Överallt. Jag är uppfostrad med det, men har inte själv insett det förrän jag blev vuxen. Problemet är att de flesta inte ser det alls, just för att det är så "normalt" i samhället och konsekvenserna av det tänker inte folk på. Tjejer uppfostras till att acceptera killars dåliga beteenden redan som små, på låg- och mellanstadiet får man lära sig att killen som drar en i håret, kastar sudd på en i klassrummet eller vad det nu kan vara i själva verket tycker om en, så man ska ju ta det som en komplimang. Detta från lärare alltså. Under mellanstadiet var det dessutom vardagsmat med killar som höll fast tjejer, drog in dem på toaletten eller tryckte in mot väggen, för att ta på deras bröst. Det fanns inte frågan om att läxa upp killarna och berätta hur otroligt fel det var, på sin höjd ett halvallvarligt "nej, gör inte så". Istället var det oss tjejer det togs snack med och vi fick förklarat för oss att killarna bara var nyfikna och inte kunde låta bli eller "hjälpa det". Så redan tidigt får tjejer lära sig acceptera såna beteenden från killar och att de inte har någon som helst makt över dem, eller sig själva.
Den här artikeln på ämnet är för övrigt väldigt intressant, och skrämmande. Men det är så det ser ut och samhället accepterar det. Och det följer med i livet också, även om folk inte alltid vill se sambandet. Jag har vänner som jobbar/jobbat på mansdominerade arbetsplatser och att ofrivilligt delta i sexuella skämt hör inte till ovanligheterna. Inte heller att bli daskad på rumpan eller få frågan om vem hon legat med för att ta sig till den positionen, om hon är högre uppsatt. Men allt är ju sagt på skoj, så det är ju bara att skaka det av sig och gå vidare...
Folk vet liksom inte var gränserna går, vilket ju heller inte är så konstigt när de inte får lära sig. Killarna får ju inte lära sig att det de gör är fel och tjejerna får lära sig att acceptera det killarna gör. Inte konstigt att tjejer inte alltid vågar säga nej. Och även om de gör det ses det alltför sällan som ett definitivt nej, utan säger hon nej går det alldeles utmärkt att tjata tills hon ger sig... Och aj, det har jag på tok för mycket erfarenhet av så jag vet att det förekommer.
Och för att ta lite fotbollsexempel så får absolut herrarna i landslaget höra fula ord på sociala medier när de klantar sig eller spelar dåligt, skillnaden är att när damerna gör det är de helt plötsligt slynor, horor och flator.
Exempel på förtryck mot män som brukar komma upp som ursäkter är väl ungefär att en kvinna kan slå en man hur mycket som helst, men han kan inte slå tillbaka för då åker han dit direkt och liknande. Något som för mig inte är i närheten jämförbart eftersom det inte är lika utbrett eller påverkar livet i stort. Sen är det såklart inte okej för en kvinna att slå en man, men samhällets syn präglas inte av det.
Och ja, jag vet att det är främst sexuella handlingar jag tagit upp, men jag tror också att det är där grunden ligger. Killarna får lära sig att det är okej att göra vad de vill med tjejerna och tjejerna får lära sig att det är okej att killarna gör vad de vill med dem. Självklart påverkar det både självförtroende, synen på sig själv och då även var man tar sig och lyckas med i livet. Det ÄR ett samhällsproblem och all nedvärdering av tjejer bidrar till det.