ZX10R-tråden

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Jag kan inte direkt köpa att man jämför med den där orangea för 79 som verkar extremt svårsåld. Jag hittar ju ingen annan än kusten för 80 kakor så att jämföra med bara den känns orimligt. En svart är svårare att hitta och av just den anledningen att det är generellt mer önskvärt. Sånt anser jag att man måste räkna in. Sen om man tittar på alla andra blocketanno ser så är de högre i kurs med betydligt fler mil på mätaren. FB ville försöka få det till att min hoj var värd 75k, ett skämt enligt mig. 90-95 känns mer rimligt om man kollar runt på blocket. Men hur som hävdar jag att 85k är minsta värdering, minus självrisk. Blir det ej godkänt så blir det att ta fram en opartisk värderingsman. FB ska inte blåsa mig på över 10k.

Det är svårt med värdering. Men 75 tycker jag låter lite i underkant. Men att få 90-95 tror jag är överoptimistiskt. Det finns en 09 (svart) som gått 130 mil på Blocket också som har utgångspris på 90.000:-. Det är också så att ALLA cyklar har prutmån.

Jag har lyckats få upp ersättningen på en hoj med 4-5000 genom att söka på annonserna och visa på att ersättningen dom erbjöd mig var lägre än motsvarande på Blocket. För att lyckas måste du visa att det de erbjuder är för lågt och det är ganska enkelt eftersom den enda jämförbara är ute för 79.000:- (även om färgen eventuellt är mindre eftertraktad).

Men jag tror att man inte behöver betala mer än ca 80.000:- för att köpa en motsvarande hoj och hur en oberoende besiktningsman ska få upp priset till 90-95.000:- vet jag inte. Färgen och utrustningen påverkar inte värderingen mer än högst marginellt.

Hoppas du kan få upp ersättningen upp till 80+. Ta fram annonserna som styrker ditt case och maila över dom till FB och fortsätt diskutera.

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Nöjd med moppen Juha? Köra på Mantorp med Bike promotion(3200 dkk,ca 3800:- för 4dagar:yoparty) eller med Fiver A-torp 2 dagar helgen som kommer? Kan inte bestämma mig själv vilket.:va

Last edited:

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Det är svårt med värdering. Men 75 tycker jag låter lite i underkant. Men att få 90-95 tror jag är överoptimistiskt. Det finns en 09 (svart) som gått 130 mil på Blocket också som har utgångspris på 90.000:-. Det är också så att ALLA cyklar har prutmån.

Jag har lyckats få upp ersättningen på en hoj med 4-5000 genom att söka på annonserna och visa på att ersättningen dom erbjöd mig var lägre än motsvarande på Blocket. För att lyckas måste du visa att det de erbjuder är för lågt och det är ganska enkelt eftersom den enda jämförbara är ute för 79.000:- (även om färgen eventuellt är mindre eftertraktad).

Men jag tror att man inte behöver betala mer än ca 80.000:- för att köpa en motsvarande hoj och hur en oberoende besiktningsman ska få upp priset till 90-95.000:- vet jag inte. Färgen och utrustningen påverkar inte värderingen mer än högst marginellt.

Hoppas du kan få upp ersättningen upp till 80+. Ta fram annonserna som styrker ditt case och maila över dom till FB och fortsätt diskutera.

FB sa att dom kollat en annons på blocket och sedan ringt EN handlare och hört om värdering. När jag påpekade att han inte kunde jämföra med bara en annons och säljare och visade upp andra annonser på något sånär likvärdiga hojar på blocket så ändrade han sig helt plötsligt och sa att han kollat med fler handlare. Sedan ringde jag upp 4st handlare och ingen av dom värderade under 80k, utan sa att 85k var mer rimligt. Detta mailade jag över till FB plus att jag bifogade länken till SMR's hemsida där dom har generella värderingar på beggade hojar. Så antingen försöker han som sagt blåsa mig eller så har han bara inte kunskap om hojar mer än att han ringer EN handlare som har en billig hoj ute på blocket och frågar värdering.

Men vi får se vad dom säger nu efter mailet. Jag skulle få en ny värdering. Jag kommer inte ge mig iaf.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Nöjd med moppen Juha? Köra på Mantorp med Bike promotion(3200 dkk,ca 3800:- för 4dagar:yoparty) eller med Fiver A-torp 2 dagar helgen som kommer? Kan inte bestämma mig själv vilket.:va

Mycket nöjd :banana Måste bara lära mig att köra den också och inte bara smyga omkring. Vet inte riktigt vad jag hinner med men förhoppningen är Gotland 4 dagar med SMC i närtid, men tittar även på Anderstorp som du nämner.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Säljer Racefit Growler med db-killer samt R&G skylthållare med ledbelysning och led blinkers. Hör av er vid intresse.. passar år 2008-2010.

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Kan man byta packboxar själv (på en 07'a) eller bör man lämna in? Svårt/enkelt?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Kan man byta packboxar själv (på en 07'a) eller bör man lämna in? Svårt/enkelt?

fick hjälp med detta på min 08'a och så här i efterhand var det inte alls jobbigt. det enda som saknades var väl nån form av komprimeringsverktyg för att få ihop grejjerna. men det löstes med ett spännband.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
04-05
Krashpuckar från Greven, var i ramen fäster man dem?

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
04-05
Krashpuckar från Greven, var i ramen fäster man dem?

Hmmm,ZX10R 04-05 där en känd svag punkt är ramen.:va Att fästa puckar som tar mällen i den hade jag aktat mig för. Har en själv som jag bara kör bana med och skulle aldrig sätta puckar på den , men det är jag det. Offrar hellre lite plast än att riskera vitala delar.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
billiga kåpglas till hojen, en 08'a. finns det i vårt avlånga land eller är det enkom ebay som gäller? har iofs inga problem med att beställa därifrån (bara positiv erfarenhet), men jag pallar inte med tiden det tar att få grejjerna från det man betalat.... såvida ingen av er vet nån säljare på ebay som typ alltid skickar skiten jättesnabbt.

såga i mitt mörka glas iom fighterbygget, men nu när hojen e återställd så märks det av i vinddraget :D skulle kunna ta mitt orginal kåpglas men det är klart och det är inget snyggt :D

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Hejsan,

Suget efter sporthoj är inte att leka med!
Är riktigt sugen på att byta min KTM 950 SMR mot en ZX10R -08 med strax över 400 mil på mätaren.
15000 emellan känns helt rätt.
Dock undrar jag lite över följande:

- Vilka serviceintervaller gäller för en -08? (ventiljustering vid vilka mil)
- Vad kan jag räkna med för försäkringspremie ungefär? (vad betalar ni?)

Hoppas på bra svar från kunnigt folk snarast så kanske det blir byte redan under helgen! :tummenupp
Ha det gott & skål på er...

/Bajkmaniac

Min -11 har 600 mil's intervall på service, ventiljustering är väl 1200 eller nått. Inte riktigt koll. Det är längre än på din KTM iaf ;)
Försäkringen är hutlös, 1400:- månaden hel/hel , 30+ boendes mitt i ödemarken och hojkort sedan -03. Fast jag fuskar o kör med avställningsbar ;)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Hejsan,

Suget efter sporthoj är inte att leka med!
Är riktigt sugen på att byta min KTM 950 SMR mot en ZX10R -08 med strax över 400 mil på mätaren.
15000 emellan känns helt rätt.
Dock undrar jag lite över följande:

- Vilka serviceintervaller gäller för en -08? (ventiljustering vid vilka mil)
- Vad kan jag räkna med för försäkringspremie ungefär? (vad betalar ni?)

Hoppas på bra svar från kunnigt folk snarast så kanske det blir byte redan under helgen! :tummenupp
Ha det gott & skål på er...

/Bajkmaniac

ingen aning om servicintervallerna. tar det som de kommer.
hel/helår 1900:-/mån, men jag fubbar jag med så jag betalar enbart för säsongen. 39 bast och haft A-kortet i ett år(boendes i förort till STHLM) mer eller mindre. Antar att cykeln blir billigare när den blir 5år gammal samt att jag själv får mer år som körkortsinnehavare.

RobertSport

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Hoj
Kawawa
Behöver hjälp!
Har köpt en Brembo RCS 19 till min zx-10R/06:a men kan inte montera den eftersom anslutningarna på slangarna inte passar.
Vet någon vilka anslutningar passar till RCS 19 dubbbla banjobulten?
Finns det kanske att köpa färdiga stålomspunna slangar som passar till RCS 19?

Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Har för mig att det är 1mm stigning till Brembopumpens gängor o 1,25mm till original. Du behöver en dubbelbanjobult med 1mm stigning o brickor. Jag fick slipa ner banjobulten lite eftersom den bottnade i pumpen. En del kör extra brickor istället. Lycka till.

RobertSport

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Hoj
Kawawa
Brembo

Har för mig att det är 1mm stigning till Brembopumpens gängor o 1,25mm till original. Du behöver en dubbelbanjobult med 1mm stigning o brickor. Jag fick slipa ner banjobulten lite eftersom den bottnade i pumpen. En del kör extra brickor istället. Lycka till.
Tack för tipsen, jag provade med extra koppar brickor och det såg bra ut iallafall. Nu sitter det en dubbelbanjobult med 6 kopparbrickor istället för 3. Imorgon ska jag även kontakta säljaren för han menar att det borde funka med Galfers stålomspunna slangar.

Jag kollade på mina bromsskivor fram och upptäckte att de inte rör sig alls, borde de inte göra det om de är halvflytande? :va

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring