Zlatan säger som det är - eller?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fast hon har ju inte lyckats med en lika bra grej som Anders. Tror du det är lika svårt att platsa i de både lagen? Ska ni kvoteras hit och dit och daltas med eller ska vi ha jämställdhet på riktigt?

Jag ser faktiskt inte hur det hör hit.

Jag vet inte hur din syn på jämställdhet är, men jag har hört, sett och upplevt fruktansvärt mycket av den kassa kvinnosynen som finns i samhället, som alldeles för många inte ser, eller väljer att blunda för. Även kvinnor själva missar det, jag har själv gjort det en hel del med saker som hänt tidigare, av den simpla anledningen att tjejer uppfostras till att inte få ta lika mycket plats som killar. Att det sen sitter folk och nekar till detta och drar upp jämförelser med tillfällen där män är lika förtryckta, som egentligen inte är jämförbara alls, är bara tragiskt. Händelsen på fotbollsgalan är ju ett tydligt exempel, jag har aldrig sagt att jag tycker damlandslaget är lika bra som herrlandslaget om man ställer dem mot varandra, jag säger att jag tycker att det är rent förjävligt att en kvinna glöms bort på det sättet som Sjögran gjorde, för det var det som hände och inget annat.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Hur kul skulle livet vara om alla var likadana och satt och höll käften? Personligheter som Zlatan, Frank Andersson, Ken Ring, Björn Ranelid mfl behövs som motvikt till den slätstrukenhet, sossighet och politisk korrekthet som råder i Sverige.

Sen måste jag säga att trots att Zlatan ibland kanske går över gränsen för att visa sin alfaplats i omklädningsrummet så är killen en helt unik person och fotbollsspelare. En sån person som kan gå till historien som en riktig storhet. Han är helt enkelt en stjärna. One of a kind. Eller som Zlatan själv säger i sin bok: Om man beter sig som man är bäst så får man också se till att vara bäst(typ så i alla fall). Och det är sjukt befriande att se hur han fullkomligt skiter i vad andra tycker om honom och står stadigt när det blåser. Ängslighet över hur man ska tycka och tänka för att inte väcka anstöt finns inte. (Finns en hel del ängsliga användare i OT2 här på SH som borde se och lära.)

kaxighet, jovisst- men basal medmänsklighet är ju heller inte att förakta.
att han verkar vara bra på att jaga en stackars boll, det gör ju inte dom andra sämre för det. att man inte RAKT av kan jämföra dam respektive herr fotboll tar ju inte per automatik bort det faktum att inom damfotbollen finns finns lika stora ikoner som herr zlatan- men medias hysteriska upphausning av dom manliga utövarna (o folkets vansinniga dyrkan) av desamma ger en skev bild.

jaja, jag gillar inte fotboll och inte heller fanatisk dyrkan av något- person eller religion eller vad fanken som helst- kör mitt rejs och nöjd med det.

//jj

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nä såklart, tänkte inte på att när kvinnor lyckas med något är det inte på riktigt.

Och folk påstår att feminism inte behövs...

Det finns inget intresse för damfotboll och därför drar dom inte in några pengar. Då är det heller inte så konstigt att dom inte får lika dyra priser som herrarna. Nån ska ju betala för bilen också. Jag tippar på att pengarna till den kommer från intäkter som herrarna har dragit in. Det här är ungefär lika orättvist som att vd:n för Bosses Ved & Porr inte har lika hög lön som vd:n för Ericsson.

Jag tycker att Anders Svensson själv summerar det hela ganska bra. Särskilt det fetade tycker jag man ska beakta innan man börjar gapa om att man ska ha en massa dyra saker.
– Jag förstår jämställdhet och så, men marknaden styr, det är ju så. Jag vill verkligen betona att i en perfekt värld hade det varit samma intresse och samma löner. Då hade det inte varit något tjat. De tränar ju precis lika mycket som vi gör. Dessutom måste många av dem jobba vid sidan av, det är otroligt imponerande. Men damlandslaget är en ren förlust medan herrlandslaget drar in massa pengar som gör att dam- och ungdomslandslagen kan åka på sina resor.

http://www.svd.se/sport/svensson-tar-inte-emot-bilen_8808964.svd

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag ser faktiskt inte hur det hör hit.

Jag vet inte hur din syn på jämställdhet är, men jag har hört, sett och upplevt fruktansvärt mycket av den kassa kvinnosynen som finns i samhället, som alldeles för många inte ser, eller väljer att blunda för. Även kvinnor själva missar det, jag har själv gjort det en hel del med saker som hänt tidigare, av den simpla anledningen att tjejer uppfostras till att inte få ta lika mycket plats som killar. Att det sen sitter folk och nekar till detta och drar upp jämförelser med tillfällen där män är lika förtryckta, som egentligen inte är jämförbara alls, är bara tragiskt. Händelsen på fotbollsgalan är ju ett tydligt exempel, jag har aldrig sagt att jag tycker damlandslaget är lika bra som herrlandslaget om man ställer dem mot varandra, jag säger att jag tycker att det är rent förjävligt att en kvinna glöms bort på det sättet som Sjögran gjorde, för det var det som hände och inget annat.

Om alla kvinnor som gnäller om damfotboll verkligen gick och såg damfotboll på riktigt och inte bara stödde dom på kulturdebattsidor så skulle det finnas pengar även till dom.

Men det kommer ni aldrig göra.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Absolut! :tummenupp

Läste du vad jag skrev? :va

Ja, men jag kanske missförstår dig... Jag har ju själv skrivit att jag inte ser på damfotboll pga det bristande underhållsvärdet, samt att jag tycker herrarna är bättre. Jag har inte någonstans skrivit att Sjögran skulle ha fått en bil, bara att det var förjävligt att hon glömdes bort. Det krävs inga pengar för att nämna en person i ett sånt sammanhang. :)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det här är ungefär lika orättvist som att vd:n för Bosses Ved & Porr inte har lika hög lön som vd:n för Ericsson.

LlWi2iq.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Även om jag tycker fotboll rakt av är ett sömnpiller tillsammans med de fleta andra idrotter så tycker jag zlatan faktiskt har en poäng... Jag tycker definitivt att det hade kunnat vara intressant att låta män och kvinnor tävla i samma grupper, samma lag och så vidare. Det är väl i princip bara motorsport där kvinnor och män tävlar i samma lopp/grupper? (Även om det är brist på kvinnor inom motorsporten) Eller har jag fel? Humma..

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Även om jag tycker fotboll rakt av är ett sömnpiller tillsammans med de fleta andra idrotter så tycker jag zlatan faktiskt har en poäng... Jag tycker definitivt att det hade kunnat vara intressant att låta män och kvinnor tävla i samma grupper, samma lag och så vidare. Det är väl i princip bara motorsport där kvinnor och män tävlar i samma lopp/grupper? (Även om det är brist på kvinnor inom motorsporten) Eller har jag fel? Humma..

Ridsport också.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hahahaha, måste säga att jag inte är något större fan av Zlatan, eller ens fotboll, men han lägger en hel del sköna kommentater i sina intervjuer. :) Har kollat en stund på tuben, och man får sig några rejäla skratt. :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä såklart, tänkte inte på att när kvinnor lyckas med något är det inte på riktigt.

Och folk påstår att feminism inte behövs...

Hon har harvat runt i en låtsasserie som ingen (inte ens du) är intresserad av.
Varför skall hon då uppmärksammas?
För att hon är tjej?
Är det jämställdhet?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Absolut, det säger jag inte emot. Sen är väl egentligen inte det värsta att inte Sjögran fick en bil, utan att hon glömdes bort. Det var ju inte så att någon satt och tänkte ut att "Sjögran har gjort fler landskamper, men Svensson är ju bättre så han får bilen" utan fotbollsförbundet klantade till det rejält och hade inte en tanke på att det fanns en kvinna som spelat fler landslagsmatcher än Svensson. Som sagt, hade det handlat om bästa spelare hade det varit en sak, men nu handlade det om flest landskamper. Siffrorna talar för sig själva.

Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) Så är det inte fotbollsförbundet som gett bilen till Anders. Utan det är ett företag som enbart sponsrar herr fotboll. Att då även kräva att det företaget ska ge en bil till Lotta också är ju löjligt. Sedan att det kunde sköts snyggare må så vara. Men det har ändå blivit en höna av en fjäder.

\Masonit

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
För att spetsa till det hela lite ställer jag frågan:

Vem stod för den bästa prestationen, Bolt eller Joyner?

Världsrekord 100m herrar: Usain Bolt 9.58
Världsrekord 100m damer: Florence Griffith-Joyner 10.49

Vi lägger bort alla spekulationer om doping, vem vet vem som är/var dopad.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) Så är det inte fotbollsförbundet som gett bilen till Anders. Utan det är ett företag som enbart sponsrar herr fotboll. Att då även kräva att det företaget ska ge en bil till Lotta också är ju löjligt. Sedan att det kunde sköts snyggare må så vara. Men det har ändå blivit en höna av en fjäder.

\Masonit

Nej, fotbollsförbundet köpte bilen av Volvo, enligt Volvo själva i alla fall. Volvo är sponsorer, men sponsrade inte med bilen.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Hon har harvat runt i en låtsasserie som ingen (inte ens du) är intresserad av.
Varför skall hon då uppmärksammas?
För att hon är tjej?
Är det jämställdhet?

Nej, för att de gav en bil till en spelare som gjort flest landskamper i svenska landslaget. När det då sitter en person som deltar på galan som gjort Fler landskamper och överhuvud taget inte nämns anser jag att något inte skötts direkt snyggt. Oavsett kön på personerna i fråga.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, för att de gav en bil till en spelare som gjort flest landskamper i svenska landslaget. När det då sitter en person som deltar på galan som gjort Fler landskamper och överhuvud taget inte nämns anser jag att något inte skötts direkt snyggt. Oavsett kön på personerna i fråga.

Hon har gjort 0 landskamper i landslaget.
Hur många hon gjort i damlandslaget är fullständigt ointressant

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...