Tjejer uppfostras till att acceptera killars dåliga beteenden redan som små, på låg- och mellanstadiet får man lära sig att killen som drar en i håret, kastar sudd på en i klassrummet eller vad det nu kan vara i själva verket tycker om en, så man ska ju ta det som en komplimang. Detta från lärare alltså. Under mellanstadiet var det dessutom vardagsmat med killar som höll fast tjejer, drog in dem på toaletten eller tryckte in mot väggen, för att ta på deras bröst. Det fanns inte frågan om att läxa upp killarna och berätta hur otroligt fel det var, på sin höjd ett halvallvarligt "nej, gör inte så". Istället var det oss tjejer det togs snack med och vi fick förklarat för oss att killarna bara var nyfikna och inte kunde låta bli eller "hjälpa det". Så redan tidigt får tjejer lära sig acceptera såna beteenden från killar och att de inte har någon som helst makt över dem, eller sig själva.
I låg, mellan och t om högstadiet var det inte helt ovanligt att en tjej sparkade en kille mellan benen.
Ofta helt oprovocerat, ibland överdrivet och sällan att killen förtjänade det.
Det ansågs vara ett verktyg för kvinnor att visa makt mot män. Det var roligt, de sparkade en kille mellan benen och sen stod ett gäng tjejer och skrattade gott och högljutt åt stackaren.
Detta har jag sett flera gånger och jag har även utsatts för det "för att det är roligt". När jag sedan vid ett antal tillfällen har förklarat för tjejerna att det är inte bara fruktansvärt obehagligt utan även skadligt och att killen eventuellt kan bli steril om det tar illa så har jag mötts med misstro, förvåning och förnekelse.
De blev förvånade att någon sa ifrån. Att det inte skulle vara accepterat.
Det var heller inte helt ovanligt att tjejer slog på killar.
Jag kommer ihåg en gång då jag var ovän med en tjej i klassen och hennes vän ställde sig och skrek okvädesord mot mig och började slå mig i ansiktet då jag redan stod uppbackad mot en vägg.
Tillslut tog jag tag i hennes axlar och tryckte bort henne, lugnt och bestämt.
Detta blev jag sedan bespottad för av skaran tjejer. Man fick inte lägga ett enda finger på en tjej, man skulle bara så där och ta skiten tycktes det.
Finns säkert gott om fler exempel. Det är så jäkla tröttsamt att höra om er små prinsessor och dom dumma killarna som tog er på brösten. Jag har blivit tagen på alla möjliga ställen utan att be om det.
Men en man ska ju tåla allt och en kvinna är det bara synd om. Det märks ju i dina inlägg.
Båda sidor är precis lika goda kålsupare och diskussionen är bara löjlig.