Zlatan säger som det är - eller?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Klockrent uttalande. Komiskt också att det är den som har Sveriges kanske mest välslickade arsle som säger det. Det måste ha varit många journalister på aftonbladet och expressen som abrupt fick avbryta julens rödvinsdrickande för att sitta i krismöten och reda ut hur man ska hantera att Sveriges mest hyllade invandrare kritiserar den heliga jämställdheten.

Till slut insåg man väl dock att det skulle kännas mer i plånboken att förarga Zlatan så då får ideologin stå åt sidan. Hade det varit Anders Svensson som hade sagt det hade vi fått läsa om twitterstormar, kvinnohat och krav om Svenssons huvud på ett fat. Nu kan vi istället läsa om hur expressens chefredaktör hyllar Zlatans mod och frispråkighet. Mycket underhållande.

Man kan tycka vad man vill i den sakfrågan, det är ändå befriande att Zlatan talar så fritt och att han står för sin hållning. Det är allt för många i sportvärlden som inte gör det, som är fega och ryggar debatter. Zlatan är inte sådan, och det ska han ha all heder av.

http://unvis.it/bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2013/12/zlatan-och-en-extra-helgtidning-i-dag/

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Klockrent uttalande. Komiskt också att det är den som har Sveriges kanske mest välslickade arsle som säger det. Det måste ha varit många journalister på aftonbladet och expressen som abrupt fick avbryta julens rödvinsdrickande för att sitta i krismöten och reda ut hur man ska hantera att Sveriges mest hyllade invandrare kritiserar den heliga jämställdheten.

Till slut insåg man väl dock att det skulle kännas mer i plånboken att förarga Zlatan så då får ideologin stå åt sidan. Hade det varit Anders Svensson som hade sagt det hade vi fått läsa om twitterstormar, kvinnohat och krav om Svenssons huvud på ett fat. Nu kan vi istället läsa om hur expressens chefredaktör hyllar Zlatans mod och frispråkighet. Mycket underhållande.

http://unvis.it/bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2013/12/zlatan-och-en-extra-helgtidning-i-dag/

...det i sin tur hänger ju mest ihop med att han tillhör toppen av toppen. då lyssnar alla och framförallt medierna kommer knappast säga emot.

det blir tämligen ointressant om en b-kändis/idrottsman uttalar sig på samma sätt som zlatko, dessutom kommer medierna knappast rusa man ur huse, för att hålla med. årets mest patetiska uttalande av expressens chefredaktör.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
det blir tämligen ointressant om en b-kändis/idrottsman uttalar sig på samma sätt som zlatko, dessutom kommer medierna knappast rusa man ur huse, för att hålla med. årets mest patetiska uttalande av expressens chefredaktör.

Ja, det visar väldigt tydligt vilka ynkliga kappvändare som den sk medieeliten består av. Jag förbannar dom.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Som vanligt är inte folk med i matchen, det är inte en direkt svår sakfråga.

Lös samtliga jämställdhetsfrågor såhär; intagning till rökdykare: alla ska lyfta en 100 kg tung docka ur huset. De som lyckas får jobbet, man som kvinna.

Uttagning till landslaget, de som spelar bäst får positionen, män som kvinnor.

Det som kommer visa sig är att 99% av alla kvinnor inte kommer bli uttagna. Men; det är också det som kallas jämställdhet, på riktigt.

Samma sak som där jag gjorde lumpen, 3 kvinnor har blivit antagna dit genom historien, ingen har lyckats genomföra den. Men det var absolut jämställdhet, ska du kunna bära 30-80 kg ryggsäck så ska du.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Som vanligt är inte folk med i matchen, det är inte en direkt svår sakfråga.

Lös samtliga jämställdhetsfrågor såhär; intagning till rökdykare: alla ska lyfta en 100 kg tung docka ur huset. De som lyckas får jobbet, man som kvinna.

Uttagning till landslaget, de som spelar bäst får positionen, män som kvinnor.

Det som kommer visa sig är att 99% av alla kvinnor inte kommer bli uttagna. Men; det är också det som kallas jämställdhet, på riktigt.

Samma sak som där jag gjorde lumpen, 3 kvinnor har blivit antagna dit genom historien, ingen har lyckats genomföra den. Men det var absolut jämställdhet, ska du kunna bära 30-80 kg ryggsäck så ska du.

Och det var i lumpen du fann din plats i livet? :)

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Skall den som spelat flest vänskapsmatcher med pojklaget också få en bil?

Ja men självklart, för det låter väl som en vettig jämförelse?

"Vi ger en bil till den i herrlandslaget som spelare flest landskamper, men vi ger inget till den i damlandslaget, trots att hon spelat fler landskamper, för ger vi henne måste vi ge alla". Fullkomligt rimligt.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ja men självklart, för det låter väl som en vettig jämförelse?

"Vi ger en bil till den i herrlandslaget som spelare flest landskamper, men vi ger inget till den i damlandslaget, trots att hon spelat fler landskamper, för ger vi henne måste vi ge alla". Fullkomligt rimligt.

Tekniskt sett är det mycket svårare att komma med i herrlandslaget med tanke på konkurrensen, och därför så har han gjort en "större" bedrift. Men samtidigt hade de undvikt samtliga frågor genom att helt enkelt ge henne samma pris så hade sakfrågan varit löst.

Men det här är ju också anledningen till att vi borde ha blandade lag, så slutar hela frågeställningen.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Zlatan fick ju även frågan vem som var bäst av honom och någon kvinnlig fotbollsspelare, varpå han undrade om frågan var ett skämt.

Hela poängen är ju att Zlatan har rätt. För mig har det inget med konstig kvinnosyn eller avsaknad av jämnställdhetstänk att göra. Herrlandslaget, eller ta i princip vilket herrlag som helst, är ju ljusår bättre på fotboll än vad damlandslaget är.. Det är som att jämföra ett NHL-lag med ett korpenlag i hockey.

Hela diskussionen är idiotisk. Det finns, oavsett vad extremvänstern tycker om det, fysiska skillnader mellan män och kvinnor som gör att vi har olika förutsättningar att bli bra på olika saker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bileländet skulle väl kosta 200K i skatt för att få ut? Möjligt att den zlatan-signerade cykeln blir en bättre ekonomisk affär i längden, speciellt när den är omskriven.

Hur är det möjlich? :va

Att Expressen inte vågar käfta emot är självklart, Zlatan bannlyste väl Aftonbladet elelr TV4 i några år från presskonferenser. Så jävla rätt.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Tekniskt sett är det mycket svårare att komma med i herrlandslaget med tanke på konkurrensen, och därför så har han gjort en "större" bedrift. Men samtidigt hade de undvikt samtliga frågor genom att helt enkelt ge henne samma pris så hade sakfrågan varit löst.

Absolut, det säger jag inte emot. Sen är väl egentligen inte det värsta att inte Sjögran fick en bil, utan att hon glömdes bort. Det var ju inte så att någon satt och tänkte ut att "Sjögran har gjort fler landskamper, men Svensson är ju bättre så han får bilen" utan fotbollsförbundet klantade till det rejält och hade inte en tanke på att det fanns en kvinna som spelat fler landslagsmatcher än Svensson. Som sagt, hade det handlat om bästa spelare hade det varit en sak, men nu handlade det om flest landskamper. Siffrorna talar för sig själva.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
då är det nog en damcykel- för i min värld är zlatan en stor (kvinnligt könsord!)........
samt låter flabben glappa hejvilt om hur jädra grejt han är o andra så små dom är...jävla pucko i mina ögon.

//jj

Nja, man behöver verkligen inte gilla fotboll men Zlatan är ändå en av världens bästa och mest underhållande spelare. Vet inte om de andra är så mycket kukigare än honom, som om det vore så åtråvärt förresten. :gnissla

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Absolut, det säger jag inte emot. Sen är väl egentligen inte det värsta att inte Sjögran fick en bil, utan att hon glömdes bort. Det var ju inte så att någon satt och tänkte ut att "Sjögran har gjort fler landskamper, men Svensson är ju bättre så han får bilen" utan fotbollsförbundet klantade till det rejält och hade inte en tanke på att det fanns en kvinna som spelat fler landslagsmatcher än Svensson. Som sagt, hade det handlat om bästa spelare hade det varit en sak, men nu handlade det om flest landskamper. Siffrorna talar för sig själva.
Hur många landslagsmatcher har hon spelat i det riktiga landslaget då?
Jag gissar på noll.
Att hon spelat fler matcher i ett helt annat lag, mot ett helt annat motstånd i en helt annan liga betvivlar jag inte.
Så åter igen: Vilka mer tycker du skall kräva en bil?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Hur många landslagsmatcher har hon spelat i det riktiga landslaget då?
Jag gissar på noll.
Att hon spelat fler matcher i ett helt annat lag, mot ett helt annat motstånd i en helt annan liga betvivlar jag inte.
Så åter igen: Vilka mer tycker du skall kräva en bil?

Nä såklart, tänkte inte på att när kvinnor lyckas med något är det inte på riktigt.

Och folk påstår att feminism inte behövs...

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Och det var i lumpen du fann din plats i livet? :)

Lumpen var givande därför att där togs allt vad hette socialt mysi-pys om att "ajja är lijka bja" ut.

- "Idag mina herrar, ska vi springa 1 mil. Den som kommer fram först är bäst."

Enkelt och rättvist. :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nä såklart, tänkte inte på att när kvinnor lyckas med något är det inte på riktigt.

Och folk påstår att feminism inte behövs...

Fast hon har ju inte lyckats med en lika bra grej som Anders. Tror du det är lika svårt att platsa i de både lagen? Ska ni kvoteras hit och dit och daltas med eller ska vi ha jämställdhet på riktigt?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
då är det nog en damcykel- för i min värld är zlatan en stor (kvinnligt könsord!)........
samt låter flabben glappa hejvilt om hur jädra grejt han är o andra så små dom är...jävla pucko i mina ögon.

//jj

Hur kul skulle livet vara om alla var likadana och satt och höll käften? Personligheter som Zlatan, Frank Andersson, Ken Ring, Björn Ranelid mfl behövs som motvikt till den slätstrukenhet, sossighet och politisk korrekthet som råder i Sverige.

Sen måste jag säga att trots att Zlatan ibland kanske går över gränsen för att visa sin alfaplats i omklädningsrummet så är killen en helt unik person och fotbollsspelare. En sån person som kan gå till historien som en riktig storhet. Han är helt enkelt en stjärna. One of a kind. Eller som Zlatan själv säger i sin bok: Om man beter sig som man är bäst så får man också se till att vara bäst(typ så i alla fall). Och det är sjukt befriande att se hur han fullkomligt skiter i vad andra tycker om honom och står stadigt när det blåser. Ängslighet över hur man ska tycka och tänka för att inte väcka anstöt finns inte. (Finns en hel del ängsliga användare i OT2 här på SH som borde se och lära.)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hur är det möjlich? :va

Att Expressen inte vågar käfta emot är självklart, Zlatan bannlyste väl Aftonbladet elelr TV4 i några år från presskonferenser. Så jävla rätt.

AB var det iaf. Riktigt bra gjort. Säger ju det - bara ett unikum gör såna saker. Han borde aldrig ha släppt på bojkotten.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO