ZX-6R-tråden

danneduball

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Zx6r
Thure skrev:
2343001 Delvis kan du va glad för det, köper du något för mullrigt kanske de kastar dig av banan för att du låter för mycket!
Jo det är ju sant..men har inte planer på att köra bana på ett tag, men när det kommer så ä det ju bra att ha ett liggandes

bigbadboy

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Lill ninjan
2hjul skrev:
2342483 jag bor utanför mora i dalarna, nu blev jag sugen på ett bolton till min med:) du har oxå lite snyggare bak del än mig hur fixade du det?

danneduball Riktig snygg hoj :tummenupp

Tackar

Angående bakdelen så har jag inte gjort ngt, den kom så, verkar vara orignal, ser inte skillnad på din + min....
men jag fick ett tips från en mc kille att man kan köpa väldigt fina bakdelar på ebay.com, billigare och bra runt 1000 kr, men problemet med -97 va visst bara att den inte tvådelad som -98 och framåt är....men om man letar lite noga där så lär man hitta som passar -97 me tror jag..

men övningsköra med ninja e väl kanske inte världens enklaste..sen får du ju inte köra upp me den juh...

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
bigbadboy skrev:
2343486 Angående bakdelen så har jag inte gjort ngt, den kom så, verkar vara orignal, ser inte skillnad på din + min....
men jag fick ett tips från en mc kille att man kan köpa väldigt fina bakdelar på ebay.com, billigare och bra runt 1000 kr, men problemet med -97 va visst bara att den inte tvådelad som -98 och framåt är....men om man letar lite noga där så lär man hitta som passar -97 me tror jag..

men övningsköra med ninja e väl kanske inte världens enklaste..sen får du ju inte köra upp me den juh...

ja jag får se om det dyker upp nå på internet. på din har nog dom tagit bort skärmen bak där reg skylten sitter på min

Tycker ninjan går skit bra om man jämför mot nsr-en lite tyngre bara när man ska rulla ut den ur garaget . lite ovan med växling och 4takts varvet om man jämför med 2 taktare. jag har ju kört en del hoj+ moped i mitt liv så jag kör inte för att lära mig köra jag hör för det är kul typ :) jag kör med ninjan med pappa bara . jag ska ha körskolans offroad hoj när jag kör upp för mellan.

Mvh Tomas

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Enkla modifikationer?

CorbenDallas skrev:
2039826
Visst skiljer det mellan hojarna, inget snack. Dock gör de tinte dom äldre hojarna till sämre hojar, bara annorlunda. Jag såg till att min 96:a svängde dödslätt med lite enkla modifikationer. På med racedäck sen också så var saken biff.

Har haft en zx6r 97:a till låns några veckor och gillar hojen skarpt. Så pass att det kan bli ett ägarbyte om vi kommer överens om priset. :yoparty
Tycker den är lättsvängd jämfört med loken jag haft innan men allt kan ju bli bättre :). Jag hittade ovanstående tidigare i tråden och skulle gärna vilja undra vilka modifikationer det handlar om?

Handlar det om att sänka fram och/eller höja bak, hur mycket i så fall och hur höjer man bak?

Vad finns det mer att göra (förutom racedäcken då)? Fjädringsinställningar kanske..? Har tyvärr ingen manual så lite tips även där skulle vara bra. Väger in runt 90 pannor.

Tackar på förhand!
/R

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Racedäck i sig ändrar inga svängegenskaper, allt handlar om dimensioner och profilform oavsett om det är racedäck eller gatdäck.

Enklast är att sänka hojen fram genom att ta upp gaffelbenen en bit. Tänk på att gaffelvinkeln också blir brantare och ännu brantare när du bromsar så ta inte för mycket, prova med 5 mm mer än nu. Du tappar också lite i markfrigång med detta, blir det ett problem får du höja bak i stället. Kommer inte ihåg hur infästningen på den modellen ser ut men du kan kolla själv på www.buykawasaki.com, klicka till Owners Info och Parts Diagram så hittar du fina bilder på allt.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Neutral skrev:
2346785 Kommer inte ihåg hur infästningen på den modellen ser ut men du kan kolla själv på www.buykawasaki.com, klicka till Owners Info och Parts Diagram så hittar du fina bilder på allt.

Ja, jäklar den länken har man ju sett ett par ggr så det borde jag kollat innan. Såg att det är kortare hundben som gäller bak. Börjar med gaffelbenen och ser hur det blir. Tack för tipsen!

/R

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Sinter eller ej?

ska byta bromsbelägg, och är lite velig.....

Finns ju både osintrade och sintrade belägg.. ?! "ej sintrade till skivor som ej är anpassade för sånt".... Skillnad på skivorna?

Eller går det med vilket som till hojjen.? Gissar på att det är orginal på lillninjan.

Har inte 100% koll på just den biten....

Förslag?? :va

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Tja! är sugen på en 04ans ninja 636. Blev alldeles chockad när jag kollade försäkrings priserna. Hel försäkring för 34" dyrast & billigast 17". Är det verkligen värt dessa pengar?

Mvh Marcus :confused:

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
(MARCUS) skrev:
2351038 34" dyrast & billigast 17". Är det verkligen värt dessa pengar?

Mvh Marcus :confused:

Hmm. ... värt...?! bara opp till dig att avgöra.... :tummenupp

Kan ju bara säga att summan billigast.. (17 K) innebär för mig att på två år så har den summan blivit vad jag gav för min hoj i inköp och ett år med försäkring... hehehe... Där ser man vad lite äldre hoj kan spara pengar.... :tomten

Men jag lär nog skaffa lite nyare hoj nästa år....vilket blir dyrare på alla sätt, men det är det nog värt.! :D

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Hej

orkar tyvärr inte leta igenom hela tråden för denna enkla fråga och hittade inte "sök i tråd" hjälpmedel.

undrar vilka miltal man bör göra service på hojen (zx6r, -01)?

tack för svar.. pöss

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Mahti skrev:
2355848 Hej

orkar tyvärr inte leta igenom hela tråden för denna enkla fråga och hittade inte "sök i tråd" hjälpmedel.

undrar vilka miltal man bör göra service på hojen (zx6r, -01)?

tack för svar.. pöss

Beror ju ganska mycket på vad för service du menar?

Men de större servicejobben skall göras 600/1200 och var 2400 Mil
(tex ventilspel 1200 mil) ( oljebyte 600 mil)

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Ujuj vajvaj min hoj dricker olja... redan vid 3600mil. :va

Antar det är typ ventilsäten eller något som är kassa. men fan jag som skött servicarna. Vem vart hur renovera toppen? dyrt?

(Kör på helsyntet)

edit: Försökt wheela och sånt lite på senaste kanske är lutningen som gör att olja slinker förbi och förbränns?

Harder

Harder
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
På jakt efter en R1 igen ;)
Ingen Ninja =/

Ja då har man inte sin ninja kvar efter ett jag körde av vägen i söndags så är bågen bara skrot och jag är helt mörbultad...Ska ändå vara glad att det inte tog värre...Så nu får man börja spara pengar och ladda iför nästar sommar...Ha de ninja brothers

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Strypning

Tänkte lämna in min på service nästa år. Tror ni den verkstaden vill ta bort strypningarna i insuget? medans dom ändå är på gång med ventiljustering mm

Hur mycket kostar denna service.När ska ventiljusteringen göras i vilket miltal? Hade nog kunnat gjort den själv men vill ha en stämpel i boken.

Tack Hade bra /Tomas

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Inte så billigt...

2hjul skrev:
2368572 Ingen som vet :va

Han som äger den hojen jag lånar säger att hans 1200 milaservice inklusive ventiljustering gick på 5 k på Hoj o MC i Linköping.

Är det någon som vet vad det sitter för bestyckning i gasarna original på en 97:a?

/R

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
2hjul skrev:
2362013 Tänkte lämna in min på service nästa år. Tror ni den verkstaden vill ta bort strypningarna i insuget? medans dom ändå är på gång med ventiljustering mm

Hur mycket kostar denna service.När ska ventiljusteringen göras i vilket miltal? Hade nog kunnat gjort den själv men vill ha en stämpel i boken.

Tack Hade bra /Tomas

5200kr för min 2400mil service (en 99:a). De tar nog bort strypning om du säger till. då de ändå måste ta bort förgasaren när de ska justera. Strypningen är ju bara 4:a brickor som ligger i insuget under förgasaren. Utgår ifrån att din är likadant strypt som min är.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Thure skrev:
2369149 5200kr för min 2400mil service (en 99:a). De tar nog bort strypning om du säger till. då de ändå måste ta bort förgasaren när de ska justera. Strypningen är ju bara 4:a brickor som ligger i insuget under förgasaren. Utgår ifrån att din är likadant strypt som min är.

okej tackar :) är dom under förgasaren:va Har inte mekat nå mc 4 takt än men ser inte insugen ut ungeför som en 2takt:va jaja jag vet inte mycket jag

Tack för alla svar /tomas

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Någon som har kört upp med sin zx6r? Hur är konbanan och serpentinen med den?

Kan hända att jag får ta om kortjäveln :gnissla

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...