att få ont i skallen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Härligt!
Beträffande ljuddämpare så är det ju inte speciellt avancerade grejor i allmänhet (och i synnerlighet inte på en äldre maskin). Det avancerade ligger i att stämma av avgassystem och ljuddämpare tillsammans med motorn för att få ut så mycket effekt som möjligt med så lite oljud som möjligt och dessutom helst utan att man får oönskade resonanser.

Om du har kapat ljuddämparen och kortat den så har så stämt om den vilket kan innebära att det kan låta mer och troligen bildas resonanser vid vissa varvtal som låter illa. Men på en hoj är det ju inte så viktigt. Man sitter ju utomhus med en hjälp på skallen. Det är mycket känsligare med bilmotorer där man själv sitter i en burk ovanför ljuddämparen. Oönskade resonanser i ett bilavgassystem kan göra att man i praktiken inte kan köra på vissa varvtal utan att få ont i skallen.
Tog av 80mm så det handlar inte om några större förändringar. Kortningen var mest för det estetiska. Skulle det bli illa, ni känner väl mig nu, så har jag givetvis ett original i reserv. :)

Appropå bil, när jag var på väg hem till Skåne från Stenungssund en gång så gick ljuddämparen av strax efter avfärd.
I Göteborg var jag tvungen att köpa öronproppar. Det kändes ordentligt i skallen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har möjligtvis gjort en liten blunder med frambromseriet. Det är så att med den setupen jag har
nu så hamnar cirka 30% av bromsbelägget ovanför skivan. Tog för givet att jag hade koll på
att det gick att få tag på större skivor till Thunderfälgen men däri ligger missen. Verkar vara
svårt få tag i sådana (310mm) men så har jag inte kollat runt överallt än.
Inbillar mig att det inte är så vettigt att köra på 70%. Endera Thunderns eller SPns bromssystem
torde vara mycket bättre än som det är nu. Jag har annars ett antal alternativ som jag nu går och
funderar på om jag inte får tag i större skivor. Välja Thunderns framgafflar, men då måste jag hitta
ett par begagnade och så använda Thunderns skivor och ok. Eller använda SPns fälg, ok o skivor.
Eller en variant på det, SPns fälg, Ducati-skivor och R1 ok. Byta gafflar ger annan stil på bygget
men blir det lättaste.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har möjligtvis gjort en liten blunder med frambromseriet. Det är så att med den setupen jag har
nu så hamnar cirka 30% av bromsbelägget ovanför skivan. Tog för givet att jag hade koll på
att det gick att få tag på större skivor till Thunderfälgen men däri ligger missen. Verkar vara
svårt få tag i sådana (310mm) men så har jag inte kollat runt överallt än.
Inbillar mig att det inte är så vettigt att köra på 70%. Endera Thunderns eller SPns bromssystem
torde vara mycket bättre än som det är nu. Jag har annars ett antal alternativ som jag nu går och
funderar på om jag inte får tag i större skivor. Välja Thunderns framgafflar, men då måste jag hitta
ett par begagnade och så använda Thunderns skivor och ok. Eller använda SPns fälg, ok o skivor.
Eller en variant på det, SPns fälg, Ducati-skivor och R1 ok. Byta gafflar ger annan stil på bygget
men blir det lättaste.


Yamaha R1 2007-2008 har 310 mm framskivor :tummenupp
http://www.sporthoj.com/wiki/?id=15
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
lista

har haft en lista till, tror att jag har den utskriven i garaget.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Yamaha R1 2007-2008 har 310 mm framskivor :tummenupp
http://www.sporthoj.com/wiki/?id=15
Problemet här kan vara bultmönstret.
Var på Mc-skroten i Fleninge i fredags och gick igenom deras skivor. Där fanns R1 05-06 skivor
som var 310mm, flytande raka som dock hade fel bultmönster. Stor risk det är samma mönster på 07-08.
Skall dock kollas upp. :tummenupp


lista

har haft en lista till, tror att jag har den utskriven i garaget.
Såna här listor är guld värda. :tummenupp Dock är inte Acen med på din. :huvet

Har själv lite anteckningar om vilka skivor som passar på Acen. Frågan är om någon av dessa har 310mm?
Om inte så får jag kanske tänka om.

R1 98-03 (dessa är 298mm, kollat)
R6 99-02
XJ600 Diversion 98-03
Thundercat
TDM900 02-06
FZS1000 Fazer
BT1100 Bulldog
V-Max
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fick gjort fästet idag, enklast möjliga i vanligt plattjärn.
Så här blir det då med den kortade dämparen.
Ljuddämperiet är nu också klart om man inte räknar in putsning och målning.
Angående målning, kanske får dra igång hojen snart och låta den stå och puttra så
grenrörsfärgen härdar. Har köpt färg och läste att den skulle ha 250 grader för att härda.
Varma vet vi att de kan bli men hur hög temp kommer grenrören egentligen upp i vid körning?
 

Bifogat

  • 0243.jpg
    0243.jpg
    118.3 KB · Visningar: 61
  • 0244.jpg
    0244.jpg
    113.1 KB · Visningar: 92
  • 0245.jpg
    0245.jpg
    111.4 KB · Visningar: 90
  • 0246.jpg
    0246.jpg
    113.8 KB · Visningar: 84

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Problemet här kan vara bultmönstret.
Var på Mc-skroten i Fleninge i fredags och gick igenom deras skivor. Där fanns R1 05-06 skivor
som var 310mm, flytande raka som dock hade fel bultmönster. Stor risk det är samma mönster på 07-08.
Skall dock kollas upp. :tummenupp



Såna här listor är guld värda. :tummenupp Dock är inte Acen med på din. :huvet

Har själv lite anteckningar om vilka skivor som passar på Acen. Frågan är om någon av dessa har 310mm?
Om inte så får jag kanske tänka om.

R1 98-03 (dessa är 298mm, kollat)
R6 99-02
XJ600 Diversion 98-03
Thundercat
TDM900 02-06
FZS1000 Fazer
BT1100 Bulldog
V-Max


R1 98-03 har 298 mm
R1 04-06 har 320 mm
R1 07-08 har 310 mm
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Fick gjort fästet idag, enklast möjliga i vanligt plattjärn.
Så här blir det då med den kortade dämparen.
Ljuddämperiet är nu också klart om man inte räknar in putsning och målning.
Angående målning, kanske får dra igång hojen snart och låta den stå och puttra så
grenrörsfärgen härdar. Har köpt färg och läste att den skulle ha 250 grader för att härda.
Varma vet vi att de kan bli men hur hög temp kommer grenrören egentligen upp i vid körning?

du kan också ta av grenröret och köra med varmluftpistol innifrån röret. funkar kanon!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top