ZX9R-tråden

666INFLAMES

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
LINKÖPING
Hoj
ZX9R 00:a
Är nog inte så dyrt med lite pakningar, men jag känner liksom inte för att lyfta ur motor och splitta allt i delar, går som attan ändå, så det får nog vara tillsvidare, kanske går att lägga lite silikontätning på pluggen efter byte?

Jäkla allu grejjor är lite kännsliga för att skruva upp och ihop hela tiden. :gnissla

Finns ju packning på tub annars har jag för mig:va
Verkar ju vara ganska grym hoj annars synd om skiten skulle rasa.
Det du kan göra om du känner tvivel för pluggen så kan du ju ta bort bara oljefiltret hälla ur oljan som e i den o kolla så att oljan är ok och sen sätta dit ett nytt oljefilter samt bara fylla på olja tills du har rätt mängd.
 

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Orkar inte plöja igenom tråden så är det nån som vet vart på nätet man kan kolla sprängskisser på gaffelbenen? Ska byta packboxar hade jag tänkt.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Orkar inte plöja igenom tråden så är det nån som vet vart på nätet man kan kolla sprängskisser på gaffelbenen? Ska byta packboxar hade jag tänkt.


Jag försökte men fick lämna in skiten. Hade en Haynes-manual till hjälp men fick inte isär gaffelbenen utan specialverktyg. Prova att lossa skruven i botten på benet innan du monterar loss allt från gaffelkronan så kanske du lyckas! Lycka till!
 

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Jag försökte men fick lämna in skiten. Hade en Haynes-manual till hjälp men fick inte isär gaffelbenen utan specialverktyg. Prova att lossa skruven i botten på benet innan du monterar loss allt från gaffelkronan så kanske du lyckas! Lycka till!

Åfan, alla säger de är så lätt.... Problemet är ju nu att gaffelbenen ligger i mitt kök redan.... Jaja får kolla lite på skisserna så får vi se då... Hur mycket kostade de å få de fixat på verkstad?
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Åfan, alla säger de är så lätt.... Problemet är ju nu att gaffelbenen ligger i mitt kök redan.... Jaja får kolla lite på skisserna så får vi se då... Hur mycket kostade de å få de fixat på verkstad?

Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.
 

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.
Kostar de inte mer tycker inte jag de är värt att krångla sj...Har ju en Kawasaki dealer bara 4 mil ifrån mig så jag sätter mig i bilen å åker istället...Tack för hjälpen:Bugar
 

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Om det är en gaffel från 94-98 behöver man inte lossa bulten i botten för att byta tätningar.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Märker man stor skillnad på om cykeln är strypt till 55kW? Det gäller en ZX9-r -98. Ska precis slänga in handpenning på en som är reggad som 55kW. Försäljaren kunde inte garantera att den är ostrypt eftersom han inte visste hur stor skillnad det var på strypt och ostrypt? Lite märkligt att man inte kan det när man håller på med en massa motorcyklar.

Mitt krav är att den är ostrypt. Om inte hur besvärligt är det att plocka bort strypningen på en sådan cykel? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste bestämma mig omgående.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Märker man stor skillnad på om cykeln är strypt till 55kW? Det gäller en ZX9-r -98. Ska precis slänga in handpenning på en som är reggad som 55kW. Försäljaren kunde inte garantera att den är ostrypt eftersom han inte visste hur stor skillnad det var på strypt och ostrypt? Lite märkligt att man inte kan det när man håller på med en massa motorcyklar.

Mitt krav är att den är ostrypt. Om inte hur besvärligt är det att plocka bort strypningen på en sådan cykel? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste bestämma mig omgående.

Det borde du göra.
Rätta mig gärna om jag har fel men tror "alla" 98or var strypta ifrån fabrik pga någon lag. Min är också reggad på 55kw men har inte strypningen kvar.
På en 10 år gammal hoj är det nog ett under om den sitter kvar.
Jag är tacksam för att det står 55kw iallafall, betalar under 400kr/mån halvförsäkrat och är 23 år gammal. Fy mig.:rolleyes:
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.

Ett fyrkantrör 20*20*2, dryga halvmetern långt fungerar bra som mothåll istället för specialverktyget.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Det borde du göra.
Rätta mig gärna om jag har fel men tror "alla" 98or var strypta ifrån fabrik pga någon lag. Min är också reggad på 55kw men har inte strypningen kvar.
På en 10 år gammal hoj är det nog ett under om den sitter kvar.
Jag är tacksam för att det står 55kw iallafall, betalar under 400kr/mån halvförsäkrat och är 23 år gammal. Fy mig.:rolleyes:

Hehe.... Jag skulle hamna på 3500:- hel/helår. Ganska okej! :D Som sagt var så är jag lite nyfiken på var strypningarna sitter. Om man mot förmodan måste plocka bort dom. Finns säkert folk som tycker att man inte ska fuska på det här sättet, men ställa frågor måste ju vara okej eller? :tummenupp
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Hejsan alla ninjor!;) Funderar på att skaffa mig en 98 som för mig inte rullat så långt å känns prisvärd. men en kille har förtur. En fråga bara hört att lådeorna brukar rasa på dom. många som har de problemet? mvh
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Får man fråga var du tänkte köpa den? Du får gärna PM:a. Tänkte om det är så att det är jag som ligger först i kön? :hihi
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Det vet jag men de värsta me den där är att den troligen är lagd tidigare.. och orginalblås så de blir ju samma summa sen iaf;)
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Det vet jag men de värsta me den där är att den troligen är lagd tidigare.. och orginalblås så de blir ju samma summa sen iaf;)


Den stora fördelen är som sagt var att den är reggad som 55kW vilket inte speciellt många cyklar verkar vara. Rätta mig gärna om jag har fel. Tror inte att den omkullagd. Däremot så är den troligen tappad eftersom det fanns små märken på höger sida. Dessa skulle mest troligt gå att polera bort enligt säljaren. :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top