ZX-6R-tråden

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tjabba dewdz. Jag var på Knudan idag och kollade på STCC/Viedec-cirkusen. Rätt :tummenupp.

Fyndade billiga rejsdäck dessutom. Fem tofflor inhandlades av #39 Henrik Stenberg (tror jag han hette). Pralin SuperCorsa 1 samt Mezeler RaceTec. Nu har man 2 fram och 3 bak att slita ut, borde räcka ett tag. Ett sett (fram+bak) var riktigt fint slitna. Såg nya ut på mitten. De andra hade också massor med möner på mitten, dock ngt mer slitna på kanterna.

Hur långt kommer man på ett Pralin SC1? Man kunde räkna med minst 300 mil, gissningsvis upp emot det dubbla på min -96 trodde folk i depån. Vad säger elitforumisterna? :)
 

Bifogat

  • DSCN7707_40.JPG
    DSCN7707_40.JPG
    115.8 KB · Visningar: 97
  • DSCN7715_40.JPG
    DSCN7715_40.JPG
    132.8 KB · Visningar: 68
  • DSCN7696_40_70.JPG
    DSCN7696_40_70.JPG
    76.2 KB · Visningar: 81
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
yää way to go!

(fan kan ni fortfarande gå runt i shorts!!)
Mina mjukare M1, som ändå inte är race-mjuka, jag har nu har jag märkt nått riktigt förvånande med, fast ändå helt logiskt. Jag tyckte de höll skitlänge första 300milen, körde inte speciellt fort (kanske max 140 på småvägarna). Sen under slutet började jag dra på ett par 200+ åkningar på norrlands fina vägar. efter det kändes det då som om det tog en vecka att slita ut dem. så kort o gott, mina M1 höll inte ens 500 mil...

Kör du hyffsat ok så håller de nog ett bra tag :tumenupp är ingen däckspecialist men i högre farter verkar däcken bli smööör :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
morecore skrev:
2449620

(fan kan ni fortfarande gå runt i shorts!!)

:lol :hihi
Går ni runt i dunjackor så här års däruppe? ;)




Täcks för tipsen f.ö. dewd. :tummenupp
 

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Just nu bara en skoter...
Jonsssson skrev:
2448873 Jaha, då håller man på med ventiljusteringen efter att ha rengjort förgasare och filter....Var dock tvungen att justera shimsen på en ventil...Hur brukar ni göra, ifall bladmåttet går in på "minimi-måttet" är ni nöjda då, eller brukar ni försöka ligga mitt intervallet?
Sen till frågan, är det någon som vet vilket moment man ska dra fast kamaxlarna med? Menar alltså de femhundratusen bultarna som håller fast kammarna. Tack förresten för inlägget om intervallen på insug och utblås!!!!

Ok, då var det problemet löst....12nm ska det tydligen vara!
Så då vet andra som ev ska justera ventilerna.
Kan dock säga att det tar ett tag, många saker att plocka bort:gråta
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jonsssson skrev:
2451345 Ok, då var det problemet löst....12nm ska det tydligen vara!
Så då vet andra som ev ska justera ventilerna.
Kan dock säga att det tar ett tag, många saker att plocka bort:gråta


Inga problem om man är lite händig?

Jag gissar att man behöver:
1) Bladmått
2) Momentnyckel
3) Haynes Mekhandbok
4) lite shims
5) mer krejjer?
6) ännu mer krejer?

Känner nämligen en f.d. bilmeckare (som inte kan något specifikt om MC). Tror ni han och jag borde kunna fixa biffen?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Zee skrev:
2451419 Inga problem om man är lite händig?

Jag gissar att man behöver:
1) Bladmått
2) Momentnyckel
3) Haynes Mekhandbok
4) lite shims
5) mer krejjer?
6) ännu mer krejer?

Känner nämligen en f.d. bilmeckare (som inte kan något specifikt om MC). Tror ni han och jag borde kunna fixa biffen?

Är det inte välan fegt att använda momentnyckel? Måste väl gå på lite känsla eller? :tungan
 

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Just nu bara en skoter...
Zee skrev:
2451419 Inga problem om man är lite händig?

Jag gissar att man behöver:
1) Bladmått
2) Momentnyckel
3) Haynes Mekhandbok
4) lite shims
5) mer krejjer?
6) ännu mer krejer?

Känner nämligen en f.d. bilmeckare (som inte kan något specifikt om MC). Tror ni han och jag borde kunna fixa biffen?[/QUOTE
Jag har använt bladmått, momentnyckel, 10 och 12mm hylsa. Tror att det är typ det som behövs...Kanske en och annan nyckel till men inga konstigheter alls! Jag hade inga ventiler som var för stora så jag tog helt enkelt och slipade ner de shims som fanns där (handlade om väldigt små ändringar, typ 0.05mm), ja just det, ett sjyst skjutmått är bra att ha....
Önskar dock att jag hade en mekbok så att man slipper fundera så j-vla mycket:tungan
Men kort sagt, fixar jag det fixar ni det...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jonsssson skrev:
2452491
Jag har använt bladmått, momentnyckel, 10 och 12mm hylsa. Tror att det är typ det som behövs...Kanske en och annan nyckel till men inga konstigheter alls! Jag hade inga ventiler som var för stora så jag tog helt enkelt och slipade ner de shims som fanns där (handlade om väldigt små ändringar, typ 0.05mm), ja just det, ett sjyst skjutmått är bra att ha....
Önskar dock att jag hade en mekbok så att man slipper fundera så j-vla mycket:tungan
Men kort sagt, fixar jag det fixar ni det...


Låter som ett roligt vinterprojekt då. :tummenupp

Tack för infon.
 

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Just nu bara en skoter...
Bränslepumpen...

Okej, nu har jag en till fråga....På era zx6r (jag har en 95:a), surrar bensinpumpen en stund när ni vrider på nyckeln? På min senaste hoj var det insprutning och den drog in bensin direkt nyckeln vreds på.
På hojarna innan med gasare minns jag helt enkelt inte. Är lur på att pumpen inte riktigt är med. Eller har någon ett bra tips på att kolla pumpen??
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jonsssson skrev:
2455001 Okej, nu har jag en till fråga....På era zx6r (jag har en 95:a), surrar bensinpumpen en stund när ni vrider på nyckeln? På min senaste hoj var det insprutning och den drog in bensin direkt nyckeln vreds på.
På hojarna innan med gasare minns jag helt enkelt inte. Är lur på att pumpen inte riktigt är med. Eller har någon ett bra tips på att kolla pumpen??
Jag har haft en 95:a men kommer inte ihåg, förgasarhojar har bara pump om förhållandet mellan tank och förgasare är sådant att självfall inte fungerar. Antar att den har pump då den har samma typ av relativt låg tank och högt placerade fuggar som alla moderna hojar har. Då borde du höra pumpen ja. Går ju att kolla upp på buykawasaki.com's sprängskisser om det är pump. Pumpen låter dock inget om trycket är ok så om hojen inte varit avstängd särskilt länge så behöver pumpen inte gå före start, på en insprutare hör du dock alltid pumpen eftersom trycket som behövs är så högt där. Dock kan du inte köra så länge om pumpen inte fungerar, ungefär som att glömma bensinkranen. ;)
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag måste byta drivpaket på min båge i veckan och tänkte gå ner en kugge i fram. Någon som vet vart jag kan beställa bra, prisvärda grejer med übersnabb leverans? Vad är det för storlek på dreven jag ska ha? zx6r-00 är modellen. Behöver jag några specialverktyg för att fixa bytet?
 
Last edited:

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
Tranicos skrev:
2471906 Jag måste byta drivpaket på min båge i veckan och tänkte gå ner en kugge i fram. Någon som vet vart jag kan beställa bra, prisvärda grejer med übersnabb leverans? Vad är det för storlek på dreven jag ska ha? zx6r-00 är modellen. Behöver jag några specialverktyg för att fixa bytet?


15 kugg fram och 40 kugg bak som standard. Har kollat på några ställen på nätet, men inte sett nån som har alternativ... Men det borde ju finnas drev med andra kuggantal någonstans....?? (jaa, till en nollnolla alltså) *L*

Kollade upp nyss, på lelles har dem 14 tänders....109:-
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tranicos skrev:
2471906 Jag måste byta drivpaket på min båge i veckan och tänkte gå ner en kugge i fram. Någon som vet vart jag kan beställa bra, prisvärda grejer med übersnabb leverans? Vad är det för storlek på dreven jag ska ha? zx6r-00 är modellen. Behöver jag några specialverktyg för att fixa bytet?
Prova www.addemoto.se, de har mycket hemma till bra pris. Du behöver hålla bakhjulet för att lossa framdrevet, ta INTE av kedjan innan du lossat framdrevet. Bakbromsen räcker oftast inte utan ta t ex en planka mellan ekrarna och svingen. Mutterknackare är bäst om du har.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ventilsallad?

Egentligen borde jag ventiljustera om ett par hundra mil (-96) men jag har varit på Kawasaki (G:sson/Center Syd Löddeköpinge) och det tycker INTE det låter ventiltick ALLS. Det verkar på dem som att det sällan behövs justeras ngn ventil heller, utan oftast handlar det om en ventilKONTROLL.

Har även hört på annat håll att det är helt onödigt att riva upp hojen bara för saken skull.


Ska man (med risk för att idiota-förklaras) vänta med ventiljust tills det börjar småticka eller ska man hålla vart 1200 mil slaviskt? Riskerar man ventilsallad direkct eller kommer det att ticka innan ngt tråkigt händer?

Vad har ni för erfarenheter som gjort ventilkollar? Minimala justeringar?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men du måste ju göra en kontroll för att veta om något behöver justeras. Bara för att det sällan behöver justeras så låter det ju riskabelt att hoppa över kontrollen. Dessutom tar kontrollen högst halva tiden av en kontroll+justering så betalar du per timme vilket är vanligast så är det inte hela världen. Det är inte säkert att du får tickljud heller utan du kan få negativt spel också som håller ventilen öppen lite grann och då bränner du ventiltallriken och sätena, inte bra.

Tycker du att det är för dyrt att en firma gör det så kan du väl försöka få någon i bekantskapskretsen som är kunnig att förbarma sig över hojen för en lägre penning. Om jag kommer ihåg rätt har du nyligen köpt hojen så det vore ju bra om du fick reda på att allt är ok.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Bild på 07ans ZX6R (Sorry, om den redan har postas)

Från MCN:
"The ZX-6R is new from the ground up, including the engine, with the era of the 636cc motor replaced by a 599cc engine which will still have enough power to compete. "
 

Bifogat

  • zx6r.jpg
    zx6r.jpg
    34.3 KB · Visningar: 58

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Maranello skrev:
2476839 Bild på 07ans ZX6R (Sorry, om den redan har postas)

Från MCN:
"The ZX-6R is new from the ground up, including the engine, with the era of the 636cc motor replaced by a 599cc engine which will still have enough power to compete. "

Postad i en annan tråd men inte här. Och visst är den ful! Ledsen men jag föredrar 03'an....
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top