Modifieringar XT660 X/R

Är oxå på gång att köpa nya däck.
Tänkte pröva Pirelli Diablo både fram och bak.
Nån som har erfarenhet eller hört nått om dom?
( Cheap i know ) ^^

Pirelli skulle jag inte betala för, hade jag fått dem till skänks så ok men inte annars.

Metzeler M5 annars utan omsvep, de har inte släppt en gång för mig, inte en enda och bör hamna på ca 500 mil.
 
Snorkeln:
Ta bort sadeln, framför batteriet sitter det en luftkanal dvs "snorkeln". Den sitter limmad i luftburken så ta tag i snorkeln och vicka loss den!

Strålkastaren:
Lossa 4 mm insexskruvarna högst upp på gaffelbenen och sen kan man lirka ut överkanten på lyktan. Sen sitter den påträdd på två tappar på undre gaffelkronan.

Ok tack, den som haft den innan har redan ryckt snorkeln... :)

Det funkade nu med lyktan, Ni är guld värda :yoparty
 
Last edited:
förresten pratade jag med chefen från OTR också ang. DNA stage 3 kitet.
Han rekomendera inte detta då den öppnar boxen gör att luftströmmen, när man kör bli helt fel.
Vill säger att luften som kommer framifrån när man kör, och träffa på motorn går runt den och just bakom den in igen och skapar så väldig stora turbulenser. Detta gör att det är typ omögligt att mappa in hojen då det aldrig bli samma luftflöde in i filtret.
Ska man har ett filter direkt vid insprutningen så ska man helst har kvar nån slags box där luften kan lugnar sig.

Jag tycker att det låter vettigt, dock har jag ingen egen erfarenhet med detta.
 
förresten pratade jag med chefen från OTR också ang. DNA stage 3 kitet.
Han rekomendera inte detta då den öppnar boxen gör att luftströmmen, när man kör bli helt fel.
Vill säger att luften som kommer framifrån när man kör, och träffa på motorn går runt den och just bakom den in igen och skapar så väldig stora turbulenser. Detta gör att det är typ omögligt att mappa in hojen då det aldrig bli samma luftflöde in i filtret.
Ska man har ett filter direkt vid insprutningen så ska man helst har kvar nån slags box där luften kan lugnar sig.

Jag tycker att det låter vettigt, dock har jag ingen egen erfarenhet med detta.

Jag hade en snubbe som gjorde någonting liknande på min när jag hade den. Det var första året som hojarna kom ut så ingen visste riktigt hur allt skulle göras rätt. Min hoj blev märkbart slöare. När jag tejpade igen hålet så gick den bättre igen. Siffrorna i bänken blev ok men när man körde och kom upp ilite fart blev det helt fel. Antagligen pga turbulens mm?
 
Pirelli skulle jag inte betala för, hade jag fått dem till skänks så ok men inte annars.

Metzeler M5 annars utan omsvep, de har inte släppt en gång för mig, inte en enda och bör hamna på ca 500 mil.

Läst lite om M5, och det verkar som om dom är rena "asfalts däck". Söker däck som jag kan ha både på landsväg och grus.
Kollade va som satt på hojen och då är de Pirelli MT60 men dom känns väldigt grovmönstrade för att ge tillräcklig tillfreställels för att köra på asfalt. :gnissla
 
Hade min inne på bänkning, tyvärr missade de att sätta på kn-filter vilket jag beställt så de kommer att få göra om det igen... min lämnade 48,5bhk, vilket borde vara ganska ok, med tanke på att den org. ska lämna 47hk på veven. Frågan är om jag även borde ta bort snorkeln innan jag mappar om den igen?
 
Tänkte göra 1000 mila service på hojen i helgen.
Olja att rekomendera?
Är väl bara olja och filter på 1000 mila servicen eller?
 
Tänkte göra 1000 mila service på hojen i helgen.
Olja att rekomendera?
Är väl bara olja och filter på 1000 mila servicen eller?

De är faktiskt bara oljan vid 1000mil. Men jag hade tagit filtret oxå, de är så små pengar.

Listan är lång över saker du ska kontrollera.
Tips är att ladda ner service manualen (googla).

Fråga till dom som vet bättre
i o m att min hoj är 4 år och bara har varit inne på 600mils service och därmed inte varit inne minst 1ggr/år. Betyder detta då att garantin inte gäller längre? DVS jag kan lika bra göra 1000mila servicen själv?
 
Last edited:
vet att det finns fall där garantien inte gällde längre men det beror väl också lite på din återförsäljare. ibland är de ju trevliga ;)
 
Frågade yamaha återförsäljare om garantin och dom beslutar inget utan skickar serviceboken till yamaha sverige övergucku gubbe som synar den. yamaha återf. skulle kunna hjälpa mig å lägga några goda ord om tex min års service gjorts någon vecka sent typ. så får inte gå en dag över tiden mellan års servicen. Har ej haft problem med min utan fråga av nyfikenhet när jag köpte hojen.
 
Den årliga kollen behöver inte göras då en kilometerbaserad service genomförs. och tusenmila omfattar mycket. BRÄNSLELEDNING TÄNDSTIFT KOPPLING FRAMBROMS BAKBROMS BROMSSLANGAR HJUL DÄCK HJULLAGER KEDJA STYRLAGER RAMFÄSTEN SIDOSTÖD SIDOSTÖDSKONTAKT FRAMGAFFEL STÖTDÄMPARE INSPRUTNING MOTOROLJA KYLSYSTEM BROMSKONTAKT FRAM Å BAK RÖRLIGA DELAR Å KABLAR(SMÖRJNING) GASHANDTAG INSUGET LJUDDÄMPARE BELYSNING. Förutom oljan så är alllt annat kontroller å smörjning om inte delar lr vätskor är i behov av byte.
 
Första servicen är 100mil med olje och filterbyte och lite översyn. sedan 1000mil 2000mil 3000mil osv. oljefilterbyte å ventilkontroll 2000mil 4000mil osv. så kör man inte 1000mil om året så måste man in på årlig kontroll för att yamaha garantin ska gälla. Detta är vad jag läst å hört från yamaha återförsäljare.
 
En jobbarkompis kör en yamaha xj? 750 tror jag den heter, från slutet av -80 talet. när han skulle köpa olja+filter hos yamaha återf. så sa dom här har du filtret men våran olja är så dyr så sväng in på biltema å köp oljan där för den är bra. Tänker man byta olja varje år så då törs man nog använda den.
 
ojfan vad jäklar trist. hoppas det är bra med dig?

idag fick jag äntligen klart all försäkringsjobb ang min krock i mars i tyskland. tog ju bara 2 månader ;)
på tisdag ska de sista delarna på hojen äntligen bytas (mest synliga men inte tekniska skador som vart kvar) men det nya ljuset har fortfarande inte kommit. tar tid från japan just nu....
 
ojfan vad jäklar trist. hoppas det är bra med dig?

idag fick jag äntligen klart all försäkringsjobb ang min krock i mars i tyskland. tog ju bara 2 månader ;)
på tisdag ska de sista delarna på hojen äntligen bytas (mest synliga men inte tekniska skador som vart kvar) men det nya ljuset har fortfarande inte kommit. tar tid från japan just nu....

bruten handled och spricka i foten.

den sprillans nya metal mule dämparen vart dock mos samt att hojjen fick en ofrivillig tyskröv.. Skulle tydligen ta 2dafar att fixa på firma så firman trodde f-bolaget skulle lösa in den :(

Hoppas att jag är "back in the saddle" slutet av juli iallafall :) Då har jag hela sköna hösten på mig
 
Skönt att det ändå gick bra för övrigt med dig!:)

...undrar dock vad en "lättare MC" är?

Lätt, lättare, mellantung. tung?
 
De är faktiskt bara oljan vid 1000mil. Men jag hade tagit filtret oxå, de är så små pengar.

Listan är lång över saker du ska kontrollera.
Tips är att ladda ner service manualen (googla).

Fråga till dom som vet bättre
i o m att min hoj är 4 år och bara har varit inne på 600mils service och därmed inte varit inne minst 1ggr/år. Betyder detta då att garantin inte gäller längre? DVS jag kan lika bra göra 1000mila servicen själv?

Du har ju hoj garanti på 2 år.. sen har du en Yamahaförsäkring som gäller ytterligare 3 år. (eller om de e tvärt om) om du gör ALLA servicar på Yamaha verkstad.. genomgång 1 gång om året om du inte når service intervallen behöver du inte göra för att försäkringen skall gälla.
(har fått en motorrenovering värde 18k på den färsäkringen, dom löste dock inte problemet utan de fick jag göra själv, inkompetenta jävla idioter)

helt menlös imo.. dom tar typ 3.6 eller nåt sådant idiotiskt för 1k service.. bytte igår själv med filtret och dyraste jävla oljan jag kunde hitta (5w50) blev det 175kr x 2,6liter olja och ett filter för 40 kr.
-Olja å filter byter du på ca 10 min så är de värt tusenlappar för det ?

Gjort 2k milaren en gång hos yamana... 5.300kr... va de mest idiotiska inlämning jag gjort..

För olje tips kör inte med olja som e högre än 10 på första å inte under 40 på andra (ni fattar vad jag menar)
ni som även kör vinter (som jag) bör stoppa i en 5 olja..
 
Ska kolla på en XT660R på lördag, en -07:a, vad ska jag kolla efter förutom det vanliga (däck, drivpaket m.m)?

Nått som ni upplevt som svag punkt som jag ska kolla extra noga?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top