ZX10R-tråden

Parvin

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
zx10r 05
Hallå alla!

Blir min hoj inlöst blir det en -04 :yoparty Har kollat ebay några dagar nu :fakta Men har en fråga... Finns det inte tankkåpa till -04? Är det bara dea nyare som har det? Hade nämligen isf tänkt lacka om ett kåpset till den nya mörkgrönmetallic lacken å lite svart... Vore skönt att slippa lacka om tanken :fakta

Mvh

Jag köpte tankkåpa till min 05 från axxonracing.se, köpte dock ett helt kåpset så jag vet inte om han säljer bara tankkåpan men det går ju o höra=)
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
CBR1000 -04-07 passar med 5mm distanser. Jag köpte Nissinok från en zx14(tror det är samma på alla årsmodeller) samma som sitter på ZX6RR -07-08, och dom är bolton. Bytte pumpen till en Brembo och stålomspunnet. Kör med originalklossarna från ZX14 och har riktigt bra bromsar hela passet.

För att hålla nere bakhjulet bättre så har jag höjt den max fram, och tagit bort brickan mellan bakdämpare o chassiet. Drevat ner en fram och upp en bak och en kedja med 2 länkar extra.

Tycker hojen känns väldigt balanserad, lättstyrd men tycker fortfarande den är lite lätt bak. Något man får lära sig. Använder mycket motorbroms för lite hjälp bak initialt. 50-profil är inget alternativ då det är för platt som bandäck.

Måste säga att jag börjar trivas ordentligt med hojen nu efter 15 bandagar och lite finjusteringar.:tummenupp

Passar Honda oken även till zx10r 06-07?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Passar Honda oken även till zx10r 06-07?


Jag funderar också på att göra samma på min 05a. Bromsarna är inte direkt topklass tyvärr. Min är helt original dvs inte ens stålomspunnet.

Innan man börjar byta ut hela oket och skaffa bromspump osv undrar jag: Hur mycket hjälper det att bara byta till stålomspunnet? Blir det något bättre?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag funderar också på att göra samma på min 05a. Bromsarna är inte direkt topklass tyvärr. Min är helt original dvs inte ens stålomspunnet.

Innan man börjar byta ut hela oket och skaffa bromspump osv undrar jag: Hur mycket hjälper det att bara byta till stålomspunnet? Blir det något bättre?
Ingen större skillnad att bara byta till stålomspunnet, i alla fall inte på gen 1. Jag provade detta men kompletterade ganska snart uppsättningen med nya ok :)
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ok, vilka delar köpte du för att få allt komplett? Vad gick notan på? Något speciellt o tänka på?
Begagnade ok plockade från en ZX6R -07. De kom kompletta med bromsslangar och ca 50% kvar av beläggen som satt i. Jag köpte oken av en ebay-handlare baserad i USA, totalt gav jag ca 850 kr för oken och frakt hem till dörren.

Tänk på att bromsbeläggen från originaloken på 04-05 inte passar rakt av i oken från ZX6:an. Det går tydligen att fila lite på beläggen enligt en del forumposter, men jag vete tusan om jag skulle chansa på det... om beläggen i oken du hittar är slut eller saknas behöver du alltså köpa nya och kan inte bara flytta de du redan har. I övrigt är det bara skruva dit oken, fästa slangarna och lufta systemet

Edit: och i och med att jag inte har någon användning av belägg till gen 1 längre så har jag en uppsättning Carbone Lorraine XBK5 liggande i obruten förpackning om någon är intresserad :)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Begagnade ok plockade från en ZX6R -07. De kom kompletta med bromsslangar och ca 50% kvar av beläggen som satt i. Jag köpte oken av en ebay-handlare baserad i USA, totalt gav jag ca 850 kr för oken och frakt hem till dörren.

Tänk på att bromsbeläggen från originaloken på 04-05 inte passar rakt av i oken från ZX6:an. Det går tydligen att fila lite på beläggen enligt en del forumposter, men jag vete tusan om jag skulle chansa på det... om beläggen i oken du hittar är slut eller saknas behöver du alltså köpa nya och kan inte bara flytta de du redan har. I övrigt är det bara skruva dit oken, fästa slangarna och lufta systemet

Edit: och i och med att jag inte har någon användning av belägg till gen 1 längre så har jag en uppsättning Carbone Lorraine XBK5 liggande i obruten förpackning om någon är intresserad :)

Ok. Låter kanon! Är du helt nöjd med greppet nu? Bytte du slangarna mot stålomspunnet också? Bytte du bromspumpen också?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ok. Låter kanon! Är du helt nöjd med greppet nu? Bytte du slangarna mot stålomspunnet också? Bytte du bromspumpen också?
Slangarna bytte jag till stålomspunna någon månad innan jag bytte oken. Oken gjorde mycket större skillnad än slangarna. Bromspumpen har jag inte bytt, utan det är original.

Efter byte till nya ok så är jag äntligen nöjd med bromsarna. Nu är det bara jag som måste bli bättre på att bromsa, men det sitter i huvudet. Hojen sätter inte begränsningarna längre i alla fall :)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är det någon som vet om det går att använda detta slipon på en zx10r-2010? Sliponet är till en zx10r-2011 egentligen, men jag gillar sliponet grymt mycket och tänkte det kanske går att anpassa mellanröret så att den passar en 2010. Någon som vet eller kanske till och med gjort samma ingrepp?

Tacksam för hjälp!

78595.jpg


Sökte lite på nätet och hitta en video från tuben där killen har tagit ett Akra short slipon från en BMWS1000RR och moddat så att den passar på zx10r gen3.

http://www.youtube.com/watch?v=3dZOWvucEY4

Vad tror ni?
 
Last edited:

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Chansade på att köpa bromsok från En cbr1000rr hrc 06-07 och med 5mm distanser så kommer dom att lira.
Alla ok från Hondan vad jag har sätt är svarta, har hrc bara en annan färg? Enligt han jag köpte dom av menar på att dom är lite bättre än dom svarta?image.jpg
 

ninja76

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
2008 Kawasaki ZX10R
Har inte läst alla era inlägg men hur upplevs bromsarna på en ZX10R 2008? Nybliven ägare så vill gärna veta :) tänkte köra lite bana nästa år så bra att veta.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Har inte läst alla era inlägg men hur upplevs bromsarna på en ZX10R 2008? Nybliven ägare så vill gärna veta :) tänkte köra lite bana nästa år så bra att veta.

Jag kör en 2008:as ZX10:a och har kört sjukt mycket bana med den hojen. Överlag en helt fantastisk hoj om du frågar mig. Vore den inte så bra skulle jag ha bytt för länge sedan. Bromsarna tycker jag är bra redan som standard. Men vill man tweka till det lite kan man montera stålomspunna bromsslangar och köra med andra bromsskivor och belägg. Då jäklar :) Så har jag gjort. Bactor MC motorsport www.bactor.se kan hjälpa dig att öka din bromskänsla och performance.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är det någon som har en linkpipe till Akrapovic slipon? Den delen som går mellan sliponet och grenröret. Delen ersätter den stora "boombox" klumpen som stryper DB på hojen. Ska passa zx10r 08-10 modellen.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Gällande ZX10 -2008, undertray/plasten som batteriet vilar på. Fästena i framkant, finns det någon här som kan förklara hur dem ser ut/var dem sitter. Sitter dem från plasten in i ram eller från plasten in i bakram?
 

Suprafreak

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2014
Ort
Latorp
Hoj
2009, kawasaki zx10r
Hej! Patrik heter jag och är nybliven ägare av en kolsvart zx10r 09a , första hojen för mig så kommer bli en upplevelse till våren ��

Nu en fråga! Nån som vet om hotbodies undertail är lagligt här i sverige, hittar ingen bild på hur regplåten ska sitta på ett lagligt sätt på den?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top