Zlatan säger som det är - eller?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Folk vet liksom inte var gränserna går, vilket ju heller inte är så konstigt när de inte får lära sig. Killarna får ju inte lära sig att det de gör är fel och tjejerna får lära sig att acceptera det killarna gör. Inte konstigt att tjejer inte alltid vågar säga nej. Och även om de gör det ses det alltför sällan som ett definitivt nej, utan säger hon nej går det alldeles utmärkt att tjata tills hon ger sig... Och aj, det har jag på tok för mycket erfarenhet av så jag vet att det förekommer.

Och för att ta lite fotbollsexempel så får absolut herrarna i landslaget höra fula ord på sociala medier när de klantar sig eller spelar dåligt, skillnaden är att när damerna gör det är de helt plötsligt slynor, horor och flator.

Exempel på förtryck mot män som brukar komma upp som ursäkter är väl ungefär att en kvinna kan slå en man hur mycket som helst, men han kan inte slå tillbaka för då åker han dit direkt och liknande. Något som för mig inte är i närheten jämförbart eftersom det inte är lika utbrett eller påverkar livet i stort. Sen är det såklart inte okej för en kvinna att slå en man, men samhällets syn präglas inte av det.

Realistiskt så bör det fungera såhär; Kvinnan säger -"Nej, jag vill inte ligga med dig", mannen rör henne inte, men tjatar verbalt, och till slut ger hon sig.

Om du anser att det är endast mannens fel, eller kvinnans föräldrars, eller samhället, så ser du duktigt ner på kvinnor.

Du ser ner på kvinnor därför att du tror att de behöver "andras hjälp" med allt, de behöver SIN EGEN hjälp. Om du inte vill ha sex med någon, ha inte det. Tro nu inte att jag jämför det med våldtäkt, det är etthundra procent våldtäktsmannens fel. Men vid en verbal övertalning så finns det ingen som felar.

Samma sak med när kvinnor blir tagna på rumpan, ring polisen då, det är olagligt, och det är inte ens en fråga. Sluta ta skit och inte göra något, för att "andra ska hjälpa till", eller "samhället ska hjälpa till".

Folk i Sverige är snarare präglade av att tro att "samhället hjälper oss", det är därför män går runt och känner sig kränkta, och kvinnor hjälplösa. HJÄLP ER SJÄLVA DÅ.

:tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jösses, trodde mer om mänskligheten än såhär, när för övrigt någolunda hyfsade människor har å svårt att se förbi sina hjärnspöken förstår jag helt plötsligt varför det behövs jämställdhetsarbete.

Bara det faktum att jag ens behöver fundera på det, i Sverige under tvåtusentalets början, gör mig ledsen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så du menar på allvar att någon annan ska bestämma över mig och min kropp? Läste du ens min text? Jag har växt upp med att vuxna människor, som jag borde se upp till, i princip har talat om för mig att folk inte gör något fel som tar på min kropp, trots att jag inte vill det. SJÄLVKLART är det jag som bestämmer var gränserna går och det är helt vansinnigt att det lärs ut något annat!

Syftar du rent allmänt så har vi en lagtext som säger att sexuella trakasserier är olagligt, och de flesta exempel jag gett bör vara ganska uppenbara exempel på sånt.

Vad har din text med hobbyn damfotboll att göra? :va

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Realistiskt så bör det fungera såhär; Kvinnan säger -"Nej, jag vill inte ligga med dig", mannen rör henne inte, men tjatar verbalt, och till slut ger hon sig.

Om du anser att det är endast mannens fel, eller kvinnans föräldrars, eller samhället, så ser du duktigt ner på kvinnor.

Du ser ner på kvinnor därför att du tror att de behöver "andras hjälp" med allt, de behöver SIN EGEN hjälp. Om du inte vill ha sex med någon, ha inte det. Tro nu inte att jag jämför det med våldtäkt, det är etthundra procent våldtäktsmannens fel. Men vid en verbal övertalning så finns det ingen som felar.

Samma sak med när kvinnor blir tagna på rumpan, ring polisen då, det är olagligt, och det är inte ens en fråga. Sluta ta skit och inte göra något, för att "andra ska hjälpa till", eller "samhället ska hjälpa till".

Folk i Sverige är snarare präglade av att tro att "samhället hjälper oss", det är därför män går runt och känner sig kränkta, och kvinnor hjälplösa. HJÄLP ER SJÄLVA DÅ.

:tummenupp

Så en 10-åring som inte vågar säga ifrån, får skylla sig själv? Trots att alla omkring säger att hon inte ska säga ifrån, eller att det inte hjälper om hon gör det? Om inte, när övergår ansvaret på den personen? Vid vilken ålder ska hon helt plötsligt förstå att hon kan säga ifrån, och hur ska hon få ork att kämpa när ingen lyssnar ändå? Det är ju just den där inställningen som ligger till grund för våldtäktskulturen - lär upp tjejerna istället för killarna. Man ska inte behöva lära tjejer hur de ska bete sig för att inte bli våldtagna eller trakasserade, man ska lära killarna att de inte ska våldta och trakassera. För mig är det en självklarhet, men långt ifrån för alla, uppenbarligen.

För att ta ett konkret exempel, en midsommar, jag hade druckit, var fruktansvärt trött och skulle sova. En kille ville väldigt gärna ha sex med mig och la sig intill. Jag sa nej och höll på att somna, varpå den här killen började slå mig (inte hårt, inget misshandlande utan klappade mig sådär "lagom hårt" i ansiktet) för att hålla mig vaken. Detta pågick i över en timme, trots att jag gång på gång sa nej och höll på att somna. Tala gärna om för mig vad jag gjorde för fel och varför jag ska behöva utstå den typen av behandling trots att jag säger ifrån och varför killen i fråga inte gjorde något fel, för jag förstår inte det.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det är ju just den där inställningen som ligger till grund för våldtäktskulturen

Menar du att det finns en våldtäktskultur i Sverige eller vad?

lär upp tjejerna istället för killarna. Man ska inte behöva lära tjejer hur de ska bete sig för att inte bli våldtagna eller trakasserade, man ska lära killarna att de inte ska våldta och trakassera. För mig är det en självklarhet, men långt ifrån för alla, uppenbarligen.

Våldtäktsman och kvinnomisshandlare är bland det värsta man kan klassas som i dagens samhälle så jag tror nog att killarna redan har fått lära sig att man inte ska våldta eller trakassera. Att vissa väljer att inte lyssna är inget som feminism och genuskurser kommer att lösa.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Menar du att det finns en våldtäktskultur i Sverige eller vad?

Våldtäktsman och kvinnomisshandlare är bland det värsta man kan klassas som i dagens samhälle så jag tror nog att killarna redan har fått lära sig att man inte ska våldta eller trakassera. Att vissa väljer att inte lyssna är inget som feminism och genuskurser kommer att lösa.

Problemet är ju att de inte vet var gränsen går. Läs artikeln jag länkade till tidigare, statistiken säger väl sitt.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Så en 10-åring som inte vågar säga ifrån, får skylla sig själv? Trots att alla omkring säger att hon inte ska säga ifrån, eller att det inte hjälper om hon gör det? Om inte, när övergår ansvaret på den personen? Vid vilken ålder ska hon helt plötsligt förstå att hon kan säga ifrån, och hur ska hon få ork att kämpa när ingen lyssnar ändå? Det är ju just den där inställningen som ligger till grund för våldtäktskulturen - lär upp tjejerna istället för killarna. Man ska inte behöva lära tjejer hur de ska bete sig för att inte bli våldtagna eller trakasserade, man ska lära killarna att de inte ska våldta och trakassera. För mig är det en självklarhet, men långt ifrån för alla, uppenbarligen.

För att ta ett konkret exempel, en midsommar, jag hade druckit, var fruktansvärt trött och skulle sova. En kille ville väldigt gärna ha sex med mig och la sig intill. Jag sa nej och höll på att somna, varpå den här killen började slå mig (inte hårt, inget misshandlande utan klappade mig sådär "lagom hårt" i ansiktet) för att hålla mig vaken. Detta pågick i över en timme, trots att jag gång på gång sa nej och höll på att somna. Tala gärna om för mig vad jag gjorde för fel och varför jag ska behöva utstå den typen av behandling trots att jag säger ifrån och varför killen i fråga inte gjorde något fel, för jag förstår inte det.

Klart det finns en skev bild hos visa individer och en alltför stor acceptans hos vuxna som antagligen inte inser vidden av problemen eller blundar för dem. Det är ytterst tragiskt. Killen i fråga borde fått sig en smäll och ett skrik i örat i still med "låt mig vara ditt äckel".

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag har vänner som jobbar/jobbat på mansdominerade arbetsplatser och att ofrivilligt delta i sexuella skämt hör inte till ovanligheterna. Inte heller att bli daskad på rumpan eller få frågan om vem hon legat med för att ta sig till den positionen, om hon är högre uppsatt. Men allt är ju sagt på skoj, så det är ju bara att skaka det av sig och gå vidare...

Det är ofta samma sak för killar som jobbar på kvinnodominerade arbetsplatser. Skulle en kille däremot säga nåt om sexuella trakasserier så skulle han bli utskrattad. Skulle dina kompisar anmäla männen som höll på så så skulle det nog däremot tas på allvar.

Och för att ta lite fotbollsexempel så får absolut herrarna i landslaget höra fula ord på sociala medier när de klantar sig eller spelar dåligt, skillnaden är att när damerna gör det är de helt plötsligt slynor, horor och flator.

Och killarna blir kallade bögjävlar, fjollor och idioter. Varför är det ena värre än det andra?

Exempel på förtryck mot män som brukar komma upp som ursäkter är väl ungefär att en kvinna kan slå en man hur mycket som helst, men han kan inte slå tillbaka för då åker han dit direkt och liknande. Något som för mig inte är i närheten jämförbart eftersom det inte är lika utbrett eller påverkar livet i stort. Sen är det såklart inte okej för en kvinna att slå en man, men samhällets syn präglas inte av det.

Kvinnors våld mot män är vanligare än du tror men killar som blir utsatta tas inte på allvar och precis som du säger så åker dom dit direkt om dom försvarar sig.

Vill du hitta fler orättvisor mot män som feminister alltid ignorerar så föreslår jag att du läser på om t ex den kvinnliga straffrabatten eller mäns hjälplöshet i vårdnadstvister. Väldigt allvarliga orättvisor enligt mig:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnor-far-lagre-straff-an-man/

Edit: Hittade en länk om våld i nära relationer.

Av totalt 1 400 svarande uppgav åtta procent av kvinnorna att de utsatts för fysiskt våld av sin make eller partner under det senaste året. Motsvarande siffror för männen i undersökningarna är åtta respektive elva procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-mer-utsatta-for-relationsvald_8591710.svd

Det du säger att det inte är lika utbrett stämmer alltså inte. Det kanske är dags att inse att både män och kvinnor utsätts för orättvisor. Feminister väljer oftast att förneka, förminska eller ignorera problem som drabbar män medan dom förstorar och ibland t.o.m hittar på problem som drabbar kvinnor. Därför kommer jag aldrig att stödja den ideologin. Jag är för jämställdhet på riktigt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Var det Zlatan?
Har du funderat på att släppa offermentaliteten?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Patetiskt att män inte har kommit längre än så här.
Självklart skulle ingen kvinna platsa i landslag som betonar styrka, snabbhet eller andra fysiska fenomen. Det finns väl ingen i hela världen som påstår något annat än att män har mer muskler? Men vad har det med saken att göra? Ungefär som att påstå att alla mc-tävlingar utom MotoGP är utan värde och att man därför borde vara glad bara man får vara på en bana lite då och då. Inte konstigt att vi inte får publik i Sverige. Svenska förare suger ju!

Jag tycker faktiskt att Rydström säger en hel del kloka saker i Expressen även om jag har lite svårt för överdrivet genustänk.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/rydstrom-forbundet-behover-genustanket/

Vi kan väl bara konstatera att det är tufft att vara man. Det är verkligen synd om oss i vårdnadstvister och andra viktiga områden av livet.

För att kommentera huvudfrågan så är det väl just en kommentar om hur fantastisk Zlatan tycker att han är föga överraskande.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Självklart skulle ingen kvinna platsa i landslag som betonar styrka, snabbhet eller andra fysiska fenomen. Det finns väl ingen i hela världen som påstår något annat än att män har mer muskler? Men vad har det med saken att göra?

Trodde den fysiska biten skiljde proffsen från amatörerna?

Jag är fullständigt novis, tittar varken på mansboll eller kvinnoboll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

En armbåge i ansiktet på honom efter andra gången? Seriöst, om du inte gjorde det så gjorde du ett misstag. Det finns människor här i världen som inte förstår talade kommandon, som nej. Dessa bör uppfostras med fysiska kommandon för att lära dem att följa det fysiska kommandot. Att klaga över att han inte förstod ett nej när du själv inte såg till att han lärde sig att det gör ont att fortsätta vara ett praktarsel är ett misstag du får ta på dig själv. Hade du satt en armbåge i ansiktet på honom hade du lärt honom en läxa, och han hade kanske låtit nästa kvinna vara i fred, men istället fjollade du dig och sa nej i över en timme när det bevisligen inte fungerade. Om ni kvinnor vill att ett rakt nej ska räcka får ni börja se till att puckona vet om att det kommer göra ont, gärna som fan med lite näsblod, om de inte respekterar ett nej.
Du har rätt att bestämma vad som händer med din kropp, men du har också skyldigheten att resolut sätta gränser och se till att gränserna efterlevs om du vill ha den rätten.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En armbåge i ansiktet på honom efter andra gången? Seriöst, om du inte gjorde det så gjorde du ett misstag. Det finns människor här i världen som inte förstår talade kommandon, som nej. Dessa bör uppfostras med fysiska kommandon för att lära dem att följa det fysiska kommandot. Att klaga över att han inte förstod ett nej när du själv inte såg till att han lärde sig att det gör ont att fortsätta vara ett praktarsel är ett misstag du får ta på dig själv. Hade du satt en armbåge i ansiktet på honom hade du lärt honom en läxa, och han hade kanske låtit nästa kvinna vara i fred, men istället fjollade du dig och sa nej i över en timme när det bevisligen inte fungerade. Om ni kvinnor vill att ett rakt nej ska räcka får ni börja se till att puckona vet om att det kommer göra ont, gärna som fan med lite näsblod, om de inte respekterar ett nej.
Du har rätt att bestämma vad som händer med din kropp, men du har också skyldigheten att resolut sätta gränser och se till att gränserna efterlevs om du vill ha den rätten.

Hon kanske var vettskrämd på grund av sitt fysiska underläge och ville inte ta till våld av oro för att det ska eskalera? Har du befunnit dig i fysiskt underläge npn gång. Med nån som vill våldföra sig på dig? Killen lät onekligen som en vidrig typ, och jag misstänker att hennes sätt att agera tyvärr ändå var klokt. Fast såna killar borde få tänderna insparkade, det har du rätt i. Är man stor och stark ska man vara snäll. Annars finns det burar för sådana individer.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Så en 10-åring som inte vågar säga ifrån, får skylla sig själv? Trots att alla omkring säger att hon inte ska säga ifrån, eller att det inte hjälper om hon gör det? Om inte, när övergår ansvaret på den personen? Vid vilken ålder ska hon helt plötsligt förstå att hon kan säga ifrån, och hur ska hon få ork att kämpa när ingen lyssnar ändå?

Vart någonstans kom 10-åringar in i bilden, om ett barn tar på ett annat barn så ska vuxna säga ifrån. Deras föräldrar har ansvar att lära upp sina barn rätt och fel.

Nu vill du flika in:"JA DU SER, och nu så har barnen blivit upplärda att det är okej för män att kränka kvinnor."
Nej så är det inte, det finns det antal föräldrar som inte gör sitt jobb, men en väldigt stor andel gör det. Inte en enda förälder jag känner lär sina barn att kvinnor ska ge efter männens krav, och inte en enda förälder jag känner lär sina pojkar att det är okej att ta på kvinnor när de inte vill.

När en människa är 18-år så är det hans/hennes ansvar att säga ifrån och vidta åtgärder om de blir utsatta för olagliga handlingar. Om inte individerna tar sitt ansvar att se efter sitt eget bästa så kan inte de organ vi har för att motkämpa brott göra något åt saken.

Vidare så är det ingen som "får skylla sig själv", om du sa nej först men sen ja, så har du ju gått med på det. Om du gått med på det utan att bli utsatt för hot eller liknande så fanns det väll inte ens något att "skylla sig själv" om. Att komma efteråt och vara ledsen i ögat är bara ett sätt att få uppmärksamhet. Vill man inte säger man nej och går, hjälper inte det så ringer man polisen och börja dela ut slag.

