Zlatan säger som det är - eller?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hänvisning till forskning i precis samma länkar finns nedan, men jag är övertygad om att du har nån ide om varför just den forskningen inte är giltig.

Att diskutera på den här nivån är inte särskilt givande för någon, så vi kanske kan nöja oss med att säga att vi har olika sanningar i den här frågan så kan vi släppa det sen.

Fortfarande ingen forskning, som Nisse redan konstaterat. Den kan absolut finnas, men varför kan man inte hitta den?

Men du har fel, det finns aldrig olika sanningar, det finns bara en, vilken den än nu må vara.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jo, det gör det nog. Feminism är att det är 16 tjejer mot en man...och han har inga skridskor...tandpetare istället för klubba...en arm bakbunden...fotbollsmål medan tjejlaget har plexi framför buren.

Han kan förresten ha ögonbindel också.

Det är feminism.

Ja herregud, öppna en kvällstidning och se hur hatet mot män väller ut!

:hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du kan bara scrolla upp och klicka på länkarna, sen ctrl(cmd)+F och sök Referenser och/eller Litteratur.

När jag ställde frågan svarade du ja, med ett syrligt tillägg.

Efter att ha kollat och googlar hittar jag ingen forskning som stöder det du påstår.

Missförstå mig inte, det är faktiskt väldigt bra då det pekar på andra faktorer som är påverkbara, och inte kvinnors genetiska arv.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Efter att ha kollat och googlar hittar jag ingen forskning som stöder det du påstår.
Finns gott om studier, med lite olika upplägg, som visat att könen har olika mål och medel och därigenom även olika resultat när de förhandlar. Studien har även visat att vem du förhandlar med har en inverkan och att män generellt belönar män mer än kvinnor i förhandlingar. M.a.o. en kvinna som agerar som en man får en smäll på fingrarna!
Skillnaderna är inte enorma mellan män och kvinnor men de finns och över tid ger de ju rätt stora resultat plus att de är nästan undantag från laboratorier, inte "verkligheten".

Jag förstår inte varför detta skulle vara så konstigt. De flesta män accepterar biologiska könsskillnader inom de flesta områden, inkl. hur vi tänker och vad vi gillar samt att vi har olika sätt att prioritera. Det accepterar jag också. Varför skulle det i så fall vara så konstigt att detta gav utslag i en löneförhandling? Och att det utslaget inte bara behöver hänga ihop med kvinnans förmåga utan lika mycket mannens (om det nu är en man du förhandlar med!) förutfattade meningar om den han förhandlar med??

Så att skillnaderna finns är ganska uppenbart men varför är mer öppet för debatt.

Här får du en länk till en metastudie om det nu krävs...

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1744-6570.1999.tb00175.x/abstract

Och nej, det är inte till en liten skum hemsida uan en av de ledande för facklitteratur inom t.ex. psykologi.

Plus en som visar att kvinnor riskerar att få mindre för att de är kvinnor.

http://psycnet.apa.org/journals/psp/80/6/942/

För övrigt är det påverkbart även om det finns en genetisk variation/förklaring!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Finns gott om studier, med lite olika upplägg, som visat att könen har olika mål och medel och därigenom även olika resultat när de förhandlar. Studien har även visat att vem du förhandlar med har en inverkan och att män generellt belönar män mer än kvinnor i förhandlingar. M.a.o. en kvinna som agerar som en man får en smäll på fingrarna!

Stämmer inte det rätt bra med vad jag skrev tidigare? Visst har du formulerat det bättre och styrkt med länkar men så fel hade jag inte. Ändå tog du mig i örat och poängterade att hos er förekommer det inte.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skillnaderna är inte enorma mellan män och kvinnor men de finns och över tid ger de ju rätt stora resultat plus att de är nästan undantag från laboratorier, inte "verkligheten".

Jag förstår inte varför detta skulle vara så konstigt. De flesta män accepterar biologiska könsskillnader inom de flesta områden, inkl. hur vi tänker och vad vi gillar samt att vi har olika sätt att prioritera. Det accepterar jag också. Varför skulle det i så fall vara så konstigt att detta gav utslag i en löneförhandling? Och att det utslaget inte bara behöver hänga ihop med kvinnans förmåga utan lika mycket mannens (om det nu är en man du förhandlar med!) förutfattade meningar om den han förhandlar med??

Så att skillnaderna finns är ganska uppenbart men varför är mer öppet för debatt.

Här får du en länk till en metastudie om det nu krävs...

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1744-6570.1999.tb00175.x/abstract

Och nej, det är inte till en liten skum hemsida uan en av de ledande för facklitteratur inom t.ex. psykologi.

Plus en som visar att kvinnor riskerar att få mindre för att de är kvinnor.

http://psycnet.apa.org/journals/psp/80/6/942/

För övrigt är det påverkbart även om det finns en genetisk variation/förklaring!

Tack, får sätta mig och ögna igenom ikväll.

Men som du antagligen förstod var oron att det var medfött, inte huruvida det existerade skillnader.

Hur ser förändringsmöjligheten ut på arvsanlag bland människor?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Stämmer inte det rätt bra med vad jag skrev tidigare? Visst har du formulerat det bättre och styrkt med länkar men så fel hade jag inte. Ändå tog du mig i örat och poängterade att hos er förekommer det inte.
Om jag har tagit dig i örat för detta så får jag be om ursäkt. Säger inte att det kan varit så men skulle bli lite överraskad då jag alltid har hävdat att det finns skillnader mellan män och kvinnor.
Fast jag förstår inte helt vem "er" är i meningen "hos er förekommer det inte".

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hur ser förändringsmöjligheten ut på arvsanlag bland människor?
Den ser minst sagt dassig ut!
Men å andra sidan skrev jag att även områden som är genetiskt betingade är påverkbara. Du behöver inte förändra genetiken för att förändra ett beteende. Faktum är att dina gener är ju inte direkt involverade i något beteende som du har. De lägger en viss grund med det faktiska beteendet styrs i slutändan av andra faktorer. Ändrar du de faktorerna så ändrar du beteendet.
Ett ÖVERTYDLIGT exempel: jag har en biologisk drift att föröka mig. Det betyder inte att jag våldtar alla attraktiva kvinnor jag stöter på. Å det gör jag inte för att vi som människor har utrustats med en tänkande hjärna som komplement till den mer impulsiva "reptilhjärnan" och det är den förmågan som har gjort oss framgångsrika som art.
Så att något är genetiskt är inte samma som att det är konstant, oföränderligt eller tvunget och det är inget krav att ändra generna för att ändra ett beteende.

För övrigt tror jag det kan vara bra att, som en tumregel, acceptera att vårt beteende är en kombination av arv och miljö, ibland lite mer av den ena eller den andra och aldrig enbart någon av dessa plus att det är svårt att klart avgöra hur mycket inverkan de har i olika situationer. Sedan skyller man på det som passar en bäst!

Helt ärligt hoppas jag att du har något roligare för dig ikväll än att sitta och läsa artiklar!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den ser minst sagt dassig ut!
Men å andra sidan skrev jag att även områden som är genetiskt betingade är påverkbara. Du behöver inte förändra genetiken för att förändra ett beteende. Faktum är att dina gener är ju inte direkt involverade i något beteende som du har. De lägger en viss grund med det faktiska beteendet styrs i slutändan av andra faktorer. Ändrar du de faktorerna så ändrar du beteendet.
Ett ÖVERTYDLIGT exempel: jag har en biologisk drift att föröka mig. Det betyder inte att jag våldtar alla attraktiva kvinnor jag stöter på. Å det gör jag inte för att vi som människor har utrustats med en tänkande hjärna som komplement till den mer impulsiva "reptilhjärnan" och det är den förmågan som har gjort oss framgångsrika som art.
Så att något är genetiskt är inte samma som att det är konstant, oföränderligt eller tvunget och det är inget krav att ändra generna för att ändra ett beteende.

För övrigt tror jag det kan vara bra att, som en tumregel, acceptera att vårt beteende är en kombination av arv och miljö, ibland lite mer av den ena eller den andra och aldrig enbart någon av dessa plus att det är svårt att klart avgöra hur mycket inverkan de har i olika situationer. Sedan skyller man på det som passar en bäst!

Helt ärligt hoppas jag att du har något roligare för dig ikväll än att sitta och läsa artiklar!

Nej, lite roligare kan man ju ha, och du kan bevara mig det genom att svara på om någon entydigt påvisar arvsanlag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om jag har tagit dig i örat för detta så får jag be om ursäkt. Säger inte att det kan varit så men skulle bli lite överraskad då jag alltid har hävdat att det finns skillnader mellan män och kvinnor.
Fast jag förstår inte helt vem "er" är i meningen "hos er förekommer det inte".

Det är plural. Har du kollegor och finns det jämförbara yrken och befattningar i ditt "skrå"?

Är du själv på din arbetsplats och ensam om arbetsuppgiften på din/dina arbetsplats/arbetsplatser?

Så tänkte jag.

Edit;

Blandar ihop. Liknande diskussion, annan tråd och forumdel^2...

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nej, lite roligare kan man ju ha, och du kan bevara mig det genom att svara på om någon entydigt påvisar arvsanlag.
Jag kommer att be dig om något som står i full strid mot SH traditioner!
Gör något kul ikväll och bara lita på mig när jag säger att det är helt omöjligt att besvara frågan hur mycket av ett beteende som styrs av gener resp. miljö. Det är omöjligt på gruppnivå, omöjligare på individnivå och omöjligastest på en situation.

Som sagt: lita på mig även om jag vet att det alltid ska begäras länkar, refernser eller artiklar. Alternativet är en lång och krånglig debatt om vetenskapens möjligheter och gränser.

Så du kommer aldrig att hitta en artikel som påstår att en kvinna skulle få sämre resultat i en förhandling p.g.a. en eller annan gen eller arvsanlag.
Skillnaderna man har funnit är dessutom generellt ganska små.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Varför är det så viktigt? Räcker det inte med att det är fastställt att kvinnor defacto är sämre på att förhandla än män? Det var sådan forskning du efterfrågade

Eller tycker du att vi bara ska anpassa oss åt skillnader som är baserade på arvsanlag? Varför då isf?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Varför är det så viktigt? Räcker det inte med att det är fastställt att kvinnor defacto är sämre på att förhandla än män? Det var sådan forskning du efterfrågade

Eller tycker du att vi bara ska anpassa oss åt skillnader som är baserade på arvsanlag? Varför då isf?

Nej, jag efterfrågade den forskningen du påstod fanns där det var påvisat att det kom utifrån ett arv.

Men du har rätt, vi bör anpassa oss efter variabler vi inte kan påverka, i övrigt påverkar vi variabeln och inte symtomet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag kommer att be dig om något som står i full strid mot SH traditioner!
Gör något kul ikväll och bara lita på mig när jag säger att det är helt omöjligt att besvara frågan hur mycket av ett beteende som styrs av gener resp. miljö. Det är omöjligt på gruppnivå, omöjligare på individnivå och omöjligastest på en situation.

Som sagt: lita på mig även om jag vet att det alltid ska begäras länkar, refernser eller artiklar. Alternativet är en lång och krånglig debatt om vetenskapens möjligheter och gränser.

Så du kommer aldrig att hitta en artikel som påstår att en kvinna skulle få sämre resultat i en förhandling p.g.a. en eller annan gen eller arvsanlag.
Skillnaderna man har funnit är dessutom generellt ganska små.

Tack, då har jag fått svar på min fråga, och samtidigt något lättad.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO