Yzf rr

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
tjöp ovan nämnd bibel, så har du en massa sprängskisser å grejor !! :brynad

ja, när du drar in kopplingshandtaget så skall cylindern i slaven tryckas ut någon millimeter.
den trycker på stången, som trycker på en kula som trycket på ett lager som trycker på kopplingskorgen som lättar på trycker mellan stålskivor och lameller

kapisch ?!?

:tungan:hihi
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kanske är läge med en Haynesmanual?
Som av en händelse har jag en till salu. Täcker YZF 750 och Thunderace..
Finns för avhämtning i Malmö/Lund.
Pris diskutabelt..
Har ju bägge hojarna så klart jag redan har en sådan. :)
Står dock inte slavcylinder då det är engelska utan "release cylinder" därav frågorna.
Sen står det inte hur de funkar heller. Men om de kommer till att plocka isär och sätta ihop så
är den guld värd för en amatör som mig.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
tjöp ovan nämnd bibel, så har du en massa sprängskisser å grejor !! :brynad

ja, när du drar in kopplingshandtaget så skall cylindern i slaven tryckas ut någon millimeter.
den trycker på stången, som trycker på en kula som trycket på ett lager som trycker på kopplingskorgen som lättar på trycker mellan stålskivor och lameller

kapisch ?!?

:tungan:hihi
Ja det är uppfattat. :hihi Tack för den beskrivningen. :)
Då kan problemet ligga i slavcylindern eftersom jag inte ser rörelse eller huvudcylinder/slavcylinder ihopa.
För köpa in lite DOT4 olja och börja med det enklaste, lufta.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tog mig an kopplingen idag. Luftade för hand så att säga.
Öppnade nippeln och höll sedan in kopplingshandtaget. Lite bubblor och mer olja kom ut.
Stängde nippeln och släppte handtaget. Fyllde på mer olja.
Upprepade detta några ggr, fortfarande ingen respons i slavcylindern.

Fick då lånat en vakuumpump, en sådan skall jag införskaffa, en sådan man kopplar till tryckluften.
Massor av bubblor och lite olja kom ut.
Success för nu rör sig cylindern inne i slavcylindern. Kopplingen troligtvis fixad. :)

Fick också slipat sista plastkåpan idag. Bara tanken kvar att slipa sen om vi nu inte räknar med
att jag skall täcka några hål i kåporna med glasfiber. Blir lite spackel och slip på det också.
Håller troligtvis tidsschemat att bli färdig med förberedelserna i Januari. Men vad hjälper det
eftersom jag inte har kommit fram till om jag skall köpa in en dieselkanon och göra jobbet själv.
 

Bifogat

  • 0284.jpg
    0284.jpg
    121.5 KB · Visningar: 146
  • 0285.jpg
    0285.jpg
    92.8 KB · Visningar: 113

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Då har man testat på att klä en sadel också. Mycket känsligt.
Alla missar man gjort på skumgummit syns igenom. Tur det inte blev så många. :D

Tjena Yami; coolt projekt.

Liten fråga bara. Vad använde du för material till sadeln? alltså själva tyget, och var köpte du det?
Ska själv lägga om en sadel och vet inte riktigt vad jag ska använda mig av för att få det snyggt. Det du använt verkar vara det jag behöver.

Mvh
/Nathe
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då har man testat på att klä en sadel också. Mycket känsligt.
Alla missar man gjort på skumgummit syns igenom. Tur det inte blev så många. :D

En lösning är ju att jobba på undersidan när man har det löst som i ditt fall. Kanske lite svårare att komma fram till önskad form, vilket de erfarna klarar, men man behåller ju ovansidan slät och orörd.

Ser väl helt ok ut. Min originalsadel är betydligt knöligare och den är orörd...
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Snyggt Yami! Men när är du tillbaka med ditt rd bygge?
Tack!
Letar lite halvhjärtat efter begagnade expansionskammare. Vill inte heller lägga för mycket pengar på dem.
Utbudet är mycket begränsat då, t.o.m. på ebay. Har inte tid att bygga egna, det ser du ju här.
Men det bygget kommer igång så fort jag får napp.

Tjena Yami; coolt projekt.
Liten fråga bara. Vad använde du för material till sadeln? alltså själva tyget, och var köpte du det?
Ska själv lägga om en sadel och vet inte riktigt vad jag ska använda mig av för att få det snyggt. Det du använt verkar vara det jag behöver.
Mvh
/Nathe
Tack!
Hoppas du inte blir besviken men jag tog originalet som fortfarande var i bra skick.
Skar av det överblivna tyget efter jag skjutit fast det. Blev en del då jag skurit av en del skumgummi.
Men en sadelverkstad borde ha det du är ute efter, tror t.o.m. jag sett tyg att köpa på ebay.

En lösning är ju att jobba på undersidan när man har det löst som i ditt fall. Kanske lite svårare att komma fram till önskad form, vilket de erfarna klarar, men man behåller ju ovansidan slät och orörd.

Ser väl helt ok ut. Min originalsadel är betydligt knöligare och den är orörd...
Tack, jag är rätt nöjd med hur den blev. Kunde varit betydligt värre men då hade jag en reservplan.

Jag var mer ute efter att ändra formen på ovansidan då originalet var lite skarpare i kanterna.
Nu är allt det avrundat och så är det tagit lite på mittendelen också så formen blev jämnare.
Provade lite verktyg och det jag jobbade mest med var den lilla vinkelslipen. Hade ingen slipskiva
heller utan fick ta en kapskiva. Minsta felvinkling eller för hårt tryck så dök skivan ner i skummet.
Gällde att vara mycket lätt på handen.

Jobba med undersidan på denna sadel hade inte funkat eftersom den är formad efter undersadeln
som har gropar spår och liknande. Proffsen cuttar ner skummet ovanifrån med typ elektrisk brödkniv
och bygger sedan lager på lager som de formar med kniven. Sen avslutar de med ett filtaktigt lager
för att få det perfekt jämnt. Hittade några bilder på nätet som beskrev proceduren.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lite till ot då Yami...
Här har du fina rör... http://www.wickedatv.com/DUportal30/home/detail.asp?iData=10360&iCat=306&iChannel=20&nChannel=Products
Ca: 3 758,63 SEK kostar de... Inte dyrt för att vara nytt. Frakten kostar väll några hundra med dock.
De var inte så dumma men för dyrt. Dock vill jag helst ha den varianten där bägge piporna går på högersidan.
Missade en RD med några minuter på blocket förra sommaren. Den hade sådana pipor monterade och hojen gick för 2000:-.
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Ok. Surt... 2000kr :O Det skulle man ju kunna ge för bara piporna! :O Aja. Lycka till med letandet då. Dock tror ja det blir svårt att hitta sånna pipor till det priset. :/ Ja kör nog på de jag länkade eller liknande. Orkar inte jaga. ;)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Huvva, nu är det kallt i verkstaden. Kylan har nått även Skåne. :(
Nu är det nära att jag köper en sådan här värmemaskin. Någon som något att säga om dem?

Fick krängt på framdäcket idag. Alltid nått. :)
 

Bifogat

  • 0287.jpg
    0287.jpg
    128.8 KB · Visningar: 111
  • dieselkanon.jpg
    dieselkanon.jpg
    52.8 KB · Visningar: 101

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Huvva, nu är det kallt i verkstaden. Kylan har nått även Skåne. :(
Nu är det nära att jag köper en sådan här värmemaskin. Någon som något att säga om dem?

Fick krängt på framdäcket idag. Alltid nått. :)

Känner med dig! Har 0 grader i mitt skyffe till garage (container). Där emot tycker jag inte att det där verkar som en bra lösning. Hade jag varit du hade jag satsat på en mer långvarig lösning. Isolering och luftvärme pump.

