Zlatan säger som det är - eller?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
För att ge en motpol av föregående klipp, såhär ska ett polisingripande se ut, klockrent;

Kolla 3.20-3.27 för komedi. "Ja ska fan NITA RE.. *boom*"

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fel? Nej men antog att det syftades på sele istället för halsband på hunden, har inte sett videon så jag kanske missförstod?

Du tänker på hundens nacke? Den håller för så mycket hunden kan dra och bra mycket mer.

Inte för att en hund skall dra utan att ha blivit tillsagd.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För att ge en motpol av föregående klipp, såhär ska ett polisingripande se ut, klockrent;

Kolla 3.20-3.27 för komedi. "Ja ska fan NITA RE.. *boom*"

Sånt agerande jag gillar, hårt bestämt utan ful-amerikansk tjockisorkarintebrottaspolis alternativt litenflickasomärräddiuniform.

Därmed inte sagt att jag inte gillar tjejpoliser, Norrköping har väldigt snygga poliser :yoparty

Men kanske krav på 2 killar & en tjej per bil (dom orkar ju ändå sällan lämna den).

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag ville inte klaga på hunden eftersom det redan var gjort. Den stackarn gör ju som den blir tillsagd antar jag :tungan

Varför har man sele på polishundar?

Hundar har en förmåga att fatta när det är allvar och jobb om man tar på dom något de inte har på sig när man går ut och leker respektive jobbar.

Säger inte att det är så i detta fall men jag tror att det kan vara så. :D

Diskussionen om hundens nacke: En hunds nacke klarar mycket mer än så. En hund kan springa med löplina i full fart tills linan tar slut utan att något händer med nacken.

En sele är oftast bra på en ouppfostrad hund då hundens framben åker upp i vädret och den förlorar kraften. Man kan då hålla hunden i detta läge utan att den tar sig nånstans. Om man kollar på hur illa denna polis sköter nedläggningen av "skurken" så antar jag att hon behöver sele för att hon inte klarar av att hantera hunden.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Du tänker på hundens nacke? Den håller för så mycket hunden kan dra och bra mycket mer.

Inte för att en hund skall dra utan att ha blivit tillsagd.

De klarar mycket, ja, men det finns också studier gjorda där de upptäckt skrämmande många nackskador på hundar, utan att ägarna vetat om det. Och det brukar vara kraftiga ryck i halsband som är boven till sånt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
De klarar mycket, ja, men det finns också studier gjorda där de upptäckt skrämmande många nackskador på hundar, utan att ägarna vetat om det. Och det brukar vara kraftiga ryck i halsband som är boven till sånt.

Eller hur, vem gjorde den studien, pta?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Eller hur, vem gjorde den studien, pta?

Anders Hallgren gjorde en undersökning i början på 90-talet med över 400 hundar där 91% hade nackskador. Veterinär Are Thoresen gjorde en mer nyligen där det ingick ca 350 hundar och 78% hade nackskador. Det är ju ganska lätt att påstå att en hund är fri från skador om man inte har kollat upp det. ;)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Anders Hallgren gjorde en undersökning i början på 90-talet med över 400 hundar där 91% hade nackskador. Veterinär Are Thoresen gjorde en mer nyligen där det ingick ca 350 hundar och 78% hade nackskador. Det är ju ganska lätt att påstå att en hund är fri från skador om man inte har kollat upp det. ;)

Man utgick inte ifrån att andra hundar kan vara en faktor?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Lite nyfiken på studien, en sökning på nätet gav ju inget konkret, har du en länk?

Hallgrens studie finns inte publicerad på nätet vad jag vet, utan bara på papper, bl.a i hans bok "ryggproblem hos hund". Det närmsta jag lyckad hitta på nätet nu är denna artikel, skriven av honom men om ett specifikt halsband, men han nämner den gamla undersökningen och hur halsband kan påverka hundens nacke.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hallgrens studie finns inte publicerad på nätet vad jag vet, utan bara på papper, bl.a i hans bok "ryggproblem hos hund". Det närmsta jag lyckad hitta på nätet nu är denna artikel, skriven av honom men om ett specifikt halsband, men han nämner den gamla undersökningen och hur halsband kan påverka hundens nacke.

Missförstå mig inte nu, men när inget går att hitta som är modernare än pre internet i riktning forskning, anatomi osv. blir jag per automatik lite misstänksam.

När man har sätt hundar i löpkoppel dag ut och dag in springa till löpet är slut för att göra en saltomortal, utan att annat än göra om det, blir man lite fundersam på sanningshalten.

Nej, inte mina hundar.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Missförstå mig inte nu, men när inget går att hitta som är modernare än pre internet i riktning forskning, anatomi osv. blir jag per automatik lite misstänksam.

När man har sätt hundar i löpkoppel dag ut och dag in springa till löpet är slut för att göra en saltomortal, utan att annat än göra om det, blir man lite fundersam på sanningshalten.

Nej, inte mina hundar.

Att man ser hundar göra sånt betyder ju inte att det får konsekvenser, det är ju som sagt ganska svårt att veta utan att undersöka hundarna. Läs gärna på om hundens anatomi så kan du förklara för mig vad i en hunds nacke som gör dem så extremt tåliga. :) För senast jag kollade satt deras starkaste nackmuskler på sidan av nacken och lämnar således fram- och baksida ganska utsatta, så med kraftiga ryck och tryck på de partierna blir det för mig ganska uppenbart att risker för nackskador finns.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO