Antagligen för att minska risken för nackskador.
Hur tänkte du där?
Antagligen för att minska risken för nackskador.
Hur tänkte du där?
Fel? Nej men antog att det syftades på sele istället för halsband på hunden, har inte sett videon så jag kanske missförstod?
För att ge en motpol av föregående klipp, såhär ska ett polisingripande se ut, klockrent;
Kolla 3.20-3.27 för komedi. "Ja ska fan NITA RE.. *boom*"
Varför har man sele på polishundar?
Jag ville inte klaga på hunden eftersom det redan var gjort. Den stackarn gör ju som den blir tillsagd antar jag
Varför har man sele på polishundar?
Du tänker på hundens nacke? Den håller för så mycket hunden kan dra och bra mycket mer.
Inte för att en hund skall dra utan att ha blivit tillsagd.
De klarar mycket, ja, men det finns också studier gjorda där de upptäckt skrämmande många nackskador på hundar, utan att ägarna vetat om det. Och det brukar vara kraftiga ryck i halsband som är boven till sånt.
Eller hur, vem gjorde den studien, pta?
Hur gick diskussionen från Zlatans uttalande om damfotboll till varför polishundarna har sele på sig?
Anders Hallgren gjorde en undersökning i början på 90-talet med över 400 hundar där 91% hade nackskador. Veterinär Are Thoresen gjorde en mer nyligen där det ingick ca 350 hundar och 78% hade nackskador. Det är ju ganska lätt att påstå att en hund är fri från skador om man inte har kollat upp det.
Hur gick diskussionen från Zlatans uttalande om damfotboll till varför polishundarna har sele på sig?
Man utgick inte ifrån att andra hundar kan vara en faktor?
Jodå, men oavsett skvallrar det ju om att en hunds nacke inte direkt tål vad som helst.
Lite nyfiken på studien, en sökning på nätet gav ju inget konkret, har du en länk?
Hallgrens studie finns inte publicerad på nätet vad jag vet, utan bara på papper, bl.a i hans bok "ryggproblem hos hund". Det närmsta jag lyckad hitta på nätet nu är denna artikel, skriven av honom men om ett specifikt halsband, men han nämner den gamla undersökningen och hur halsband kan påverka hundens nacke.
Missförstå mig inte nu, men när inget går att hitta som är modernare än pre internet i riktning forskning, anatomi osv. blir jag per automatik lite misstänksam.
När man har sätt hundar i löpkoppel dag ut och dag in springa till löpet är slut för att göra en saltomortal, utan att annat än göra om det, blir man lite fundersam på sanningshalten.
Nej, inte mina hundar.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |