ZX10R-tråden

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är det någon som vet om det finns några barnsjukdomar eller svagheter på 04an? Har fått uppfattningen att hojen är brutal och mkt nervös i styrningen.. många rekommenderar styrdämpare.

Jag är 1.88 lång. Hur sitter man på hojen om man är så lång?
 
Last edited:

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Är det någon som vet om det finns några barnsjukdomar eller svagheter på 04an? Har fått uppfattningen att hojen är brutal och mkt nervös i styrningen.. många rekommenderar styrdämpare.

Jag är 1.88 lång. Hur sitter man på hojen om man är så lång?

Styrdämpare är rekomenderat, den kan vara ganska nervig när man pressar den lite. I övrigt skall det inte vara några stora grejor.

Jag är 182cm o sitter helt ok... nåja man hänger bra på armarna inne stan men i raceposition o aktiv körning funkar det bra.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Styrdämpare är rekomenderat, den kan vara ganska nervig när man pressar den lite. I övrigt skall det inte vara några stora grejor.

Jag är 182cm o sitter helt ok... nåja man hänger bra på armarna inne stan men i raceposition o aktiv körning funkar det bra.

Tackar för svar! :)

Var det inte nåt med ramen man skulle kolla? Hur känns växel lådan på 04an? Har inte hunnit prova en 04 än.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Tackar för svar! :)

Var det inte nåt med ramen man skulle kolla? Hur känns växel lådan på 04an? Har inte hunnit prova en 04 än.

Ramen sprack på många -04. På en av de -04 jag ägt så var ramen bytt på goodwill-garanti pga. av detta. Sprickorna började komma runt motorfästena vill jag minnas.
Även fälgen fram vill jag minnas var något med på -04.
Hojarna är dock så gamla nu så problemen bör vara åtgärdade om hojen inte stått i garage sedans ny med 100mil på mätaren.

Körmässigt så är ZX-10R den klart nervösaste hojen jag kört, har ägt 2st -04 och en -05.
Även kompisar som kör RR och tidningar brukar ha samma åsikt.
Skulle väl endast vara R1 -98 som är i samma klass gällande framhjul som lättar i tid och otid.
Sjukt rolig hoj om man vill leka och köra bakhjul men jag tycker den är smått obehaglig att köra på kuperade kurviga vägar då framhjulet sällan vill ha kontakt med asfalten.

ZX-10R -08 går inte jämföra med -04. -08 har mer effekt men känns betydligt slöare då den inte alls är så nervös på gasen eller lyfter framdäcket utan att man vill det.
Riktigt trevlig maskin.
Gällande sittställningen så tycker jag man sitter bra på både -04 och -08. Jag är 195cm.
Passageraren sitter dock mycket högre på -08 av någon dum anledning så skjutsa är ingen höjdare.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ramen sprack på många -04. På en av de -04 jag ägt så var ramen bytt på goodwill-garanti pga. av detta. Sprickorna började komma runt motorfästena vill jag minnas.
Även fälgen fram vill jag minnas var något med på -04.
Hojarna är dock så gamla nu så problemen bör vara åtgärdade om hojen inte stått i garage sedans ny med 100mil på mätaren.

Körmässigt så är ZX-10R den klart nervösaste hojen jag kört, har ägt 2st -04 och en -05.
Även kompisar som kör RR och tidningar brukar ha samma åsikt.
Skulle väl endast vara R1 -98 som är i samma klass gällande framhjul som lättar i tid och otid.
Sjukt rolig hoj om man vill leka och köra bakhjul men jag tycker den är smått obehaglig att köra på kuperade kurviga vägar då framhjulet sällan vill ha kontakt med asfalten.

ZX-10R -08 går inte jämföra med -04. -08 har mer effekt men känns betydligt slöare då den inte alls är så nervös på gasen eller lyfter framdäcket utan att man vill det.
Riktigt trevlig maskin.
Gällande sittställningen så tycker jag man sitter bra på både -04 och -08. Jag är 195cm.
Passageraren sitter dock mycket högre på -08 av någon dum anledning så skjutsa är ingen höjdare.


Tack för info! Ramen var problem på k5/k6 också som åtgärdades på garanti med ramförstärkning.

Just nu står det mellan zx10r-04/05 eller K3/K4. zx10 verkar dock vara lite roligare om man gillar extrema hojar som du beskrev det. :)
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Tack för info! Ramen var problem på k5/k6 också som åtgärdades på garanti med ramförstärkning.

Just nu står det mellan zx10r-04/05 eller K3/K4. zx10 verkar dock vara lite roligare om man gillar extrema hojar som du beskrev det. :)

Absolut, roligare bushoj än ZX-10R -04 får man nog leta efter. Slipper förgasaren som det är på äldre hojar också. :tummenupp

Med en 55kg tjej på bönpallen så kommer framhjulet inte ha kontakt med asfalten mer än vid inbromsning. :tungan
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
PM'at Mitt reg.

Just det det där med ramen, men det var bara ett fåtal vill jag minnas. Och framhjulet var ett utbyte på iaf -04an. Det kan du ringa till närmaste kawasakihandlare o kolla om det är gjort. Jag kollade med Ava när jag köpte min. Så vitt jag vet så kan man inte se det på hjulet men rätta mig gärna om jag har fel.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
PM'at Mitt reg.

Just det det där med ramen, men det var bara ett fåtal vill jag minnas. Och framhjulet var ett utbyte på iaf -04an. Det kan du ringa till närmaste kawasakihandlare o kolla om det är gjort. Jag kollade med Ava när jag köpte min. Så vitt jag vet så kan man inte se det på hjulet men rätta mig gärna om jag har fel.

Vad har ni för försäkringsbolag på era zx10:à?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hejsan alla glada Ninja-ägare!

Om ni kollar på första sidan i denna tråd, inlägg #14 så ser ni att jag har varit sugen på en 04/05 ganska länge :)

Det kom en R1a i mellan, men nu sällar jag mig till den lyckliga skaran då jag i söndags inhandlade en 04a, givetvis i grön kulör :yoparty

Som ägare av en ny maskin dyker det till att börja med upp en del små frågor som jag tänkte att ni här kanske kan hjälpa mig med.

Först och främst tänkte jag byta olja+filter i bågen och undrar då om något särskilt fabrikat är att föredra? Viskositet? Hel/delsyntet?

Nästa fråga handlar om hur man "rensar upp baken"
Var sätter man plåten? Vill gärna ha den i hjulhuset på något smidigt sätt, alternativt finns det schyssta regplåtshållare eller s.k. fender eliminators?
Vilka miniblinkers ska man köra?

Kom på en fråga till: Vilka krash-puckar ska man ha? Finns det några billiga, bra som man ej behöver borra i kåporna på?

För att svara på några av Kriss frågor kan jag även nämna generator som möjligt krångel på 04an.
Angående försäkringsbolag har jag min i Folksam och pröjsar 1443/mån, trafik, avställningsbar, 23 år skriven i Uppsala. Billigaste avställningsbara jag kunde hitta iaf. Har även min hemförsäkring hos Folksam vilket ger en liten rabatt.

Mvh
Jonas
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Hejsan alla glada Ninja-ägare!

Om ni kollar på första sidan i denna tråd, inlägg #14 så ser ni att jag har varit sugen på en 04/05 ganska länge :)

Det kom en R1a i mellan, men nu sällar jag mig till den lyckliga skaran då jag i söndags inhandlade en 04a, givetvis i grön kulör :yoparty

Som ägare av en ny maskin dyker det till att börja med upp en del små frågor som jag tänkte att ni här kanske kan hjälpa mig med.

Först och främst tänkte jag byta olja+filter i bågen och undrar då om något särskilt fabrikat är att föredra? Viskositet? Hel/delsyntet?

Nästa fråga handlar om hur man "rensar upp baken"
Var sätter man plåten? Vill gärna ha den i hjulhuset på något smidigt sätt, alternativt finns det schyssta regplåtshållare eller s.k. fender eliminators?
Vilka miniblinkers ska man köra?

Kom på en fråga till: Vilka krash-puckar ska man ha? Finns det några billiga, bra som man ej behöver borra i kåporna på?

För att svara på några av Kriss frågor kan jag även nämna generator som möjligt krångel på 04an.
Angående försäkringsbolag har jag min i Folksam och pröjsar 1443/mån, trafik, avställningsbar, 23 år skriven i Uppsala. Billigaste avställningsbara jag kunde hitta iaf. Har även min hemförsäkring hos Folksam vilket ger en liten rabatt.

Mvh
Jonas

Olja
Delsyntet? I en motor som varvar 13000rpm? :näsblod
Delsyntet häller man i traktorer av alla de slag(jordbruksmaskiner och Volvo :tungan).
Helsyntet har man i alla maskiner man bryr sig om.
3 liter ska det gå på vid byte av olja+filter. Kontrollera naturligtvis i mätglaset regelbundet då det är normalt att en motor förbrukar lite olja.

Blinkers
Sök på ebay efter kompletts baklampor med inbyggda blinkers. Till besiktningen funkar Biltemas LED blinkers fint. Köp bara till motstånd annars blinkar de för snabbt.

Tänk på att du måste ha reflex bakåt annars blir farbror blå grinig.
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Olja....... allt utom matolja funkar, o även det om det kniper.

Allvarligt talat, det finns lika många åsikter om olja som det finns medlemmar på SH. Följ bara vad det står i instruktionsboken så går det bra.
API SE, SF or SG
API SH or SJ with JASO MA
SAE 10W-40
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Hej hopp! Körde av kedjan på ninjan idag. All olja rann ut på nolltid :-(
Vi får se hur mycket som är sönderslaget, åt det någon som har en extramotor till salu annars?
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Fyyy va tradigt.. men hur kunde det hända??? :va

Jadu, det är nog inte helt ovanligt att en kedja går av på en så effektstark hoj. Det var fullgas på ettan från ett rödljus vid det tillfället. Men kedjan var rätt sliten och jag kollade senaste igår efter ett nytt drivpaket på nätet. Nu vet man att man ska byta ut grejerna så fort de börjar se ledsna ut. Tråkigt som fan iaf.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
efter att ha kört några hundra mil på min ninja 07a nu så måste jag faktiskt säga att 06/07 är en grymt underskattad modell!

den är ju allt 04an var fast mer, den ligger mycket stabilare i kurvorna utan att för den sakens skull offra nåt av busigheten, "nervositeten" fram är borta trots att den svänger snabbare, framhjulet lyfter precis likamycke :tummenupp

sen tycker jag det är den snyggaste ninjan med men det är ju kanske inte alla som kan hålla med :tungan jag älskar den här hojen iallafall!

innan sesongen knappt hade börjat så hade jag funderingar på att byta upp mig till 2011a, rsv4 eller s1000rr men dom tankarna är som bortblåsta nu, den här hojen är grym! :D
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Har kollat lite på min motor efter kedjebrottet igår.
Verkar inte vara så mycket sönderslaget och det kanske går att svetsa..?
Frågan är vad det är som e trasigt.. biten som slagits bort är undre fästet till skyddet som sitter över framdrevet. Men precis bredvid det fästet så är det ett gjutet hål in i motorn.. :-S Vad är det för nått?

Startar jag hojen så flödar oljan ut där fästet slitits bort..

precis i mitten av bilden..
0244bd47-351c-256f.jpg


0244bd47-3543-9c2d.jpg


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
liten bild men tycker det ser ut som det borde gå att svetsa ihop?

är det inget mer kritiskt som gått sönder än ett fäste till en kåpa som egentligen inte behövs så borde det räcka att fylla igen där det blivit hål och sen macguyvera dit kåpan (om du känner att du absolut vill ha kvar den).. ?

det svåra är väl att hitta nån alu-svets konstnär som har lust att ta sig an den bara..
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
liten bild men tycker det ser ut som det borde gå att svetsa ihop?

är det inget mer kritiskt som gått sönder än ett fäste till en kåpa som egentligen inte behövs så borde det räcka att fylla igen där det blivit hål och sen macguyvera dit kåpan (om du känner att du absolut vill ha kvar den).. ?

det svåra är väl att hitta nån alu-svets konstnär som har lust att ta sig an den bara..

Okej så bilden blev liten..skicka direkt från mobilen så den blev nog förminskad då av tapatalk som jag skriver igenom :p
Fästet kan jag ju leva utan men bakom det så läcker det olja samt att det är någon specialkonstruktion som jag inte vet vad den är till för. Ska kolla efter lite sprängskisser på nätet senare när jag inte jobbar.

Har en kille som antagligen kan svetsa åt mig iaf!


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top