ZX10R-tråden

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Sedär.. En fabriksfärsk zx-10r införskaffad i Bangkok o det känns precis hur bra som helst!! Nu kör, kör, kööör vi.. Lite info för er som är sugna på att flytta österut och som inte kan leva utan en Ninja.. 150 loppor (med gårdagens växelkurs) går de loss på. Helförsäkring, som de kallar 1st class insurance är betydligt billigare än i Sverige. Ca 3900 i årspremie kan väl anses som godkänt. Detta täcker stöld, sjukhuskostnader, "bail bonds", 3e part mm. Dock skriver försäkringsbolagen ned värdet på den nya hojen till 70% av köpepenningen i samma sekund som den rullar ut från affären - men detta kan undvikas genom en betydligt högre premie samt självrisk (vilket jag inte ansåg var motiverat)..

Varianten som säljs i Thailand är precis som ovanstående talare nämnde. En special edition byggd efter ganska hårda utsläppskrav. Den väger betydligt mindre än den svenska varianten, 180kg men har ändå 188 hp. Nåväl - vi får se hur den fungerar i Thailändska förhållanden. Ska även bli intressant att se vad det är för prissättning på alla snaskiga tillbehör som ska på efter första 100 milen. Peace!

förresten.. någon som har en länk där jag kan få tag på en svensk eller engelsk manual till en 09:a. Har sökt men inte funnit






Man blir ju lite måttligt avundsjuk på dig....Bor i thailand, kör NY kawa som dessutom kostar nästan hälften så mycket att helförsäkra som min halv försäkring.....Får väl glädja mig med att de ska bli regn imorgon....:huvet
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Sedär.. En fabriksfärsk zx-10r införskaffad i Bangkok o det känns precis hur bra som helst!! Nu kör, kör, kööör vi.. Lite info för er som är sugna på att flytta österut och som inte kan leva utan en Ninja.. 150 loppor (med gårdagens växelkurs) går de loss på. Helförsäkring, som de kallar 1st class insurance är betydligt billigare än i Sverige. Ca 3900 i årspremie kan väl anses som godkänt. Detta täcker stöld, sjukhuskostnader, "bail bonds", 3e part mm. Dock skriver försäkringsbolagen ned värdet på den nya hojen till 70% av köpepenningen i samma sekund som den rullar ut från affären - men detta kan undvikas genom en betydligt högre premie samt självrisk (vilket jag inte ansåg var motiverat)..

Varianten som säljs i Thailand är precis som ovanstående talare nämnde. En special edition byggd efter ganska hårda utsläppskrav. Den väger betydligt mindre än den svenska varianten, 180kg men har ändå 188 hp. Nåväl - vi får se hur den fungerar i Thailändska förhållanden. Ska även bli intressant att se vad det är för prissättning på alla snaskiga tillbehör som ska på efter första 100 milen. Peace!

förresten.. någon som har en länk där jag kan få tag på en svensk eller engelsk manual till en 09:a. Har sökt men inte funnit

En manual hittar du på ZX10R.CO.UK, regga dig på forumet och gå till "technical stuff", "technical bike help", "kawasaki workshop manual", där finns en manual för 2008 E8F i PDF format, -08 och -09 är samma hoj, det är bara lite ny färgsättning på -09 (vit).


I Sverige har vi en EUR-modell som väger 179 kg (torr) och har 188.1 PS vid 12500 rpm, detta är ju som sagt en E8F, men vad jag har hört och läst så är -09 modellen identisk tekniskt sett.
Kolla i dina regg papper vilken modell du har, sedan finns det en "country and area codes" i början på manualen, då kan man se vilken spec hojen har.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
En manual hittar du på ZX10R.CO.UK, regga dig på forumet och gå till "technical stuff", "technical bike help", "kawasaki workshop manual", där finns en manual för 2008 E8F i PDF format, -08 och -09 är samma hoj, det är bara lite ny färgsättning på -09 (vit).


I Sverige har vi en EUR-modell som väger 179 kg (torr) och har 188.1 PS vid 12500 rpm, detta är ju som sagt en E8F, men vad jag har hört och läst så är -09 modellen identisk tekniskt sett.
Kolla i dina regg papper vilken modell du har, sedan finns det en "country and area codes" i början på manualen, då kan man se vilken spec hojen har.

Tackar o bockar för tipset.. Problemet är att jag inte kan kolla något eftersom personalen på Kawasaki lyckades hälla bensin över min manual.. de lovade o försäkrade såklart på gammalt hederligt thailändskt vis att jag skulle få en ny innan jag körde hem hojen. Detta glömdes såklart bort. Charmigt leende bad de mig komma dagen efter. Återigen glömde de nämna något - Att de hade stängt de närmsta fem dagarna pga Buddha!!.. Livet leker likväl! Dock både plåt- och manuallös.
 

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Någon som har bra koll på hur det ligger till med problemen med generatorerna på zx10r?

som mitt minne säger var de fel på dem 04a som åtgärdades på garantin o som sedan var helt åtgärdat till 05?

Kawasaki sverige säger att de kan vara lite olika ljud från generatorn på 05 efter att denna åtgärd.. någon som vet mer?
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Någon som kör sin ZX-10R med 180/55/17 ? Av vad jag läst i andra trådar så verkar skillnaden vara individuell. Vissa säger att deras hojar blir mer kvickstyrda med 180. Hur blir våra Ninjor?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Någon som kör sin ZX-10R med 180/55/17 ? Av vad jag läst i andra trådar så verkar skillnaden vara individuell. Vissa säger att deras hojar blir mer kvickstyrda med 180. Hur blir våra Ninjor?

Har kört min zx10 med 180, kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad.

Jag skulle köpa 190 i första hand.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Någon som kör sin ZX-10R med 180/55/17 ? Av vad jag läst i andra trådar så verkar skillnaden vara individuell. Vissa säger att deras hojar blir mer kvickstyrda med 180. Hur blir våra Ninjor?
Satt 180/55 på när jag köpte den, sen har det blivit 190/55, 190/50 och 190/55. 190/50 är original och det skulle jag köra med om jag körde nästan uteslutande gata. 190/55 tycker jag passar lite bättre för bana och kraftigare nedlägg. Blir lite mer kvickstyrd, dock lite nervösare rakt fram kan jag tycka.

Mer kvickstyrd med 180? Ja, men gå i så fall upp till 190/55 tycker jag. Jag tyckte att det kändes lite nervösare när det går undan med 180/55 jämfört med 190/55.

Kör du 190/55 måste du dock höja huggern lite samt dreva ner hojen (om du vill ha samma utväxling).
 

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Någon som har bra koll på hur det ligger till med problemen med generatorerna på zx10r?

som mitt minne säger var de fel på dem 04a som åtgärdades på garantin o som sedan var helt åtgärdat till 05?

Kawasaki sverige säger att de kan vara lite olika ljud från generatorn på 05 efter att denna åtgärd.. någon som vet mer?

Ingen som vet något!?! någon här borde ju ha varit med om detta..
 

minge

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Värnamo
Hoj
ZX10R 08
Gör det nån större skillnad om man tar bort katalysatorn innan slutdämparen på en ZX10R 08 får man förutom vikskillnad någon effektvinst?

Micke
 

ninja68

It aint over till ........
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Sverige
Hoj
Cykel
Gör det nån större skillnad om man tar bort katalysatorn innan slutdämparen på en ZX10R 08 får man förutom vikskillnad någon effektvinst?

Micke

Katalysatorn sitter i slutet av grenröret och inte i den ``extra ljuddämparen``.
Då får du skaffa helsystem eller borra ut katalysatorn om du ska få ut lite mer effekt! (marginellt):va
Eller skaffar du ett Racefit Growler så blir du av med extra ljuddämparen och minskar vikten med ca 10kg! (Katalysatorn kvar):tummenupp
 

robahl

ÅK OCH FIKA MC
Gick med
25 May 2007
Ort
sth
Hoj
zx10r -05
Hej undrar hur man byter oljan på zx10r 2005 och hur mycket det ska vara?
har fel manual har den till 2006 /2007. mvh rob
 

minge

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Värnamo
Hoj
ZX10R 08
Så ett slipon är det mest prisvärda då kan man ju lägga mellanskillnaden mot ett helsystem på att mappa mont PC3 och filter?

Mike
 

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
kåpglas till zx10r-05

tips på detta? köpte ett hotbodies men passform o finish var inget vidare alls. så nu ska jag leta nytt, tips o erfarenheter?
 

christian84

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Kawasaki ZX-10R, Akrapovic slipon, Valtermoto crashpuckar
Hej funderar på att bya in min r1-05 mot en zx10r-08. va o provkörde en i går en liten sväng... kunde dock inte dra på allt för mycket så vet inte rikitgt vad den går för, har kört cbr 1000-08 o nya r1-09 och tyckte dom gick skit bra.
Tyckte inte kawan gick lika bra eller kan det varit jag som inte vågada gäääza ordentligt?

det jag störde mig på när jag körde kawan va att vindrutan(orginal) fladrade...känner ni samma sak?

kan väll knappast bli bättre med dubbel bubbel som är lite högre?

är det någon som vet om hotbodies megapone ljudämpare är nåt att ha? tycker själv att den är skitsnyggt.
 

Mister P

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Östersund
Hoj
2008 Kawasaki ZR10-R
Hej funderar på att bya in min r1-05 mot en zx10r-08. va o provkörde en i går en liten sväng... kunde dock inte dra på allt för mycket så vet inte rikitgt vad den går för, har kört cbr 1000-08 o nya r1-09 och tyckte dom gick skit bra.
Tyckte inte kawan gick lika bra eller kan det varit jag som inte vågada gäääza ordentligt?

det jag störde mig på när jag körde kawan va att vindrutan(orginal) fladrade...känner ni samma sak?

kan väll knappast bli bättre med dubbel bubbel som är lite högre?

är det någon som vet om hotbodies megapone ljudämpare är nåt att ha? tycker själv att den är skitsnyggt.

ZX10:an har mer toppeffekt än både cbr 1000 och r1:an - dock detta vid högre varvtal. Om r1:an kan jag inte uttala mig, dock cbr 1000 har ett starkare mellanregistret än ZX10:an, det är alltså inte alls konstigt att du upplever den som rappare. Vill du veta vad ZX10:an går för så ska du varva den över 10 000 varv - och hålla fast i styret :D. Kawan är dessutom elektroniskt strypt i lägra växlarna för att bemöta avgasnormer och bullerkrav. Man kan dock med fördel dreva ner framme 1 kugg. En bra slipon (utan db-eater) gör också en viss skilnad i mellanregistret. Och slutligen finns det moduler som lurar elektroniken att befinna sig i en högre växel för att skippa strypningen .....
 

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Hej funderar på att bya in min r1-05 mot en zx10r-08. va o provkörde en i går en liten sväng... kunde dock inte dra på allt för mycket så vet inte rikitgt vad den går för, har kört cbr 1000-08 o nya r1-09 och tyckte dom gick skit bra.
Tyckte inte kawan gick lika bra eller kan det varit jag som inte vågada gäääza ordentligt?

det jag störde mig på när jag körde kawan va att vindrutan(orginal) fladrade...känner ni samma sak?

kan väll knappast bli bättre med dubbel bubbel som är lite högre?

är det någon som vet om hotbodies megapone ljudämpare är nåt att ha? tycker själv att den är skitsnyggt.

har kört mot både cbr o nya R1 med likvärdiga förare och jag kan lätt säga att 10:an är snabbare både i acc o toppfart, men som sagt så behöver 10an rikligt med varv för att vakna
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har Kawasaki OTBH DB kåpglas och det fladdrar ingenting ens i 300km/h, det beror på vilken kvalitet av glas man köper. Att orginal ska fladdra i lägre hastigheter vet jag dock inget om eftersom jag bytte innan jag testat det lägre.
Kawan behöver oxå en ommappning (enl mig) då den saknar mer än 10 häst bara i mappen pga avgaskrav etc. Ligger runt 170hk från butik och har ca 180 med ommappning orginal (min iallafall)
 

christian84

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Kawasaki ZX-10R, Akrapovic slipon, Valtermoto crashpuckar
okej tack så mycket för svaren :tummenupp

ska försöka bestämma mig i veckan om jag byter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top