ZX10R-tråden

Bygget har börjat

Har nu satt sågen i ett av mina många racingkåpset och börjat plasta och spackla så att hojen skall få ett helt annat stuk än vad man är van att se en Kawasaki ZX-10R av 2008 års modell. Änden på bakramen är utbytt så att den skall passa det nya stuket på bakkåpan. Hojen kommer att få en smalare, mer slimmad, aerodynamisk och racinginspirerad look. En N-TRADE RACING design helt enkelt :)

Ni som vill kan under nyheter på www.n-trade.se/racing följa hur hela bygget pågår och alla bilder läggs ut under menyvalet Bildgalleri. Där klickar ni sedan på "Album: 2009"

Lägger in ett par smakprov från bildgalleriet
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    170.5 KB · Visningar: 53
  • 15.jpg
    15.jpg
    152.1 KB · Visningar: 62
  • 4.jpg
    4.jpg
    100.5 KB · Visningar: 59
  • 10.jpg
    10.jpg
    183.8 KB · Visningar: 59
Däck.

Köpte mig en ZX10R -08 & ska byta däck på den. Enl. tillverkaren ska det vara 190/55/17 bak på den. Jag har ett set liggandes m 190/50/17 bakdäck.
Är det ok att slänga på det? Tänkte på väghållning samt mätarhastighet. :va
 
Köpte mig en ZX10R -08 & ska byta däck på den. Enl. tillverkaren ska det vara 190/55/17 bak på den. Jag har ett set liggandes m 190/50/17 bakdäck.
Är det ok att slänga på det? Tänkte på väghållning samt mätarhastighet. :va

Inte att rekommendera, hojen blir 2 cm lägre bak och kan kännas konstig i styrningen...
 
Nja borde väl snara bli knappt 1cm lägre, men det kanske gör stor skillnad det med?

Beror på däcksfabrikatet, vissa däck är högre och vissa däck är bredare än andra. Ett 180/55 till exempel kan vara 170-190mm brett. Vissa däck har väldigt toppiga profiler, till exempel DOT racedäck som Metz Racetech eller Dunlop GP som kan vara väldigt höga, byter du då från ett sånt till t ex ett Pilot Road så kan det skilja upp mot två centimeter. Hojen känns jättekonstig, som en gammal 80-tals hoj...

(Något överdrivet kanske:tungan )
 
Beror på däcksfabrikatet, vissa däck är högre och vissa däck är bredare än andra. Ett 180/55 till exempel kan vara 170-190mm brett. Vissa däck har väldigt toppiga profiler, till exempel DOT racedäck som Metz Racetech eller Dunlop GP som kan vara väldigt höga, byter du då från ett sånt till t ex ett Pilot Road så kan det skilja upp mot två centimeter. Hojen känns jättekonstig, som en gammal 80-tals hoj...

(Något överdrivet kanske:tungan )


Mitt set jag har liggandes är Dunlop Qualifier RR, dom är ju Väldigt toppiga för att få mer anläggningsyta vid kraftiga nerlägg, men om jag måste byta är det nån som har tips på "bästa" däcket. (Farlig fråga, jag vet)
Kommer köra ca 75% bana i medel till lite snabbare tempo.

Funkar Dunlops GP-Racer bra ihop m min hoj kanske?

Jag har ett par originaldäck liggandes, köp dom för 15000:- så får du även med 2 par extra fälgar....kan ju va bra att ha....

Hehe jo men jag har redan ett extra par fälgar m skivor & helt nya regndäck. :tungan
 
Last edited:
någon mer än jag som har en 08:a som drar åt höger när man släpper styret? märkte det redan på väg hem från handlarn och det stör mig som fn, de kollade upp spårning samt alla inställningar på 100 milan men det blev inte bättre, nu visar det sig att jag inte är ensam om detta då detta är ordentligt uppmärksammat i usa,obs märks endast när man släpper styret, går annars spikrakt vid vansinnes inbromsningar från höga hastigheter,även bakhjulsåka funkar bra, spelar heller ingen roll vilken sida på vägbanan man ligger på,drar alltid till höger, min 04: gick alltid spikrakt, hmm får ringa kawa i dagarna
 
någon mer än jag som har en 08:a som drar åt höger när man släpper styret? märkte det redan på väg hem från handlarn och det stör mig som fn, de kollade upp spårning samt alla inställningar på 100 milan men det blev inte bättre, nu visar det sig att jag inte är ensam om detta då detta är ordentligt uppmärksammat i usa,obs märks endast när man släpper styret, går annars spikrakt vid vansinnes inbromsningar från höga hastigheter,även bakhjulsåka funkar bra, spelar heller ingen roll vilken sida på vägbanan man ligger på,drar alltid till höger, min 04: gick alltid spikrakt, hmm får ringa kawa i dagarna

Jag har samma på min men blev bättre när kollade kedje spänningen , skilde ca 1mm på markeringen på h/v ,

Har läst på zx10r.net att det kan vara nån spacer till framhjulet som spökar men det verkar vara mycket spekulationer där !

Kan kanske vara kopplingsvajern som ligger emot ramen ?
 
Jag har samma på min men blev bättre när kollade kedje spänningen , skilde ca 1mm på markeringen på h/v ,

Har läst på zx10r.net att det kan vara nån spacer till framhjulet som spökar men det verkar vara mycket spekulationer där !

Kan kanske vara kopplingsvajern som ligger emot ramen ?

spårningen kollades med laser=100% ok, har också hört om nåt shims till framhjulet o även att kawa menar på det att avgassystemet pga placeringen gör att det drar till höger:va , många har dock forskat i ämnet på zx10r.net men ingen har ett givet svar, inte ens kawa:confused:, provade polarens 10:a som enl honom inte drog höger men jag upplevde att den drog lika jävligt som min. men vad menar du med kopplingsvajern mot ramen?:va
 
Last edited:
spårningen kollades med laser=100% ok, har också hört om nåt shims till framhjulet o även att kawa menar på det att avgassystemet pga placeringen gör att det drar till höger:va , många har dock forskat i ämnet på zx10r.net men ingen har ett givet svar, inte ens kawa:confused:, provade polarens 10:a som enl honom inte drog höger men jag upplevde att den drog lika jävligt som min. men vad menar du med kopplingsvajern mot ramen?:va


Svårt att förklara men vajern verkar vara tight dragen så om det kan
`dra `styret åt höger .:va Behövs ju inte så mycket kraft för att den ska dra åt höger ! :confused:
 
tjena ZX10r grabbar!


JAg söker med ljus och lykta efter en generator till kawasaki zx10r 04 Helst från en 05a!!!

Om ni vet nån som har en kan ni ju vara snälla o ringa mig! mvh niklas
ganska så brådis.

0706981703
 
Har lackat om tanken och mecken rev bort alla gummipluppar samt värmeskölden under tanken... tänkte limma dit alla prylar igen men behöver en bild på tankens undersida. så jag vet vart allt ska sitta.

Någon som har tanken löst som kan ta en bild och posta?
 
Nu har jag plöjt igenom hela tråden och inte hittat någon som har nämt något om det problemt jag har.
Köpte hojen av en hojhandlare när den hade gått ca 150 mil (Sleeplezz "gamla") och det blev en 40 mila resa hem från Hudiksvall.
Märkte efter en stund att hojen gick lite ryckigt på jämn gas, när motorvägen öppnade sig söderut, men jag funderade inte så mycket på detta eftersom det var första långresan på liten liter hoj, en stor sportbag med diverse grejer krängd över axlarna.. och många mil framför mig.

Jag hann med ca 100 mil innan vintern gjorde det omöjligt att fortsätta köra, men under dessa mil så kände jag att hojen gick "orent" med jämn gas på 5/6:ans växel och det spelar ingen roll vilket varvtal jag kör på.

Och med "orent" menar jag att hojen rycker och i bland känns det som om man får soppatorsk några sekunder och då vrider man ju automatiskt på rullen och efter någon sekund blir det en reaktion och hojen "sticker" iväg.

Någon som tips elr liknande problem att dela med sig av?

Jag har PC3, Acrapovic titan helsystem och BMC luftfilter (tror jag, har inte kollat filtret) sedan är den mappad till 175,6 hp på slangen
 
Last edited:
Låter ju som ett fel på mappningen.....



Nu har jag plöjt igenom hela tråden och inte hittat någon som har nämt något om det problemt jag har.
Köpte hojen av en hojhandlare när den hade gått ca 150 mil (Sleeplezz "gamla") och det blev en 40 mila resa hem från Hudiksvall.
Märkte efter en stund att hojen gick lite ryckigt på jämn gas, när motorvägen öppnade sig söderut, men jag funderade inte så mycket på detta eftersom det var första långresan på liten liter hoj, en stor sportbag med diverse grejer krängd över axlarna.. och många mil framför mig.

Jag hann med ca 100 mil innan vintern gjorde det omöjligt att fortsätta köra, men under dessa mil så kände jag att hojen gick "orent" med jämn gas på 5/6:ans växel och det spelar ingen roll vilket varvtal jag kör på.

Och med "orent" menar jag att hojen rycker och i bland känns det som om man får soppatorsk några sekunder och då vrider man ju automatiskt på rullen och efter någon sekund blir det en reaktion och hojen "sticker" iväg.

Någon som tips elr liknande problem att dela med sig av?

Jag har PC3, Acrapovic titan helsystem och BMC luftfilter (tror jag, har inte kollat filtret) sedan är den mappad till 175,6 hp på slangen
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top