Zlatan säger som det är - eller?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Men med din metod bör inte kvinnor ha yrken där det krävs förhandlingsförmåga.

Dags att rensa bland till att börja med skattefinansierade inrättningar.

Med min metod får man lön efter prestation, inte förhandlingsförmåga, det har ingenting att göra med vilket yrke man bör välja. Däremot presterar man antagligen ganska dåligt i ett yrke där det krävs en förmåga som man inte besitter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Med min metod får man lön efter prestation, inte förhandlingsförmåga, det har ingenting att göra med vilket yrke man bör välja. Däremot presterar man antagligen ganska dåligt i ett yrke där det krävs en förmåga som man inte besitter.

Då har du löst fenomenet med det låga antalet kvinnor bland chefer och i styrelser i den privata sektorn.:tummenupp

Det sorgliga är att den statliga dras med en oroande hög andel till födseln inkompetenta i samma befattning.....

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Då har du löst fenomenet med det låga antalet kvinnor bland chefer och i styrelser i den privata sektorn.:tummenupp

Det sorgliga är att den statliga dras med en oroande hög andel till födseln inkompetenta i samma befattning.....

Du drar saker till sin spets med en egen liten twist på det, hade du valt att förstå vad jag menar och förklarat hur du menar hade det kunnat bli intressanta diskussioner som inte bara handlar om att få till en bra punchline.

Nåväl, jag är ganska tålmodig, jag kan förklara igen :)

Jag tycker att man ska få lön efter prestation :tummenupp

Alltså; en duktig chef/styrelsemedlem (eller vilken position som helst) i valfri bransch bör ha mer betalt än en dålig. Även om den dåliga är bättre på att förhandla.

Tycker du också det?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du drar saker till sin spets med en egen liten twist på det, hade du valt att förstå vad jag menar och förklarat hur du menar hade det kunnat bli intressanta diskussioner som inte bara handlar om att få till en bra punchline.

Nåväl, jag är ganska tålmodig, jag kan förklara igen :)

Jag tycker att man ska få lön efter prestation :tummenupp

Alltså; en duktig chef/styrelsemedlem (eller vilken position som helst) i valfri bransch bör ha mer betalt än en dålig. Även om den dåliga är bättre på att förhandla.

Jag drar det till sin spets då du uppenbart inte riktigt förstår vidden av ditt resonemang.

Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan vara dålig på att förhandla när det gäller den egna ekonomin, men i samma stund förväntas vara effektiv med någon annans medel.

Antingen är kvinnor av födseln dåliga på det, och då har vi riktiga problem, eller så är dom det inte.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag drar det till sin spets då du uppenbart inte riktigt förstår vidden av ditt resonemang.

Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan vara dålig på att förhandla när det gäller den egna ekonomin, men i samma stund förväntas vara effektiv med någon annans medel.

Antingen är kvinnor av födseln dåliga på det, och då har vi riktiga problem, eller så är dom det inte.

Du menar att du inte förstår hur man kan vara en duktig programmerare, analytiker, barnmorska, eller för den delen ledare, om man inte är bra på att löneförhandla :confused:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du menar att du inte förstår hur man kan vara en duktig programmerare, analytiker, barnmorska, eller för den delen ledare, om man inte är bra på att löneförhandla :confused:

Självklart, jag kan komma på mängder av yrken och arbetsområden som inte kräver ett uns av förhandlingsförmåga.

Jag kan även komma på mängder där det krävs, på samtliga kan du hitta kvinnor, kvinnor du påstår inte är kompetenta för sitt arbete.

Det här börjar bli löjligt, antingen trollar du, eller så vill du inte inse vad det är du egentligen påstår.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05

Tycker du också det?

Flikar in här lite, men en som är bra på att visa hur viktig han eller hon är för företaget kommer alltid att få bättre betalt. En chefs jobb är att minska utgifter och öka inkomster, grovt sett. Så är man dålig på löneförhanlig så får man dålig lön. En chef vill inte öka lönerna alls om han inte känner att det behövs för att få folk att stanna. Om tjejer ska ha en högre position så behöver de ta för sig och det gäller redan vid löneförhandlingen. Om då tjejer tar för sig mer så leder det till att jag kommer att ha mer konkurrens men det kommer gynna alla. Men jag tror chefssaken bara beror på en generationsfråga och att skriva lagar om det ökar bara förtrycket

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, vi börjar från början.

Finns det någon forskning som påvisar att kvinnor defacto är sämre på att förhandla än män?

Ingen aning om den forskningen, men har du sålt bil till en tjej någon gång? Det har jag gjort och de ÄR dåliga på att förhandla :D
Senaste tjejen jag sålde en bil till fick jag förhandla åt henne med mig själv då jag hade räknat med prut och kände mig elak att sälja den för utsatt pris.

Fast, det säger ju mer om att jag är dålig på förhandling egentligen :va

När det gäller löner tror jag inte att kvinnor är speciellt mycket sämre på att förhandla utan istället att de har ett sämre utgångsläge historiskt sett, vilket verkar vara på väg mot en förändring nu.
Det är ju inte så konstigt egentligen, männen har varit överrepresenterade inom alla yrken utom ett fåtal länge och väl men nu behöver inte kvinnorna vara hemma med barnen längre och sköta hemmet.
Hur länge sedan var det vi fick se starten på den förändringen, 40-50 år sedan? Ge det 10-20 år till så tror jag lönerna börjar vara ikapp förutom i de fortsatt mest mansdominerande yrkena.
Precis som en manlig sjuksköterska antagligen har svårare att få högre lön än sina kvinnliga kollegor, eller? Att särskilja någon pga dess kön kan ju omöjligt vara lönsamt i längden.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Ok, vi börjar från början.

Finns det någon forskning som påvisar att kvinnor defacto är sämre på att förhandla än män?

Alright, vi börjar från början. Jo en snabb googling visar att det finns en hel del forskning som påvisar detta, några träffar nedan

http://www.mänochjämställdhet.se/wp-content/uploads/2014/01/Mäns-ekonomiska-resurser-jan-2014.pdf

http://www.saco.se/Global/Dokument/Trycksaker/Rapporter/2013_Lönespridning.pdf

http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden11.pdf

Förvånar det dig?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Skall kolla när jag är på kontoret, ingen av länkarna funkar i luren.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

. Därutöver antyder
forskningen att kvinnor och män bedöms olika i en förhandlingssituation

deras syn på kvinnors behov av pengar torde ha styrt

Man relaterar inte någonstans till forskning, men man antyder, spekulerar och har hypoteser som grund för att förklara ett fenomen.

Men för all del, förvåna mig genom att länka till forskning.

Men här är en alternativ förklaring på fenomenet, dom får vad dom är värda.:glömdet

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ingen aning om den forskningen, men har du sålt bil till en tjej någon gång? Det har jag gjort och de ÄR dåliga på att förhandla :D
Senaste tjejen jag sålde en bil till fick jag förhandla åt henne med mig själv då jag hade räknat med prut och kände mig elak att sälja den för utsatt pris.

Fast, det säger ju mer om att jag är dålig på förhandling egentligen :va

När det gäller löner tror jag inte att kvinnor är speciellt mycket sämre på att förhandla utan istället att de har ett sämre utgångsläge historiskt sett, vilket verkar vara på väg mot en förändring nu.
Det är ju inte så konstigt egentligen, männen har varit överrepresenterade inom alla yrken utom ett fåtal länge och väl men nu behöver inte kvinnorna vara hemma med barnen längre och sköta hemmet.
Hur länge sedan var det vi fick se starten på den förändringen, 40-50 år sedan? Ge det 10-20 år till så tror jag lönerna börjar vara ikapp förutom i de fortsatt mest mansdominerande yrkena.
Precis som en manlig sjuksköterska antagligen har svårare att få högre lön än sina kvinnliga kollegor, eller? Att särskilja någon pga dess kön kan ju omöjligt vara lönsamt i längden.

Tur att inte alla tjejer är så. Jag fick ner priset på en av mina bilar från 50k till 40k och två år senare fick jag 55k för den.
Dock tror jag att tjejer lär sig att vara mer timida i sitt förhandlingssätt i tidig ålder, men hoppas på att det förändras.
Tjejer behöver bli hårdare men för den skull inte tro att de ska vara bättre eller ha mer än männen som nån kompensation för alla år de varit "en ägodel". Jämlikhet ja, men att vända på det och förtrycka åt andra hållet, nej.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Man relaterar inte någonstans till forskning, men man antyder, spekulerar och har hypoteser som grund för att förklara ett fenomen.

Men för all del, förvåna mig genom att länka till forskning.

Hänvisning till forskning i precis samma länkar finns nedan, men jag är övertygad om att du har nån ide om varför just den forskningen inte är giltig.

Att diskutera på den här nivån är inte särskilt givande för någon, så vi kanske kan nöja oss med att säga att vi har olika sanningar i den här frågan så kan vi släppa det sen.

Internationell såväl som svensk forskning har visat att kvinnor håller tillbaka sina löneanspråk i löneförhandlingar jämfört med män.

Ett annat närliggande fenomen som också påverkar kvinnors förväntningar på lönen är det så kallade stereotyphotet (Gustafsson 2008). Detta begrepp används inom psykologisk forskning bland annat för att förklara kvinnors lägre löner. Könsstereotypa föreställningar om könsskillnader i förhandlingsförmåga påverkar kvinnors prestationer negativt, på så sätt att de begär lägre lön än män.

Det handlar inte i första hand om att förmågan att förhandla skulle skilja sig mellan kvinnor och män, utom i stället om att det är svårare för kvinnor att förhandla i egen sak. Enligt forskningen har detta flera förklaringar.

Den generella slutsatsen i denna forskning är att lönegapets storlek till liten del styrs av direkt lönediskriminering och i stället till stor del är ett resultat av den könsuppdelade arbetsmarknaden. Den ojämna fördelningen sammanfaller med att näringsgrenar och sektorer med hög andel kvinnor också i genomsnitt har en generellt sett lägre lön, vilket i sig förklarar en stor del av lönegapet.

Forskningen i USA är omfattande på det här området, men det finns även relaterad forskning på svenska förhållanden (Se Bertrand, 2010 för en genomgång av den internationella forskningslitteraturen).

Säve-Söderberg (forskare vid Institutet för social forskning på Stockholms universitet) analyserar löneförhandlingsbeteendet hos kvinnor och män i Sverige. Hon finner att det finns skillnader både när det gäller förhandlingsbeteende och när det gäller utfallet av en sådan förhandling. Hennes data gör det dock ej möjligt att separera kvinnors och mäns beteende beroende på om de har en manlig eller kvinnlig chef. Däremot finner hon dels att kvinnor har lägre utgångsbud i sina förhandlingar, dels erhåller lägre moterbjudanden från arbetsgivaren jämfört med män. Tillsammans bidrar detta till lönegapet mellan kvinnor och män.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hänvisning till forskning i precis samma länkar finns nedan, men jag är övertygad om att du har nån ide om varför just den forskningen inte är giltig.

Att diskutera på den här nivån är inte särskilt givande för någon, så vi kanske kan nöja oss med att säga att vi har olika sanningar i den här frågan så kan vi släppa det sen.

Att hänvisa till forskning utan att ange källa ger ingen trovärdighet.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO