ZX-6R-tråden

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Recension ZX6R -96

Tänkte att jag skulle presentera mina första intryck av Ninjan efter att ha haft den 5 dagar eller så. Min bakgruns som hojåkare är allt från 230 bhp Hayabusor och Duccar på 65 bhp. Min senste hoj var en Ducce SS 750 i.e. -00. Denna ninjan har jag, pga vädergudarna, inte pressat jättemycket med aktiv körning. Än. Men ett par tankar på 70-vägar har det blitt.

Motor:
Drar lagom på mellan, men lämnar mer att önska. T.o.m. med SS750i.e. hade mycket mer vrid på låg o mellan (dock inget mer på toppen). Ninjan ska matas med 8000+ och då drar den iväg bra. Ingen raket dock. Nu först förstår jag varför folk gnäller på det eviga växlandet på 600:eek:r. No rpm, no fun.

Chassie:
Verkar stadig och säker. Kanske att framgaffeln är lite väl mjuk eller niger lite väl mycket (om det nu inte är samma sak). Känns som den dyker en hel del och jag kan tänka mig att vid lite bankörning kan man nog borsta av dammet på framskärmen vid inbromsningarna efter rakorna.

Bromsar:
Min 6:a lider av det klassiska syndromet med ngt skakande frambroms. Enligt bike begtest är detta normalt för modellen, och jag visste detta redan innan köp. Inget som stör mig direkt, men.. Jag antar att man måste byta klossar OCH skivor för att råda bot på detta? Dvs kostar mer än det smakar.

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Zee skrev:
2435479 Tänkte att jag skulle presentera mina första intryck av Ninjan efter att ha haft den 5 dagar eller så. Min bakgruns som hojåkare är allt från 230 bhp Hayabusor och Duccar på 65 bhp. Min senste hoj var en Ducce SS 750 i.e. -00. Denna ninjan har jag, pga vädergudarna, inte pressat jättemycket med aktiv körning. Än. Men ett par tankar på 70-vägar har det blitt.

Motor:
Drar lagom på mellan, men lämnar mer att önska. T.o.m. med SS750i.e. hade mycket mer vrid på låg o mellan (dock inget mer på toppen). Ninjan ska matas med 8000+ och då drar den iväg bra. Ingen raket dock. Nu först förstår jag varför folk gnäller på det eviga växlandet på 600:eek:r. No rpm, no fun.

Chassie:
Verkar stadig och säker. Kanske att framgaffeln är lite väl mjuk eller niger lite väl mycket (om det nu inte är samma sak). Känns som den dyker en hel del och jag kan tänka mig att vid lite bankörning kan man nog borsta av dammet på framskärmen vid inbromsningarna efter rakorna.

Bromsar:
Min 6:a lider av det klassiska syndromet med ngt skakande frambroms. Enligt bike begtest är detta normalt för modellen, och jag visste detta redan innan köp. Inget som stör mig direkt, men.. Jag antar att man måste byta klossar OCH skivor för att råda bot på detta? Dvs kostar mer än det smakar.

Kanske skulle du ta o justera gaffeln lite? Bytte oljan i min o det gjorde underverk bara det. Bromsar är ett aber. Jag har just skaffat nya ISR-skivor till min.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Arne_Duck skrev:
2435563 Kanske skulle du ta o justera gaffeln lite? Bytte oljan i min o det gjorde underverk bara det. Bromsar är ett aber. Jag har just skaffat nya ISR-skivor till min.

Förra ägaren bytte nyligen gaffelolja och packboxar så det känns fnuligt att riva upp gaffeln igen. Det får duga.

Vad kostar ett par skivor+klossar+byte eigentlich? Mycket bang-for-a-buck, lite blingbling blir bra. :)

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Zee skrev:
2435784 Förra ägaren bytte nyligen gaffelolja och packboxar så det känns fnuligt att riva upp gaffeln igen. Det får duga.

Vad kostar ett par skivor+klossar+byte eigentlich? Mycket bang-for-a-buck, lite blingbling blir bra. :)

5kkr för ISR-plattorna, billigare än orginal och bättre..... montera själv. Ok behöver inte bytas. Dock nya klossar så klart, en 800spänn till. Fast det är ju till -98'an. Ditt exakta pris vet jag inte. Vi har inte samma skivor.
Mer kontrollerbara bromsar är resultatet. Stålspunna slangar bör du byta till om du inte gjort det. Och du, Nya fjädrar till gaffeln gör hojen som ny. Fast de kostar ju resten av skjortan.......

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Bromsbelägg fram båda sidorna till 95-97 kostar ca 600:- Så det är inte såå svettigt...
Dock lär det ju kosta en vacker slant att byta båda skivorna.. :(
Jag har samma tendens på bromseriet fram, att det liksom "tuggar" . Men det känns bättre vid hårdare inbromsningar... Sådana jag tvunget gjort under min långresa som jag kom hem från i lördags morse... Prick 430 mil på mätaren på två veckors hojsemester till norrland och norra finland... :)

Hojjen funkade alldeles utmärkt, och även jag kom hem helskinnad och i bra skick! Inte ett uns av krämpor eler sånt trots alla milen på lillninjan...:tummenupp

Undanmanövrar för både renar/ älgar och diverse idioter bakom rattar i bilar..
(rattar....tjaa, alltså....den där saken som används för att styra fyrhjulta fordon) :tungan

E:4an norrut och på tillbakavägen blev det inlandsvägen... Nice väg att ligga och toura på...

OCH!!! på 430 mil...så blev det endast 30 mil med nederbörd! Just det! jag hade en härlig tur med vädret....

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Service intervall på zx6r -95??

Tjena!
Är ny här på forumet, har gått tillbaks till landsvägare efter 4-5 år på enduro och cross, fan, ska bli nice att gasa lite igen! Nu till frågan: är det någon av er som har koll på vilket serviceintervall som gäller för ventilerna på min zx6r-95?? Har för mig att det är 1200 mil, men är absolut inte säker....:va
Vore även guld ifall någon här vet vilka avstånd som gäller på insug och utblås.....
//Jonsssson

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Jonsssson skrev:
2441788 Tjena!
Är ny här på forumet, har gått tillbaks till landsvägare efter 4-5 år på enduro och cross, fan, ska bli nice att gasa lite igen! Nu till frågan: är det någon av er som har koll på vilket serviceintervall som gäller för ventilerna på min zx6r-95?? Har för mig att det är 1200 mil, men är absolut inte säker....:va
Vore även guld ifall någon här vet vilka avstånd som gäller på insug och utblås.....
//Jonsssson

Det är vart 1200:e mil.

Avstånd kommer jag inte ihåg på krokig arm.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Jonsssson skrev:
2442030 Ok, tack!! Då är det bara att kolla spelet då.....
Kanske någon annan vet avstånden??

Jag kan kolla när jag kommer hem. Står la i Haynes-manulen om inte annat.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
F-modellerna (årsm 95-97):
Insug: 0.15 - 0.24 mm
Avgas: 0.22 - 0.31 mm

G och H-modellerna(9:cool::
Insug: 0.11 - 0.19 mm

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tänkte justera ventilerna på min i vinter när jag ändå plockar isär den. Är det någon man klara som glad amatör eller krävs det specialverktyg och skit? Finns det andra roliga saker man kan passa på att göra när man ändå håller på? Har en -00

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Tranicos skrev:
2442827 Tänkte justera ventilerna på min i vinter när jag ändå plockar isär den. Är det någon man klara som glad amatör eller krävs det specialverktyg och skit? Finns det andra roliga saker man kan passa på att göra när man ändå håller på? Har en -00

Jag har samma tanke...och undrar ju också om verktyg och vad som mer kan tänkas behövas ha hemma vid ett sånt arbete..?

schims? Vad mer?

Man vill ju inte stå där med riven motor och upptcka att man måste inhandla mer prylar... Jobbigt att avbryta skruvandet pga dålig planering.. *L*

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ventiljustering med shims blir ofta i två delar. Först rivning och mätning och pusslande hur man kan flytta shimsen för att behöva skaffa så få nya som möjligt. Efter det åker man till handlaren och skaffar nya, ibland tar de dina överblivna i inbyte då det inte är så mycket slitage på dem. Sedan får man sätta ihop allt igen. :näsblod

Som tur är så behöver man ofta inte justera något efter kontrollen. :)

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Zee skrev:
2442765 F-modellerna (årsm 95-97):
Insug: 0.15 - 0.24 mm

G och H-modellerna(9:cool::
Insug: 0.11 - 0.19 mm

AAh, kanon. Tack så mycket!!!!!!!!
Då är det bara att kolla upp när tid finnes...:)

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Reg-skylten

Undrar vart man kan köpa snyggare regskylt-hållare till zx-6r, 05-06?

Originalet är mindre snyggt :mad:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
invisible skrev:
2447695 Undrar vart man kan köpa snyggare regskylt-hållare till zx-6r, 05-06?

Kolla om Du inte kan göra ett eget fäste direkt under cutsen o Du slipper köpa en hållare osv osv...blir snyggt o mer integrerat med hojen för övrigt.

Last edited:

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Moment...

Jaha, då håller man på med ventiljusteringen efter att ha rengjort förgasare och filter....Var dock tvungen att justera shimsen på en ventil...Hur brukar ni göra, ifall bladmåttet går in på "minimi-måttet" är ni nöjda då, eller brukar ni försöka ligga mitt intervallet?
Sen till frågan, är det någon som vet vilket moment man ska dra fast kamaxlarna med? Menar alltså de femhundratusen bultarna som håller fast kammarna. Tack förresten för inlägget om intervallen på insug och utblås!!!!

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
#space skrev:
2447725 Kolla om Du inte kan göra ett eget fäste direkt under cutsen o Du slipper köpa en hållare osv osv...blir snyggt o mer integrerat med hojen för övrigt.

Problemet är att jag har varken tillgång till verktyg, material och plats för sådant. Därför vill jag köpa och undrade vart det finns att hitta.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept