ZX10R-tråden

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Jag kör med Acra helsystem med db-killer och har inga problem med bullret.

Hej,

Testar att fråga samma här eftersom ZX10R 2011 tråden verkar vara rätt död.

Har precis köpt mig en 2011 zx10r och undrar hur ni med slip on har löst db för bankörning? Jag har orginalsystem just nu men tittar runt lite för att få ett roligare ljud i bågen. Har ni behållit fördämparen och kör med db killer eller kan ni skippa db-killern om ni har kvar fördämparen?

Jag lurar lite på Yoshis R77D och behålla mellanburken, men då den modellen inte funkar med DB killer är jag osäker på om det är vettigt.
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Säljer Akra slip on till Kawa ZX10R 2011. Mer info under Köp&Sälj. Akrapovic0.jpg
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Letar efter en Racefit Growler slipon till en Kawasaki zx10r - 2010.

Letar också efter en "link pipe" till Akra trioval lång som ersätter katen till samma hoj.

Sist men inte minst letar jag efter ställbara fotpinnar till samma hoj.

Hör gärna av dig om du har en eller vet någon som vill sälja.

Tack på förhand!
 
Last edited:

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
När jag var ute och körde i helgen så började kopplingen slira på min Gen1:a, över 7-8000rpm. Det blev sämre och sämre under samma dag och jag tänkte att nu är väl kopplingen helt slut och att det gick fort när det väl började slira. Jag har monterat ny kopplingsvajer för några veckor sedan och jag justerade så det givetvis fanns spel i kopplingen. Nu när den började slira så justerade jag ännu mer, så den tar otroligt långt in och ännu mer spel, nu slutade det slira, i alla fall det mesta slirandet.

Nu undrar jag om det ändå inte är dags att byta koppling. Hojen har gått 4800mil och jag vet inte om kopplingen är nytt på den någon gång. Jag tycker känslan i kopplingen i överlag är kass. Någon här som bytt koppling och vad har ni kört på för märke? Kikat på Barnette eller standard lameller, samt byte av fjädrar.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är det någon som har "link pipe" till Akra slipon till en zx10r 08-10? De röret som ersätter den stora tunga boxen som sitter mellan ljuddämparen och katalysatorn.
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Letar också efter Cordona Quickshift till en zx10r-10 samt Racefit Growler slipon till zx10r 08-10.

Hör gärna av er om ni har något av följande eller vet någon som säljer. :)
 

Grizzly74

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Ort
Grangärde
Hoj
-04 Kawasaki zx10r
Halloj! Någon här som vet hur man löser "problemet" med vridmomentsbegränsningen på en -04? Det sitter ett 16-kugg fram, men på t.ex. gelleråsen känns hojen rentav slö ur böjarna om man inte ska ner och vingla på 1an. Jag har hört nå´t om "TRE" men får inte kläm på om jag måste ha Power Commander eller hur det funkar.:confused:
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Halloj! Någon här som vet hur man löser "problemet" med vridmomentsbegränsningen på en -04? Det sitter ett 16-kugg fram, men på t.ex. gelleråsen känns hojen rentav slö ur böjarna om man inte ska ner och vingla på 1an. Jag har hört nå´t om "TRE" men får inte kläm på om jag måste ha Power Commander eller hur det funkar.:confused:

Har du org bakdrev? Annars upp två kugg bak.
På tidigare ZX10 jag haft hade jag både TRE och PC, den krävde minst över 7000 rpm för knuff.
Har TRE och PC nu också, dock i en flyttlåda.. (Lathet) Kan inte påstå att jag märkt av skillnad med/utan.
(Minns jag rätt säger TRE/leverantör att TRE fungerar bäst ihop med PC)
/Rookie
 
Last edited:

Erik_E

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Morgongåva
Hoj
Kawasaki ZX10-R -04
Hej alla glada!!
Jag äger en grön -04a som jag är lite kär i :kär
Men jag tycker den är lite svårsvängd! Speciellt efter att jag provat polarens R1a -07. I jämförelse så kändes den som det bara var att luta hur mkt som helst, nyper kurvan av oväntat? Inga problem.
Medans min får jag mera ta sats och bryta ner, har jag då tagit i för lite och kurvan nyper av så blir det brunt i kalsongerna.
Jag kör just nu med Pirelli Diablo Rosso 2 190/55 däck, som jag valde efter att läst inlägget nedan.

Min fråga är vad alla ni andra kör med? Original 190/50??
Tacksam för svar

Det första problemet jag märkte var att hojen inte ville svänga in ordentligt (vi snackar bana här) dvs inialt gick det bra men när lutningen skall ökas strax för apex så vill den inte luta mer, det tog emot. Jag klurade på detta om det var chassiet eller om det var däcken. Dunlop Qualifier är väldigt breda för att vara ett 190 däck och jag tyckte att profilen var ganska flack.

Min teori är att bakdäcket blir för flackt i profilen vilket gör att när man närmar sej kanten på däcket så får den flacka profilen hela hojen att lyfta, dvs profilen bär hojens vikt uppåt.
Nu är det 55-profil på nyare hojar (såsom zx10-06) och dom däcken blir lite "ballongmässiga" när man kollar på dom men det är som det skall vara, hojen byggs efter det, men det skal vara en ganska spetsig profil, som rejsdäcken är byggda, mycket gummi på sidorna och men smalt på mitten.

Hursomhelst så skruvade jag på 180/55 istället för att se om det var däcken eller chassiet, pang så låg fotpinnarna i backen, utan någon som helst ansträngning, kanonskoj.
På med 190/50 men det funkade inte alls, hojen kändes låg bak, vilket ju är sant eftersom det är stor skillnad i höjd på 190/50 och 190/55.
När jag slutligen satte på Metz Racetech i 190/55 så var jag hemma. Hojen är stadig men ändå mycket svängvillig, dessutom är den neutral i lutningen, precis som det skall vara. Jag gillar lättsvängda hojar så jag har hissat ride height bak med en 6mm spacer så nu svänger den lika fint som -04:an.

Summa summarum, sätt på rejsdäck så blir hojen som den skall vara:tummenupp
 

Erik_E

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Morgongåva
Hoj
Kawasaki ZX10-R -04
Har bytt till ett 16 drev fram på min 04:a och på så sätt stämmer ju inte riktigt hastighetsmätaren längre. Idag testade jag med en app på telefonen för att se maxhastigheten med gps kontra vad det faktiskt stod på min mätare. Jag drog upp den lite hastigt till 285 på mätaren och konstaterade sedan att appen registrerat 245 som mest. Nog för att det skiljer en del redan med original drevning på mätaren och faktiskt hastighet, men att det skulle skilja 40km/h var jag inte beredd på. Nu är frågan om den hann registrera topphastigheten i och med att jag inte direkt låg och pressade där uppe utan bara drog upp den till 285 och sedan släppte av.

Någon som har några tankar om detta och kanske mätt upp sin med gps?

Kan tillägga att jag inte är en sån som alls tycker det är kul att ligga och köra fort rakt fram, utan detta mest var ett test för att se hur mkt mätaren diffar. Det var såklart inte på allmän väg heller :dummer

Kan rekommendera en Speedohealer! En sån kör jag med, kalibrera med telefonappen bara sen stämmer den till 100%. Modellen du ska ha heter SH-V4 + SH-K01 och finns på bikersneed.se

Mer info: http://www.healtech-electronics.com/products/sh/
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Hej alla glada!!
Jag äger en grön -04a som jag är lite kär i :kär
Men jag tycker den är lite svårsvängd! Speciellt efter att jag provat polarens R1a -07. I jämförelse så kändes den som det bara var att luta hur mkt som helst, nyper kurvan av oväntat? Inga problem.
Medans min får jag mera ta sats och bryta ner, har jag då tagit i för lite och kurvan nyper av så blir det brunt i kalsongerna.
Jag kör just nu med Pirelli Diablo Rosso 2 190/55 däck, som jag valde efter att läst inlägget nedan.

Min fråga är vad alla ni andra kör med? Original 190/50??
Tacksam för svar

Pirelli SC2, 200/60 baktill.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hallååååå hur F uuiilar man med en sån där säta eks??? Det gick ju varken att powerwheela eller koppla upp den här trötthästen på tvåan med skjuts. :va Givetvis med full effekt utan TC.

Japaner japaner...


(Men jäääävlar va snabb och stabil den är :D)
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Då det drar sig mot höst så är det dags för nått nytt projekt i vinter. Tänkte därför kolla om det är någon som är intresserad av mitt förra projekt som är en 2004 ZX10R, så får jag lite mer plats i garaget och lite pengar i plånboken ;)

Här finns en del bilder och info om hojen och renoveringen:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?169753-ZX10R-tråden/page78

Den har i dagsläget gått ca 1950mil och ser i princip helt ny ut nu. Alla slitagedelar som däck, bromsar, drivpaket, packboxar etc. är bytta. Servade den med olja, filter, luftfilter, tändstift, innan jag började köra med den i våras. Åtgärdade även generatorn enl. Kawasakis servicebulletin. Massor med små skruvar etc. är bytt och bara originaldelar för att det ska se nytt ut.

Sitter ett kortat Acra titan slip-on och PCIII på den, körde den i rullande bänk för att kolla att mappningen var OK. Bromsarna fram är uppgraderade med stålomspunna slangar och ok från ZX6/ZZR1400. Vidare monterade jag en Tail Tidy och Kellerman LED-blinkers bak.

Jag har inte ens kört 100 mil med den så däck och allt är i nyskick fortfarande.

Om jag skulle sätta ut den på blocket skulle jag nog testa att sätta 49,000kr så har ni en fingervisning vad jag hoppas att få. Det är en hel del mindre än vad jag lagt ut bara så ni vet :dummer Kvitto finns på alla delar (tror jag).

Kan den vara sveriges finaste 1Gen ZX10R? Alla tre nycklar finns samt diverse originaldelar som avgassystem, bakdel och skjutssadeln.

Hör av er om ni är intresserade, thomas_bosaeus@hotmail.com eller 0763238795

IMG_1500.jpg
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Någon som behöver en styrdämpare till zx10r 04-05? Märket är extreme tech och den är komplett med fäste. Pris 1500kr.
Jag har även en bakfälg från zx10r 2006, men passar 2004-2010. Pris 2500kr.
 

Holmz0r

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2013
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki ninja zx9r 2001
Tjenare
såhär låter det ibland när jag ska dra upp den på bakhjulet
låter ju som den kuggar över


Jag har helt nytt drivpaket, det lät likadant med det gamla

vad tror ni kunniga här inne att det kan vara ?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top