Kostnaden för inköpet+100 timmars drift på full effekt med den där prylen blir 6115:-.
Uträknat på att du köper mack-diesel och inte har tillgång till annan.

Om du skulle köra den på svart-diesel/villa olja etc med en kostnad på 2.50/litern blir det ändå 4195:-/100 timmar full-drift.

Isolering går att fynda på blocket rätt billigt. Vindpapp lika så. Bara lokalen är isolerad så brukar tempen per automatik hålla sig över 5 grader. Luftpump på det så kan du säkert underhållsvärma för 10:-/dagen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Känner med dig! Har 0 grader i mitt skyffe till garage (container). Där emot tycker jag inte att det där verkar som en bra lösning. Hade jag varit du hade jag satsat på en mer långvarig lösning. Isolering och luftvärme pump.

Kostnaden för inköpet+100 timmars drift på full effekt med den där prylen blir 6115:-.
Uträknat på att du köper mack-diesel och inte har tillgång till annan.

Om du skulle köra den på svart-diesel/villa olja etc med en kostnad på 2.50/litern blir det ändå 4195:-/100 timmar full-drift.

Isolering går att fynda på blocket rätt billigt. Vindpapp lika så. Bara lokalen är isolerad så brukar tempen per automatik hålla sig över 5 grader. Luftpump på det så kan du säkert underhållsvärma för 10:-/dagen.

Ja det blir inte så billigt med dieselkanonen. Vid full effekt dricker den 1,6 liter diesel +
80 watt ström per timme. Men så många timmars användning i sträck blir det inte.
Förhoppningsvis inte heller på full effekt. Säg att man ställer in termostaten på 10 grader
de kallaste dagarna. I år så har det än så länge inte varit så många här nere. Man jobbar
kanske 1-2 timmar en vardag och det dubbla under helgen en produktiv vecka. En tank räcker
ett tag då om det nu inte är 27 minus ute. Lite dyrare kommer det givetvis bli när man skall
lacka något. Då måste värmen upp rejält och hållas där ett tag. Jag hoppas ju den klarar av
att få upp den tempen och hålla det, annars går mina lackplaner i stöpet.

Men det är klart att jag funderat på det du föreslår. Hade jag nu inte haft planer på att
inreda min andra lada till just garage och verkstad med golvvärme i så hade det varit det
vettigaste att göra. Detta projekt är tänkt att påbörjas i år men det är så otroligt mycket
som skall göras och med min takt så kommer detta att dra ut på några år tills det är klart.
Jag tar nog den lite större kostnaden med kanonen tillsvidare.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har inget att visa idag pga kylan som varit den senaste veckan men saker i
projektets anda har ändå hänt. Dieselkanonen är nu beställd och kommer om
2-3 dagar. Det innebär att jag kan börja jobba på ordentligt nästa helg.
Jobba klart med kåpor och tank blir då prio ett eftersom jag även fått kontakt
med en lackerare som givit mig ett rimligt pris. Han kan ta grejerna om någon
vecka. Till sist, jag har ändrat mig angående färgsättningen på kåporna så det
blir en överraskning hur de kommer att bli färdiga.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men det är klart att jag funderat på det du föreslår. Hade jag nu inte haft planer på att
inreda min andra lada till just garage och verkstad med golvvärme i så hade det varit det
vettigaste att göra. Detta projekt är tänkt att påbörjas i år men det är så otroligt mycket
som skall göras och med min takt så kommer detta att dra ut på några år tills det är klart.
Jag tar nog den lite större kostnaden med kanonen tillsvidare.

Låter som min SR500...Köpt annan hoj som visade sig behöva något mer omtanke än tänkt.
Ibland är man bra go i huvet:dummer

Hoppas du blir nöjd med kanonen. Själv får jag pausa den mesta aktiviteten tills vidare då nya bågen som sagt behöver mer omtanke+ ny lack då ramen och svingen ser för bedrövliga ut. Skiter det sig totalt åker gaffel+hjul+bromsar mm på SR:en när det finns tid. Förhoppningsvis kan man få ihop båda hojarna och låta donnan börja öva på en av dem, frågan är bara vilken:gnissla

Stånka= smärtsam, bångstyrig och kassa bromsar, precis som jag vill ha mina hojar:D

Lille-ninjan= låg sitthöjd, kraschkåpor+puckar, "bra bromsar" men antagligen lite för avancerad att köra för en TOTAL nybörjare.

Vad köpte du för båge till frugan?

Hade varit skoj att få se projektet live till våren så jag hoppas planerna på lack går vägen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Låter som min SR500...Köpt annan hoj som visade sig behöva något mer omtanke än tänkt.
Ibland är man bra go i huvet:dummer

Hoppas du blir nöjd med kanonen. Själv får jag pausa den mesta aktiviteten tills vidare då nya bågen som sagt behöver mer omtanke+ ny lack då ramen och svingen ser för bedrövliga ut. Skiter det sig totalt åker gaffel+hjul+bromsar mm på SR:en när det finns tid. Förhoppningsvis kan man få ihop båda hojarna och låta donnan börja öva på en av dem, frågan är bara vilken:gnissla

Stånka= smärtsam, bångstyrig och kassa bromsar, precis som jag vill ha mina hojar:D

Lille-ninjan= låg sitthöjd, kraschkåpor+puckar, "bra bromsar" men antagligen lite för avancerad att köra för en TOTAL nybörjare.

Vad köpte du för båge till frugan?

Hade varit skoj att få se projektet live till våren så jag hoppas planerna på lack går vägen.

Ja ibland blir man lite för ivrig med nya hojar. :)

Frugans hoj blev en XJ400 för 3000:-. Lite smått att byta som vajrar o.dyl. och så rengöring av
hela bränslesystemet så jag får igång den. Får dock vänta ett tag tills jag gjort mer plats.

Om du är med på årets SVT så hade jag tänkt köra med bygget så då får du se den i rl.

Kanonen kom igår och jag hann också få igång den för en test på kvällen. Det var -8 både ute och inne. 5 minuters körning gav cirka +10 grader i verkstaden. Dock så gick tempen snabbt nedåt när den stängdes av. Efter en kvart så var det bara drygt 0 i verkstaden igen.
Men det är helt ok, tror jag kommer bli nöjd med detta.
 

Bifogat

  • 0289.JPG
    0289.JPG
    154 KB · Visningar: 80
  • 0290.JPG
    0290.JPG
    145.4 KB · Visningar: 86

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Får se om jag själv blir klar till SVT...tveksamt tyvärr.
Kunde du inte isolera utsidan av "lådan"? Det hjälper otroligt mycket. Speciellt taket är en riktig värmetjuv.
När farsan och jag fixa taket i verkstan på fritidshuset så ökade den o-uppvärmda temperaturen med säkert 3°.
Värmer du på det så ökar det nästan exponentiellt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Får se om jag själv blir klar till SVT...tveksamt tyvärr.
Kunde du inte isolera utsidan av "lådan"? Det hjälper otroligt mycket. Speciellt taket är en riktig värmetjuv.
När farsan och jag fixa taket i verkstan på fritidshuset så ökade den o-uppvärmda temperaturen med säkert 3°.
Värmer du på det så ökar det nästan exponentiellt.
Blir ingen av bågarna klar?
Egentligen skulle jag också velat pulverlacka ram och sving på bygget, så var tanken från
början i vart fall men det kanske blir senare. Har sett fler byggen som delat upp arbetet
på 2 vintrar med körning emellan. :)

Taket hade funkat att isolera utifrån men när den andra verkstaden är klar så behövs detta inte.
Ja möjligtvis hade jag haft nytta av isoleringen, flytta över den till taket på den nya.
Kanske gör jag något sådant till nästa vinter, beror på om jag har något hojprojekt igång då.
Får utvärdera kanonen nu först.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top