ZX10R-tråden

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Det blev ett par Qualifier RR faktiskt.
Hade inte ställ på mig då jag bytte så har bara kört lungt, men änsålänge är jag kanonnöjd. Svänger riktigt lätt o stabilt! :tummenupp

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Är det någon som har haft problem med kopplingen på en 04-05:a? Min "tar" inte omedelbart när man drar in handtaget, med kall motor kan det ta upp till 1 sekund innan kopplingen frilägger drivningen!? Tips efterlyses...

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HojLös
Vilket däck ska man satsa på om man ska ta ut hojen på ett par ban dagar ?
ska man gå ner till 180/50/17 däck eller ska man ha som orginal 190/55/17 eller kanske 190/50/17
alla verkar ha olika teorier om att 180 svänger lättare kontra att de släpper lättare oxå osv, någon som har verklig erfarenhet ?
obs är till en zx10 2006:a

Tacksam för all info

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilket däck ska man satsa på om man ska ta ut hojen på ett par ban dagar ?
ska man gå ner till 180/50/17 däck eller ska man ha som orginal 190/55/17 eller kanske 190/50/17
alla verkar ha olika teorier om att 180 svänger lättare kontra att de släpper lättare oxå osv, någon som har verklig erfarenhet ?
obs är till en zx10 2006:a

Tacksam för all info

Jag har testat alla tre varianterna. 180/55 funkar fint och hojen blir lättsvängd och trevlig i uppträdande, men det ser spett ut. 190/55 är det bästa, då får chassiet rätt förutsättningar och cykeln blir neutral och fin i svängen. Jag tycker dock inte skillnaden mot 180/55 är jättestor. 190/50 funkar skitdåligt eftersom du sänker bakdelen med nästan 2 cm, hojen blir en chopper helt enkelt, inte att rekommendera...

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HojLös
Tackar för svaret.. har ett metzler race däck hemma som har 180/55 men då behöver man inte vara så orolig att hojen better sig knäppt om man sätter på det.

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HojLös
Ny fråga. Har hört lite om någon som ska kallas cherry bomb som ska vara liknande tre mod för gixxer, är det något oh ha till en zx10 06a ? om det är något vart får man tag i det ?

tack på förhand

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Är det någon som har haft problem med kopplingen på en 04-05:a? Min "tar" inte omedelbart när man drar in handtaget, med kall motor kan det ta upp till 1 sekund innan kopplingen frilägger drivningen!? Tips efterlyses...

Vad använder du för nån motorolja? Har du alltid använt samma innan problemet uppstod?

ninja68

It aint over till ........
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
Cykel
Åtdragningsmoment styrkrone bult ?

Hej !:)

Ny här på forumet !

Är det någon som vet åtdragningsmomentet för styrkrone bulten ?

Märkte idag att den var lös och gick att skruva av med fingrarna !:confused:

Kan detta ha bidragit till klonkande ljudet jag har haft vid hård inbromsning precis innan man stannar eller är det bromsoken som dom sa på verkstan ?

Hojen är en zx10r 06 300 mil .........:hjälm

Tacksam för svar !:hojraket

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
har faktiskt ingen aning men borde inte en auktoriserad verkstad kolla på det och fixa till det på direkten? Du har väl ändå garanti kvar på bågen?

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10R Grön

Ny här på forumet !

Kan detta ha bidragit till klonkande ljudet jag har haft vid hård inbromsning precis innan man stannar eller är det bromsoken som dom sa på verkstan ?

Styrkrone bulten = 8 kg (78 nm) på -04:an

Beläggen brukar glappa lite i oken så det kan vara det.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia

Ny här på forumet !

på sidorna innan denna finns det ett par inlägg om just detta. bulten håller inte ngt på plats, så den kan du dra lagom. om det ser likadant ut som på en 04 så får man lossa styrkronan för att komma åt och fixa glappet. mitt tips är att ladda ner en verkstadsmanual. finns på sporthoj ngnstans...lycka till. just det, jag hade problemet och fler med mig, blev bra när man drog åt muttern till styrlagret.

ninja68

It aint over till ........
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
Cykel
på sidorna innan denna finns det ett par inlägg om just detta. bulten håller inte ngt på plats, så den kan du dra lagom. om det ser likadant ut som på en 04 så får man lossa styrkronan för att komma åt och fixa glappet. mitt tips är att ladda ner en verkstadsmanual. finns på sporthoj ngnstans...lycka till. just det, jag hade problemet och fler med mig, blev bra när man drog åt muttern till styrlagret.

Tack för svar !

Jag hittade en manual på zx10r.net och det var 7.7 kg .

Bengt på Gerts hjälpte mig i Lördags med detta så nu är det ok igen !:tummenupp

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
jaha niklas....kan vi få höra ett utlåtande? va den där tjejfärgade hojen ngt bättre än ninjan? ärlighet varar längst...:D

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Är sugen på att köpa en 10:a efter ha sålt min gamla zx9-r, men vad ska man kolla för nåt? Jag är sugen på en 04-05:a!

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
jaha niklas....kan vi få höra ett utlåtande? va den där tjejfärgade hojen ngt bättre än ninjan? ärlighet varar längst...:D

Är det mej du frågar?:) Den är inte tjejfärgad, Rosa är tjejfärg, orange är race!!!!:yoparty :yoparty :yoparty

Motormässigt är KTM:en inte i samma liga, 10-15 hästar och Kawans explosiva register saknas ju såklart. Men efter Anderstorpsrakan och Gelleråsenrakan så vet jag att jag hänger på Gixxer1000, R1 och CBR1000 -07 utan vidare. Och dom kommer inte heller ikapp när dom ligger efter. Mycket på grund av den låga vikten och att vridet är högre än på ZX10:an. En v-twin är ju så förrädiskt lugn i motorgången att man luras att den är slö.

Chassiemässigt och bromsmässigt är Kawan inte ens i närheten. RC8:an har som standard värstinggrejerna från WP, feedbacken är enorm där jag fysiskt känner sandkornen under däcken, überfetjeflaläckert. Bromsarna är det häftigaste jag känt, två fingrar på bromsen, en gaffel som inte sjunker, sen är det bara att bromsa och det är inga problem att få racedäck att skrika hela vägen från 200 till 0, fränt!

Sen är körställningen väldigt bekväm vilket gör att jag kan slappna av och koncentrera mej på att köra, jag är både lång och har dåliga knän efter 17 års innebandy, så japshojarna börjar vara för små för mej. Jag fick ont i knäna efter varje pass på banan med Kawan, det får jag inte längre...

Jo jag är helnöjd med bytet, men jag saknar den råa kraften i Kawan, det måste jag villigt erkänna...:)

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
erkänn att det bara är SVART som är race! :tuttar

hur står sig 2008 års ninja mot din tjejhoj? :) (kan inte sluta...)

man går ju som alltid och är sugen på nytt, men vet inte om twin är min grej...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
erkänn att det bara är SVART som är race! :tuttar

hur står sig 2008 års ninja mot din tjejhoj? :) (kan inte sluta...)

man går ju som alltid och är sugen på nytt, men vet inte om twin är min grej...

I Kawavärlden är det svart som är Race, helt klart:tummenupp I den övriga världen är det orange. Om du tittar på inlägg nummer 12 i den här tråden så ser du att det är mycket orange, och KTM även på japshojarna:D

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185646

Antingen gillar man twin eller så gör man det inte, men det är inte fel att vidga sin horisont. Att komma från radfyra till twin är en omställning som tar tid, men jag trivs bättre och bättre varje dag med KTM:en. Det jag tror är den stora skillnaden är den korta veven, det blir ingen gyrokraft som det blir på en radfyra så den känns som en väldigt lätt 600: att köra.

Hur Kawa -08:an står sej vet jag inte eftersom jag inte har kört den. Det är säkert en skitfrän hoj och Kawa kommer att sälja massor av den. Men jag har svårt att tänka mej att den är lika alert på chassiesidan som RC8:an. Fjädringen och det lätta, och smala, chassiet på KTM:en gör mycket för känslan av kontroll. Och det är känslan av kontroll som avgör, inte hur mycket motor man har.

Å andra sidan, efter 15 år på bana så har jag sedan länge insett att hojen inte har nånting med saken att göra:)

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Å andra sidan, efter 15 år på bana så har jag sedan länge insett att hojen inte har nånting med saken att göra

word. om man åker jämnt med en gammal gixxer 400 i böjarna på gotland så spelar hojen mindre roll...

fick för mig att du provkört 08an, misstog mig tydligen...hoppas vi ses på ngn bandag så jag kan inspektera ktmen, har inte sett ngn IRL så att säga...

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag blev avhängd av en finne på en rc8 på skandinavian open så nog går det åka fort på en sån...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024