Yzf rr

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
du kan också ta av grenröret och köra med varmluftpistol innifrån röret. funkar kanon!
Det kanske jag testar på den lilla stumpen, tack :tummenupp

Funderade på ugnen ett tag men det stora 4-exup får inte plats. Sen luktar det väl åt helsicke om inte annat. :D
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle tro att avgaserna är ca 4-600 grader varma, om inte mer. Det räcker i vilket fall som helst :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Skulle tro att avgaserna är ca 4-600 grader varma, om inte mer. Det räcker i vilket fall som helst :)
Varm som attan med andra ord. Svårt att mäta den tempen själv.

Letar nu aktivt efter Thunderace gafflar. Missade ett par på ebay som kostade rimliga pengar.
En skrot i närheten har ett par men vet inte skicket förrän efter jul. Har även köpt framskärm av en här på forumet. Är på väg hem. Tog beslutet att gå på Thunder gafflarna för då kan jag ta SPns gaffelpaket till mitt RD350 bygge (får några fördelar med det) och så sätter jag R1 gafflarna på SPns framtida racebygge istället.

Det var kul att blästra sist så det fortsatte jag med igår. Fick även målat delarna.
Måste säga att färgen flyter ut bra med pensel. Dock trillade den ena styrknoppen ner i golvet
senare på kvällen igår så den måste göras om igen. Svårt att se hur målningen blev på bilderna,
fick inte till ljuset ordentligt men det ser nästan perfekt ut i verkligheten. Jag är nöjd.
 

Bifogat

  • 0247.jpg
    0247.jpg
    138.5 KB · Visningar: 115
  • 0248.jpg
    0248.jpg
    140.9 KB · Visningar: 122

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Mycket nya byggen här, trevligt. Dock så hittade jag nästan inte min egen tråd, förvisad
till sidan 2 för det var ett tag sedan sist. Har inte heller jättemycket att komma med
nu men lite grejer har inkommit till bygget. De nya begagnade gafflarna och framskärmen vilka bägge var i bra skick. Sedan har jag börjat slipa ner lacken på plasten.
Bild på nedslipad framskärm visas. Det är faktiskt mer jobb att slipa än vad man tror.
Saker som skall beställas nästa vecka är framdäck och styrlager.
 

Bifogat

  • 0254.jpg
    0254.jpg
    104.2 KB · Visningar: 93
  • 0256.jpg
    0256.jpg
    122.9 KB · Visningar: 89
  • 0257.jpg
    0257.jpg
    111.4 KB · Visningar: 99

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
du kan också ta av grenröret och köra med varmluftpistol innifrån röret. funkar kanon!
Idag fick jag tid att testa ditt tips. Tack, funkade bra.
Rykte litegrann från färgen efter några minuter med pistolen igång.
 

Bifogat

  • 0260.jpg
    0260.jpg
    136.5 KB · Visningar: 106

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tänkte trimma ner formerna lite på sadelskummet.
Någon som har tips på hur man bäst jobbar med det?
 

Bifogat

  • 0259.jpg
    0259.jpg
    72.6 KB · Visningar: 81

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tråkigt att bara slipa kåpor så idag gjorde jag lite annat.
Sprayade grenrören/EXUPen och värmde rejält med gasverket via alla 5 öppningar.
Fick nog upp behövliga tempen 250 grader på detta sätt också. Nu är avgaspaketet så gott
som klart. Aningen mer polering på alutuben senare och så måste ett klämfäste köpas,
52-60mm nånstans skall den ligga på i diameter så den går över och kan klämma ihop rören.
 

Bifogat

  • 0263.jpg
    0263.jpg
    117.7 KB · Visningar: 115
  • 0261.jpg
    0261.jpg
    140.9 KB · Visningar: 115

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kör på en vanlig avgasklämma från mekonomen. Märkte att den vanliga standardklämman inte klämde så hårt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag kör på en vanlig avgasklämma från mekonomen. Märkte att den vanliga standardklämman inte klämde så hårt.
Köpte en sådan idag. Får duga tills något bättre dyker upp. :tummenupp



Massor av off topic.
Måste fråga om det är fler som har problem att posta på nyare datorer med senaste Explorer?
Min nya ger bara ett meddelande att jag måste ha minst 5 tecken. Även efter att ha skrivit en hel uppsats och både på "förhandsvisa" och "skicka svar". Helt omöjligt att posta alltså.

Sen har jag problem sen forumuppgraderingen att få in smilies allt som oftast.
För att inte tala om bildhanteringen. Någon som vet vilken ordning de numera presenteras i?
Jag tycker de kommer lite slumpartat. Ingen ordning alls.
Nock med klagandet nu.

Nu använder jag min gamla dator så här kommer lite bilder på vad jag var och hämtade igår.
Frugans första hoj. En XJ400 från 80-talet. Ja mer vet jag inte förräns papperna kommer.
Hade annat styre och nya biltema handtag hemma så de har åkt på ikväll. Nytt batteri är beställt.
Blev lovad att den varit igång för senast ett år sedan så vi får se. Men billig var den.
 

Bifogat

  • 0268.jpg
    0268.jpg
    119 KB · Visningar: 87
  • 0269.jpg
    0269.jpg
    103.1 KB · Visningar: 86
  • 0270.jpg
    0270.jpg
    119.8 KB · Visningar: 83
  • 0271.jpg
    0271.jpg
    111.9 KB · Visningar: 92

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hade lite flyt med styrlagerna. De jag köpt in för SP gaffeln har exakt samma dimensioner som de till Thundergaffeln.
Tur man väntade med monteringen då för det nedre lagret har jag aldrig lyckats få av intakt.
Började pilla med det igår för det är den vägen med Thundergafflarna jag skall gå. Fick spåra djupt i Thunderns original lagerbana för att få av den.
Visar bild på de gamla kullagerna också. Lagerbanorna i ramens styrinfästning står på tur.
 

Bifogat

  • 0265.jpg
    0265.jpg
    86.3 KB · Visningar: 78
  • 0266.jpg
    0266.jpg
    127.7 KB · Visningar: 74
  • 0267.jpg
    0267.jpg
    104.8 KB · Visningar: 75

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Idag började jag med att knacka ur de gamla lagerbanorna som satt i ramen.
Inga större problem men det var lite värre att få i de nya. Trångt så in i.....
Sedan monterades gaffelkrona, gafflar och styret med alla reglage o.dyl.

Läste på nätet att elektrisk brödkniv/köttkniv skulle vara "the shit" för att modda
sadelskumgummi. Eftersom jag inte har något sådant i arsenalen så fick jag pröva mig
fram med diverse andra verktyg. Slutresultatet blev inte helt fel. Formen jag ville ha infann sig till slut.

O så blev det en liten stund med kåpslipningen också. Fotot visar det som är färdigslipat.
Tanken är att detta skall bli klart i Januari. Har fått ett telenummer till en lackerare som jag
skall ringa o kolla priserna. Reservplanen är att göra det själv men jag har inga varma lokaler så jag
kollar på en dieselkanon som kan värma upp garaget också.
 

Bifogat

  • 0277.jpg
    0277.jpg
    92.9 KB · Visningar: 80
  • 0278.jpg
    0278.jpg
    98.3 KB · Visningar: 83
  • 0279.jpg
    0279.jpg
    110.2 KB · Visningar: 77
  • 0280.jpg
    0280.jpg
    139.2 KB · Visningar: 88
  • 0281.jpg
    0281.jpg
    91.8 KB · Visningar: 103
  • 0282.jpg
    0282.jpg
    110.7 KB · Visningar: 87

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det där ser ju ut som "tusen pengar"!!
Snyggt med andra ord.
Ser du ljuset snart?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det där ser ju ut som "tusen pengar"!!
Snyggt med andra ord.
Ser du ljuset snart?
Ljuset har ju varit framför näsan hela byggtiden. :) Men visst, nu börjar det närma sig.
Bygget är tänkt vara klart till slutet på Mars, då är besiktning beställd. :confused:
Förutom lackeringen så är det 3 grejer kvar som jag är lite osäker på utförandet.
1. Koppling verkar inte finnas då det inte finns något motstånd i handtaget.
2. Framljuskontakten är inte samma som på elstammen.
3. Elstammen skall innanför ramen/ovanpå motorn där jag klätt den med värmeskyddande tejp.
Fattar inte varför den är lagd utanför på denna hoj för på SPn så ligger den innanför.

Dessa punkter ger väl sig men lösningen är än så länge inte färdigklurad.
 

Bifogat

  • 0275.jpg
    0275.jpg
    93.6 KB · Visningar: 105

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
1.
Rör sig slavcylindern ?
Kolla att "stången" sitter på rätt håll, (Rundad i ena änden)
Har du haft av kopplingen ? Kolla att korgen sitter rätt, den går att sätta fel, få går den inte in och klämmer plattorna.....

Har du skiftat slavcylinder / kollat att det stämmer mellan hojarna ?

2.
är det likadan lampa ?

3.
Sitter soppareservknappen på samma ställe org på bägge ?
På min 91-fighter går även där kablarna utanför....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
1.
Rör sig slavcylindern ?
Kolla att "stången" sitter på rätt håll, (Rundad i ena änden)
Har du haft av kopplingen ? Kolla att korgen sitter rätt, den går att sätta fel, få går den inte in och klämmer plattorna.....

Har du skiftat slavcylinder / kollat att det stämmer mellan hojarna ?

2.
är det likadan lampa ?

3.
Sitter soppareservknappen på samma ställe org på bägge ?
På min 91-fighter går även där kablarna utanför....
Uhh, nu blev det väldigt tekniskt. Svårt med vad sakerna heter.
Är slavcylindern den mojäng som träs på den rundade stången som kommer ut från motorn? Den är original.
Tror inte kopplingen är fibblad med. Tror mer på att det hänt något med kopplingen i kraschen.
När jag startade hojen så hade kopplingshandtaget inget motstånd alls.
Jag har monterat av "mojängen" för att se om något rör sig där inne där den rundade stången skall
gå in, men icke.

Nä, strålkastaren är från SPn och har en sorts kontakt och kabelstammen är Thunderns och har en annan.
Funderat på att pröva sig fram att koppla ihop tåtarna med en sockerbit.

Soppareservknapparna är av helt olika typer. Thunderns är av den gamla goda sorten där man
vrider på soppakranen. SPns satt i plastkåporna, som en av och på kontakt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Då har man testat på att klä en sadel också. Mycket känsligt.
Alla missar man gjort på skumgummit syns igenom. Tur det inte blev så många. :D
 

Bifogat

  • 0283.jpg
    0283.jpg
    184.4 KB · Visningar: 98

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser ju super ut! Ge det 10 mil sen kommer du ha suttit till sadeln tillräckligt för att det inte ska synas.
Det är ju trots allt en "gammal" hoj du bygger.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Okej, slavcylinden är den svarta grejen som kopplingsslangen går in i. (Vänstersidan, syns på bilden med kabelstammen)

Om du nu ändå skall felsöka kopplingen:
Töm motorn på olja.
plocka av kopplingskåpan (högersidan)
när du drar in handtaget så skall kopplingskorgen tryckas ut en liten bit (höger)
gör det inte det så får du dela mer...

kan prova lufta huvudcylingern t.ex. !

okej, soppaknappen är anledningen till dragningen iaf !



Uhh, nu blev det väldigt tekniskt. Svårt med vad sakerna heter.
Är slavcylindern den mojäng som träs på den rundade stången som kommer ut från motorn? Den är original.
Tror inte kopplingen är fibblad med. Tror mer på att det hänt något med kopplingen i kraschen.
När jag startade hojen så hade kopplingshandtaget inget motstånd alls.
Jag har monterat av "mojängen" för att se om något rör sig där inne där den rundade stången skall
gå in, men icke.

Nä, strålkastaren är från SPn och har en sorts kontakt och kabelstammen är Thunderns och har en annan.
Funderat på att pröva sig fram att koppla ihop tåtarna med en sockerbit.

Soppareservknapparna är av helt olika typer. Thunderns är av den gamla goda sorten där man
vrider på soppakranen. SPns satt i plastkåporna, som en av och på kontakt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Okej, slavcylinden är den svarta grejen som kopplingsslangen går in i. (Vänstersidan, syns på bilden med kabelstammen)

Om du nu ändå skall felsöka kopplingen:
Töm motorn på olja.
plocka av kopplingskåpan (högersidan)
när du drar in handtaget så skall kopplingskorgen tryckas ut en liten bit (höger)
gör det inte det så får du dela mer...

kan prova lufta huvudcylingern t.ex. !

okej, soppaknappen är anledningen till dragningen iaf !
Då var det rätt mojäng jag antog, slavcylinderna alltså. :)
Innan man går på djupet med kopplingen, hur funkar slavcylindern?
Ser ut som om den skall trycka in rundade stången in i motorn (mot kopplingen).
Borde jag inte se någon rörelse i den när jag drar i kopplingshandtaget och den hänger lös?
Kanske är dåligt tryck i den som du säger eller så är den kass.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Kanske är läge med en Haynesmanual?
Som av en händelse har jag en till salu. Täcker YZF 750 och Thunderace..
Finns för avhämtning i Malmö/Lund.
Pris diskutabelt..
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top