Det är ju just den där inställningen som ligger till grund för våldtäktskulturen - lär upp tjejerna istället för killarna. Man ska inte behöva lära tjejer hur de ska bete sig för att inte bli våldtagna eller trakasserade, man ska lära killarna att de inte ska våldta och trakassera. För mig är det en självklarhet, men långt ifrån för alla, uppenbarligen.

Det existerar ingen "våldtäkskultur" någonstans i världen; - "JO KOLLA PÅ TALIBANERNA". Faktum är att det är extremt rasistiskt att påstå att det ens existerar. I länder där våldtäkter sker ofta så existerar det ett stort antal psykopater, som begår våldshandlingar. Våldtäkter och andra våldsbrott begås av psykopater, och har inget med kulturer att göra. Om det anses i samhället att det är okej att våldta så kallas det masspsykos. Plain and simple.

Säg nej, hjälper inte det, dela ut ett fint slag på halsen och skrevet. Alternativt ring polisen,samt ropa på hjälp från andra på festen. Ligg inte bara där och acceptera.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Åter till ämnet:
Zlatan kritiseras av huvudsponsorn

-Det som är problematiskt är när han raljerar över damfotbollen, när han pratar om att de kan få en cykel med hans autograf på. Sedan säger han ju också att han har största respekt för damfotbollen, men han väljer att raljera, säger Johan Lindvall.
-Det sänker nivån, och det tycker jag att han ska hålla sig för god för.
Svenska Spel sitter just nu i en slutförhandling om ett nytt avtal med Svenska fotbollförbundet. Det senaste femåriga avtalet går ut vid årsskiftet. Uttalandet påverkar dock inte samarbetet, enligt Lindvall. Han har inte pratat med förbundet om Zlatans uttalande.
-Jag kommer att ta det med dem när vi talas vid nästa gång. Då kommer jag att säga samma sak som det jag säger till dig, att det inte är okej.
Lindvall tycker inte att förbundet hanterat frågan bra.
-Jag tycker att man kan vara tydligare med vad man förväntar sig av en lagkapten. Zlatan uttalar sig i egenskap av lagkapten, och därmed som en förlängd arm för förbundet.
Även Mathias Kemi, sponsor- och partnerchef på Scandic hotels, tycker att lagkaptenens uttalande är "olyckligt".
-Hur man än vänder och vrider på det är han en de största förebilderna, alla kategorier, säger han till TT.
Däremot påverkar inte uppmärksamheten samarbetet med förbundet, och Scandic kommer inte att ta upp uttalandet där.
-Det är en person som har en åsikt och inte svensk fotboll, eller förbundet, säger Kemi.
Scandic är en av tre så kallade nationella partners till förbundet, på nivån under Svenska Spel.

Jag tror Zlatan spelat sin sista match för landslaget, inte att han blir kickad, men att han frivilligt avstår ankdammen Sverige.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det existerar ingen "våldtäkskultur" någonstans i världen; - "JO KOLLA PÅ TALIBANERNA". Faktum är att det är extremt rasistiskt att påstå att det ens existerar. I länder där våldtäkter sker ofta så existerar det ett stort antal psykopater, som begår våldshandlingar. Våldtäkter och andra våldsbrott begås av psykopater, och har inget med kulturer att göra. Om det anses i samhället att det är okej att våldta så kallas det masspsykos. Plain and simple.

Tyvärr är det ju inte så simpelt att alla som begår den typen av brott är psykopater. En stor del är fullt "normala" personer, med mycket vänner och ett fullt normalt liv och mer eller mindre vettiga i skallen och typiska såna som ingen nånsin skulle kunna tänka sig kan göra nåt sånt. I de flesta fall gör de inte det själva heller och det är ju inte direkt ovanligt att såna som våldtagit eller liknande inte själva anser att de begått något brott.

Känner du själv många som du vet utsatts för våldtäkter eller som begått någon? Eftersom du verkar veta vad det är för typer som gör det, menar jag. I övrig är det ju snällt att du svarar åt mig på dina frågor, så kan jag spara den energin till något annat.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO